2.3.6.6 Vurdering av diskrimineringsvernet
Departementet har
vurdert forslaget om en unntaksbestemmelse for søkere med tilstrekkelig
inntekt opp mot diskrimineringsforbudet som følger av nasjonale
regler og internasjonale konvensjoner.
Det følger av likestillings-
og diskrimineringsloven §§ 7 og 8 at begrepet diskriminering omfatter
både direkte og indirekte forskjellsbehandling. Det samme følger
i hovedsak av diskrimineringsvernet i de aktuelle konvensjonene
Norge er bundet av.
Enkelte grupper
av utlendinger i Norge vil ha vanskeligheter med å oppfylle kravet
til tilstrekkelig inntekt. Enkelte grupper innvandrere deltar i
arbeidslivet i mindre grad enn andre og den enkeltes bakgrunn vil
ha betydning. Det vises i proposisjonen til at det blant annet er
forskjeller i sysselsettingen mellom innvandrerkvinner og innvandrermenn,
hvor menn i større grad enn kvinner deltar.
SSBs rapport 2021/1
Jobbene med lavest lønn viser at de fleste som jobber i fulltidsstilling
vil kunne oppnå et krav om inntekt dersom det blir satt til 3 G,
selv om de jobber i de lavest lønnede yrkene. Personer som jobber deltid
kan ha vanskelig for å oppnå kravet, noe som særlig vil kunne slå
negativt ut for kvinner. Innvandrere med nedsatt funksjonsevne kan
også ha vanskeligere for å oppnå kravet. Videre vil unge uføre som
ikke har tilleggsytelser eller andre inntekter få vanskeligheter med
å fylle kravet. Andre uføre kan også falle utenfor avhengig av hva
de får utbetalt i uføretrygd.
Departementet understreker
i proposisjonen at det er et mål at norske borgere i størst mulig
grad kan forsørge seg selv. Videre har Nav ordninger som har som formål
å oppnå sysselsetting av de som er utenfor arbeidslivet. Departementet
viser videre til at de som søker om norsk statsborgerskap har vært
i Norge i flere år, og derfor har hatt tid til å komme seg i arbeid,
i større grad enn de som kun har vært her en kort periode. Likevel
vet departementet at ikke alle vil være i arbeid eller i en slik
stillingsprosent at de kan fylle kravene til tilstrekkelig inntekt,
og at kravet derfor vil slå forskjellig ut for ulike grupper søkere.
Det avgjørende for
at det skal være adgang til forskjellsbehandling er at kravet til
inntekt har et saklig formål, er nødvendig for å oppnå formålet
og ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles.
Dette følger av likestillings- og diskrimineringsloven § 9. I proposisjonen
følger en gjennomgang av departementets vurderinger av disse spørsmålene.
Departementet legger til grunn at så lenge likestillings- og diskrimineringslovens
krav er oppfylt, vil også kravet i Grunnloven § 98 som sier at intet
menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling,
være oppfylt. Det samme legger departementet til grunn når det gjelder
kravet om ikke-diskriminering etter internasjonale forpliktelser
Norge er bundet av.
Formålet med en
unntaksbestemmelse med kortere oppholdstidkrav for søkere med tilstrekkelig
inntekt er å motivere til deltakelse i arbeidslivet. Departementet
mener det er et saklig og legitimt formål at den foreslåtte bestemmelsen
skal stimulere til deltakelse i arbeidslivet og at deltakelse i
arbeidslivet verdsettes.
For at forskjellsbehandlingen
skal være lovlig må den være «nødvendig» for å oppnå det saklige
formålet. Departementet mener innføringen av et unntak for personer
med tilstrekkelig inntekt ikke er et uunnværlig tiltak, men at det
vil være et av flere tiltak som departementet anser som nødvendig
for å oppnå den tilsiktede effekten om økt sysselsetting blant innvandrere.
Departementet mener andre tiltak for å øke sysselsettingen ikke
vil være tilstrekkelige uten stimuleringseffekten som ligger i det
foreslåtte unntaket.
Departementet er
enig med LDO i at det kreves en helhetlig tilnærming til utfordringene
knyttet til lavere sysselsetting og løsere tilknytning til arbeidslivet,
for å inkludere innvandrere på en bedre måte i arbeidsmarkedet.
Departementet er videre enig med LDO i at unntaksbestemmelsen kan
fungere motiverende, men må sees i sammenheng med at det er strukturelle
årsaker til at en del innvandrere har løsere tilknytning til arbeidsmarkedet
og vedvarende lav inntekt. Departementet mener derfor forslaget
må ses i sammenheng med regjeringens integreringsstrategi, der et
hovedgrep er en sterk satsing på utdanning, kvalifisering og kompetanse.
Departementet er
ikke enig med de høringsinstansene som mener forslaget ikke er egnet
til å oppnå formålet om økt sysselsetting og dermed ikke er nødvendig.
Departementet er enig i at forslaget ikke vil løse de problemene
mange innvandrere møter når de skal ut i arbeidsmarkedet, men at
forslaget kan være ett tiltak for å motivere til deltakelse i arbeidslivet.
Departementet har
merket seg innspillet fra Politidirektoratet og Trøndelag politidistrikt
som er bekymret for at forslaget kan føre til at en del kvinner
får statsborgerskap senere enn sine ektemenn og at de dermed kommer
i en mer avhengig og utsatt posisjon. Departementet legger vekt
på at forslaget skal føre til at også kvinner i større grad deltar
i arbeidslivet, blir økonomisk selvstendige og gjennom dette integreres
tidlig i det norske samfunnet. Forslaget må også ses i sammenheng
med andre forslag som skal bidra til økt sysselsetting blant kvinner
med innvandrerbakgrunn.
Departementet ønsker
å stimulere til at innvandrere deltar i arbeidslivet og kan forsørge
seg selv. Etter departementets syn vil en bestemmelse i statsborgerloven som
motiverer til og verdsetter deltakelse i arbeidslivet, sammen med
andre tiltak, kunne bidra til å nå disse målene.
Kravet om tilstrekkelig
inntekt for erverv av statsborgerskap knytter seg til et unntak
fra hovedregelen om oppholdstid. Det vil derfor ikke være noe inntektskrav
for å erverve norsk statsborgerskap etter hovedregelen i statsborgerloven
§ 7. Departementet mener derfor at unntaksbestemmelsen er forholdsmessig,
når formålet med bestemmelsen vektes mot ulempen for de som ikke
omfattes av bestemmelsen.
På bakgrunn av vurderingene
i proposisjonen mener departementet at forslaget om en unntaksbestemmelse
for søkere med tilstrekkelig inntekt ikke medfører ulovlig forskjellsbehandling.