Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Meld. St.
26 (2020–2021) Noregs fiskeriavtalar for 2021 og fisket etter avtalane
i 2019 og 2020.
Komiteen viser til at vi deler
så mye som opp mot 90 pst. av fiskeressursene vi høster, med andre
land. Temaet for denne årlige stortingsmeldingen om fiskeriavtalene
er forvaltningen av disse fiskeressursene. Meldingen omtaler fiskeriavtalene
Norge har inngått med andre land for 2021, og fisket etter disse
avtalene i 2019 og 2020.
Komiteen merker seg den samlede
fangstverdien av fiskeriavtalene Norge inngikk med andre land i
2020, er beregnet til om lag 53 mrd. kroner. Norges andel av dette
utgjorde en tredjedel av totalene, eller om lag 19,8 mrd. kroner.
I tillegg kommer verdiene som blir skapt av videreforedling av fangsten.
Komiteen merker seg at videre
at meldingen gir en nyttig orientering omkring status for de viktigste fiskebestandene
vi deler med andre land.
Komiteen viser til Storbritannia
nå er en selvstendig og viktig kyststat etter at landet har gått
ut av EU. I 2021 er det derfor inngått en trepartsavtale med EU
og Storbritannia om forvaltningen av de felles fiskebestandene i
Nordsjøen. Komiteen er
videre kjent med at Norge og Storbritannia i 2020 inngikk en overordnet rammeavtale
om fiskerisamarbeid, og at våre to land siden februar 2021 har forhandlet
om en tosidig fiskeriavtale. Komiteen forutsetter at regjeringen
gjennom de pågående forhandlingene sikrer norske interesser på en god
måte.
Komiteen ser det som viktig
at Norge, som Europas største fiskerinasjon, bidrar til å sikre
en bærekraftig forvaltning av ressursene i havet, samtidig som vi
ivaretar våre nasjonale interesser. Komiteen er kjent med at ulovlig
fiske utgjør en trussel mot fiskeressursene, og merker seg at FNs
matvareorganisasjon estimerer at om lag 15 pst. av all fangst er
fisket ulovlig. Komiteen vil derfor
understreke betydningen av at kampen mot ulovlig, urapportert og
uregulert fiske, såkalt UUU-fiske, står høyt på dagsordenen i samarbeidet
Norge har med andre land, og at man fra norsk side er en aktiv pådriver i
dette arbeidet.
Komiteen har merket seg at
det ikke ble oppnådd en avtale med Storbritannia om bytte av fiskekvoter
og soneadgang for 2021. Komiteen er kjent med at dette i
hovedsak skyldes uenighet om prinsipper for gjensidig soneadgang
for pelagiske arter. Komiteen er
også kjent med at konsekvensen av en manglende avtale er at norske
fartøy må endre sitt tradisjonelle fiskemønster og fiske alle kvoter
i norske farvann, noe som gir mindre fleksibilitet for det enkelte
fartøy og i noen tilfeller også biologisk underoptimal utnyttelse
av fiskebestandene. Tilsvarende får heller ikke den britiske hvitfiskflåten
adgang i norske farvann, hvor de tradisjonelt også har hatt et betydelig
fiske. Komiteen viser
til at manglende kvotebytte blant annet har ført til at den norske
banklineflåten har mistet sine tradisjonelle kvoter for lange, brosme
og blålange i britiske farvann. Flåten som fisker kolmule og øyepål,
har også mistet betydelige kvoter i britisk farvann. Komiteen merker
seg at en manglende bytteavtale med Storbritania kombinert med at
EU i 2021 bare har byttet til seg mer enn halvparten av torskekvoten
sammenlignet med fjoråret, har ført til at det blir betydelig mer
torsk til fordeling for den norske flåten.
Komiteen anser det som beklagelig
at det ikke var mulig å komme fram til en avtale med Storbritannia, som
nå er en svært viktig fiskeriaktør i Nordøst-Atlanteren. Samtidig
vil komiteen understreke
betydningen av at norske interesser ivaretas, og at man fastholder sentrale
prinsipper for gjensidig fiskeriforvaltning. Det bør derfor ikke
inngås avtaler som man på sikt ikke ser seg tjent med. Komiteen er
kjent med at forhandlingene gjenopptas til høsten med sikte på å
få til en fiskeriavtale for 2022, og ser det som viktig at det blir
gjort et nytt forsøk med sikte på å sikre norske interesser.
Komiteen vil også understreke
betydningen av at det er tett samarbeid mellom Nærings- og fiskeridepartementet
og næringsaktørene, noe som bidrar til både kvalitet og samhold.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er problematisk
at bytteforholdet mellom Norge og EU medfører at Norge gir bort
fiskeslag som de mindre flåtegruppene kan fiske på, og bytter mot
fiskeslag som er utilgjengelige for disse gruppene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det har vært et mønster
hvor man har tatt torsk fra kyst- og fjordfiskere i nord og fått
i bytte fiskeslag som bare havgående fartøy på Vestlandet kan dra
nytte av. Bytteforholdet blir med det urettferdig, hvor man tar
fra den enes lommebok og gir til den andre. Dette medlem mener at ved
bytte av fiskekvoter mellom land etter at kvotene er fastsatt, skal
det tas hensyn til at fisken man bytter til seg, i så stor grad som
mulig kan fiskes av de samme fartøygruppene som den fisken man bytter
fra seg.
Dette medlem viser til at
byttet i praksis foregår slik at Det internasjonale havforskningsrådet
først kommer med sin anbefaling om tåleevnen for de ulike fiskeslagene,
og så forhandler nasjonene seg imellom om hvordan totalkvoten skal
fordeles mellom landene ut fra det rådet. Først seinere blir den
nasjonale kvoten fordelt mellom de ulike fartøygruppene. Dette medlem vil
understreke at man altså gjør avtale med EU om bytte av fisk før
man fordeler til fartøygruppene.
Dette medlem mener denne ordningen
er problematisk fordi den går på tvers av nasjonale kjøreregler for
hvordan bl.a. torsken skal fordeles, gjennom trålstigen, som i korte
trekk innebærer at rundt 30 pst. skal tas fra den havgående flåten
og de resterende 70 pst. skal tas fra den kystgående flåten. Dette medlem mener
en ordentlig forståelse av hva trålstigen omfatter, må omfatte hele
den norske totalkvoten på torsk, og at bytteordningen slik den er
organisert, rokker ved prinsippene i norsk fiskeri. Det er problematisk
når en så stor del av torsken blir gitt til EU og det bare er den
havgående flåten som kan benytte seg av den kvoten vi får tilbake.
Dette medlem vil samtidig
understreke at denne kritikken ikke vedgår avtaleforholdet til EU
som sådan, men måten byttet organiseres på. Dette medlem mener dette kvotebyttet
er i strid med grunnlaget for fordelingen mellom fartøygruppene.