1.3 Samtykke til innlemmelse av rettsakter i EØS-avtalen, gjennomføring av forventet EØS-rett og forskriftshjemmel
CRR2 og forordning
(EU) 2020/873 er som nevnt ovenfor EØS-relevante, men er ikke ennå
behandlet av EØS-komiteen. Etter EØS-avtalen artikkel 7 bokstav
a skal Norge gjennomføre forordninger «som sådan» i nasjonal rett,
og det er dermed ikke tillatt å gjengi, omskrive eller dele opp
bestemmelser i forordningene. Som følge av at forordninger skal
gjelde ordrett uten nasjonale tilpasninger, må forordningene gjennomføres
i norsk rett ved inkorporasjon. Departementet foreslår på denne
bakgrunn at CRR2 og forordning (EU) 2020/873 gjennomføres i norsk
rett ved inkorporasjon i CRR/CRD IV-forskriften, i tråd med dagens
regelverksstruktur. Ved inkorporasjonen vil forordningene gjelde
som forskrift. Proposisjonen inneholder forslag om å oppheve enkelte
bestemmelser i lov som følge av at tilsvarende regler vil følge
av kapitalkravsforordningen som inkorporert ved CRR/CRD IV-forskriften
§ 2.
Departementet ber
derfor i proposisjonen om Stortingets samtykke til å delta i en
kommende beslutning i EØS-komitéen om innlemmelse av CRR2 og forordning (EU)
2020/873 i EØS-avtalen, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Hovedtrekkene
i en slik EØS-komitébeslutning er nærmere omtalt i kapittel 6. Etter
at beslutning om innlemmelse er truffet i EØS-komiteen, vil forordningene utgjøre
EØS-forordninger som deretter kan tas inn i norsk rett gjennom inkorporasjon.
På denne måten kan endringene i kapitalkravsforordningen tre i kraft
så kort tid etter ikrafttredelsen i EU som mulig, noe som er viktig
for å sikre likest mulig regler for norske og utenlandske finansforetak.
Lovforslagene i denne
proposisjonen som gjennomfører regler som følger av CRD5 og BRRD2,
innebærer dermed førtidig gjennomføring i norsk rett av forventet
EØS-rett. Departementet viser til at de to rettsaktene ikke ennå
utgjør EØS-rettslige forpliktelser for Norge, men at det i likhet
med bestemmelsene i CRR2 og forordning (EU) 2020/873 er viktig for
ivaretakelsen av norske interesser at norske finansforetak er underlagt regler
som i størst mulig grad tilsvarer reglene for utenlandske finansforetak
i EU.
Utkast til EØS-komitébeslutning
for innlemmelse av CRD5 og BRRD2 var på tidspunktet for fremleggelse av
proposisjonen ikke tilstrekkelig klart til at det kan bes om Stortingets
samtykke i denne proposisjonen. Departementet vil komme tilbake
til Stortinget i en annen proposisjon og be om samtykke til godkjennelse
av innlemmelsene av disse direktivene i EØS-avtalen.
Kapitalkravsforordningen
(CRR) er som nevnt gjennomført i CRR/CRD IV-forskriften, hovedsakelig
med hjemmel i finansforetaksloven § 1-7, men også med hjemmel i
enkelte mer spesifikke bestemmelser i finansforetaksloven. Departementet
foreslår en teknisk justering av forskriftshjemlene i finansforetaksloven, slik
at inkorporasjonen av CRR kan forankres i en egen forskriftshjemmel
i finansforetaksloven ny § 1-8 for gjennomføring av EØS-regler om
tilsyns- og kapitalkrav som er gitt i form av forordninger. Dette
vil etter departementets syn bidra til bedre informasjon til brukerne av
regelverket om hvordan sentrale regler om kapitalkrav er gjennomført
i norsk rett. Forslaget har ikke vært på høring.