1.1 Endringer i universitets- og høyskoleloven
Departementet foreslår
en rekke endringer i universitets- og høyskoleloven som ledd i oppfølgingen
av universitets- og høyskolelovutvalgets utredning NOU 2020:3 Ny
lov om universiteter og høyskoler.
Samlet sett er utvalgets
utredning så omfattende at det vil ta tid å følge den opp med forslag
til en helhetlig og ny lov. På enkelte områder er det også behov
for videre utredninger og nye høringer. Departementet mener likevel
at det er viktig nå å ta stilling til en del av utvalgets forslag,
både for å avklare sentrale spørsmål som har vært på høring og fordi
departementet på enkelte områder ser behov for endringer i regelverket
også på kort sikt. Departementet følger derfor i første omgang opp
utvalgets utredning med å fremme forslag til endringer i universitets-
og høyskoleloven i proposisjonen.
Departementet ser
oppfølgingen av utvalgets forslag i sammenheng med blant annet Meld.
St. 16 (2020–2021) Utdanning for omstilling – Økt arbeidslivsrelevans
i høyere utdanning og Meld. St. 19 (2020–2021) Styring av statlige
universiteter og høyskoler. Departementet vil arbeide videre både
med utvalgets forslag og andre endringer som bør vurderes, og komme
tilbake til Stortinget med forslag til en ny lov om universiteter
og høyskoler på et senere tidspunkt.
Departementet foreslår
endringer i bestemmelsene om universiteter og høyskolers formål
og oppgaver. Formålsbestemmelsen foreslås endret til å angi formålet med
universiteter og høyskoler, og bærekraftsperspektivet tas inn i
formålet. Departementet foreslår å klargjøre reglene om lovens stedlige
virkeområde.
Departementet foreslår
å tydeliggjøre bestemmelsene om godkjenning eller godskriving av
utenlandsk høyere utdanning i Norge og mellom norske institusjoner.
I bestemmelsen om
opptak foreslår departementet å fjerne den øvre aldersgrensen for
dispensasjon for kravet om generell studiekompetanse. I bestemmelsen
om eksamen og sensur foreslår departementet en ny regel om krav
om to sensorer ved vurderinger der institusjonene bruker karakterskalaen
A til F, både på høyere og lavere grad.
Kravet om at valg
til studentorgan skal avholdes ved urnevalg foreslås fjernet slik
at studentdemokratiene selv kan bestemme hvordan de skal gjennomføre
valg. Departementet foreslår å lovfeste at institusjonen skal dokumentere
omfanget av tilretteleggingen de gjør for studentdemokratiet.
Departementet foreslår
å oppdatere læringsmiljøbegrepet og å tydeliggjøre institusjonens
plikt til å tilrettelegge for et godt læringsmiljø. Det foreslås
også en regel om at studenter skal kunne varsle om kritikkverdige forhold
ved institusjonen og vernes mot gjengjeldelse.
Videre foreslås det
å tydeliggjøre regler om bortvisning ved forstyrrende opptreden,
og at institusjonene skal ha plikt til å politianmelde bruk av falske
vitnemål. Departementet foreslår også at loven eksplisitt sier at institusjonene
kan innhente politiattest både ved opptak til og underveis i de
aktuelle utdanningene.
Departementet foreslår
å oppheve adgangen institusjonene har til å ansette administrerende
direktør på åremål når institusjonene har valgt rektor som styreleder,
slik at direktøren skal ansettes fast. Reglene for vekting av stemmer
ved valg av rektor ved de institusjonene som har valgt rektor foreslås
endret, slik at de ansattes stemmer teller likt uavhengig av om
de er faglig eller administrativt ansatt.
I proposisjonen drøfter
departementet noen av endringsforslagene fra utvalget som departementet
ikke følger opp med lovendringsforslag. Blant annet følger departementet
ikke opp forslaget om endring i ledelsesmodellen for institusjonene
eller innføring av en ny karakterskala. Departementet mener at gratisprinsippet skal
ligge fast, og foreslår noen språklige endringer i bestemmelsen.