Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Prop. 107
S (2020–2021) om endringer i statsbudsjettet under Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteen viser til at reisearrangørenes
rolle er å sette sammen og selge opplevelser, overnatting og/eller transport,
jf. pakkereiselovens definisjon i § 4. Noen selger reiser til utlandet,
noen selger pakkereiser i Norge, og noen gjør begge deler. Komiteen viser
til at alle som skal selge pakkereiser, må være medlem av Reisegarantifondet
(RGF) og stille garanti til fondet for sine mulige forpliktelser
overfor forbrukerne ved insolvens.
Komiteen viser til at da all
reisevirksomhet stanset 12. mars 2020, måtte reisearrangørene avlyse
alle reiser og behandle krav om tilbakebetaling til kundene. Noe
av betalingene var allerede brukt til å forhåndsbetale transport,
overnatting og opplevelser og var ikke mulig å få tilbakebetalt
for reisearrangøren. Noen forbrukere godtok å utsette reisen sin,
andre fikk en tilgodelapp for sitt krav mot arrangøren. Resten måtte
refunderes. Stortinget fikk på plass en hjelp med refusjoner bestående
av en kombinasjon av tilskudd og lån i revidert statsbudsjett for
2020 gjeldende fra mars til juli 2020.
Komiteen viser til at lov om
pakkereiser sikrer at forbrukere får refundert det de har betalt,
hvis en reise ikke lar seg gjennomføre fordi reisearrangøren blir
insolvent. Lovens ordlyd dekker ikke den situasjonen vi har vært
i siden 12. mars 2020, at reisene ikke lar seg gjennomføre grunnet
pandemireiseråd og stengte grenser. Usikkerhet om hva som skjer
med forbrukerens krav når reisen stanses av pandemien og reisearrangøren
senere blir insolvent, gjør at tiltak for å holde reisearrangørenes
virksomhet flytende er av stor interesse også for forbrukerne. Komiteen viser
til Forbrukerrådets innspill, der de støtter at staten bidrar til
at reisearrangørene kan stille garantier til RGF, og påpeker at
det fra et forbrukersynspunkt er viktig at selskapene får hjelp
uansett størrelsen på selskapet.
Komiteen viser til at da reiserestriksjoner
igjen ble innført i august 2020, ble det umulig for reisearrangørene
å tjene penger, og mer enn 90 pst. av aktiviteten i selskapene bortfalt. Komiteen viser
til at refusjonen av reiser som ikke kunne gjennomføres, samt manglende
salg av nye reiser, førte til konkurser, økning i gjeld og tap av
egenkapital hos reisearrangørene. RGF hadde 840 medlemmer 1. april
2020 mot i overkant av 700 nå.
Komiteen viser til at reisearrangørene
sammen med reiselivets organisasjoner NHO Reiseliv, Virke Reiseliv
og Norsk Reiseliv har synliggjort at mange av de som tidligere hadde
finansiert deres sikkerhetsstillelser til RGF, ikke lenger tilbød
denne tjenesten. For de som fortsatt solgte tjenestene, var prisene
kraftig økt og garantiperiodene kortere. Dette var bakgrunnen for
at Stortinget i behandlingen av Prop. 79 S (2020–2021) anmodet regjeringen
om så snart som mulig å komme tilbake på egnet måte med et forslag
om en midlertidig ordning der staten bidrar til å reetablere et
fungerende garantimarked for pakkereiser.
Komiteen har mottatt innspill
fra Finans Norge, Vector Nordic AB, NHO Reiseliv, Virke Reiseliv
og Forbrukerrådet innen fristen. Komiteen merker seg at alle
høringsinstansene stiller spørsmål ved avgrensningen av ordningen
mot de store pakkereiseaktørene. Dette begrunnes med at disse er
få i antall, at de er viktige motorer for mindre reiselivsaktører
(eksempelvis Hurtigruten), og at deres garantier er like viktige
for forbrukerne. Komiteen er
i brev fra næringsministeren av 27. april 2021 opplyst om at det
er bedrifter med mer enn 250 ansatte, samt årlig omsetning på inntil
50 mill. euro og/eller balansesum inntil 43 mill. euro, som vil
falle utenfor ordningen. Det anslås i brevet at dette gjelder omkring
ti selskaper.
Komiteen merker seg at deler
av finansnæringen uttrykker at risikoen ved å stille sikkerhet for
de mindre garantibeløpene ikke vil endre seg gjennom at staten tar risikoen
for inntil 50 pst. av tapet. Reisearrangørenes organisasjoner har
bedt om en høyere garantiandel for de mindre garantibeløpene, og
50 pst. for de største. Komiteen viser
til at den foreslåtte garantiandelen for de minste selskapene kan
være for lav til å nå målet om å reetablere et fungerende garantimarked
for pakkereiser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
som grunnlag for tapsanslaget i Prop. 107 S (2020–2021) ikke har
bygget vurderingen av risiko på egenrapportering fra pakkereisearrangørene,
slik som Virkes vurdering, men på en vurdering av selskapenes finansielle
situasjon, basert på stikkprøver. Denne viste at en stor andel av
de undersøkte selskapene hadde liten soliditet og lav lønnsomhet,
basert på regnskapstall fra 2019. Disse medlemmer antar at 2020-tall,
som vil være tilgjengelige fra 30. juni 2021, ikke vil vise en bedre finansiell
situasjon.
Disse medlemmer viser til næringsministerens svar
i svarbrev til næringskomiteen om hvordan innlemmelse av store pakkereisearrangører
vil påvirke risikoen for tap: På den ene siden har regjeringen vurdert
at store selskaper, fordi de ofte har økonomisk sterke eiere, sannsynligvis
ikke har like stort behov for risikoavlastningen fordi de har mindre
utfordringer knyttet til garantistillelse i utgangspunktet. Dette
kan blant annet skyldes at bankene/forsikringsselskapene vurderer
at konkursfaren er mindre blant disse selskapene. På den andre siden
stilles det forholdsvis store garantier per aktør blant de store
pakkereisearrangørene. Konkurser blant de store pakkereisearrangørene
vil dermed kunne få relativt sett større utslag per selskap enn
blant de små og mellomstore.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i Prop. 107 S (2020–2021) peker på at det fremdeles
er relativt få pakkereisearrangører som står uten garanti, og at
det er stor usikkerhet omkring hvilket behov som finnes. Regjeringen
understreker også i Prop. 107 S (2020–2021) at kostnadene ved statlig
deltakelse i garantimarkedet vurderes som høye, og det kan stilles
spørsmål ved om det er riktig bruk av fellesskapets midler å avlaste privat
risiko i et marked hvor finansinstitusjonene over flere år har tjent
gode penger. Dette gjelder ikke minst for garantier stilt for store
pakkereisearrangører.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsuttalelsene
som peker på at alle bedrifter som skal stille garanti til Reisegarantifondet,
bør inkluderes i ordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere effekten av risikoavlastningsordningen for garantier til
Reisegarantifondet og situasjonen for bedriftene i løpet av september
2021.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringens forslag om en risikoavlastningsordning for
garantier stilt til Reisegarantifondet legger opp til en ordning
forbeholdt små og mellomstore bedrifter, hvor staten overtar 50
pst. av garantiansvaret knyttet opp til bank eller forsikringsselskapets
andel.
Disse medlemmer viser til at
reiselivet består av en verdikjede hvor små og store reiselivsbedrifter
står i et gjensidig avhengighetsforhold. Pakkereisearrangørene opererer
som distribusjons- og salgskanal slik at mindre opplevelsesbedrifter
får tilbudt og solgt sine opplevelsesprodukter. Til gjengjeld sørger
små og mellomstore reiselivsbedrifter for at pakkereiseselskapene får
tilgang på verdifulle opplevelser som tilbys til forbruker. Får
ikke de store pakkereisearrangørene stilt en garanti, vil det dermed
få ringvirkninger for hele reiselivet, som er avhengig av pakkereisearrangørene
for å opprettholde et kundegrunnlag og muligheten for et fast volum
gjennom sesongene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at undersøkelser
gjennomført av Innovasjon Norge dokumenterer at forbrukere i de
viktigste utenlandsmarkedene oppfatter det som krevende å booke og
reise uavhengig av pakkereiseselskapene i Norge. Flertallet vil derfor understreke
at uteblivelse av garantier for de som arrangerer pakkereiser, innebærer
en risiko for at Norge som turistmål rammes hardt, og vil ytterligere
svekke kundegrunnlaget til reiselivet.
Flertallet vil understreke
reiselivets betydning for norsk økonomi, spesielt for Distrikts-Norge.
Flertallet mener forslaget
fra regjeringen ikke i tilstrekkelig grad oppfyller Stortingets
anmodning om en midlertidig ordning der staten bidrar til å reetablere et
fungerende garantimarked for pakkereiser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at eksempelvis er 26 av 39 kommuner i Troms og Finnmark mer
avhengige av reiselivsaktivitet sett ut fra sysselsetting enn landsgjennomsnittet.
Andelen av reiselivet som bidrar til innreiseturisme til Norge,
muliggjør også helårsansatte innenfor næringen, slik at distriktene
kan opprettholde reiselivsaktivitet ut over høysesong.
Disse medlemmer viser til
innspill fra NHO Reiseliv, Norges Rederiforbund og Norsk Reiseliv.
Disse aktørene peker på at de tre største reiselivsbedriftene, Color
Line, Hurtigruten og Fjordline, ekskluderes fra regjeringens forslag
til garantiramme forbeholdt små og mellomstore pakkereisearrangører.
Samlet sikrer disse om lag 13 mrd. kroner i omsetning til Norge,
5,5 millioner utenlandske reisedøgn og 5 100 ansatte, dette uten at
ringvirkninger overfor underleverandører er tatt i betraktning.
Dersom garantistillelse til Reisegarantifondet uteblir, risikerer
man at disse aktørene ikke vil kunne selge reiser frem i tid, noe
som direkte vil ramme virksomheten, ettersom forbruker bestiller
reiser opp mot 6–24 måneder frem i tid.
Disse medlemmer viser til
brev datert 27. april 2021 fra næringsministeren til næringskomiteen,
hvor statsråden estimerer at garantirammen vil være om lag 1,5 mrd.
kroner uten at det foreligger en SMB-begrensning. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at konkursfaren for SMB-segmentet som inkluderes av regjeringens
garantiordning, er relativt høyere, og at tapsrisikoen som regjeringen
viser til ved å ta inn de store pakkereisearrangørene, er forholdsvis
lav. Det legges til grunn i Prop. 107 S (2020–2021) at 80 pst. av
garantibeløpet for SMB-bedriftene tapsavsettes. Disse medlemmer viser videre
til innspillet fra Virke Reiseliv, som bemerker at dette fremstår
som altfor høyt, og at tallene fra deres undersøkelser er vesentlig
lavere. Deres siste medlemsundersøkelse fra april 2021 viser at
32 pst. av reisearrangørene svarer at de mener det er reell fare for
at de vil kunne gå konkurs, mens 57 pst. svarer at det ikke er en
reell fare.
Disse medlemmer mener en utvidet
ordning som også inkluderer de store pakkereisearrangørene, ikke
vil medføre en høyere risikoeksponering for staten, og vil understreke
betydningen av at samtlige pakkereisearrangører inkluderes i en
ordning for garantistillelser til Reisegarantifondet, dette med
bakgrunn i et ønske om å ivareta hele verdikjeden som reiselivsnæringen
representerer, samt å tilrettelegge for å kunne selge Norge som
reisemål når verdenssamfunnet igjen åpner for reiseaktivitet. Disse medlemmer har
derfor kommet til at det vil være vesentlig for hele reiselivskjeden
å utvide den statlige garantiordningen ut over regjeringens forslag
til garantiramme på 525 mill. kroner til å inkludere samtlige norske
pakkereisearrangører.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest følge opp anmodningsvedtak 670 (2020–2021)
med en midlertidig ordning for 2021 og 2022 som sikrer garantistillelser
i Reisegarantifondet for samtlige pakkereisearrangører med virksomhet
i Norge, uavhengig av størrelse.»
«Stortinget
ber regjeringen utvide den statlige garantiordningen lagt frem i
Prop. 107 S (2020–2021) til å inkludere samtlige pakkereisearrangører,
uavhengig av størrelse, omsetning og antall ansatte i virksomheten.»
«Stortinget
ber regjeringen utvide den statlige garantiordningen skissert i
Prop. 107 S (2020–2021) til å gjelde samtlige pakkereisearrangører
med virksomhet i Norge og legge til grunn en trappetrinnsmodell
hvor staten overtar 75 pst. av garantiansvaret for SMB-bedrifter
og 50 pst. av garantiansvaret for de store pakkereisearrangørene.»