Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslaget
fra representanter fra Fremskrittspartiet hvor de ber regjeringen
tilrettelegge bedre for at ungdom under 18 år kan opprette enkeltpersonforetak.
Komiteen viser til svarbrev
fra næringsminister Iselin Nybø 20. april 2021, som ligger vedlagt
innstillingen.
Komiteen viser til at det
ikke kom innspill gjennom den skriftlige høringsrunden til forslaget.
Komiteen viser til at myndighetsalderen
er 18 år, og at barn og unge under 18 år derfor regnes som mindreårige
etter vergemålsloven.
Komiteen viser til at siktemålet
med vergemålsloven er å sikre at interessene til mindreårige og
de voksne som ikke kan handle på egen hånd, likevel blir ivaretatt,
og at dette skjer med respekt for den enkeltes verdighet og integritet.
Komiteen viser til at i henhold
til vergemålsloven har barn under 18 år begrenset rettslig handleevne. Komiteen viser
til at i henhold til vergemålsloven kan barn over 15 år inngå arbeidsavtaler
på egen hånd, og de kan starte og drive virksomheter, og de råder
selv over de midlene som arbeidet eller virksomheten gir. Komiteen viser
til at i henhold til vergemålsloven så kreves det imidlertid et
samtykke av vergen (foreldrene) og statsforvalteren for at 15-åringen
skal kunne drive en selvstendig virksomhet.
Komiteen viser til at vergemålsloven
åpner for at mindreårige over 15 år kan starte egen næringsvirksomhet
gjennom et enkeltpersonforetak. Komiteen viser til at adgangen
nettopp er begrunnet i at det er et praktisk behov for at mindreårige
skal kunne starte egen virksomhet, dersom de ønsker og evner dette.
Komiteen viser til at denne
virksomheten må startes og drives innenfor de rammene som følger
av vergemålsloven.
Komiteen viser videre til
at gjennom ordningene med at både verge og statsforvalter må godkjenne
bruken av enkeltpersonforetak for å drive næringsvirksomhet, kan
man vurdere den mindreåriges egnethet, modenhet og kapasitet til
å drive næringsvirksomhet.
Komiteen viser til at småbedrifter
er viktige for den norske økonomien.
Komiteen viser til at over
en million arbeidstakere jobber i Norge i bedrifter med færre enn
50 ansatte. De små og mellomstore bedriftene er viktige for hverdagen
til folk flest. Komiteen viser
til at en sterk base med små og mellomstore bedrifter er avgjørende
for vår samlede verdiskaping og velferdsnivå. Komiteen viser til at de små
og mellomstore bedriftene ofte omtales som ryggraden til norsk næringsliv.
Komiteen registrerer intensjonene
bak forslaget, men viser til at kravet til godkjennelse fra både
verge og statsforvalter er ment å være en styrke og skal beskytte de
unge.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at småbedrifter er svært
viktige for den norske økonomien, og at små og mellomstore bedrifter står
for nesten halvparten av den årlige verdiskapningen i Norge. For
å styrke en kultur for bedriftsetablering i Norge mener disse medlemmer at
det er viktig at ungdom får bedre opplæring i hvordan etablere og
drive en bedrift, og at det legges bedre til rette for at ungdom
kan etablere virkelige bedrifter.
Disse medlemmer er kjent med
at etter vergemålsloven har barn under 18 år begrenset rettslig
handleevne, og at det kreves et samtykke av vergen (foreldrene)
og statsforvalteren for at unge over 15 år skal kunne starte et
enkeltpersonforetak. Disse
medlemmer viser til at ordningen er ment å beskytte de unge,
gjennom å vurdere den mindreåriges egnethet, modenhet og kapasitet
til å drive næringsvirksomhet. Disse medlemmer finner imidlertid
at å innhente tillatelse fra statsforvalteren fremstår som et unødvendig
og byråkratiserende krav, og mener at det bør ses på om kravene
til å starte et enkeltpersonforetak bør endres. Formålet må være
å gjøre det enklere for unge gründere å starte opp egne bedrifter. Disse medlemmer mener at
dette kan ses i sammenheng med andre tiltak for å stimulere til
mer gründervirksomhet blant ungdom under 18 år.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for å stimulere til mer gründervirksomhet
blant ungdom under 18 år.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil understreke
viktigheten av entreprenørskap og kreativitet i skolen for å motivere
til skaperglede, engasjement og utforskertrang i en verden hvor
vi i enda større grad skal konkurrere om arbeidsplasser, ideer og
kunnskap og evnen til å skape noe nytt. Disse medlemmer viser til
budsjettforliket for 2018 med Fremskrittspartiet, hvor det ble foreslått
10 mill. kroner til et senter for entreprenørskap i skolen ved Høgskolen
Innlandet/Østlandsforskning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den viktige jobben den ideelle organisasjonen Ungt Entreprenørskap
(UE) gjør for ungdom i dag gjennom skolesystemet. Disse medlemmer viser til
at UE fungerer som en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og jobber
for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg
selv. Videre viser disse
medlemmer til at om lag 12 000 elever i videregående opplæring,
ca. 20 prosent av alle elever, hvert år gjennomfører «Ungdomsbedrift»,
hvor elevene får opplæring og erfaring med å etablere, drive og
avvikle sin egen bedrift i løpet av et skoleår. Disse medlemmer mener flere
elever enn i dag bør få mulighet til å starte ungdomsbedrift under
videregående opplæring.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at flere elever i videregående opplæring får
mulighet til å delta i programmer gjennom Ungt Entreprenørskap.»