Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hilde Kristin Holtesmo, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal,
Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari
Holm Lønseth, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslaget i Dokument 8:141 S (2020–2021) om å sikre at Luxturna
blir gjort tilgjengelig for norske pasienter som kvalifiserer til
en slik behandling. Statsråden har uttalt seg om forslaget i brev
til komiteen av 26. mars 2021. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen har gjennomført en
skriftlig høring i saken, og registrerer at det er kommet inn to
høringsinnspill, fra henholdsvis netthinneseksjonen ved Øyeavdelingen,
Oslo universitetssykehus og fra Retinitis Pigmentosa Foreningen
(RPF) i Norge. Begge høringsinnspillene viser til at Luxturna er
godkjent for behandling av RPE65 netthinnedystrofi, men er ikke
tilgjengelig da det ikke er godkjent av Beslutningsforum for mye
metoder.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ønsker å legge til rette for at personer med sykdommen retinitis pigmentosa
som kvalifiserer til operasjon, får tilgang til Luxturna, enten
i Norge eller i utlandet, finansiert av helseforetakene.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev trekker frem fire argumenter som taler mot representantforslaget:
-
forslaget vil undergrave
prinsippet om likeverdig helsetjenestetilbud og likebehandling på
tvers av pasientgrupper og føre til mindre forutsigbare prioriteringsbeslutninger
-
forslaget vil svekke
de regionale helseforetakenes forhandlingsposisjon med leverandører
av nye dyre metoder, herunder legemidler
-
forslaget vil være
i strid spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a om de regionale helseforetakenes
ansvar for å innrette sitt tjenestetilbud i tråd med prioriteringskriteriene
-
forslaget vil være
i strid med pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 a om dekning
av utgifter til helsehjelp i utlandet.
Komiteen merker
seg at statsråden viser til at representantforslaget vil undergrave
prinsippet om likeverdig helsetjenestetilbud og likebehandling på
tvers av pasientgrupper og føre til mindre forutsigbare prioriteringsbeslutninger.
Komiteen registrerer at Retinitis
Pigmentosa Foreningen i Norge mener det vil være overraskende om
Stortinget går inn for å overprøve dette prinsippet og mandatet
gitt til Beslutningsforum.
Komiteen merker seg at netthinneseksjonen
ved Øyeavdelingen, Oslo universitetssykehus viser til at de selv
kan utføre selve kirurgien i Norge og følge opp pasienter etter
behandling. Videre viser de til at det internasjonalt pågår flere
genterapistudier for arvelige netthinnesykdommer, og påpeker at
hvordan dette håndteres for fremtidige behandlinger, er viktig å
få behandlet av folkevalgte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at
Beslutningsforum for nye metoder i april 2021 godkjente bruken av
Luxturna for pasienter med sykdommen retinitis pigmentosa. Flertallet anser
derfor intensjonen i dette representantforslaget som oppfylt.
Komiteen viser
til den pågående evalueringen av Nye metoder og vil påpeke at hensynet
til små pasientgrupper var en av begrunnelse for at en slik evaluering ble
igangsatt. Retinitis pigmentosa er et godt eksempel på en slik sykdom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser med bekymring på at stadig
flere beslutninger om innføring av legemidler, behandlingsmetoder
eller medisinsk utstyr synes å legge for stor vekt på pris, og at
andre legemiddelpolitiske målsettinger vektes ned. Gjennom sosiale
medier er det en rekke innsamlingsaksjoner for behandlinger som
ikke er tilgjengelig i Norge, eller som bare tilbys ved private
sykehus. Ved innføring av nye legemidler tar det lengre tid i Norge
enn i andre land vi liker å sammenligne oss med, eksempelvis Danmark
og Tyskland. Dette skaper en uro blant norske pasienter og pårørende,
som tar saken i egne hender og bærer kostnaden på egne skuldre. Flertallet mener
vi er helt avhengige av at norske pasienter er trygge på at de får
den beste behandlingen i vår felles helsetjeneste, slik at familier
som rammes av alvorlig sykdom, ikke setter seg selv i et økonomisk
uføre. Flertallet er
også bekymret for at måten Beslutningsforum er organisert på, fører
til en suboptimalisering av ressursbruken i helsetjenesten, ut i
fra sykehusenes budsjettperspektiv. Manglende innføring av en medisin
i sykehusene kan føre til økte kostnader for den kommunale helse-
og omsorgstjenesten. Dette gjelder særlig for sykdommer som fører
til ulike funksjonstap ved manglende behandling. Flertallet mener vi må bruke
pengene på riktig sted, slik at pasientene det gjelder, kan beholde
både livskvalitet og arbeidsevne. Prioriteringskriteriene og legemiddelpolitikken
må ikke stå i veien for gode samfunnsøkonomiske beslutninger.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan Beslutningsforum for nye metoder
kan ta best mulige beslutninger på tvers av spesialisthelsetjenesten
og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, slik at man sikrer
gode samfunnsøkonomiske beslutninger.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter langt
på vei statsrådens svar, men viser samtidig til behandlingen av
prioriteringsmeldingen og til Innst. 57 S (2016–2017), hvor en samlet
komité understreket at sjeldne tilstander med høy alvorlighetsgrad,
der aktuell behandling gir god nytte for pasienten, vil få prioritet med
de foreslåtte kriteriene.
Disse medlemmer mener at det
å oppleve at synet forsvinner gradvis, er en stor påkjenning for
den som opplever det. Enda verre er det når det finnes en behandling
i form av en operasjon som kan redde synet, men staten vil ikke
tilby behandlingen, fordi den er for dyr. Disse medlemmer viser til at
dette frem til 26. april 2021 var realiteten for de få menneskene
i Norge som lever med den sjeldne og alvorlige formen av sykdommen
retinitis pigmentosa (RP), som er forårsaket av genfeil i RPE65-genet.
Sykdommen rammer netthinnen og gjør at synsfeltet gradvis blir mørkere
og mindre.
Disse medlemmer viser til at
Sunnmørsposten og TV2 har fortalt historien til en 28 år gammel
mann som har en sjelden og alvorlig mutasjon av sykdommen. Denne
mannen vil bli blind dersom han ikke får behandling. Gjennom behandlingen
Luxturna kan man med genterapi operere virus med friske gener inn
i netthinnen.
Disse medlemmer viser til at
de friske genene da vil spre seg på netthinnen, og i løpet av kort
tid vil behandlingen gi pasienten bedre syn. Denne behandlingen
ble først tilgjengelig i USA i 2017, og etter den tid har Tyskland,
Frankrike, Storbritannia, Danmark og en rekke andre land fulgt etter.
Norge sa nei, av økonomiske grunner, men har nå snudd. Disse medlemmer er glad
for at Beslutningsforum for nye metoder den 26. april, etter en
ny vurdering, nå sier ja til denne unike genbehandlingen som kan
redde synet til flere nordmenn. Behandlingen kan starte opp allerede
15. mai 2021.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at personer som trenger behandling, skal
få det. Disse medlemmer mener
Luxturna burde vært godkjent tidligere, og mener Stortingets vilje
i forbindelse med behandlingen av prioriteringsmeldingen må bli
fulgt.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Stortingets vilje blir fulgt når Beslutningsforum
tar sine avgjørelser for personer som kommer under kategorien sjeldne
sykdommer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, registrerer at Beslutningsforum
har besluttet at pasientene skal inngå i et kvalitetsregister, og
at det skal gjøres en ny vurdering etter fire år, hvor legemiddelselskapet må
levere ny dokumentasjon på langtidsvirkningen. Flertallet er på generelt grunnlag
enig med statsråden, som i sitt svarbrev advarer mot at det vil
undergrave hele prioriteringssystemet dersom Stortinget gjentatte
ganger griper inn i prioriteringsbeslutningene. Blant annet kan
dette sende et signal til legemiddelselskapene om at det lønner
seg å sette prisene høyere enn det Beslutningsforum normalt aksepterer.
Flertallet mener samtidig at
denne saken illustrerer et tilbakevendende problem ved prioriteringssystemet
i helsetjenesten, som det til dags dato ikke finnes noen god løsning
på. Flertallet viser
til at mange nye legemidler mangler dokumentasjon på langtidseffekten,
nettopp fordi behandlingsprinsippet er helt nytt. For mange av disse
legemidlene finnes det likevel en betydelig forventning blant fagmiljøene
om at behandlingen har en god langtidseffekt. Ettersom betalingsviljen fra
Beslutningsforum og de regionale helseforetakene bygger på den dokumenterte
effekten ved nye legemidler, risikerer man å måtte vente i flere
år før det finnes god nok dokumentasjon på langtidseffekten til
at spesialisthelsetjenesten ønsker å ta i bruk behandlingen.
Flertallet viser til behandlingen
av prioriteringsmeldingen (Meld. St. 34 (2015–2016), jf. Innst.
57 S (2016–2017)), der en samlet komité sluttet seg til følgende:
«Komiteen mener det
er forhold knyttet til behandling av små pasientgrupper med alvorlig
tilstand som gjør at det kan være relevant å stille andre krav til
dokumentasjon av nytte enn for øvrige tiltak. For slike tiltak kan
pasientgruppen ofte være for liten til at tradisjonelle kontrollerte
studier av effekt kan gjennomføres. Komiteen mener derfor at det
kan aksepteres et lavere krav til dokumentasjon for tiltak rettet
mot små pasientgrupper med alvorlig tilstand hvor det er vanskelig
å gjennomføre kontrollerte studier av effekt.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til høringsuttalelse fra Retinitis Pigmentosa Foreningen:
«Utfordringen for
Luxturna og andre genetiske behandlinger med svært langvarig forventet
effekt, er at metodene er så nylig utviklet. Derfor har man ikke
rukket å følge pasienter over flere titalls år for å bevise at behandlingen
fortsatt virker som forventet. Det fører til at regnestykket ikke
går opp med tanke på pris per kvalitetsjusterte leveår (QALY), og
anbefalingen blir derfor negativ. Det er helt i tråd med mandatet
Stortinget har gitt Beslutningsforum og Nye Metoder gjennom prioriteringsforskriften
og Meld. St. 34 (2015–2016). Likevel er det uholdbart om pasienter
ikke skal få tilgang til nye behandlinger før flere tiår etter at
de er tilgjengelige.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at problemstillingen ikke er unik for genterapien som omtales i
dette forslaget. Problemstillingen blir trolig minst like aktuell
når systemet Nye metoder skal ta stilling til en nyutviklet genterapi
mot muskelsykdommen spinal muskelatrofi (SMA) om kort tid. Disse medlemmer viser
til at dagens system for legemiddelinnkjøp bygger på at spesialisthelsetjenesten
kommer frem til en fast enhetspris for legemidler, gjennom anbudskonkurranser
eller prisforhandlinger. Disse medlemmer merker seg
at RPF foreslår at man heller vurderer en alternativ betalingsmodell,
hvor betalingen er resultatbasert. Det vil si at helsetjenesten
forplikter seg til å betale en avtalt maksimalpris i årlige rater
hvis behandlingen har den forventede langtidseffekten, men at betalingen
i motsatt tilfelle avkortes. Disse medlemmer merker seg
at Danmark har tatt i bruk en tilsvarende modell for å kunne tilby
behandlingen til sine pasienter.
Disse medlemmer mener at spesialisthelsetjenesten
i enkelte legemiddelkjøp bør ha muligheten til å ta i bruk en slik
betalingsmodell.
På den bakgrunnen
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en alternativ betalingsmodell for behandlinger
som tas i bruk i spesialisthelsetjenesten, der betalingen beregnes
ut fra den observerte helsegevinsten etter at behandlingen er tatt i
bruk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er enig i at det kan
være interessant å se på nye finansieringsformer ved innføring av
legemidler i helsetjenesten. Disse medlemmer mener imidlertid
at et slikt forslag griper inn i den pågående evaluering av systemet
Nye metoder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har tidligere kritisert regjeringspartiene
for å lovfeste Beslutningsforum og systemet Nye metoder før det
var evaluert. Tilsvarende mener disse medlemmer at forslag
om nye finansieringsformer er å starte i feil ende. Disse medlemmer mener
at en eventuell endring til en prismodell der helsegevinsten deles
mellom samfunnet og legemiddelindustrien, bør være gjenstand for
en grundig utredning. Det kan være uheldig dersom betaling til legemiddelselskapene
frikobles fra kostnader til forskning, utvikling og produksjon.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at en slik modell ikke bør gjelde for alle legemiddelinnkjøp. Disse medlemmer mener
den bør begrenses til legemidler som potensielt oppfyller et stort
ubesvart medisinsk behov, der det finnes få eller ingen andre behandlingsalternativer,
og der manglende dokumentert langtidseffekt er knyttet til at legemiddelet
er for nytt til at man har kunnet observere effekten over lengre
tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
for øvrig peke på at den aktuelle saken – i likhet med de fleste
omstridte saker om prioritering i helsetjenesten – vanskeliggjøres
av manglende åpenhet og etterprøvbarhet i systemet Nye metoder. Disse medlemmer minner
om at offentligheten i slike saker ikke får kjennskap til hvor mye
behandlingen faktisk koster. Disse medlemmer mener dette
er svært problematisk, gitt at kontroversielle prioriteringsbeslutninger
svært ofte er begrunnet i at prisen er for høy. Disse medlemmer viser til
at det er dagens regjering som har knesatt prinsippet om at alle
legemiddelpriser som er oppnådd gjennom anbudskonkurranser og prisforhandlinger,
skal holdes hemmelig. Disse medlemmer viser
i den anledning til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmet
forslag om åpenhet om legemiddelpriser i Dokument 8:6 S (2018–2019)
og Dokument 8:20 S (2018–2019), jf. Innst. 207 S (2018–2019). Disse medlemmer viser
dessuten til at prioriteringsbeslutningene fattes i lukkede møter,
og at det ikke finnes klagemuligheter på vedtakene. Disse medlemmer viser
til at dette var viktige begrunnelser for at Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ikke ønsker å lovfeste systemet Nye
metoder (Prop. 55 L (2018–2019), jf. Innst. 93 L (2019–2020)). Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
fremmet forslag om en helhetlig evaluering av systemet Nye metoder, og
forslag til endringer i systemet blant annet for å sikre økt åpenhet
og etterprøvbarhet. Disse
medlemmer merker seg at forslaget ble nedstemt av regjeringspartiene. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til innspillsrunden til den pågående evalueringen
av systemet Nye metoder, der mange av tilbakemeldingene handler
om manglende åpenhet og etterprøvbarhet, manglende involvering av
både medisinske fagpersoner og brukerrepresentanter, samt at sjeldne
sykdommer har en tendens til å bli tapere i systemet (Dagens Medisin,
27. april 2020).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at statsråden i sin uttalelse til komiteen skriver:
«I Danmark anbefalte
Medicinrådet bruk av Luxturna i april 2020 etter forhandlinger om
en ny prisavtale, hvor myndighetene betaler i rater og kun hvis legemiddelet
virker. Dette gir uttrykk for usikkerheten knyttet til langtidseffekten
av terapien.»
Disse medlemmer viser til
at Retinitis Pigmentosa Foreningen i Norge påpeker det samme i sin
uttalelse. De mener at Beslutningsforum bør gjøre som andre europeiske
land og ta i bruk nye betalingsmodeller for nye metoder. «Pay-for-performance»-avtaler
innebærer at betalingen deles opp i årlige rater og opphører dersom
effekten ikke vedvarer over tid. Det sikrer at staten kun betaler
for dokumentert effekt, samtidig som det gir pasientene rask tilgang
til nye behandlinger.
Disse medlemmer ønsker at
Beslutningsforum vurderer å ta i bruk alternative betalingsmodeller
som «Pay-for-performance».