Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Olav Urbø,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til forslaget
fra regjeringen om innstramming i ekteskapsloven, hvor ekteskap
er inngått med mindreårig etter utenlandsk rett, i tilfeller hvor
partene ikke har tilknytning til Norge. Barneekteskap utpekes som
en skadelig praksis både av barnekomiteen og kvinnediskrimineringskomiteen
i FN. Likevel tillater noen land ekteskap der én eller begge parter
er under 18 år. Norge har en menneskerettslig forpliktelse til å
beskytte barn mot slike ekteskap. Tidligere har Stortinget vedtatt
at ekteskap inngått mellom mindreårige etter utenlandsk rett, det
en eller begge partene har tilknytning til Norge, ikke skal anerkjennes.
Komiteen viser til at barneekteskap
har vært og er et stort problem i deler av verden. Barneekteskap
er et av de groveste overgrep mot den enkeltes menneskerettigheter,
da det kan innebære seksuelle overgrep, men også binde den mindreårige
for livet. Komiteen mener
at det derfor er viktig at norske myndigheter klart viser at slikt
ikke aksepteres.
Komiteen registrerer at eventuelle
søknader om anerkjennelse av ekteskap inngått etter utenlandsk rett i
tilfeller der ingen av partene hadde tilknytning til Norge på tidspunktet
for ekteskapsinngåelsen, skal behandles av Statsforvalteren. På
den måten oppnås en likeartet unntakspraksis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at eventuelle
unntak skal være svært snevre, og klart til beste for begge parter.
Flertallet mener at søknad
om unntak skal være fra den part som på tidspunktet for ekteskapsinngåelse var
mindreårig. Hvis begge parter var mindreårige, skal det foreligge
søknad fra begge parter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti legger
avgjørende vekt på at en 18-årsgrense vil beskytte barn som kommer
til Norge, mot å bli regnet som gift også her. Barn har ikke den
modenhet som kreves for å ta stilling til de personlige og økonomiske
konsekvensene det har å inngå et ekteskap.
Barneekteskap kan
være motivert av beskyttelse eller økonomisk sikkerhet for familien.
I Norge er det ikke behov for at barn beskyttes gjennom et ekteskap.
Barn som er her, skal beskyttes av foreldrene, barnevern, helsetjenesten,
stønadsordninger og skole. Forslaget vil dermed bidra til likebehandling
av barn i Norge.
Forslaget vil også
kunne gi beskyttelse mot tvangsekteskap, fordi det vil være lettere
både for den det gjelder og for norske myndigheter å la være å anerkjenne
ekteskapet på grunn av lav alder på vigselstidspunktet enn å måtte
bevise at ekteskapet er inngått under tvang.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er meget viktig at det sendes
et krystallklart signal om at Norge ikke aksepterer barneekteskap.
I lovforslaget har regjeringen også lagt vekt på at en 18-årsgrense
vil sende et klart signal til andre lands myndigheter om at Norge
ikke aksepterer barneekteskap, heller ikke i de tilfellene hvor
ekteskapet er inngått av parter uten tilknytning til Norge.
Disse medlemmer viser til at
barneekteskap er et globalt problem. Under korona-pandemien har
denne grusomme praksisen eksplodert ifølge flere medier. FNs barnekomité
og FNs kvinnediskrimineringskomité anser barneekteskap som en skadelig
praksis. En slik lovregulering vil kunne være et eksempel til følge
for andre lands myndigheter, og på den måten bidra inn i arbeidet
med å avskaffe den uønskede praksisen med ekteskap med barn.
Disse medlemmer viser for øvrig
til regjeringens Strategi mot skadelige skikker 2019–2023, som omtaler hvordan
Norge skal arbeide internasjonalt for å bekjempe skadelige skikker
som barneekteskap, kjønnslemlestelse og preferanse for sønner gjennom
målrettede tiltak og bistand til blant annet utdanning, helse, likestilling
og menneskerettigheter og ved å forsterke Norges pådriverrolle i
normative prosesser.
Disse medlemmer mener at unntak
vil undergrave arbeidet mot barneekteskap. Disse medlemmer vil derfor
at det ikke skal være mulighet for unntak, og støtter derfor ikke
lovforslagets § 18 b andre ledd og § 18 c andre ledd.
Komiteen viser
for øvrig til behandling av Prop. 49 L (2017–2018) Endringer i ekteskapsloven
(absolutt 18-årsgrense for å inngå ekteskap i Norge), jf. Innst.
267 L (2017–2018), samt til behandlingen av Representantforslag
om endring i ekteskapsloven (forby barneekteskap i Norge), Dokument
8:45 L (2017–2018), jf. Innst. 152 L (2017–2018). I Innst. 267 L
(2017–2018) fremgår det klart at Stortinget ber regjeringen fremme
sak med det innhold som nå foreligger til behandling, og hvor det
ble vedtatt å be regjeringen utrede en lovbestemt nedre aldersgrense
for å anerkjenne ekteskap inngått i utlandet, herunder en 18-årsgrense
jf. vedtak 742 (2017–2018).