Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Dokument 8:266 S (2020–2021) om at Norge skal bli en global
ledestjerne i klimaomstilling.
Komiteen mener at å løse klimakrisa
er vår tids største utfordring, og må løses med at alle land tar
sitt ansvar.
Representantforslaget
fremmer en intensjon om at Norge skal være foregangsland i klimaarbeidet.
Det er en intensjon komiteen deler,
og komiteen viser
til at Stortinget i april 2021 behandlet Meld. St. 13 (2020–2021)
Klimaplan for 2021–2030. Ved behandlingen av denne ble det fremmet
nærmere 500 forslag i Stortinget, og komiteen viser til sin merknader
og forslag i Innst. 325 S (2020–2021).
Representantforslaget
fra Miljøpartiet De Grønne handler også om oppjusterte klimamål
i klimaloven. Komiteen viser
da til at Stortinget våren 2021 behandler Prop. 182 L (2020–2021)
Endringer i klimaloven. Komiteen vil
derfor bruke denne saken til diskutere og fremme forslag om hva
som skal være Norges klimamål for 2030 og 2050.
Komiteen viser ellers til brev
av 30. april 2021 fra statsråd Sveinung Rotevatn. Brevet er lagt
ved innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkepartideler intensjonen om
at Norge skal være et foregangsland i klimaarbeid, og mener at vi
også langt på vei er det med det fokus vi har på grønn omstilling
og forskning og utvikling.
Disse medlemmer viser til regjeringens
klare og tydelige mål om å stanse utslippene, men ikke stanse utviklingen
av velferdssamfunnet vårt. Det er ikke aktuelt for regjeringen å
aktivt fase ut petroleumsvirksomheten i Norge.
Disse medlemmer viser til de
forpliktelser Norge har gjennom Parisavtalen, en avtale som er en
solid ramme for den globale klimainnsatsen, med kollektivt mål om
at både Norge og resten av verden holder global temperaturøkning
under 2 grader og tilstreber 1,5 grader. Norge har et mål nedfelt
i klimaloven om å bli et lavutslippssamfunn i 2050. Norge meldte
i 2020, som det tredje land i verden, inn sitt skjerpede klimamål
om å kutte utslippene fra minst 50 pst. til 55 pst. i 2030.
Disse medlemmer viser også
til behandlingen av Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030
i vår. Klimaplanen er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk.
For første gang la en regjering fram en troverdig, helhetlig plan
for å få ned utslippene i alle sektorer, en plan som med Stortingets
tilslutning i stor grad gjennomføres med de tiltak regjeringen har
lagt frem for å nå sine klimamål.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er glad for at USA endelig er
tilbake i Parisavtalen. Men dette medlem vil påpeke at
de utslippsforpliktelser den amerikanske presidenten har sagt at
landet er villige til å ta på seg, er altfor svake sett i lys av
det historiske ansvaret USA har for klimakrisen og de store utslippene
landet i dag forårsaker. Dette medlem finner det merkelig
at enkelte hyller at verdens nest største forurenser setter seg
for svake klimamål. Dette medlem viser
til at Bidens mål er å kutte utslippene med 50 pst. sammenlignet
med 2005. USAs utslipp var i 2005 7,4 milliarder tonn CO2-ekvivalenter. Et kutt på
50 pst. betyr en reduksjon på 3,7 milliarder tonn. USA kommer da
ned på 3,7 milliarder tonn. Dette medlem viser til at USAs
utslipp i 1990 var på 6,4 milliarder tonn. Kuttet på 3,7 milliarder
tonn fra 2005 innebærer at de kutter med 2,7 milliarder tonn sammenlignet med
1990. Det er et kutt på 42 pst. Den norske regjeringens mål er til
sammenligning 50–55 pst. EUs mål er 55 pst. sammenlignet med 1990.
USAs mål er altså svakere enn både EUs mål og den norske regjeringens
mål.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
det er merkelig å hylle et mål som er svakere enn den norske regjeringens
mål, og samtidig kritisere den norske regjeringens mål.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener både USAs og den norske
regjeringens mål er for svake.
Dette medlem viser også til
amerikansk miljøbevegelse som har kritisert Bidens klimaplan og
som mener Biden bør kutte utslippene med 70 pst.
I en rapport skriver
Friends of the Earth USA:
«A total U.S. fair
share contribution to global mitigation equivalent to a reduction
of at least 195% of U.S. greenhouse gas emissions below 2005 levels
by 2030 (i.e., 14 gigatonnes annually by 2030). This commitment must
include a reduction of at least 70% domestically by 2030 compared
to 2005 levels, as well as the equivalent of a further 125% reduction
to be undertaken by financial and other forms of international support
to developing countries.»
(Kilde: http://foe.org/wp-content/uploads/2021/04/USA_Fair_Shares_NDC.pdf)
Dette medlem mener det mest
positive med USAs plan er å stanse oljeleting på føderal grunn. Dette medlem mener den norske regjeringen
må utnytte dette og ta initiativ til en avtale mellom oljeproduserende
land om å kutte i produksjonen av fossil energi.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at klimakrisen er akutt og alvorlig, at rike land opp gjennom
historien har sluppet ut langt mer klimagasser enn fattige, og at
rike land derfor bør påta seg vesentlig større kuttforpliktelser
enn de har gjort hittil. FNs generalsekretær António Guterres sa
i en skarp og fortvilet tale 2. desember 2020:
«Humanity is waging
war on nature. This is suicidal.»
Han beskrev den desperate
situasjonen verden befinner seg i, og tryglet verdens land om effektiv
og omgående handling for å stoppe klima- og naturkrisen. Han understreket
også at verden går mot en oppvarming på 3–5 grader i løpet av dette
århundret uten kraftfulle tiltak.
Disse medlemmer har merket
seg at Norge forsøker å framstå som et foregangsland i miljø- og
klimaarbeidet samtidig som de færreste politiske partier ønsker å
legge restriksjoner på olje- og gassvirksomheten.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringer både på
høyre- og venstresiden i mange tiår har forsøkt å holde olje- og klimapolitikken
adskilt, og argumentert for at det er forenlig å fortsette å pumpe
opp mest mulig olje og gass fra sokkelen samtidig som man har en
offensiv klimapolitikk. Denne umulige spagaten blir lagt merke til
internasjonalt. Den 17. februar i år beskyldte CNNs Ivana Kottasovà
Norge for å være klimahyklere.
Dette medlem mener Norge, i
tråd med landets klimaansvar, må skjerpe klimamålene og gjennomføre en
planmessig, kontrollert og gradvis omstilling bort fra petroleumsvirksomhet
innen 2035. Utfasingen skal skje parallelt med at man ivaretar sysselsetting,
bidrar til omskolering av oljearbeidere og skaper innovasjon og nye
arbeidsplasser, i samråd med myndigheter, organisasjoner, arbeidstakere,
forsknings- og kunnskapsmiljøer og industri.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
Norge, som en globalt stor oljeprodusent og med et stort omstillingspotensial
i form av tilgang på naturressurser og kapital, åpen og fleksibel
økonomi, sterk velferdsstat, demokratisk styresett og en høyt utdannet
og produktiv befolkning, bør sette mer ambisiøse klimamål enn man
har gjort så langt.
Disse medlemmer viser til at
Norges gjeldende klimamål forutsetter store negative utslipp, for
eksempel ved å forsterke naturlige prosesser som øker opptaket av
karbon i hav, skog, jord og mineraler, og ved teknologiske løsninger
som CCS. Mest sentralt står skogplanting og bioenergi med karbonfangst
og -lagring. I klartekst betyr det at alt man slipper ut mer enn
det som er utenfor karbonbudsjettet til 1,5- eller 2-gradersmålet, må
hentes ut igjen av atmosfæren.
En slik tilnærming
er, slik disse
medlemmer ser det, problematisk av flere grunner. Det er for
det første svært usikkert om det er mulig å gjennomføre så store negative
utslipp som trengs. Videre advarer FNs klimapanel om at karbonfangst
i den nødvendige skalaen med stor sannsynlighet vil skape dyptgripende
utfordringer for blant annet menneskelige bosettinger, matproduksjon,
karbonlagring, biologisk mangfold og andre økosystemtjenester. I
tillegg til at det er vesentlig mindre risikofylt, er det også langt
billigere å forhindre utslipp i første omgang, enn å senere måtte
bruke det som i dag er svært energikrevende og dyr teknologi for
å suge utslippene ut av atmosfæren igjen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at som følge av manglende
kutt de siste årene, må Norge øke sine ambisjoner. Norges klimamål
bør være å kutte utslippene med 70 pst. innen 2030 i forhold til
1990-nivå. Dette
medlem mener det må legges fram en plan for å nå dette målet
snarest.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen skjerpe Norges klimamål til et utslippskutt på 70
pst. sammenlignet med utslippene i 1990 og komme tilbake til Stortinget
med en plan for å nå dette målet, snarest.»
I lys
av det, og på grunn av manglende kutt de siste årene, mener komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne at det er nødvendig å oppjustere
det norske klimamålet. Dette
medlem mener Norges klimamål bør være å redusere utslippene
av klimagasser fra norsk territorium med 80 pst. innen 2030 og 95
pst. innen 2035 i forhold til 1990-nivå, og at det skal legges fram
en forpliktende plan gjeldende fra 1. januar 2022 for å redusere
utslippene av klimagasser i tråd med dette.
For å gjøre målet
forpliktende skal også klimaloven skjerpes ved å inkludere krav
om nasjonale klimabudsjetter og tilhørende handlingsplaner, og gjøre
dette som en del av statsbudsjettet fra 2022. Klimaloven skal i tillegg
utvides slik at kommunene og fylkeskommunene blir forpliktet til
å styre etter klimaplaner og klimabudsjetter minst i tråd med Parisavtalen.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen skjerpe Norges klimamål for å redusere utslippene
av klimagasser fra norsk territorium med 80 pst. innen 2030 sammenlignet
med 1990-nivå, og legge fram en forpliktende plan gjeldende fra
1. januar 2022 for å redusere utslippene av klimagasser i tråd med
dette.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram et forslag som skjerper klimaloven ved
å inkludere krav om nasjonale klimabudsjetter og tilhørende handlingsplaner, og
gjøre dette som del av statsbudsjettet fra 2022. Forslaget skal
også utvide klimaloven slik at kommunene og fylkeskommunene skal
styre etter klimaplaner og klimabudsjetter minst i tråd med Parisavtalen.»
Disse medlemmer understreker
at verden allerede har funnet mer olje og gass enn det som er mulig
å produsere innenfor karbonbudsjettet for 1,5 graders oppvarming.
Skal man nå klimamålene, må derfor noen land gå foran og avstå fra
å utvinne kjente petroleumsreserver. Norge har et enormt historisk
klimaansvar som eksportør av olje og gass gjennom mange år. Eksportinntektene
gjør dessuten Norge til den store oljeprodusenten med best økonomiske
forutsetninger til å fase ut produksjonen.
Disse medlemmer har merket
seg at flere politiske partier argumenterer for at eventuell redusert norsk
oljeproduksjon i sin helhet vil erstattes av økt produksjon i andre
land. Dette er neppe riktig. Forskere ved Statistisk sentralbyrå
har vist at redusert norsk oljevirksomhet trolig vil føre til reduksjon
i globale klimagassutslipp (Fæhn et al., 2017). Studien tar hensyn
til at en betydelig del – kanskje så mye som to tredeler – av den reduserte
produksjonen på norsk sokkel vil erstattes av produksjon andre steder.
Konklusjonen er likevel at nettoeffekten vil være klart positiv
for klimaet.
Et karbonbudsjett
for 1,5 graders global oppvarming tilsier at man har under 15 år
på seg til å kutte CO2-utslippene
ned mot null. Disse
medlemmer vil derfor fase ut olje- og gassvirksomheten i løpet
av 14 år – altså innen 2035.
Disse medlemmer understreker
at utfasing av olje- og gassvirksomheten er i Norges egeninteresse.
Jo bedre verden lykkes i sin klimapolitikk, jo lavere blir etterspørselen
etter norsk olje og gass. Blant annet vil Storbritannias mål om
70 pst. klimakutt få dramatiske konsekvenser for norsk gasseksport.
Disse medlemmer har merket
seg at SSB-rapporten «Konsekvenser av redusert petroleumsvirksomhet»
(2020) konkluderer med at de langsiktige økonomiske konsekvensene
av en aktiv utfasing av olje- og gassvirksomheten mest sannsynlig
vil være beskjedne, og at utfasingen kan kombineres med fortsatt
høy sysselsetting og aktivitet i Norge.
Disse medlemmer mener Norge
bør satse på omfattende programmer for omskolering og kompetanseoverføring
av sysselsatte i olje- og gassnæringen, og at Norge bør føre en
aktiv næringspolitikk som utvikler industri innenfor eksempelvis
havvind, batteriteknologi, hydrogen, maritim sektor, bionæringer,
karbonfangst og -lagring, energieffektivisering og kraftsystemer.
Disse medlemmer mener det
er uheldig at Norge per i dag har et lavere ambisjonsnivå og en
langt mindre konkretisert eksportstrategi enn nabolandene, både generelt
og innen fornybar energi spesielt. For eksempel Danmark og Storbritannia
har svært konkrete og ambisiøse målsettinger for grønn eksportrettet
vekst.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener Norge trenger en tilsvarende
langsiktig og målrettet politikk for vekst i grønne eksportnæringer,
med overordnet mål om å øke eksporten fra andre sektorer enn petroleum
med 50 pst. innen 2030, samtidig som miljøavtrykket fra produksjonen
reduseres til et minimum. Dette medlem vil som en del
av dette øke Norges fornybarmål for energiforbruk til 90 pst. innen
2030 og sette mål om at Norge innen 2030 skal ha solstrøm med samlet
effekt på 5 GW og minst 30 GW samlet effekt vindkraft til havs på
norsk sokkel. Dette
medlem mener at dette må legges til grunn for Stortingets
behandling av den varslede energiressursmeldingen våren 2021. Sammen
med omfattende ressurs- og energieffektivisering vil dette også
bidra til å skape levedyktige grønne arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne understreker
at utfasingen av olje- og gassvirksomheten må skje på en måte som
sikrer stabilitet og økonomisk trygghet for alle de som jobber i
olje- og gassnæringen, og for regioner og lokalsamfunn der olje
er viktig i dag. Målet er å omstille flest mulig av dagens petroleumsarbeidsplasser
til trygge, grønne arbeidsplasser som leverer bærekraftige produkter
og tjenester. For å gjennomføre dette foreslår disse medlemmer å sette ned
en bredt sammensatt oljekommisjon, etter modell fra den tyske kullkommisjonen.
Disse medlemmer mener at en
norsk oljekommisjon må bestå av myndigheter, arbeidstakerorganisasjoner
og næringsliv som samarbeider om en plan for å opprettholde sysselsetting
og skape nye jobber samtidig som oljevirksomheten fases ut. Kommisjonen
skal utrede og foreslå arbeidslivs-, kompetanse- og næringspolitikk
som:
-
omstiller flest
mulig av dagens petroleumsarbeidsplasser til trygge, grønne arbeidsplasser
som leverer bærekraftige produkter og tjenester.
-
stimulerer til teknologi-
og kompetanseoverføring fra olje- og gassindustrien til andre næringer.
-
gir aktiv støtte
til etterutdanning og omskolering av oljearbeidere og der det er
behov for de som jobber innenfor andre næringer knyttet opp mot
oljesektoren.
-
gir støttepakker
for omstilling og næringsutvikling til regioner og næringer som
berøres av utfasingen av oljesektoren.
-
endrer petroleumspolitikken
i tråd med plan om utfasing som stimulerer olje- og gasselskapene
til omstilling.
-
reduserer statens
deltagelse på norsk sokkel, slik at statens eksponering mot nye
olje- og gassinvesteringer og feltavviklingskostnader minimeres.
-
endrer nærings-,
skatte- og avgiftspolitikk for norsk sokkel slik at det blir mindre
attraktivt å eie og investere i norsk olje- og gassproduksjon og
statens eksponering i olje og gass minimeres, samtidig som det gjøres
gunstigere og mindre risikofylt å investere i bærekraftig energi-
og næringsutvikling på norsk sokkel.
På denne
bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en gradvis, forutsigbar og planmessig
utfasing av petroleumsvirksomheten innen 2035.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere en oljekommisjon der myndigheter, arbeidstakerorganisasjoner, forsknings-
og kunnskapsmiljøer og næringsliv samarbeider om en plan for å opprettholde
sysselsetting og skape nye jobber samtidig som oljevirksomheten
fases ut.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne har merket seg USAs taktskifte
i klimapolitikken etter at Joe Biden tiltrådte som president. Landet har
igjen meldt seg inn i Parisavtalen og satt et konkret mål for utslippskutt.
Biden har varslet en krisepakke på 20 000 mrd. kroner for å gjenoppbygge
USAs økonomi etter koronapandemien, hvorav halvparten skal gå til klima-
og miljøtiltak.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at USAs president har også varslet at han ønsker et oljemoratorium
i Arktis. Store deler av Arktis er sårbare naturområder, som disse medlemmer mener
må vernes mot de inngrepene olje- og gassleting og -utvinning medfører.
Om man skal nå målene i Parisavtalen, er det ikke rom for så mye
mer olje og gass enn det verden allerede har tatt opp av jorda.
Disse medlemmer mener det
er pinlig at Norge prioriterer kortsiktig økonomisk gevinst fra
oljevirksomhet i de sårbare naturområdene i Arktis over naturhensyn
og klima, og støtter Bidens initiativ. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen arbeide gjennom Arktisk råd for et internasjonalt
oljemoratorium i Arktis.»