2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til regjeringens forslag om endringer i lov 15. juni 2001
nr. 79 om miljøvern på Svalbard.
Komiteen viser til at Svalbard
er et stort sammenhengende villmarksområde, med urørt natur som
har stor egenverdi. Området er også viktig for bevaring av sårbart
biologisk mangfold.
Komiteen viser til at svalbardmiljøloven
er et av de viktigste virkemidlene for å sikre at nærvær og aktivitet
skjer innenfor de rammene som områdets særegenhet setter.
Den urørte naturen
på og rundt Svalbard er også viktig med tanke på klimaendringene
og økende kunnskap om disse.
Med økende ferdsel
og muligheter for endringer i aktiviteten som følge av varmere klima
i disse havområdene er sårbarheten større og økende.
Komiteen vil også vise til
at attraktiviteten til området er økende, og at tallet på overnattingsdøgn
økte fra 2018–2019 fra 92 000 til 162 949.
Komiteen viser til regjeringens
to konkrete endringer: Den første er å lovfeste et generelt forbud mot
bruk av tungolje i hele territorialfarvannet på Svalbard i § 82
a. I dette legger regjeringen opp til at det blir forbud mot å bruke
eller ha om bord petroleumsbaserte drivstoff med høyere tetthet,
viskositet eller stivhet enn det som er tillatt for marin gassolje. Komiteen viser
til at dette vil bidra til at det bli åpnet for å bruke mer miljøvennlige
former for drivstoff som LNG, biogass, hydrogen, metanol, etanol,
ammoniakk og petroleumsgass. Det andre forslaget blir en ny hjemmel
§ 51 andre ledd, for å gi forskrift om gebyr for behandling av private
planforslag. Dette er noe som kommunene i Fastlands-Norge har, og
som vil være viktig å få på plass også for Longyearbyen, siden omfanget
av private planforslag er økende.
Komiteen viser til at det er
bred støtte for å gjøre disse endringene fra de som har bidratt
med høringssvar.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at bevaring av Svalbards natur er en viktig del av den norske
svalbardpolitikken, og for å sikre en bærekraftig utvikling av svalbardsamfunnet
må ressursene utnyttes på en slik måte at det ikke forringer natur-
og miljøhensynene. Flertallet vil
understreke at miljøhensynene skal veie tyngst i konflikt med andre
interesser. Derfor har også Svalbard blitt et viktig område for
både forskning, utdanning og turisme, som i dag utgjør en større
del av aktiviteten på Svalbard enn før. Flertallet viser til at det
er store uberørte naturområder som har store verdier for samfunnet,
og som det er viktig å sikre for det biologiske mangfoldet som er
unikt på Svalbard. I denne forbindelse viser flertallet til at naturen er
viktig for oss mennesker, og naturen har en stor verdi i seg selv. Naturen
vår absorberer og lagrer omtrent halvparten av alle klimagassutslipp
i skoger, myrer, hav og andre naturtyper. Slike prosesser demper
virkningen av menneskeskapte utslipp.
Flertallet viser til at vi
har både en klima- og naturkrise, og at tiltak for å kutte klimautslipp
eller forebygge klimaendringer ikke må forsterke konsekvensene av
tap av natur globalt. På Svalbard ser vi at klimaendringene også
har medført økt ferdsel og muligheter som følge av at klimaet blir
varmere og de arktiske havområdene har blitt mer tilgjengelig med
mindre isfrekvens og mer åpent hav. Flertallet mener at det er svært
bekymringsfullt at klimaendringene er større på Svalbard og i de
arktiske strøkene enn noe annet sted. Dette medfører at de sårbare
naturmiljøene er enda mer utsatt, og naturen og økosystemene er
i endring når temperaturen øker både til lands og til havs.
Flertallet viser til at konsekvenser
av ulykker i skipstrafikken er vurdert som en av de største truslene mot
naturen på og rundt Svalbard, og utslipp av olje i arktiske strøk
er svært utfordrende å håndtere i disse sårbare økosystemene. Som
i all natur kan utslipp fra skipsforlis og utslipp av tungolje i
arktiske strøk, få svært store konsekvenser for både natur og marine
arter, og sjøfugl. Derfor mener flertallet at det er avgjørende med
tiltak som forebygger slike ulykker og utslipp. I tillegg er opprensing
i strandområdene mer krevende etter utslipp av tungolje enn for
andre lettere drivstofftyper.
Flertallet viser til at det
i forskriftene for verneområdene på Svalbard allerede er innført
forbud mot bruk av tungolje i verneområdene, men det er klart at omfanget
av dette forbudet ikke er tilstrekkelig. Derfor mener flertallet at
det vil være avgjørende for å sikre miljøet på Svalbard og er nødvendig
å utvide tungoljeforbudet til hele territorialfarvannet rundt Svalbard. Dette
vil redusere faren for akutt forurensing fra skipstrafikk ved en
ulykke. Flertallet viser
til at i forbindelse med høringen av forslaget om forbud mot tungolje
rundt hele Svalbard har forslaget fått bred tilslutning. Både Sysselmannen
og Kystverket påpeker at dette vil være både et miljøfaglig og ikke
minst et beredskapsmessig viktig tiltak. Kystverket viser til tidligere
ulykker hvor utslipp av tungolje har medført store konsekvenser
for natur og miljø. Senest i 2018 ble det iverksatt store nødoperasjoner
for å tømme et skip for olje.
Flertallet viser til at det
kun er Rederiforbundet som har uttalt seg negativt til innføring
av tungoljeforbudet og viser til at den internasjonale sjøfartsorganisasjonen
IMOs krav til tungolje bør være tilstrekkelig. IMO har foreslått
regelendringer som først vil fase ut bruk og frakt av tungolje i
Arktis fra 2024. Flertallet viser
til at reglene i Marpol (Convention for the Prevention of Pollution
from Ships) setter et minimumskrav og at det ikke er til hinder
for et strengere krav på Svalbard. Hvis Norge skulle innføre IMOs
forslag til regler for tungolje i disse områdene, ville det allerede
vedtatte regelverket rundt Svalbards verneområder bli svekket. Dette er
etter flertallets syn
en uønsket utvikling.
Flertallet viser til at det
er kyststatene som har suverenitet i de indre farvann og sjøterritoriet,
jf. havrettskonvensjonen, og kan vedta sine egne miljøregler. Flertallet har
merket seg at skip i gjennomfart likevel skal kunne passere gjennom
sjøterritoriet, men ikke gjennom indre farvann.
Flertallet viser til forslag
i Prop. 119 L (2020–2021) om å innføre muligheten til å pålegge
gebyr i private planforslag, jf. plan- og bygningsloven § 33-1,
i Longyearbyen. Flertallet er
enige i at det gjøres noen endringer i loven og deler av forskriftene,
da Longyearbyen er et planområde hvor det er mange aktører og utbyggere
som legger fram forslag til store og omfattende prosjekter som administrasjonen
i Longyearbyen lokalstyre har til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det er en bred og enhetlig
forståelse i samfunnet om konsekvensene ved et utslipp av tungolje,
og støtter intensjonen i lovendringene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, merker seg at høringsinstansene
i utgangspunktet er positive til innføringen av et tungoljeforbud.
Det er i dag innført et forbud mot tungolje i verneområdene på Svalbard.
Flertallet er enige i at miljøet
på Svalbard er særlig sårbart, både i og utenfor verneområdene.
Et ytterligere vern vil være hensiktsmessig, da det eksisterer drivstoffalternativer
som ikke vil medføre de samme miljøkonsekvensene ved utslipp.
Flertallet viser til at LNG
er et overgangssalternativ, som samtidig vil være en døråpner for
nullutslippsalternativ som biogass, hydrogen og ammoniakk. Flertallet viser
også til at et forbud mot tungolje i territorialfarvannet ved Svalbard
vil bidra til økt flåtefornyelse, og reduserte klima- og miljøutslipp.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er som nevnt positive til intensjonen
i forslaget om endring av svalbardmiljøloven § 82 a om krav til drivstoff
for motorferdsel i sjø og et tungoljeforbud på Svalbard, men mener
at forslaget bør harmoniseres med IMOs forslag til tungoljeforbud,
ekskludert hybridoljeforbud, med ikrafttredelse fra 2024.
Flertallet er også positive
til den foreslåtte opphevingen av tungoljeforbudet i verneforskriftene,
da dagens forbud er til hinder for at nyere, mer klimavennlige drivstoff
kan tas i bruk, som LNG, biogass og hydrogen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter proposisjonens innhold, men vil
bemerke følgende når det gjelder innføring av tungoljeforbudet:
Disse medlemmer kan ikke se
at forbudet i seg selv er spesielt kontroversielt i lys av klimautfordringene
og krav til omstilling i alle sektorer. Disse medlemmer ser likevel
det som gjennom høringsrunden er påpekt, nemlig at skipsfarten ikke
bare er et nasjonalt anliggende, men i stor grad internasjonalt
regulert. Disse
medlemmer vil derfor understreke at det ved innføringen av
et slikt nasjonalt forbud, i en til dels internasjonal sektor, vil
være viktig med gode overgangsordninger, og at en forutsetning må
være at det er tilgang til reelle alternativer.