Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra
Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister
Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev av 22. april 2021.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det har
kommet flere representantforslag denne våren som omhandler tema
som arbeidslivserfaring, praktiske fag, økt rekruttering til yrkesfag,
yrkesfagløft og verdiskaping, se Dokument 8:191 S (2020–2021) om
arbeidslivsfag, jf. Innst. 412 S (2020–2021) og Dokument 8:263 S
(2020–2021) om en mer praktisk og variert skoledag, jf. Innst. 413
S (2020–2021).
Komiteen vil i likhet med forslagsstillerne
understreke viktigheten av den kompetansen som fagarbeidere innehar.
Denne kompetansen er sterkt etterspurt av næringslivet, som også
NHOs kompetansebarometer og SSBs kartlegginger viser. Komiteen er
også enig med forslagsstillerne i at Norge trenger flere stolte
fagarbeidere som styrker konkurransekraften i næringslivet og kvaliteten
i velferdstjenestene. Komiteen vil
framheve viktigheten av et tettere samarbeid mellom skole, næringsliv
og vertskommuner, slik at dimensjoneringen av studietilbud blir
tilpasset det behovet næringslivet og kommuner har for fagarbeidere,
og slik at yrkesfagelever sikres læreplass.
Komiteen støtter forslagsstillernes
bekymring knyttet til at dagens utstyr ikke samsvarer med undervisningen
og de krav til kompetanse som næringslivet stiller til fagutdanningene
og dagens fagarbeidere. Det blir viktigere og viktigere at en i
undervisningen har tilgang til ny teknologi og oppdatert utstyr
som er bedre tilpasset de behov og krav som stilles.
Komiteen er opptatt av at alle
elever skal få muligheten til å følge sine drømmer og ønsker, og
at skoleløpet og tilbudet blir best mulig tilpasset lokale og regionale
behov for framtidige fagarbeidere, men at yrkesfagelever har muligheten
til å gjøre omvalg underveis, og at en fortsatt kan ta høyere utdanning
etter endt fagutdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet har gjennomført en historisk satsing på yrkesfag. Disse medlemmer er enige
med forslagsstillerne i at disse partiene har jobbet hardt for mer
målrettet satsing på yrkesfagene, og at viktige tiltak på yrkesfagfeltet
har blitt gjennomført under den borgerlige regjeringen. Nå er det
flere som søker seg til yrkesfag, flere får læreplass og flere fullfører
med fag- og svennebrev. Pilene peker i riktig retning. Det er likevel
et stort behov for flere fagarbeidere i fremtiden, og regjeringens
satsing på yrkesfagene og økt rekruttering til yrkesfagene fortsetter,
også gjennom Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med
åpne dører til verden og fremtiden. Et viktig tiltak i denne meldingen er
også at det innføres en rett til å ta et nytt fagbrev – til yrkesfaglig
rekvalifisering.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at samarbeid mellom skoler og lærebedrifter
er viktig for at opplæringen skal være mest mulig relevant, og at
overgangen til læretiden skal bli best mulig. Fullføringsreformen
inneholder tiltak som legger til grunn et nært samarbeid mellom
videregående skoler, lærebedrifter og arbeidslivet. Samarbeid mellom
videregående skoler, fagskoler, næringsliv og forskningsmiljøer
står også sentralt i regjeringens forslag om etablere sentre for
fremragende yrkesfag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke det behovet norsk nærings- og samfunnsliv har for flere
fagarbeidere for å bygge den moderne velferdsstaten og en industri
i verdenstoppen. For mange yrkesfagelever får ikke læreplass, og
for få gjennomfører med fag- eller svennebrev. Disse medlemmer vil styrke
lærlingordningen, gi yrkesfagopplæringen bedre vilkår og sørge for
at arbeidslivet som venter etter fullført utdanning, er attraktivt,
trygt og seriøst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil innføre
en læreplassgaranti som sikrer at alle elever som er kvalifisert,
får læreplass, gjennom et forpliktende samarbeid mellom staten,
fylkeskommunen og arbeidslivet. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en bedre oppfølging av ungdom i overgangen fra skole
til læretid. Det er viktig at antallet elevplasser på yrkesfag må
samsvare med mulighetene for læreplass, og at bedrifter som tar
inn lærlinger med særskilte behov, gis mer tilskudd.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av at det blir mer attraktivt å være lærebedrift gjennom
styrkede krav til seriøsitet og bruk av lærlinger ved offentlige
innkjøp og anbud. Videre er det viktig å legge til rette for fleksible
løp i flere utdanningsprogrammer, der elevene får veksle mellom
skole og arbeidsliv. Disse
medlemmer mener det trengs et nasjonalt senter for yrkesfag
som kan bidra til faglig utvikling og koordinering av yrkesfagutdanningene. Disse medlemmer ser
også et sterkt behov for å styrke stipendordningen og at alle lærlinger
får et lærlingbevis som gir samme fordeler som for elever og studenter. Disse medlemmer vil
styrke Yrkesopplæringsnemndas mandat i arbeidet med utvikling av
fag- og yrkesopplæring og følge opp disse
partienes tidligere alternative statsbudsjett i denne perioden
med en kraftig vekst i investeringen i nytt og oppdatert utstyr
på yrkesfaglinjene, slik at opplæringen blir mer relevant. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av en kraftigere og mer målrettet satsing
på yrkesfag, slik at målet om flere stolte fagarbeidere skal og
kan nås. Fagarbeidere styrker konkurransekraften i næringslivet
og hever kvaliteten i velferdstjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil vise til at
en nasjonal, lovfestet rett til læreplass ble utredet av Stoltenberg-regjeringen.
Konklusjonen var at dette ikke var en god løsning på utfordringen
med manglende læreplasser, og hele forslaget ble lagt i skuffen.
En god løsning som fungerer godt flere steder, uten statlig involvering,
er at fylkeskommunen inngår en regional avtale om læreplassgaranti
med bransjene i regionen, en avtale som bygger på bedriftenes behov
for lærlinger og er tilpasset lokale forhold. Avtaler som dette
kan sikre at flere elever får læreplasser, noe en nasjonalt vedtatt lovfestet
rett ikke kan.
Disse medlemmer vil peke på
at Arbeiderpartiets forslag om opprettelse av et nasjonalt senter
for yrkesfag slår inn åpne dører. Disse medlemmer er enige i
at nasjonale sentre kan bidra til faglig utvikling og koordinering
av yrkesfagutdanningene. Derfor opprettet regjeringen i 2018 Kompetansesenter
for yrkesfag ved OsloMet og Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet
ved Universitetet i Agder i 2019.
Disse medlemmer vil også vise
til at det er under denne regjeringen at det er har vært en kraftig
og målrettet satsing på yrkesfag, både gjennom Yrkesfagløftet og
Yrkesfaglærerløftet, og vil peke på at denne satsingen fortsetter
blant annet gjennom regjeringens fullføringsreform for videregående
opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til resultatene fra NHOs kompetansebarometer
og SSBs kartlegginger, som viser at Norge vil ha behov for nesten
100 000 flere fagarbeidere om 15 år. Da har man to alternativer,
og det er å utdanne dem selv eller importere dem.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet gjennom mange år har jobbet hardt for mer målrettet satsing
på yrkesfagene, og viktige tiltak på yrkesfagfeltet har blitt gjennomført
under den borgerlige regjeringen Fremskrittspartiet var en del av.
Det har blant annet vært en historisk høy økning av lærlingtilskuddet,
noe som gjør det lettere for bedrifter å ta inn lærlinger, man har
innført en merkeordning for lærebedrifter for å synliggjøre hvilke
bedrifter som har lærlinger, og etablert Nasjonalt register for
lærebedrifter. Videre har hospitering i næringslivet for yrkesfaglærere
og flere andre tiltak og strategier gitt positive resultater. Disse medlemmer vil
også peke på innføringen av praksisbrevet, som gir elevene mulighet
til å gå videre til fag- eller svennebrev etter fullført opplæring.
Utviklingen går nå i riktig retning. De siste årene har andelen
elever som søker seg til yrkesfag, økt. I 2021 er det 1 000 flere
søkere til yrkesfag enn til studieforberedende på Vg1. Gjennom flere
år har flere fått læreplass. Det er også færre som faller fra i
videregående skole.
Disse medlemmer mener likevel
det nå er vesentlig å få på plass et nytt yrkesfagløft med konkrete
og klare tiltak. Selv om utviklingen går i riktig retning, går det
etter disse medlemmers oppfatning
for sakte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet gjennom mange
år, både i inneværende og foregående stortingsperioder, har foreslått
flere tilsvarende forslag som er fremmet i representantforslaget. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet i partiets alternative statsbudsjett har gitt fagopplæringen
høy prioritet for å gi utdanningene et reelt løft, både organisatorisk
og ressursmessig. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til Senterpartiets alternative budsjett for 2021
med forslag om til sammen 377 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Disse
medlemmer viser til representantforslaget og er enige i forslagene
1–6, 12–15 og 17, men mener det er naturlig at dette realitetsbehandles
i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen om videregående opplæring,
Meld. St. 21 (2020–2021), som ligger til behandling i komiteen. Disse medlemmer viser
derfor til Senterpartiets merknader i innstillingen til denne stortingsmeldingen
for omtale av de aktuelle temaene.