Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Prop. 85 S (2020–2021) Etablering av ny redningshelikopterbase
i Tromsø og felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste,
og merker seg at Justis- og beredskapsdepartementet i denne proposisjonen
legger frem forslag om etablering av en ny redningshelikopterbase
i Tromsø og felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste
der det tas sikte på oppstart i løpet av 2022.
Komiteen understreker at redningshelikopterberedskapen
i Nord-Norge ikke er like god som i resten av landet, og at det
i dag er store avstander mellom redningshelikopterbasene i Bodø
og Banak. Komiteen viser
til at klimatiske forhold, lange avstander og lange mørkeperioder
gir særlige utfordringer. Komiteen understreker at med
økt aktivitet knyttet til cruisetrafikk, fiskeri, småbåter og fjellturisme
er det viktig å ha beredskapskapasiteter langs vårt langstrakte
land, og at dette er bakgrunnen for at det nå foreslås å opprette
en ny redningshelikopterbase i Tromsø for å styrke beredskapen i
Nord-Norge basert på sivil innleie. Komiteen viser til at for å
få dette på plass, er det behov for helikoptre, mannskaper og hangar
med tilstedevaktfasiliteter.
Komiteen merker seg at avtalen
for Sysselmannens helikoptertjenester på Svalbard løper til 1. april 2022,
med opsjon for forlengelse til 1. april 2024, og at anbudskonkurransen
viser at en felles leverandør og felles operert base for Tromsø
og helikoptertjenesten for Sysselmannen på Svalbard gir økt robusthet,
kvalitet og tilgjengelighet samt stordriftsfordeler. Det legges
derfor opp til en slik løsning. Komiteen merker seg videre
at leverandørene har godtatt krav til overføring av personell fra
eksisterende til fremtidig tilbyder på Svalbard i tilfelle operatørbytte,
noe som vil redusere risikoen for driftsutfordringer i overgangsfasen. Komiteen understreker
at det legges til grunn at tjenesten på Tromsø-basen skal ha god
kvalitet, med krav om 98 pst. tilgjengelighet, døgnkontinuerlig
tilstedevakt og 15 minutters beredskap.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, ønsker primært at redningshelikopterbasen blir
drevet av 330-skvadronen med de statlige redningshelikoptrene SAR
Queen (AW101). 330-skvadronen med forsvarspersonell vil kunne ivareta
andre typer oppdrag enn private helikopter. Dette vil også sikre
at samme helikoptertype brukes i den offentlige redningstjenesten
i hele Norge.
For flertallet er det klart at
folks trygghet må settes først. Av hensyn til beredskapen i nord
mener flertallet derfor
at det viktigste er å sikre at en god redningshelikopterberedskap
blir etablert med base i Tromsø raskest mulig. Flertallet vil advare mot noen utsettelse
av etableringen av basen, og mener at man allerede nå bør starte
arbeidet med at det etableres en statlig redningshelikopterbase
i Tromsø.
Flertallet mener alle forberedelser
må starte for at redningshelikopterbasen i Tromsø kan driftes offentlig
av 330-skvadronen med SAR Queen når kontraktsperioden for sivil
leverandør går ut i 2028. Dette inkluderer utarbeidelse av planverk
for bygg (hangar), pris og tid for anskaffelse av flere SAR Queen-helikoptre
og hvorvidt erfaringene fra driften av de allerede innkjøpte SAR Queen-helikoptrene
tilsier at de også kan dekke behovene i Tromsø og Florø.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte nødvendige forberedelser som sikrer at Forsvaret
overtar som operatør av redningshelikopterbasen i Tromsø når kontrakten med
sivil operatør går ut.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at de statlige redningshelikoptrene
også har en sentral rolle når det gjelder maritim kontraterror blant
annet i forbindelse med skip og installasjoner offshore. Den statlige
redningstjenesten trener jevnlig sammen med både Forsvarets spesialkommando
og politiets beredskapstropp på ulike oppdrag. Denne kompetansen
og muligheten vil ikke et privat helikopter kunne tilby.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at Forsvarets helikopterkapasitet i Troms har blitt
betydelig svekket under denne regjeringen gjennom flytting av Bell-helikoptre
fra Bardufoss til Rygge. En statlig redningshelikopterbase drevet
av 330-skvadronen i Tromsø vil øke tilstedeværelse av Forsvarets
personell og kapasitet i nord.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er glade for at det er enighet om
at 330-skvadronen og SAR Queen skal kunne komme inn på Tromsø-basen
når kontrakten med sivil operatør går ut, og at det i tiden frem
til det må startes opp nødvendige forberedelser som sikrer en slik
overgang.
Disse medlemmer er også glade
for at anbudsprosessen for etablering av ny redningshelikopterbase
i Tromsø er fullført, og at kontraktsinngåelsen er gjennomført med
de forbehold som er tatt om Stortingets samtykke. Disse medlemmer viser til at
regjeringens oppfølging av saken er i tråd med det som har vært meldt
til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettene for 2020 og 2021.
Det vises til følgende sitat fra Prop. 1 S (2019–2020) (JBD) side
155:
«For å styrke redningsberedskapen
i Nord-Noreg tek ein sikte på å opprette ein ny redningshelikopterbase
i Tromsø basert på sivil innleige. Justis- og beredskapsdepartementet
vil setje i gang ein konkurranse og hente inn anbod. Det blir foreslått
at denne basen også leggjast til rette for å dekkje det spesielle
behovet til politiet og at dette inkluderer dagens beredskap på
ein time. Det vil på sikt vurderast om det er teneleg å gå over til
Forsvaret som operatør av basen. Ei slik vurdering vil først kunne
setjest igang når ein har tilstrekkeleg erfaring med drift av dei
nye helikoptera. Det tas sikte på at den nye redningshelikopterbasen
setjast i drift i løpet av 2022.»
Det vises også til
sitat fra Prop. 1 S (2020–2021) (JBD) side 136:
«For å styrke redningsberedskapen
i Nord-Noreg tek ein sikte på å opprette ein ny redningshelikopterbase
i Tromsø basert på sivil innleige. Justis- og beredskapsdepartementet
har henta inn anbod. Saken er til vurdering. Det blir foreslått
at denne basen òg blir lagd til rette for å dekke det spesielle
behovet til politiet, og at dette inkluderer dagens beredskap på
éin time. Det blir teke sikte på at den nye redningshelikopterbasen
blir sett i drift i løpet av 2022.»
Disse medlemmer støtter løsningen
som er valgt med felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste,
og mener dette vil styrke tjenesten og gi viktige synergier. Disse medlemmer ser
med forventning frem til at basen skal åpne i 2022 i tråd med de lovnader
som er gitt. Den nye redningshelikopterbasen vil tilføre Nord-Norge
en betydelig kapasitet og styrke redningsberedskapen ytterligere
i en svært krevende og utsatt del av landet.
Disse medlemmer viser til at
det har vært stor enighet mellom dagens regjeringspartier og Fremskrittspartiet
om å etablere en sjuende redningshelikopterbase i Tromsø. For å
få til en rask etablering har det vært nødvendig i første omgang
å opprette basen basert på sivil innleie.
Disse medlemmer viser til at
det er inngått en kontrakt med CHC Helikopter Service AS med en
varighet på 6 år (fra 2022 til 2028) med opsjoner for forlengelse
på inntil 4 år, med forbehold om Stortingets samtykke. Disse medlemmer vil
påpeke at det i tråd med intensjonen fra tidligere stortingsbehandling
av redningshelikoptersaken tas sikte på at Forsvaret overtar som
operatør av Tromsø-basen etter at kontrakten med sivil operatør
går ut.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil likevel fremheve behovet for at det på et aktuelt
tidspunkt, og uavhengig av denne enigheten, bør gjøres en vurdering
av hva som er mest kostnadseffektivt, og dra lærdom av erfaringene
med driften av den sivile basen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at dersom en
nå skal gå bort fra planene om en sivil base fra 2022, slik det foreligger
en kontrakt om, og heller gå for en løsning med SAR Queen operert
av 330-skvadronen fra oppstart, eller på et langt tidligere tidspunkt
enn det som er lagt til grunn, vil det ha flere konsekvenser.
Disse medlemmer viser til at
dersom opsjonen må utløses i forbindelse med en eventuell beslutning om
at den nye redningshelikopterbasen i Tromsø skal driftes av 330-skvadronen
som en fullverdig redningsbase fra dag én, må det mest trolig anskaffes
ytterligere to helikoptre ut over de 16 som er kjøpt inn. Det vil
ta minst 24 måneder å produsere det første helikopteret, og det
neste vil anslagsvis kunne leveres 2–3 måneder senere. Disse medlemmer vil
gjøre oppmerksom på at det i forkant av en bestilling må gjennomføres
forhandlinger om bl.a. pris og eksakt leveringstid da helikoptrenes
konfigurasjon er vesentlig endret i forhold til den opprinnelige
bestillingen. Det vil dermed kunne ta 2 1/2 år før begge helikoptrene
er på plass. En etablering fra 2022 vil dermed ikke være mulig dersom
det må nye helikoptre til ut over de som allerede er kjøpt. Isolert sett
vil dette føre til en utsettelse og gi dårligere beredskap for Tromsø
og regionen enn å starte opp i 2022 som planlagt med sivil operatør.
Disse medlemmer vil videre
peke på at alternativet er å flytte SAR Queen fra en annen base
for å prioritere Tromsø, men det vil gi svekket beredskap i disse områdene
og negative konsekvenser for innfasingsprogrammet. En forlengelse
av den sivile operasjonen på Florø, og prioritering av innfasing
av SAR Queen i Tromsø fremfor Florø, vil medføre behov for en ny
anbudskonkurranse, noe som igjen vil ta tid. Dersom SAR Queen skulle
vært benyttet på Tromsø-basen fra oppstart, vil dette føre til ytterligere
forsinkelser i et svært komplekst innføringsprogram. Innfasing av
SAR Queen på Tromsø-basen ligger ikke til grunn for gjeldende kontrakt.
En endring i innføringsplanene vil derfor medføre behov for reforhandlinger
med leverandøren Leonardo Helicopters. Dette vil kunne ta tid og
i en periode skape usikkerhet i arbeidet med innfasingen.
Disse medlemmer er kjent med
at Forsvaret er svært tydelige på at enhver endring i det pågående
innføringsprogrammet vil føre til forsinkelser. Disse medlemmer er også kjent
med at forsinkelser i det videre innfasingsløpet vil kunne ha konsekvenser
for håndteringen av oppdrag knyttet til maritim kontra-terror.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at den midlertidige leide hangarløsningen i Tromsø vil
være uegnet for operasjon med SAR Queen, og at det av den grunn
må bygges en ny base. Denne vil ikke kunne være klar før tidligst
i 2025, da det vil kreve en reguleringsprosess, blant annet av hensyn
til andre planer ved flyplassen.
Disse medlemmer vil minne om
at Luftforsvarets bemanning også vil måtte økes som følge av at
de skal være operatør på en ekstra base, og at det tar lang tid
å utdanne nye piloter. Disse
medlemmer vil understreke at selv om et detasjement med bruk
av helikoptre og besetninger fra andre baser trolig ville kunne ført
til en noe raskere etablering, så vil det i praksis ikke være mulig
da lokalene som er tiltenkt sivil innleie, ikke vil være egnet for
operasjon av SAR Queen. Ny base må på plass først.
Disse medlemmer er kjent med
at det samlede investeringsbehovet vil være over 1 mrd. kroner,
og dette er det ikke tatt høyde for i budsjettet.
Disse medlemmer vil videre
understreke at det hele tiden har vært en intensjon å vurdere om
det vil være hensiktsmessig å gå over til Forsvaret som operatør av
Tromsø-basen. Dette er en naturlig oppfølging av Stortingets tidligere
vedtak om at Forsvaret skal være operatør av basene på fastlandet.
Disse medlemmer vil minne om
at Stortinget har besluttet at redningshelikopterkontrakten knyttet til
SAR Queen også skal omfatte opsjon på ytterligere inntil seks redningshelikoptre
av samme type, hvorav nettopp et av formålene er en eventuell fremtidig
ny base i Nord-Norge. Disse
medlemmer vil imidlertid bemerke at dersom en beslutning om
å utløse opsjonen skal tas nå, så vil det måtte gjøres på et svært
mangelfullt grunnlag. Det vil være uheldig å gå til hasteinnkjøp
av flere SAR Queen-helikoptre enn nødvendig dersom driftserfaringen
skulle tilsi at staten kan utnytte de 16 som allerede er anskaffet
til også å betjene Tromsø-basen.
Disse medlemmer vil videre
peke på at dersom en skal droppe planene om sivil base fra 2022
slik det foreligger en kontrakt om, og heller gå for en løsning med
SAR Queen operert av 330-skvadronen fra dag én, vil det kunne komme
krav om erstatning dersom Stortinget velger ikke å godkjenne kontrakten.
Disse medlemmer vil vise til
at det er lagt til grunn en avhoppsrett dersom Stortinget ikke bevilger penger,
men dersom den reelle grunnen er at Stortinget overhodet ikke vil
ha konseptet, vil en likevel bli eksponert for klage og erstatningssøksmål.
Ut fra det disse medlemmer oppfatter
av Senterpartiets forslag og merknader fremgår det klart at dette
er begrunnelsen. Det er ikke fordi det er for dyrt eller fordi man
ikke vil ha en base i Troms, men fordi man vil ha noe helt annet. Disse medlemmer vil
understreke at staten da kan måtte ta ansvaret for å ha satt i gang
en konkurranse man likevel ikke ønsker, og som aldri kunne resultert
i tildeling av kontrakt. Velger Stortinget å bryte kontrakten urettmessig
på dette grunnlaget, vil man være eksponert for en mulig erstatningssak.
Disse medlemmer vil videre
peke på at den alternative veien ut av dette vil være å benytte
muligheten til å avbestille. I så fall dekker staten en prosentandel
av det vederlaget operatøren hadde hatt krav på. Staten må samtidig
si opp hangarkontrakten, da den er uegnet til bruk for SAR Queen.
Denne kontrakten har en 18 måneders oppsigelsesfrist gitt at staten
bestemmer seg for å bygge hangar selv. Disse medlemmer viser til at seks
år er valgt fordi dette erfaringsmessig er varigheten som gir lavest
kostnader per år, sammenholdt med at det uansett vil ta tid å få
på plass en fullverdig 330-operasjon og få innhentet erfaringer
med driften av SAR Queen på øvrige baser. Disse medlemmer viser til at
kontrakten har en sikkerhetsventil der kontrakten kan kanselleres
tidligere mot å betale 25 pst. av gjenværende fast månedlig vederlag,
dvs. ca. 2 mill. kroner per forkortet måned for Tromsø-basen. Svalbard
kan da videreføres alene, men vil få økte kostnader tilsvarende synergiene
ved en felles driftet operasjon som da faller bort (ca. 9 mill.
kroner per år).
Disse medlemmer viser til at
bestemmelsen om statens rett til å kansellere pga. Stortingets nei
til bevilgninger er som følger:
«It is the Norwegian
Parliament that has the final decision on the allocation of funds.
Sufficient funding is a prerequisite for awarding this Contract.
The Norwegian Government shall without delay, by means of a proposition
to the Parliament, request the Parliament for funding relative to
this procurement. Until the time of the Parliaments decision, or
if it is apparent at an earlier stage that funding will not be awarded,
the Customer shall have the right and obligation to cancel the Contract
without further compensation.»
Disse medlemmer vil gjøre
oppmerksom på at dersom staten bare skal endre varigheten på helikopterkontrakten,
for å ha drift til SAR Queen på plass «så snart som mulig», vil
man måtte ut på ny konkurranse. Premisset for korttidsleie er helt
annerledes enn langtidsleie. Disse medlemmer vil understreke
at dette da også vil omfatte Svalbard-delen, fordi det er lagt opp
til felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste i inngått
kontrakt. Disse
medlemmer viser til at staten har et opplegg for å splitte
fra 2028, men ikke med en planlagt splitt etter kort tid.
Disse medlemmer mener det
er viktig å ta inn over seg at å bryte opp det planlagte opplegget
på dette tidspunktet vil få mange dominoeffekter, herunder virkningen
for både Florø og Svalbard og for bygging av hangar i Tromsø. Det
vil føre til at etablering av en ny redningshelikopterbase i Tromsø
vil bli forsinket.
Disse medlemmer viser til
at etter hvert som de nye SAR Queen-helikoptrene erstatter de nåværende helikoptrene
på basene i Banak og Bodø, vil disse operere i et tett samvirke
med Tromsø-basen. Samlet sett vil dette medføre en betydelig styrking
av redningshelikopterberedskapen i hele Nord-Norge.
Disse medlemmer vil understreke
at det er lagt til grunn at tjenesten skal ha god kvalitet, høy
tilgjengelighet, døgnkontinuerlig tilstedevakt og kort reaksjonstid.
Tromsø-basen vil bli etablert som en fullverdig base på lik linje
med basene som i dag opereres av 330-skvadronen på fastlandet. Det
vil være et dedikert fullverdig redningshelikopter som backup lokalisert
på basen i tillegg til beredskapshelikopteret. Disse medlemmer vil vise til
at håndteringen av de svært krevende hendelsene med Viking Sky,
Northguider og nå nylig Eemslift Hendrika, der de hadde avgjørende
og livreddende roller under ekstreme forhold, er gode eksempler
på at Tromsø-området vil bli godt ivaretatt med en sivil operatør.
Disse medlemmer vil understreke
at prisen for å bryte det planlagte opplegget nå er uro, og risiko
med hensyn til tid og kostnader.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringen og Fremskrittspartiet i lang tid har stadfestet at
basen skal driftes sivilt, senest ifm. statsbudsjettet for 2021. Disse medlemmer mener
det fra starten burde vært lagt som forutsetning at basen skulle
driftes i offentlig regi av 330-skvadronen. Prosessen for etablering
av basen er imidlertid nærmest sluttført, og disse medlemmer er bekymret
for at endringer i premissene nå vil kunne føre til at oppstart
av basen utsettes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser videre til Prop. 146 S (2010–2011),
Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020,
hvor det fremgår at regjeringen Stoltenberg II, utgått av Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ikke vurderte det som
nødvendig å etablere redningshelikopterbase i Tromsø eller anskaffe
nye redningshelikoptre til en slik base. Videre viser disse medlemmer til
justiskomiteens innstilling til samme sak, Innst. 82 S (2011–2012),
hvor det fremgår at justiskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
den gang var alene om å peke på behovet for en redningshelikopterbase
i Tromsø:
«Disse medlemmer
[fra Fremskrittspartiet] vil til slutt påpeke den store avstanden
mellom basen i Bodø og basen på Banak. Disse to basene danner beredskapen for
hele Nord-Norge og dermed også nordområdene. Avstanden gjør at beredskapen
langs kysten rett ut fra Tromsø er svakere enn i mange andre områder.
Dette tilsier at man bl.a. må se på mulighet for å etablere ny base
for redningstjenesten lokalisert i Tromsø. Forholdene som disse
medlemmer har påpekt taler for at man ser på basestrukturen på nytt.»
Disse medlemmer vil minne
om at etableringen av ny redningshelikopterbase mellom Bodø og Banak
ble et tema i valgkampen i Troms frem mot stortingsvalget i 2017,
hvor daværende justis- og beredskapsminister, Per-Willy Amundsen,
forpliktet Fremskrittspartiet overfor velgerne på at regjeringen
skulle påse etableringen av en slik base. På dette tidspunktet ble
Bardufoss vurdert som alternativet, men faglige vurderinger pekte
senere entydig på Tromsø som det klart beste alternativet. Disse medlemmer registrerte
aldri et tilsvarende tydelig løfte fra de øvrige partier, og da i
særdeleshet aldri fra Senterpartiet, som i merknads form i denne
innstillingen og i det offentlige rom gir inntrykk av noe helt annet.
Disse medlemmer viser til
at tidligere samfunnssikkerhetsminister fra Fremskrittspartiet,
Ingvil Smines Tybring-Gjedde, bekjentgjorde i 2019 at det skulle
etableres en redningshelikopterbase i Tromsø. Disse medlemmer vil understreke
at Stortinget ved å danne flertall for regjeringens forslag besørger
at redningshelikopterbasen i Tromsø er i funksjon allerede fra 2022.
Etter disse medlemmers syn
vil det i så fall representere en særdeles rask politisk avklaring
og levering på et tydelig løfte Fremskrittspartiet gav i 2017 til innbyggerne
i Troms.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter opprettelse av redningshelikopterbase
i Troms, men ikke forslaget om å bruke inntil 1 860 mill. kroner
i perioden 2022–2028 på en privat løsning med et helikopter med
dårligere rekkevidde, kapasitet, utstyr og sensorer enn de statlige
redningshelikoptrene som er operert av 330-skvadronen.
Disse medlemmer savner faglige
overveielser i proposisjonen, herunder hvilke fagmiljø som har vært involvert
i prosessen og eventuelle alternative løsninger. Forsvarsministeren
har opplyst følgende i svar på skriftlig spørsmål om hvorvidt Luftforsvarets
330-skvadron har vært involvert i prosessen knyttet til etablering av
ny redningshelikopterbase i Tromsø:
«Forsvarsdepartementet
er kjent med at 330-skvadronen på et tidligere tidspunkt ga et innspill
til JD ifm. prosessen om opprettelse av en ny redningshelikopterbase.
Skvadronen har ikke vært involvert i anskaffelsesprosessen for Tromsøbasen.»
Disse medlemmer mener det
er oppsiktsvekkende at den statlige redningshelikoptertjenesten
i 330-skvadronen, med nærmere 50 års erfaring fra norske forhold,
ikke har vært involvert i denne prosessen. Regjeringens beslutning
om at basen skal drives av et privat helikopterselskap synes basert
på et administrativt grunnlag fremfor gjennom involvering av vårt
fremste kompetansemiljø innenfor redningshelikoptre ved 330-skvadronen.
Disse medlemmer understreker
at helikoptre er svært ulike, og at det er vesentlig hvilket helikopter som
benyttes til hvilke oppgaver. Staten har allerede brukt et tosifret
antall milliarder kroner på å anskaffe verdens beste redningshelikoptre.
16 nye redningshelikoptre av typen AW101 SAR Queen er under innfasing.
I tillegg har staten opsjon på ytterligere fem helikoptre. Basen
på Sola har hatt AW101 SAR Queen i beredskap siden høsten 2020 og
melder om meget gode erfaringer så langt.
Disse medlemmer viser til
at det nettopp er i nord AW101 SAR Queens særegne kvaliteter kan
utnyttes best. SAR Queen har tre motorer, noe som både gir sikkerhet
til mannskapet, og til folk som skal reddes, enten det er langt
til havs, i fjordene, på fjellet eller vidda. Disse medlemmer viser til
at et av de essensielle krav som ble stilt i redningshelikopteranskaffelsen,
var evnen til berging av 20 nødstilte hvor som helst 150 nautiske
mil utenfor grunnlinjen og deretter å fly dem til land.
Disse medlemmer viser til
at AW101 SAR Queens sensorkapasiteter og samhandlingsmuligheter med
Hovedredningssentralen (HRS) gjør det langt bedre egnet enn noe
annet helikopter for å finne eksempelvis personer som ligger i sjøen
eller er savnet på steder uten mobildekning. SAR Queen kan også
sende bilder til HRS som gir kunnskap om situasjoner, omfang og
utfordringer umiddelbart. Disse kapasitetene gjør at den statlige
redningshelikoptertjenesten kan bruke mer tid på å redde folk, finne
dem raskere og iverksette livreddende helsehjelp raskere fremfor
å bruke tid på å lete etter folk, enten det er til havs eller på
land. Når hvert minutt teller, kan dette i ytterste konsekvens vært
forskjellen på liv og død.
Disse medlemmer viser til
at en midlertidig base i Troms har en kostnadsramme på 1 860 mill.
kroner. Dette er penger som regjeringen foreslår skal gå til innleie
fra et privat helikopterselskap. Disse 1 860 mill. kroner vil, med
regjeringens forslag, være brukt i 2028 uten at det er etablert
basefasiliteter eller står noe redningshelikopter i Troms ut over
kontraktsperioden. Denne pengebruken vil dermed kun være forbruk
og ikke investering for redningstjenesten i Troms for de kommende
tiår.
Disse medlemmer mener at dersom
regjeringen har ambisjon om å opprette en likeverdig statlig redningshelikoptertjeneste
i Troms som ved de andre basene i landet, burde dette foreslås omgående
fremfor å utsettes til 2028. Innfasingen av AW101 SAR Queen på de
eksisterende redningshelikopterbasene skal etter planen være ferdig
i 2023. Den statlige redningshelikoptertjenesten vil, med forbehold
om at ovennevnte tidsplan holdes, kunne være i stand til å iverksette
etablering en fullverdig base med AW101 SAR Queen i Troms fra 2023
dersom dette oppdraget blir gitt til 330-skvadronen, men informasjon
om dette fremkommer dessverre ikke av proposisjonen.
Disse medlemmer viser til
Prop. 1 S (2018–2019) fra Justis- og beredskapsdepartementet, hvor
følgende fremkommer:
«Dagens flåte av
Sea King redningshelikopter blir erstatta av 16 nye redningshelikopter
(AW101), som er under innfasing. Dei nye helikoptera har langt betre rekkjevidde,
større hastigheit og betre evne til å operere i dårleg vêr. Med
16 nye redningshelikopter kan òg alle basane vere betente av to
helikopter, noko som ikkje er mogleg med dagens flåte av Sea King
helikopter, der bl.a. vedlikehaldsbehov reduserer helikoptertilgangen. I
samsvar med regjeringas redningsambisjon skal dei nye redningshelikoptera
kunne redde 20 nødlidande 150 nautiske mil frå dei ytste punkta
langs kysten innan to timar, og 2 nødlidande i ytterkanten av redningsansvarsområdet.
På Svalbard disponerer
Sysselmannen to redningshelikopter. Kvart helikopter kan redde inntil
18 personar i nød innanfor ein radius på 140 nautiske mil. Dei to redningshelikoptera
har krav til reaksjonstid på høvesvis éin og to timar. Helikoptera
har i all hovudsak overhalde krava, og erfaring viser at reaksjonstida
i praksis ofte er kortare. For å auke rekkjevidda på helikopterberedskapen
i områda rundt Svalbard er det etablert fuel-depot ulike stader
på Svalbard og ved dei meteorologiske stasjonane på Bjørnøya og
Hopen.»
Disse medlemmer viser til
at det helikoptret som CHC Helikopter Service AS ønsker å benytte
i Troms er av tilsvarende type som dem som er stasjonert på Svalbard
og Florø. Det skal understrekes at CHC Helikopter Service AS har
utført og utfører meget god redningshelikoptertjeneste fra Florø-basen,
men dette er en interimløsning frem til 330-skvadronen tar over
basen med AW101 SAR Queen. Helikoptertypene som CHC Helikopter
Service AS benytter, har begrensninger sammenliknet med den statlige
redningstjenestens AW 101 SAR Queen-helikoptre. De nye statlige
redningshelikoptrene har bl.a. spesialutviklet radarsensor, deteksjonsmulighet
for mobiltelefon, laseravstandsmåler og mulighet til å få tilsendt
lokasjonsdata direkte fra Hovedredningssentralen inn i eget kartsystem.
330-skvadronen flyr også på militær lisens, noe som utvider handlingsrommet
for disse redningshelikoptrene. I tillegg er både rekkevidde og
muligheten for å redde flere nødstedte betydelig større.
Disse medlemmer understreker
at de statlige redningshelikoptrene har større rekkevidde og kapasitet
i form av antall personer som kan transporteres, sammenlignet med
det sivile helikopteret som regjeringen anbefaler for basen i Tromsø.
Et privat helikopter i Troms vil også medføre at de statlige AW101
SAR Queen-helikoptrene i Bodø og Banak får kortere aksjonsradius
enn de kunne hatt dersom også Tromsø-basen hadde hatt en maskin
med tilsvarende rekkevidde og kapasitet grunnet behov for egenberedskap.
Disse medlemmer mener dette
også vil bidra til at både helikoptre og mannskap i ekstremtilfeller
samt ved en tilspisset situasjon i nord kunne blitt omdisponert
til eventuelle oppdrag for Forsvaret.
Disse medlemmer fremmer med
dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for etablering av en statlig redningshelikopterbase
i Tromsø.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at redningshelikopterbasen i
Tromsø driftes av 330-skvadronen og den statlige redningshelikoptertjenesten
med helikopteret AW101 SAR Queen.»
«Stortinget
ber regjeringen, inntil 330-skvadronen har kapasitet til å etablere
tilstedeværelse og beredskap i Tromsø, leie inn et sivilt redningshelikopter
som en midlertidig løsning med oppstart så snart som mulig.»