Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande, og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, erkjenner
at det over svært mange år har vært arbeidet med å forbedre lov
og regelverk for økonomisk kompensasjon ved yrkesskader og yrkessykdommer. Yrkesskade
er personskade, sykdom eller dødsfall som skyldes arbeidsulykke.
I tillegg kan også visse sykdommer som skyldes skadelig påvirkning
fra arbeidsmiljøet, likestilles med yrkesskader.
I dag gjelder to
ordninger, særregler om yrkesskader i kapittel 13 i lov om folketrygd
og yrkeskadeforsikringsordninger som er regulert i lov om yrkesskadeforsikring.
Særreglene i folketrygden og yrkesskadeforsikringen sikrer til sammen
arbeidstakerne rett til full erstatning for yrkesskader og yrkessykdommer.
Komiteen viser til at på tross
av bred enighet om at dagens ordninger inneholder flere svakheter,
har det ikke lyktes partene i arbeidslivet å komme til enighet om
nytt lov- og regelverk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
Stoltenberg den 29. juni 2001 oppnevnte Yrkesskadeutvalget for å foreta
en helthetlig gjennomgang av regelverk, organisering og saksbehandling
på yrkesskadeområdet. Yrkesskadeutvalget avga sin innstilling i
2004 (NOU 2004:3 Arbeidsskadeforsikring). I utvalget var det full
enighet når det gjelder beskrivelsen av yrkesskadeordningens historiske
fremvekst, gjeldende rett, yrkesskadeordningene i andre land, det
internasjonale rammeregelverket, statistikk og andre faktiske forhold.
Utvalgets flertall, tolv medlemmer, foreslo at de to yrkesskadeordningene slås
sammen til en ny lov om arbeidsskadeforsikring. Utvalgets mindretall,
medlemmet fra LO (Landsorganisasjonen i Norge), foreslo at dagens
regelverk ble opprettholdt, men at arbeidstakerne og forsikringsselskapene
ved lov pålegges å følge trygdeetatens vedtak og Trygderettens kjennelser
etter loven om yrkesskadeforsikring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til at regjeringen Stoltenberg II 20. september 2013 la frem
Prop. 193 L (2012–2013) Lov om arbeidsskadeforsikring. Proposisjonen
var første del av en større reform på yrkesskadeområdet. Reformen
gikk ut på å slå sammen dagens to ordninger, særregler om yrkesskader
i folketrygden og lov om yrkesskadeforsikring, til én lov om arbeidsforsikring. Sammenslåing
av de to ordningene skulle sikre retten til full erstatning gjennom
én ordning. Det at yrkesskadereglene ble tatt ut av folketrygden,
skulle ikke påvirke retten til øvrige ytelser etter folketrygdloven.
I samsvar med Yrkesskadeutvalgets innstilling ble begrepet yrkesskade
erstattet med arbeidsskade. Videre het det at uttrykket «ulykkesskade»
skulle brukes om skade som skyldes arbeidsulykke og personløft,
mens «arbeidssykdom» var sykdom som skyldes påvirkning over tid.
Disse medlemmer vil videre
påpeke at denne lovproposisjonen ble trukket tilbake av regjeringen
Solberg i Meld. St. 6 (2013–2014), med følgende begrunnelse:
«Regjeringen vil
foreta en samlet vurdering av forslagene i proposisjonen og de gjenstående
elementene i en ny reform, og tar deretter sikte på å fremme forslag
til ny reform på yrkesskadeområdet.»
Regjeringen Solberg
har ikke kommet tilbake til Stortinget med forslag til reform på
yrkesskadeområdet. Saksområdet har vært oppe til stortingsbehandling
en rekke ganger senere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser i den forbindelse blant annet til
Stortingets behandling 23. mars 2019 av Representantforslag 53 S
(2018–2019), jf. Innst. 186 S (2018–2019) fra representanter fra
Arbeiderpartiet om forbedringer i regelverket for yrkesskadeerstatning. Disse medlemmer viser
videre til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2021,
der disse medlemmer fremmet
forslag om å fjerne forskjellsbehandling mellom ulike yrkesgrupper
når det gjelder å få alvorlige komplikasjoner som følge av covid-19
godkjent som yrkesskade/yrkessykdom. Disse medlemmer viser også
til Prop. 152 L (2020–2021) Endringer i politiloven (erstatning for
skader som skyldes pålagt trening mv.), som er til behandling i
Stortingets justiskomité.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til
at det er opprettet særordninger på siden av det ordinære regelverket
for nordsjødykkerne og veteraner i utenrikstjeneste med psykiske
lidelser.
Disse medlemmer viser i denne
sammenhengen til helsesituasjonen for de såkalte «oljepionerene» som
jobbet som oljearbeidere fra 1970-tallet og fremover. Som følge
av å ha blitt utsatt og eksponert for giftige og helseskadelige
stoffer har mange fått ødelagt helsen.
Disse medlemmer viser til at
komiteen har fått kartleggingsrapporten med navnet «Pioneroljearbeiderne
med ødelagt helse og møtet med systemet, erstatninger, senskader
og løsemiddelskader» fra februar 2020 utarbeidet av Runar Nilsen
og John-Peder Denstad. I tillegg foreligger det en rapport fra Arbeidsmiljøskaddes
landsforening fra 2014, «Rapport om pionerarbeiderne i Nordsjøen».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en helhetlig reform av yrkesskadeområdet
med forenkling av dagens lov- og regelverk fra to til en lov (lov
om arbeidsskadeforsikring) samt oppdatering av yrkessykdomslisten.»
Komiteen viser
til Stortingets behandling 16. juni 2014 av Prop. 88 S (2013–2014),
jf. Innst. 273 S (2013–2014), der et enstemmig storting sluttet
seg til regjeringens forslag til oppfølging av tidligere nordsjødykkere, men
samtidig utvidet den tilleggskompensasjonen som ble foreslått, fra
20 til 25 G. Det ble i tillegg lagt opp til en forbedring av ordningen
for de etterlatte. Komiteen viser
videre til Stortingets behandling 15. oktober 2020 av representantforslag
101 S (2019–2020), jf. Innst. 21 S (2020–2021) om å sikre rettmessig
erstatning for norske veteraner med psykiske skader, der Stortinget
vedtok forbedringer i erstatningsordningen for veteraner i utenrikstjeneste,
til dels enstemmig, til dels av et flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til gjennomslaget Fremskrittspartiet
fikk i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 88 S (2013–2014),
jf. Innst. 273 S (2013–2014), der man fikk avsluttet en lang kamp
for å sikre nordsjødykkerne en verdig avslutning på den såkalte
«nordsjødykkersaken». Det endte med at et enstemmig storting ga
en betydelig økonomisk kompensasjon på 25 G som kommer i tillegg
til kompensasjonen i 2004, noe som sikret en total kompensasjon
på 65 G. Stortinget ga også gjennom komitébehandlingen og debatten
i salen en beklagelse for det nordsjøarbeiderne var utsatt for.
I tillegg vedtok Stortinget en videreføring av dykkerkontakten og
en minneplakett. Dette gjorde Stortinget da man mente at selv om
staten ikke hadde et juridisk ansvar, hadde man et moralsk ansvar. Disse medlemmer mener
det samme gjelder i saken om «oljepionerene», og på denne bakgrunn
ønsker Fremskrittspartiet at det nedsettes en kommisjon som kan arbeide
frem en anstendig kompensasjonsordning og en verdig avslutning på
saken for «oljepionerene».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest nedsette en kommisjon som skal arbeide frem
en kompensasjonsordning for ’oljepionerene’. Kommisjonen må sikre
verifisering av omfang og skader samt avgrensing av hva som skal omfattes
av en kompensasjonsordning. Kommisjonen sammensettes av uavhengige
fageksperter samt representanter for berørte parter, herunder representanter
for relevante arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner og organisasjoner
som representerer de arbeidsmiljøskadde ’oljepionerene’, blant annet
Arbeidsmiljøskaddes Landsforening (A.L.F.). Som følge av at ’oljepionerene’
er rammet av en urett langt tilbake i tid, haster det med å få avklart
kompensasjonsordningen. Kommisjonen forutsettes å være ferdig med
sitt arbeid innen utgangen av desember 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
merknader og forslag under omtalen av forslag 8 nedenfor, som forutsetter
at kommisjonen også skal vurdere situasjonen for utenlandske «oljepionerer».
Komiteen er
opptatt av trygghet i arbeidslivet, hvilket også innebærer kompensasjonsordninger
som sikrer arbeidstakerne økonomisk og personlig trygghet ved skade
på arbeidsplassen eller sykdom som følge av arbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at ordningene for økonomisk kompensasjon ved yrkesskader
og yrkessykdommer i Norge generelt er gode, men at det kan være
grunn til å revidere lovgivning og gjeldende yrkesskadeordning for
å sikre at disse er oppdatert og svarer til utfordringene i arbeidslivet.
Forslag om nye regler for rett til erstatning, organiseringen av
en ordning med en arbeidsskadeenhet og finansieringen av ordningen
har tidligere vært lagt frem, uten at det har lyktes partene i arbeidslivet
å komme til enighet om en ordning som kan avløse gjeldende system
for yrkesskadeforsikring. Til tross for bred enighet om at dagens
ordninger inneholder flere svakheter, har det ikke lyktes partene
å komme frem til enighet om virkemidlene som kunne løst disse. Flertallet viser
videre til at denne uenigheten kom tydelig frem i høringen 31. januar
2019 i forbindelse med behandlingen av Representantforslag 53 S
(2018–2019) om forbedringer i regelverket for yrkesskadeerstatning, der
ingen av høringsdeltakerne ga noen omforent støtte til de konkrete
forslagene i saken og samtlige deltakere på høringen hadde egne
forslag til justeringer eller alternative forslagstekster.
Flertallet mener likevel at
yrkesskadeordningen, slik den foreligger, ikke tar tilstrekkelig
hensyn til dagens arbeids- og helsesituasjon blant norske arbeidstakere.
Skadebildet med hensyn til dagens arbeidsoppgaver, med fysiske og
psykiske påkjenninger og belastninger, blir ikke i tilstrekkelig
grad ivaretatt av det eksisterende regelverket. Listen over sykdommer
som skal kunne godkjennes og bli likestilt med yrkesskade, har ikke
blitt revidert på mange år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merket seg
arbeids- og sosialministerens utsagn i interpellasjonsdebatt i Stortinget
11. mars 2021 om «oljepionerene» at det er opprettet kontakt mellom
statsrådene i Arbeids- og sosialdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
om forbedringer i yrkesskadeforsikringsloven. Disse medlemmer ser dette
som et positivt tegn på at regjeringen Solberg nå kan være i ferd
med å snu i forhold til sitt standpunkt helt siden 2013. Regjeringen
Solberg trakk da regjeringen Stoltenberg II sin proposisjon om forslag
til en bedre yrkesskadeordning, med begrunnelse om ny gjennomgang,
for deretter å konkludere med at dagens regelverk fungerer bra nok. Disse medlemmer er
ikke enige i denne vurderingen og viser til sine gjentatte forslag
om forbedringer i yrkesskadelovgivningen, som gang på gang er nedstemt
av Stortingets borgerlige flertall.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samråd med partene i arbeidslivet legge frem et
forslag til nødvendig forenkling av yrkesskadereglene som er i tråd
med utviklingen i samfunnet og arbeidslivet, og som sikrer den enkelte
arbeidstaker. Stortinget ber også regjeringen gjennomgå og om nødvendig
oppdatere yrkessykdomslisten.»