Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til
Representantforslag 149 S (2020–2021) om stans i videre tilpasning
til EUs energibyrå ACER, og Representantforslag 172 S (2020–2021)
om at Norge må trekke seg ut av EUs energibyrå ACER. Det vises videre
til svarbrev av 7. april 2021 til hver av sakene fra olje- og energiminister
Tina Bru. Brevene er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
i Representantforslag 149 S (2020–2021) ber om umiddelbar stans i
all videre tilpasning til EUs energiregelverk og tilpasning til
EUs energibyrå ACER, og at man i EØS-komiteen avstår enhver behandling
til det europeiske energibyrået. Komiteen viser også til at
forslagsstillerne i Representantforslag 172 S (2020–2021) ber om
å igangsette en prosess med å trekke Norge ut av ACER. Etter beslutning i
komiteen blir disse sakene behandlet samlet da de tematisk ligger
svært nært hverandre.
Komiteen har merket seg at
det i representantforslagene vises til integrasjonen av nasjonale
kraftmarkeder i EU, og til betydningen det har for norske kraftpriser
og norsk industri. Komiteen viser
til at Norge i flere tiår har vært en del av et nordisk kraftmarked.
Norden har vært en pioner-region i denne sammenheng. Komiteen viser
videre til at få regioner har et så integrert kraftmarked som oss
i Norden, selv om flere andre regioner er i ferd med å ta oss igjen.
Det har ført til en mer effektiv bruk av fornybare kraftressurser
i Norden, og styrket forsyningssikkerheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at ACER er EUs energidirektorat
med en koordinerende rolle som i stor grad tilsvarer og erstatter
de institusjonene vi tidligere hadde på nordisk nivå, helt siden opprettelsen
av NordEl i 1963. Det vises videre til at samhandlingen i ACER er
av teknisk karakter, og formålet er å legge til rette for samarbeid
mellom EU/EØS-landenes energimyndigheter, slik vi også historisk
har gjort det mellom energidirektoratene i de nordiske landene. Samarbeidet
omfatter regelverk og fremdrift på energiområdet. Norske eksperter
deltar i diskusjonene i ACER og kan påvirke gjennom talerett, forslagsrett
og deltakelse i utformingen av regelverk som er viktig for Norge. Flertallet viser
videre til at Norge har vært en del av EUs 3. energimarkedspakke
siden 2019.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at tilgang
til rikelig med ren og rimelig kraft har vært et viktig konkurransefortrinn
for vår kraftkrevende industri. Det vises også til at det norske
strømsystemet er fornybart, og at det derfor i svært stor grad påvirkes
av været. Lav fyllingsgrad i vannmagasinene og vindstille vær bidrar
til å drive kraftprisen opp. Dette flertallet har merket
seg at bekymring for høyere strømpriser ofte preger diskusjonen
i norske industrimiljøer og i fagbevegelsen. Gjennom kraftsamarbeidet
i Norden har Norge hatt mulighet til å importere strøm når det har
vært lav fyllingsgrad i våre vannmagasiner. Muligheten for utveksling
av kraft med våre nordiske naboland har derfor bidratt til å holde strømprisene
her hjemme nede, da vi har hatt mulighet til å importere strøm i
perioder der det har vært behov.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Sverige, Danmark og Finland er EU-medlemmer, og at energiregelverket
som utvikles i EU, derfor danner rammene for det felles nordiske
kraftsamarbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at Norge har full nasjonal
råderett over kraftpolitikken, samtidig som vi har et utstrakt kraftsamarbeid
med våre nordiske naboland. Det er norske myndigheter som bestemmer
over konsesjonssystemet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at den norske
kraftpolitikken gjennom flere tiår har bidratt til at vi ligger
langt foran de fleste europeiske land når det gjelder å ha et fornybart,
moderne og integrert kraftsystem. Det at vi har lykkes her hjemme,
handler om at vi tidlig så fordelene av å utvide og koordinere strømmarkedet
til vår fordel.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at det i tilknytning til diskusjonen om ACER har
pågått en debatt om mellomlandsforbindelser, og spesielt om den
private kraftkabelen NorthConnect. Dette flertallet vil understreke
at dette er en frittstående sak som ikke har vært en del av EUs
tredje energimarkedspakke. Det vises samtidig til Prop. 160 L (2020–2021)
om endringer i energiloven, som slår fast at Statnett skal ha monopol
på bygging av utenlandskabler, og at det ikke skal bygges noen nye
kabler før man har høstet tilstrekkelig med erfaringer fra kablene
som er under bygging.
Dette flertallet viser
videre til at vårt kraftsystem på mange måter er en modell for resten
av Europa – formålet med det europeiske energisamarbeidet er å sørge for
en like godt integrert kraftpolitikk i EU som Norge har nytt godt
av i Norden. Det nordiske kraftsamarbeidet er i sin tur nært tilknyttet
det øvrige nord europeiske kraftmarkedet. Dette er en utveksling
som har skjedd over lang tid. Også ellers i Norden og Nord-Europa
blir andelen kraft produsert fra fornybare kilder stadig større,
i tråd med at særlig kull har blitt faset ut og ikke minst vindkraft
blir stadig mer dominerende i kraftmiksen. Dette betyr i sin tur
mer uregulerbar kraft, som til tider gir store overskudd av svært
rimelig kraft, men samtidig øker behovet for koordinering og kraftutveksling
over grensene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne,
viser til at et stort flertall i Stortinget våren 2018 samtykket om
tilslutningen til EUs tredje energimarkedspakke. Vedtaket ble fattet
etter svært omfattende debatt både på Stortinget og i offentligheten.
Det ble også slått fast at det skal være nasjonal og samfunnsmessig
kontroll over vannkraftressursene, og at Norge skal ha selvstendig kontroll
over alle avgjørelser med betydning for energisikkerhet. Videre
at det offentlige eierskapet skal ligge fast, at norsk kraft skal
bidra til verdiskaping og sysselsetting i Norge, og at beslutninger
om eventuelle nye utenlandskabler fortsatt suverent skal fattes
av norske myndigheter med Statnett som eier og systemansvarlig. Flertallet ga
uttrykk for at disse prinsippene også i fremtiden skulle være bærende
for den videre utvikling på dette feltet. Med dette videreførte
Norge en lang tradisjon for å ta del i et nordisk, og etter hvert
europeisk, energisamarbeid samtidig som vi ivaretar nasjonale interesser.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
mener at EU gjennom satsing på å integrere det europeiske kraftmarkedet
jobber for en prisutjevning som vil gjøre at den norske kraftprisen
går opp, og at dette er noe av formålet med ACER. Flertallet viser til at i det
ene hele året vi har tall fra etter tilslutningen til ACER, altså
2020, var prisene i gjennomsnitt tvert imot de laveste på ti år. Flertallet understreker
samtidig at dette ikke er noe man kan tilskrive ACER, da det ikke
finnes noe eksempel på faktiske endringer i det norske kraftsystemet
siden tilslutningen som kan forklare verken lavere eller høyere
priser.
Flertallet viser til at ACER
ikke bestemmer over norske kraftpriser, og at det europeiske energibyrået verken
kan få prisene til å gå opp eller ned. Kraftsystemet vårt, med alle
sine forbindelser til Finland, Sverige, Danmark og kontinentet,
er nøyaktig det samme som det var, og fungerer på samme måte som
før. Samtlige land vi samarbeider med, hadde jo for lengst innlemmet
EUs tredje energimarkedspakke uansett, så de facto hadde tidligere
tiders nordiske løsninger blitt europeiske lenge før vi formaliserte
dette.
Flertallet viser til at prisvariasjonene
Norge fra tid til annen kan observere, har en helt annen årsak.
Kraftsystemet vi er en del av, med utgangspunkt i Norden, blir stadig
mer fornybart. Flertallet viser
til at det i seg selv ikke betyr økte priser, men derimot større
variasjon enn hva vi var vant til før, da det var større innslag
av «stabil» kull- og atomkraft. Nå kommer mer av kraften fra variable,
fornybare kilder. Flertallet viser
til at man i ekstreme kuldeperioder kan få kombinasjon av høyt forbruk
og noe lavere produksjon, fordi sterk kulde også ofte betyr at det
ikke blåser. Dette gir høyere pris på kort sikt, men kompenseres
av at man andre tider på året får svært lave priser pga. store overskudd
av kraft. Denne utviklingen var uansett i full gang lenge før 2018.
Flertallet viser også til påstanden
om at det ikke lenger ville være mulig å bruke såkalte flaskehalsinntekter
– altså gevinstene fra svært kortsiktige kraftsalg – til å redusere
nettleien i Norge, fordi disse angivelig skulle brukes utelukkende
til å finansiere ny overføringskapasitet. Flertallet mener at dette kunne
vært en viktig innvending om det var riktig, for vi i Norge kan
tjene mye på disse siden store deler av vår vannkraft også er regulerbar.
Men slik ble det ikke, flaskehalsinntekter brukes den dag i dag
både til å drifte eksisterende utenlandsforbindelser, som før, og
til å bidra til redusert nettleie i Norge, som før.
Flertallet har merket seg forslagsstillernes
påstand om at Norge ville miste kontrollen over vår egen kraftproduksjon
og kraftpolitikk gjennom medlemskapet i ACER. Flertallet har merket seg at
også dette viste seg å ikke stemme. Norge har fortsatt nasjonal
kontroll over energipolitikken, akkurat som det enkelte medlemsland
i EU har over sin. Dette fremgår også av EUs traktatverk, som slår
fast at slike spørsmål er nasjonalstatskompetanse. Norge bestemmer
selv hva som skal bygges, hvor det skal bygges og når det skal bygges. Flertallet viser
til at det norske konsesjonsregimet er nasjonalt – det betyr at
ingen kan pålegge oss å f.eks. bygge kabler om vi ikke ønsker det
selv. Det er et forhold som begge land, på hver side av kabelen,
har suveren myndighet til å beslutte. ACER har ingen rolle i å utjevne
priser på tvers av landene i Europa. ACER har kun mulighet til å peke
på hvor det ville lønne seg å forsterke utvekslingen av strøm mellom
land. Flertallet viser
til at ACER og EU heller ikke har myndighet til å presse frem en
aktiv prisharmonisering. Det vises til at ACERs rolle ligger i å
få et system som i større grad er basert på fornybar kraft, til å
fungere godt. Det krever bedre koordinering på tvers av land enn
det Europa har vært vant med.
Flertallet mener derfor at
det var klokt av Norge å videreføre det mangeårige energisamarbeidet
med Norden og Europa gjennom EUs tredje energimarkedspakke i 2018,
med de prinsipper og avklaringer som da fant sted, og ser ingen
grunn til å endre på dette.
Flertallet viser til at forslagene
som ligger til behandling i komiteen, dreier seg om den tilknytningen som
ble gjort med EUs tredje energimarkedspakke. Flertallet viser til at det
i forbindelse med EUs stadig større fokus på grønn omstilling allerede
har blitt vedtatt en ny energimarkedspakke, som har fått navnet
Ren energi-pakken (denne ble tidligere omtalt som 4. pakke). Flertallet har
merket seg at Ren energi-pakken ikke er oppe til behandling i Stortinget,
og den ikke har kommet inn i EØS-prosessene ennå. Når den kommer dit,
vil også denne pakken underlegges den samme grundige behandlingen
som tilfellet var med 3. energimarkedspakke i 2018, og flertallet vil
fortsatt vektlegge viktige nasjonale interesser i denne behandlingen.
Flertallet mener samtidig at
Norge i større grad bør utnytte det handlingsrommet og de påvirkningsmulighetene
EØS-avtalen gir oss til å fremme norske og nordiske interesser i
energipolitikken. Norge har, gjennom at vi allerede har et fornybar
kraftsystem og gjennom elbilpolitikken, betydelige erfaringer som
gir påvirkningskraft i EU. Disse erfaringene må brukes aktivt.
Flertalletviser til at flere
har vært bekymret for industriens fremtidige konkurransekraft. Dette
er en legitim bekymring, som må løses gjennom den nasjonale energipolitikken.
Tarifferingen av industrien må på en god måte reflektere de verdiene
stort og stabilt forbruk har for kraftsystemet, samtidig som nettselskapene
må ha sterke insentiver til kostnadseffektivitet. Staten må ta et
større ansvar for å sikre at infrastruktur kommer på plass til riktig
tid, om vi skal nå de ambisiøse klimamålene og samtidig legge til
rette for nye næringsmuligheter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er avgjørende å sikre nasjonal
råderett over norske naturressurser, og at det er norske myndigheter
som har styring og kontroll over eierskap, etablering og bruk av
våre naturressurser. Det er avgjørende for disse medlemmer at norske myndigheter har
suveren beslutningsmyndighet over alle konsesjoner som skal gis,
enten det er kraftproduksjon, strømnettet eller etablering av utenlandskabler.
Disse medlemmer vil sikre at
norsk kraft kommer norsk industri og norske husholdninger til gode. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet alltid har vært positive til økt utbygging
av vannkraft, og hvordan Fremskrittspartiet gjennom forslag til endringer
i vannkraftbeskatningen og til bedre utnyttelse av vernede vassdrag
er pådriver for å øke og modernisere kraftproduksjonen. Disse medlemmer vil understreke
at norsk kraftproduksjon skal bidra til økt verdiskapning og sysselsetting
i Norge.
Disse medlemmer er bekymret
for endringene i kraftsituasjonen flere steder i landet og de store endringene
som skjer på veldig kort tid, spesielt i etterspørsel etter kraft.
Manglende nettkapasitet fører oss inn i situasjoner som hindrer
etablering av ny industrivirksomhet. Disse medlemmer er opptatt
av å sikre norske arbeidsplasser, og at kraftprisen fortsatt skal være
et konkurransefortrinn i Norge, og at strømprisene både for næringslivet,
industrien og husholdningene holdes så lave som mulig.
EUs fjerde energimarkedspakke
(Vinter-pakken) ble vedtatt i EU i 2019, og er planlagt å komme
til Stortinget til behandling. Disse medlemmer er svært kritiske
til en avtale som fremstår som mer detaljert, eller som har en utvidet
myndighet som påvirker handel og systemsikkerhet over landegrensene. Disse medlemmer legger
til grunn at Høyesterett blir bedt om å vurdere hvorvidt det strider
mot Grunnloven å innlemme EUs fjerde energimarkedspakke i norsk
lov med simpelt flertall i Stortinget.
Disse medlemmer har merket
seg den rødgrønne regjeringens visjon hvor Norge skulle være Europas
grønne batteri. Disse
medlemmer har også merket seg daværende olje- og energiminister
Åslaug Hagas sitat «min visjon er at Norge skal bli en betydelig eksportør
av rein fornybar energi» og «Norge kan bli Europas batteri».
Disse medlemmer ønsker ikke
at Norge skal være Europas batteri, og har derfor vært skeptiske
til både vindkraft på land og nye utenlandskabler. Disse medlemmer mener den viktigste
oppgaven er å sikre norske innbyggere og norsk industri stabil tilgang
på billig strøm, ikke være et batteri for resten av Europa.
Disse medlemmer vil sikre
suverenitet over norske naturressurser, og mener at norsk energipolitikk skal
bestemmes av Stortinget. Disse medlemmer ønsker videre
å trekke Norge ut av EUs energibyrå (ACER).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
4 S (2017–2018), Prop. 5 L og 6 L (2017–2018), samt Innst. 178 S
(2017–2018) og spørsmålet om hvor stor suverenitetsavståelse et
samtykke til tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke og ACER
ville innebære. Disse medlemmer viser
videre til at det i den forbindelse ble fremmet forslag fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti om å behandle samtykket etter Grunnloven
§ 115, som innebærer et krav om tre fjerdedels flertall. De samme
partiene fremmet forslag om å be regjeringen utarbeide en juridisk
betenkning om hvilke rammer Grunnlovens bestemmelser gir for Stortingets behandling
av energimarkedspakken og Norges tilslutning til ACER.
I tillegg vil disse medlemmer peke
på at representanter fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmet
utsettelsesforslag til behandlingen, og at representanten Bjørnar
Moxnes på vegne av Rødt fremmet løst forslag om rådgivende folkeavstemning
om saken. Disse
medlemmer vil minne om at alle disse forslagene ble nedstemt.
Representantene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt stemte dermed for å behandle
innlemmelsen i EØS-avtalen etter Grunnloven § 115, men med 72 mot
24 stemmer avgjorde Stortinget selv fremgangsmåten etter Grunnloven.
Disse medlemmer viser til
at Nei til EU i etterkant av sakens behandling i Stortinget valgte
å saksøke staten fordi Stortinget ikke fulgte Grunnloven § 115. Den
1. mars 2021 ga Høyesterett Nei til EU medhold i at saken kan prøves
for domstolene. Dermed skal saken, slik disse medlemmer forstår det,
videre til Oslo tingrett for behandling av hvorvidt Stortinget har
brutt Grunnloven. Flertallet i Høyesterett har slått fast at, «domstolene
må kunne prøve om Stortinget har gått fram i samsvar med Grunnlovens
bestemmelser» da Stortinget samtykket til innlemmelse i EØS-avtalen
av rettsaktene som inngår i den tredje energimarkedspakken. Kjennelsen
i Høyesterett reiser spørsmål om hvorvidt dette vedtaket overhodet
var konstitusjonelt gyldig, og disse medlemmer mener derfor
at norske myndigheter ikke kan fortsette å behandle disse sakene som
om intet har skjedd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er motstandere av norsk tilslutning til
EUs tredje energimarkedspakke og EUs energibyrå ACER, fordi disse medlemmer er
opptatt av å sikre nasjonal selvråderett og frykter for vilkårene
til norsk kraftforedlende industri innenfor EUs system. Disse medlemmer vil
understreke at denne industrien sikrer sysselsetting, verdiskaping
og bosetting langs kysten i Norge, og den gir eksportinntekter i
milliardklassen, samt er verdens reneste metallindustri.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
Norge i dag er et av verdens beste land å leve i. Dette skyldes,
etter disse medlemmers syn,
ikke minst at man har sikret nasjonal kontroll over både eierskapet til
og bruken av egne naturressurser. Disse medlemmer vil peke på
at kampen om råderetten over vannkraften og energiressursene i Norge
ikke er ny, og at dette også tidligere har vært en sentral politisk
strid i Norge. Disse
medlemmer vil minne om at konsesjonslovene ble vedtatt tidlig
på 1900-tallet i Stortinget, for å sikre bedre nasjonal kontroll
over energiressursene. Dette viste seg å bli svært viktig for utviklingen
av både norsk industri og oppbygningen av den norske velferdsstaten. Disse medlemmer vil
understreke at kampen om makten over energipolitikken var viktig den
gang, og er det fortsatt. Det er etter disse medlemmers syn utvilsomt
i Norges interesse å beholde full suverenitet over landets egne
energiressurser og egen energipolitikk. På samme måte som det for
hundre år siden var viktig å ha full nasjonal kontroll over bruken
av de nasjonale energiressursene, er det slik disse medlemmer ser det, heller
ikke nå i Norges interesse å la EU regulere norsk strøm ut fra sine
interesser og sitt system.
Disse medlemmer merker seg
at det de siste par årene har vært stor uro innen norsk industri
for utbygging av den store utenlandskabelen NorthConnect. NorthConnect-kabelen
står også på EUs liste over prioriterte prosjekter. EU har bevilget
10 mill. euro til kabelprosjektet. Dersom NorthConnect blir tillatt
bygd, vil den øke strømprisen i Norge. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ved flere anledninger
har foreslått at Stortinget skal si nei til kabelen og fjerne den
fra EUs liste over prioriterte «prosjekter av felles interesse».
Partiene som overførte suverenitet til ACER, har foreløpig stemt
ned forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg videre at tilhengerne av EUs
energiunion argumenterer med at norsk vannkraft skal brukes til
å få ned klimautslippene i EU. Disse medlemmer mener en slik
visjon både er misforstått og skadelig for Norge. Norges kraftoverskudd
utgjør kun 0,3 prosent av EUs kraftbehov, og disse medlemmer ser ikke at Norge
kan løse EUs utfordringer med for lite kraft. Slik disse medlemmer ser det, er
det beste Norge kan gjøre for klimaet å fortsette og produsere norske
kvalitetsprodukter som hele verden etterspør, basert på ren norsk
vannkraft og verdensledende og klimavennlig teknologi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil minne om
at det å avgi nasjonal suverenitet er noe av det absolutt mest alvorlige
norske folkevalgte kan gjøre, og er derfor også noe vi må være ytterst
forsiktige med. Grunnloven gjør det klart at Stortinget ikke kan
avgi suverenitet til en organisasjon landet ikke er medlem av. Norge
har verken medlemskap eller stemmerett i EU eller ACER. Disse medlemmer merker
seg at det i sakene om suverenitetsoverføringene til ACER og EUs
finanstilsyn ble laget omstridte konstruksjoner for å gå rundt denne bestemmelsen
i Grunnloven. En av Norges mest anerkjente jusprofessorer, Eivind
Smith, beskrev prosessen rundt suverenitetsoverføringen til ACER
på følgende måte til NRK vinteren 2018:
«Jeg mener prosessen
som man har lagt opp til, der man sier dette er myndighetsoverføring
på vegne av et EU-byrå der vi ikke er medlem, så konstruerer man
et kopiinstrument som ESA, for EFTA er vi medlem av, så skal de
kunne bestemme ting internt i Norge, det er strengt tatt et brudd
på Grunnloven.»
Disse medlemmer vil vise til
at EØS-avtalen ikke inneholder bestemmelser om en generell rett
til å trekke seg fra EU-regelverk som Norge på et tidligere tidspunkt
har akseptert å inkludere i EØS-avtalen. Samtidig ser disse medlemmer heller
ikke at EØS-avtalen inneholder noen eksplisitt bestemmelse om at
dette ikke skal kunne la seg gjøre. Disse medlemmer vil blant
annet vise til at EØS-avtalens artikkel 92 nr. 2 slår fast at avtalepartene
i EØS:
«… skal holde rådslagninger
i EØS-komiteen om alle saker av betydning for avtalen som forårsaker
vanskeligheter, og som bringes opp av en av dem.»
EØS-komiteen kan
videre i medhold av bestemmelsene i Artikkel 93 nr. 2 og Artikkel
98 gjøre vedtak om endring av vedleggene til EØS-avtalen. Dette
kan eksempelvis gjelde EØS-avtalens vedlegg IV (energi), der den
tredje energimarkedspakken er inntatt.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge på selvstendig grunnlag har tatt stilling til hvorvidt
reservasjonsretten skulle nyttes mot EU-regelverket i den tredje energimarkedspakken.
Implementeringen er således ikke resultat av noen forhandling der
Norge har fått noen motytelse fra EU. Disse medlemmer mener derfor
det ikke skulle gi grunnlag for noen motreaksjon fra EUs side dersom
Norge skulle trekke seg fra EUs energibyrå (ACER), men håndteres
etter de generelle reglene i EØS-avtalen for reservasjon.
Disse medlemmer ønsker å ta
vare på og styrke det norske folkestyret. Disse medlemmer vil peke på
det grunnleggende prinsippet om at det er folket i Norge som skal
styre utviklingen av landet, gjennom sitt valg av representanter
til Stortinget. Disse
medlemmer mener at det av dette følger at beslutninger av
stor betydning for norsk energipolitikk ikke kan fattes i organer
utenfor Norges grenser, av personer som ikke har fått en eneste
stemme i et norsk valg.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart stoppe all videre tilpasning til EUs
energiregelverk og tilpasning til EUs energibyrå ACER.»
«Stortinget
ber regjeringen i EØS-komiteen avslå enhver behandling av kommende
rettsakter med tilknytning til EUs energimarkedspakke 3 eller 4.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte prosessen med å trekke Norge ut av EUs energibyrå
(ACER).»
«Stortinget
ber regjeringen stanse all overflytting av makt over energisektoren
til EU, og starte arbeidet med å øke norsk suverenitet på området
igjen.»
«Stortinget
ber regjeringen bruke vetoretten i EØS mot myndighetsoverføringen
i EUs Ren energi-pakke.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av
de rettsakter på energiområdet som ennå ikke er innført i EØS-avtalen,
som for eksempel bygningsenergidirektivene og energieffektiviseringsdirektivene,
og hvordan tilsvarende nasjonale regler kan innføres utenfor EØS-avtalen.»