Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser
til Representantforslag 132 S (2020–2021) om å gi mennesker med
funksjonsnedsettelser mulighet til å velge nullutslippsbiler i Nav.
Komiteen viser til at forslaget
omfatter tilskuddsordningen til gruppe 1-biler og gruppe 2-biler.
Gruppe 1-biler anskaffes av brukeren selv, mens gruppe 2-biler anskaffes
via Nav.
Komiteen viser til at for gruppe
2-biler som er avhengig av ombygging med hensyn til heis eller rampe, vil
dette stille krav til bilens størrelse for å gjøre ombygging mulig.
Installering av utstyr kan ikke komme i konflikt med bilens batterisystem,
som bilfabrikanten har godkjent og gitt garanti for.
Komiteen viser til at Nav må
sikre at det tilbys egnede biler for personer med behov for gruppe
2-biler. For å oppfylle behovet må bilene være driftssikre og ivareta
brukerens transportbehov. Komiteen viser til at den stadige
utviklingen av teknologi bedrer rekkevidden også for denne typen
biler, som gjerne forutsetter større og tyngre biler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til målsettingen
om at alle nye personbiler som selges, skal være nullutslippsbiler innen
2025. Når det gjelder anskaffelse av biler til offentlig bruk, skal
målet være oppnådd innen 2022. Stønad til anskaffelse av kjøretøy
til funksjonshemmede følger av folketrygdlovens kapittel 10, og
kan gis på nærmere vilkår til personer som på grunn av varige forflytningsvansker
trenger eget kjøretøy for å dekke sitt transportbehov.
Flertallet viser til behov-
og kravspesifikasjoner for anbudskonkurranser i Nav, hvor det stilles
krav om at leverandører av gruppe 2-biler må tilby nullutslippsbiler.
Når det gjelder gruppe 1-biler, er det brukeren selv som anskaffer
og dermed velger type bil. For denne gruppen vil det normalt være
opp til den enkelte å velge miljøvennlig. Elbiler har ved innkjøp
moms- og avgiftsfritak.
Flertallet støtter forslagsstillernes
intensjon og mål om at også biler anskaffet via eller med støtte
fra Nav, i størst mulig grad skal være nullutslippsbiler. Etter hvert
som markedet tilbyr flere egnede elbiler egnet for ombygging, vil
målet være enklere å oppnå.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Arbeids- og velferdsetaten publiserte en veiledende
kunngjøring for å informere leverandørmarkedet, blant annet for
å formidle etatens behov til leverandørene. En ny rammeavtale for
anbudskonkurranse knyttet til gruppe 2-biler ble deretter kunngjort
i desember 2020. Dette
flertallet merker seg at tilbakemeldingen fra tilbyderne var
at det er begrenset tilgjengelighet av e-biler som er egnet for
denne gruppen. Hvorvidt det kan stille miljøkrav til gruppe 2-biler
før det generelle kravet til nybilsalg i 2025, vil derfor avhenge
av at markedet leverer biler som i tilstrekkelig grad ivaretar transportbehovet
for gruppen. Iverksettes et pålegg før markedet kan levere egnede
biler, vil dette medføre at mange brukere med funksjonsnedsettelse ikke
får dekket sine transportbehov.
Dette flertallet viser til
at bilkjøpere generelt står fritt til å velge biltype frem til 2025.
En rekke hensyn tas ved kjøp av bil, og rekkevidden er en av de
viktigste faktorene ved valg av elbil. Hvis det innføres et krav
om valg av elbil for gruppe 1-biler på et tidligere tidspunkt enn
for andre bilkjøpere, vil det i praksis bety at brukere med varige
funksjonsnedsettelser får begrenset sin handlefrihet. Kjøpsfordelen
ved elbil ligger der allerede, og for alle kjøpergrupper. Tilskuddet
utgjør ved full sats 160 507 kroner. De rimeligste elbilene på markedet
koster rett i overkant av tilskuddsbeløpet. Dette flertallet minner om
at elbiler allerede er et prisgunstig alternativ, på grunn av differensieringen
av avgifter mellom elbiler og fossilbiler. Staten har allerede bidratt
med betydelige subsidier ved å gi elbiler avgiftsfritak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Stortingets
behandling 8. april 2021 av Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for
2021–2030, jf. Innst. 325 S (2020–2021), herunder målet om at salg
av nye biler fra og med 2025 skal være utslippsfrie biler. Disse medlemmer mener
at dette også må være en målsetting for biler med offentlig støtte
til personer med nedsatt funksjonsevne, både i gruppe 1 og gruppe
2. Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev, der det henvises til at slike miljøkrav
allerede er en del av utlysningen når det gjelder biler i gruppe
2. Disse medlemmer viser
samtidig til at statsråden i sitt svar viser til en del tekniske utfordringer
når det gjelder kombinasjonen mellom funksjonalitet og batterikapasitet. Disse medlemmer støtter
intensjonene i representantforslaget, viser samtidig til statsrådens
svarbrev og forutsetter at statsråden følger opp overfor leverandørene,
slik at valg av miljøvennlig bil kan bli reelt, også for personer
med bilstønad fra det offentlige.
Disse medlemmer vil understreke
at hovedproblemet for folk med nedsatt funksjonsevne som trenger
bil i gruppe 1 og gruppe 2, er at bevilgningene er for små og regelverket
er for strengt.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer påpeke
at krav til nullutslippsbiler ikke må gå på bekostning av dekning
av funksjonell bil for vedkommendes behov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til regjeringen Solbergs tidligere
innstramminger i bilstønadsordningen, som disse medlemmer stemte mot.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes syn om at
personer som får tildelt og finansiert bil med støtte fra Nav, så langt
det er mulig selv skal kunne velge hvilket kjøretøy som er best
egnet til å dekke den enkeltes behov. Det vil gjelde uavhengig av
hvilken energibærer den enkelte skulle ønske seg. Likevel er det,
etter disse medlemmers syn,
langt viktigere at alle med behov får tilbud om kjøretøy, enn at
det velges nullutslippsteknologi til en høyere pris enn fossile
biler kan tilby. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til forslag 2 i representantforslaget
fra Sosialistisk Venstreparti, som utvilsomt vil gjøre innkjøp av
denne typen kjøretøy mer kostbare. Dette foreslås uten at det finnes
budsjettmessig dekning for forslaget. Disse medlemmer frykter derfor
at konsekvensen av forslaget fort kan bli at flere med behov ikke
får tildelt støtte til bil som følge av at kostnadene ved tilskudd
til elbil er for høye. På denne bakgrunn finner disse medlemmer ikke å kunne
støtte forslagene. Disse
medlemmer viser likevel til at dersom nullutslippsteknologi
er tilgjengelig til en konkurransedyktig pris, bør det åpenbart
være opp til den enkelte å velge den løsningen om det er det som
i størst grad svarer til egne behov.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at høringsinnspill
fra FFO og Norsk elbilforening støtter forslaget om å stille miljøkrav
til Nav i forbindelse med anbud for leverandører av biler og gjøre
det enklere for personer med funksjonsnedsettelser å velge nullutslippsbil
ved innkjøp gjennom Nav. Dette medlem viser til en artikkel
på Elbilforeningens nettsider fra 24. mars 2021, hvor flere av svarene
i arbeidsministerens brev om sake, tilbakevises. Det har i år kommet
en rekke varebiler og flerbruksbiler som har nyttelast på opptil
1 tonn med 330 km rekkevidde. Utstyr for å gjøre en bil tilpasset
mennesker med funksjonsnedsettelser er ca. 300 kg. Elbilforeningen
påpeker at nye elbiler har teknologiske egenskaper som hjelper ulike
typer bilister med bevegelsesutfordringer. Dette kan være cruise-kontroll
og selvkjøringsmodus, parkeringskamera og sensor og lademuligheter
til elektriske støtteapparater. Dette medlem understreker at mennesker
med nedsatt funksjonsevne i gjennomsnitt har mindre økonomiske ressurser
enn befolkningen for øvrig, og at elbil vil kunne bidra til at flere
vil spare store utgifter til drivstoff. Det er nødvendig å øke tilskuddet slik
at flere får en realistisk sjanse til å kunne kjøpe en elbil som
dekker deres behov. I dag finnes det ikke et godt nok utvalg av
rimelige nullutslippsbiler som er egnet for personer som mottar
tilskudd til bil fra Nav. Når man har en bil med lengre rekkevidde,
gjør det også at færre må stanse langs ladestasjonene, som foreløpig
ikke er godt nok universelt utformet. Dette medlem mener det er nødvendig
at Nav endrer sine anbud i tråd med dette så raskt som mulig.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det stilles miljøkrav i alle behov- og
kravspesifikasjoner for anbudskonkurranser i Nav om at leverandører
må tilby nullutslippsbiler for gruppe 2-bil.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at tilskudd til kjøp av gruppe 1-bil gjennom
Nav dobles ved innkjøp av nullutslippsbiler, og fremme eventuelle
nødvendige forslag for å sikre dette.»