Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag
138 S (2020–2021) om å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår på cruise
i norske farvann. Komiteen viser
ellers til brev 18. mars 2021 fra statsråd Iselin Nybø. Brevet er
vedlagt innstillingen.
Forslagsstiller mener
pandemien har gitt cruisenæringen en mulighet til både å sikre en
mer miljøvennlig cruisenæring og å reversere endringene i NIS- regelverket
som gir mulighet for cruise i norske farvann med NIS-registrerte
skip. Komiteen viser
i den forbindelse til forskrift om fartsområde for passasjerskip
registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). § 7 a i forskriften
gir hjemmel for at cruiseskip som er registrert i NIS, kan føre
passasjerer mellom norske havner hvis det anløper minst to utenlandske
havner før eller etter anløp av en eller flere norske havner.
Komiteen merker seg at forslagsstiller
viser til høringen i 2015 om forskriftsendringen som åpnet for dette,
der departementet i høringsbrev datert 16. desember 2014 ga følgende
eksempel:
«Det ligger i cruisekonseptets
natur at passasjerene blir med cruiseskipet på en rundreise der
de får anledning til å gå på sightseeing i ulike havner cruiseskipet anløper.
Cruiseskip som for eksempel starter i Bergen, med anløp i Bodø,
Tromsø, Russland, Svalbard, London og har siste stopp i eksempelvis
København, vil med denne endringen gis anledning til å registreres
i NIS.»
Komiteen merker seg at forslagsstiller,
med henvisning til departementets høringsbrev, mener det er en omgåelse
av bestemmelsen i forskriften når Hurtigrutens cruisebåter anløper
den tyske havnen Cuxhaven i tillegg til Hamburg for å oppfylle kravet
i forskriftens § 7 a.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslagene 1, 2 og 3 i representantforslaget. Grunnen
til at forslagene fremmes, er at det i 2015 ble gjort en endring
i forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk
internasjonalt skipsregister (NIS). Endringen åpnet for at cruiseskip
registrert i NIS tillates å føre passasjerer mellom norske havner
dersom det anløper til sammen minst to utenlandske havner før eller
etter anløp av en eller flere norske havner. Videre åpnet endringen
for at passasjerskip registrert i NIS kan anløpe havner på Svalbard.
Komiteen viser
til sine merknader og forslag i Innst. 338 S (2020–2021), kapittelet
«Norske lønns- og arbeidsvilkår».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser videre til forslag 4 i representantforslaget. Flertallet konstaterer
at flertallet i næringskomiteen i forbindelse med behandlingen av
Dokument 8:23 S (2020–2021) hadde følgende fellesmerknad:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, vil peke på at for å kunne investere
i et teknologiskifte, og ta den risikoen det innebærer, er det grunnleggende
å kunne ha tillit til at varslede endringer i rammevilkår faktisk
blir gjennomført etter forutsetningene. Overgangen til nullutslipp
innebærer store investeringer for rederiene, og store muligheter
for norsk leverandørindustri. Basert på kunnskapsgrunnlaget som
foreligger i dag, og i påvente av de prosessene og vurderingene
som regjeringen nå gjennomfører for å kvalitetssikre vedtaket, ser flertallet det
som riktig å opprettholde målsettingen om nullutslipp for turist-
og fergetransport i verdensarvfjordene fra 2026.»
Flertallet konstaterer videre
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:23 S
(2020–2021) den 25. februar 2021 gjorde følgende vedtak:
Vedtak 690
«Stortinget ber regjeringen
bidra til gjennomføring av tiltak initiert av lokale og regionale
myndigheter, som reduserer utslipp i verdensarvfjordene.»
Vedtak
691
«Stortinget ber regjeringen
foreslå tiltak som sikrer verdensarvfjordene som anløpshavn for
cruisebåter også etter 2026, blant annet ved at staten sikrer etablering
av landstrøm i Flåm som planlagt innen 2022.»
Flertallet viser til at Sjøfartsdirektoratet
har vurdert muligheten for å utvide utslippskravene i verdensarvfjordene
til skip i andre farvann og leverte sine anbefalinger i desember
2020.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser videre til
at regjeringen nå vurderer hvordan det skal arbeides videre med
oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak, inkludert vurderinger
knyttet til utvidelse av miljøkrav som allerede er innført i verdensarvfjordene,
til også å gjelde i andre norske farvann, og at regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på et egnet tidspunkt.
Disse medlemmer konstaterer
for øvrig med forundring at forslagsstiller later til å ville innføre
en praksis der det gjøres koblinger mellom utslippskrav til skip
i norsk territorialfarvann og hvilket skipsregister det enkelte
skip til enhver tid er tilsluttet.
Disse medlemmer mener at utslippskrav
skal begrunnes ut fra de forpliktelser Norge har påtatt seg gjennom
Parisavtalen og andre internasjonale konvensjoner, samt hensyn til
at utslippskravene ikke gir urimelige ulemper med tanke på behovet
landbaserte næringer i Norge har for sjøverts transport. Disse medlemmer mener
det vil være svært uheldig hvis det etableres en praksis der det
er ulike utslippskrav for skip i samme fartøyskategori i norske
farvann ut fra hvilket skipsregister skipet tilhører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser videre til forslag 5 i representantforslaget. Flertallet er
enig i at det er viktig å legge til rette for lavutslippsturisme,
og at muligheten for cruiseturister og andre til å benytte ordinær
kollektivtransport både innenlands og på reiser til og fra Norge
er et egnet virkemiddel for å oppnå dette. Flertallet viser i den forbindelse
til samferdselsministerens redegjørelse i svarbrev til næringskomiteen,
der han blant annet skriver:
«Jernbanedirektoratet
ferdigstilte rapporten Persontog til utlandet i januar i år, med
ambisjoner for tilbudsforbedring som inkluderer enklere reiseinformasjon
og billettkjøp, bedre togforbindelser til kontinentet, bedre korrespondanse
fra innenlands til utenlands trafikk, og styrket internasjonalt
samarbeid for å optimalisere internasjonal persontogtrafikk.
Jernbanedirektoratet
arbeider videre med flere tiltak som skal bidra til at det blir
enklere å reise med tog til og fra utlandet, inkludert en konkret
vurdering av gode tilslutninger fra Norge til nye nattogforbindelser som
er planlagt startet i august 2022 mellom Sverige og kontinentet.»
Flertallet viser også til det
viktige arbeidet som er gjort i flere fylkeskommuner de seneste
årene for å gjøre det enklere for tilreisende turister å benytte
ordinær rutegående kollektivtransport på opplevelsesreiser under
oppholdet. Flertallet vil
spesielt nevne konseptet «Travel like the Locals», som er utviklet
av fylkeskommunene Møre og Romsdal og Vestland. Dette er turistturer
med rutegående busser, hurtigbåter og ferjer. Konseptet bidrar til
å utnytte ledig kapasitet i kollektivtrafikken. Produktet gir turister
og reiselivsnæringen mulighet til å velge et miljøvennlig reiseprodukt,
samtidig som konseptet trekker turistene til distriktene og på den
måten bidrar til næringsutvikling.
Flertallet mener at regjeringen
i sitt løpende arbeid har lagt godt til rette for kollektivtransportløsninger
også for turister, og at fylkeskommunene bidrar til dette regionalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
enige i at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i norske farvann,
og støtter intensjonen i representantforslaget. Disse medlemmer mener det er
svært positivt at partene har kommet frem til en enighet om disse
spørsmålene gjennom arbeidet til Holmefjordutvalget, og følger opp
denne enigheten med konkrete forslag i behandlingen av Innst. 338
S (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til forslag
4 i representantforslaget om å be regjeringen innføre krav til bruk
av nullutslippsteknologi på alle cruiseskip i norsk territorialfarvann. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Dokument 8:23 S (2020–2021) om utsettelse
av kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser videre til innspillene i høringen
i denne saken, der det påpekes at reglene som allerede er under utarbeidelse
og implementering for verdensarvfjordene, vil ramme cruiserederiene
samt selskaper som er tilknyttet lokasjoner på landsiden i verdensarvfjordene.
Disse medlemmer viser til at
cruiserederiene allerede investerer enorme summer for å redusere
eget miljøavtrykk globalt, og vil presisere at tilfredsstillende ny
teknologi ikke er til stede for de største cruiseskipene, mens teknologiutviklingen
er kommet lenger for de mindre skipene. Disse medlemmer påpeker at
cruiseturismen skaper viktige arbeidsplasser i små lokalsamfunn,
og mener at slike særregler for norsk territorialfarvann utvilsomt
vil ramme disse småsamfunnene hardt.
Disse medlemmer viser videre
til forslag 5 i representantforslaget om å be regjeringen legge
til rette for lavutslippsturisme gjennom blant annet å sikre nattogforbindelser
til utlandet og gode kollektivtransportløsninger som tar turister
til verdensarvfjordene. Disse medlemmer viser
til at stadig flere turister besøker lokale perler med kollektivtransport,
og ved å ta i bruk det eksisterende kollektivtilbudet utnyttes kapasiteten
som frigjøres i ferien. Slik kan man oppleve verdensarvfjorder,
mektige fjell og unike lokalsamfunn med buss, ferge og god samvittighet. Disse medlemmer vil
allikevel påpeke at størstedelen av turistene ankommer disse fjordene
sjøveien og vil også i fremtiden foretrekke denne reiseveien. Disse medlemmer mener
det er lagt godt til rette for kollektivtransportløsninger også
for turister.