Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag 138 S (2020–2021) om å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår på cruise i norske farvann. Komiteen viser ellers til brev 18. mars 2021 fra statsråd Iselin Nybø. Brevet er vedlagt innstillingen.

Forslagsstiller mener pandemien har gitt cruisenæringen en mulighet til både å sikre en mer miljøvennlig cruisenæring og å reversere endringene i NIS- regelverket som gir mulighet for cruise i norske farvann med NIS-registrerte skip. Komiteen viser i den forbindelse til forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). § 7 a i forskriften gir hjemmel for at cruiseskip som er registrert i NIS, kan føre passasjerer mellom norske havner hvis det anløper minst to utenlandske havner før eller etter anløp av en eller flere norske havner.

Komiteen merker seg at forslagsstiller viser til høringen i 2015 om forskriftsendringen som åpnet for dette, der departementet i høringsbrev datert 16. desember 2014 ga følgende eksempel:

«Det ligger i cruisekonseptets natur at passasjerene blir med cruiseskipet på en rundreise der de får anledning til å gå på sightseeing i ulike havner cruiseskipet anløper. Cruiseskip som for eksempel starter i Bergen, med anløp i Bodø, Tromsø, Russland, Svalbard, London og har siste stopp i eksempelvis København, vil med denne endringen gis anledning til å registreres i NIS.»

Komiteen merker seg at forslagsstiller, med henvisning til departementets høringsbrev, mener det er en omgåelse av bestemmelsen i forskriften når Hurtigrutens cruisebåter anløper den tyske havnen Cuxhaven i tillegg til Hamburg for å oppfylle kravet i forskriftens § 7 a.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til forslagene 1, 2 og 3 i representantforslaget. Grunnen til at forslagene fremmes, er at det i 2015 ble gjort en endring i forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Endringen åpnet for at cruiseskip registrert i NIS tillates å føre passasjerer mellom norske havner dersom det anløper til sammen minst to utenlandske havner før eller etter anløp av en eller flere norske havner. Videre åpnet endringen for at passasjerskip registrert i NIS kan anløpe havner på Svalbard.

Komiteen viser til sine merknader og forslag i Innst. 338 S (2020–2021), kapittelet «Norske lønns- og arbeidsvilkår».

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser videre til forslag 4 i representantforslaget. Flertallet konstaterer at flertallet i næringskomiteen i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:23 S (2020–2021) hadde følgende fellesmerknad:

«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, vil peke på at for å kunne investere i et teknologiskifte, og ta den risikoen det innebærer, er det grunnleggende å kunne ha tillit til at varslede endringer i rammevilkår faktisk blir gjennomført etter forutsetningene. Overgangen til nullutslipp innebærer store investeringer for rederiene, og store muligheter for norsk leverandørindustri. Basert på kunnskapsgrunnlaget som foreligger i dag, og i påvente av de prosessene og vurderingene som regjeringen nå gjennomfører for å kvalitetssikre vedtaket, ser flertallet det som riktig å opprettholde målsettingen om nullutslipp for turist- og fergetransport i verdensarvfjordene fra 2026.»

Flertallet konstaterer videre at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:23 S (2020–2021) den 25. februar 2021 gjorde følgende vedtak:

Vedtak 690

«Stortinget ber regjeringen bidra til gjennomføring av tiltak initiert av lokale og regionale myndigheter, som reduserer utslipp i verdensarvfjordene.»

Vedtak 691

«Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak som sikrer verdensarvfjordene som anløpshavn for cruisebåter også etter 2026, blant annet ved at staten sikrer etablering av landstrøm i Flåm som planlagt innen 2022.»

Flertallet viser til at Sjøfartsdirektoratet har vurdert muligheten for å utvide utslippskravene i verdensarvfjordene til skip i andre farvann og leverte sine anbefalinger i desember 2020.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser videre til at regjeringen nå vurderer hvordan det skal arbeides videre med oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak, inkludert vurderinger knyttet til utvidelse av miljøkrav som allerede er innført i verdensarvfjordene, til også å gjelde i andre norske farvann, og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et egnet tidspunkt.

Disse medlemmer konstaterer for øvrig med forundring at forslagsstiller later til å ville innføre en praksis der det gjøres koblinger mellom utslippskrav til skip i norsk territorialfarvann og hvilket skipsregister det enkelte skip til enhver tid er tilsluttet.

Disse medlemmer mener at utslippskrav skal begrunnes ut fra de forpliktelser Norge har påtatt seg gjennom Parisavtalen og andre internasjonale konvensjoner, samt hensyn til at utslippskravene ikke gir urimelige ulemper med tanke på behovet landbaserte næringer i Norge har for sjøverts transport. Disse medlemmer mener det vil være svært uheldig hvis det etableres en praksis der det er ulike utslippskrav for skip i samme fartøyskategori i norske farvann ut fra hvilket skipsregister skipet tilhører.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser videre til forslag 5 i representantforslaget. Flertallet er enig i at det er viktig å legge til rette for lavutslippsturisme, og at muligheten for cruiseturister og andre til å benytte ordinær kollektivtransport både innenlands og på reiser til og fra Norge er et egnet virkemiddel for å oppnå dette. Flertallet viser i den forbindelse til samferdselsministerens redegjørelse i svarbrev til næringskomiteen, der han blant annet skriver:

«Jernbanedirektoratet ferdigstilte rapporten Persontog til utlandet i januar i år, med ambisjoner for tilbudsforbedring som inkluderer enklere reiseinformasjon og billettkjøp, bedre togforbindelser til kontinentet, bedre korrespondanse fra innenlands til utenlands trafikk, og styrket internasjonalt samarbeid for å optimalisere internasjonal persontogtrafikk.

Jernbanedirektoratet arbeider videre med flere tiltak som skal bidra til at det blir enklere å reise med tog til og fra utlandet, inkludert en konkret vurdering av gode tilslutninger fra Norge til nye nattogforbindelser som er planlagt startet i august 2022 mellom Sverige og kontinentet.»

Flertallet viser også til det viktige arbeidet som er gjort i flere fylkeskommuner de seneste årene for å gjøre det enklere for tilreisende turister å benytte ordinær rutegående kollektivtransport på opplevelsesreiser under oppholdet. Flertallet vil spesielt nevne konseptet «Travel like the Locals», som er utviklet av fylkeskommunene Møre og Romsdal og Vestland. Dette er turistturer med rutegående busser, hurtigbåter og ferjer. Konseptet bidrar til å utnytte ledig kapasitet i kollektivtrafikken. Produktet gir turister og reiselivsnæringen mulighet til å velge et miljøvennlig reiseprodukt, samtidig som konseptet trekker turistene til distriktene og på den måten bidrar til næringsutvikling.

Flertallet mener at regjeringen i sitt løpende arbeid har lagt godt til rette for kollektivtransportløsninger også for turister, og at fylkeskommunene bidrar til dette regionalt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enige i at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i norske farvann, og støtter intensjonen i representantforslaget. Disse medlemmer mener det er svært positivt at partene har kommet frem til en enighet om disse spørsmålene gjennom arbeidet til Holmefjordutvalget, og følger opp denne enigheten med konkrete forslag i behandlingen av Innst. 338 S (2020–2021).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til forslag 4 i representantforslaget om å be regjeringen innføre krav til bruk av nullutslippsteknologi på alle cruiseskip i norsk territorialfarvann. Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av Dokument 8:23 S (2020–2021) om utsettelse av kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser videre til innspillene i høringen i denne saken, der det påpekes at reglene som allerede er under utarbeidelse og implementering for verdensarvfjordene, vil ramme cruiserederiene samt selskaper som er tilknyttet lokasjoner på landsiden i verdensarvfjordene.

Disse medlemmer viser til at cruiserederiene allerede investerer enorme summer for å redusere eget miljøavtrykk globalt, og vil presisere at tilfredsstillende ny teknologi ikke er til stede for de største cruiseskipene, mens teknologiutviklingen er kommet lenger for de mindre skipene. Disse medlemmer påpeker at cruiseturismen skaper viktige arbeidsplasser i små lokalsamfunn, og mener at slike særregler for norsk territorialfarvann utvilsomt vil ramme disse småsamfunnene hardt.

Disse medlemmer viser videre til forslag 5 i representantforslaget om å be regjeringen legge til rette for lavutslippsturisme gjennom blant annet å sikre nattogforbindelser til utlandet og gode kollektivtransportløsninger som tar turister til verdensarvfjordene. Disse medlemmer viser til at stadig flere turister besøker lokale perler med kollektivtransport, og ved å ta i bruk det eksisterende kollektivtilbudet utnyttes kapasiteten som frigjøres i ferien. Slik kan man oppleve verdensarvfjorder, mektige fjell og unike lokalsamfunn med buss, ferge og god samvittighet. Disse medlemmer vil allikevel påpeke at størstedelen av turistene ankommer disse fjordene sjøveien og vil også i fremtiden foretrekke denne reiseveien. Disse medlemmer mener det er lagt godt til rette for kollektivtransportløsninger også for turister.