1.6.3.2 Departementets vurdering
De fleste høringsinstansene
som har uttalt seg, støtter forslaget om midlertidig endring i valgloven
som skal legge til rette for at stemmeberettigede som er pålagt
isolasjon på grunn av covid19, får stemme. Departementet opprettholder
dermed forslaget om egne regler om ambulerende forhåndsstemming
og på valgting for velgere som er pålagt isolasjon på grunn av covid-19.
Enkelte høringsinstanser
har merknader til hvem som skal omfattes av bestemmelsene om ambulerende stemmegivning.
Lillestrøm kommune ber departementet klargjøre hvilken mulighet
for å stemme hjemme velgere registrert bosatt i andre kommuner,
som enten er i karantene eller isolasjon, har. Departementet foreslår
at velgere som er bosatt eller oppholder seg i en annen kommune
enn den de er manntallsført i, og som er pålagt isolasjon på grunn
av covid-19, skal kunne forhåndsstemme i denne kommunen. Adgangen
til å stemme hjemme lørdagen og søndagen før valgdagen og på valgdagen
vil kun gjelde velgere som stemmer i den kommunen de er manntallsført
i.
Bergen kommune har
i sin høringsuttalelse påpekt at departementet bør avklare om det
også skal mottas stemmer fra velgere som av andre grunner enn covid-19 blir
lagt inn på sykehus helgen før valgdagen. Departementet foreslår
ikke å utvide den generelle adgangen til å stemme ambulerende for
velgere som er syke og uføre til også å gjelde etter forhåndsstemmeperioden.
Departementet peker på at denne problemstillingen ikke er knyttet
til den pågående pandemien, og at manglende mulighet til å stemme
for disse velgerne ikke skyldes pålagte begrensninger i bevegelsesfriheten.
Departementet foreslår at kun velgere som er pålagt å være i isolasjon
på grunn av covid-19 og dermed er forhindret fra å stemme etter
ordinære regler, skal kunne søke om ambulerende stemming etter forhåndsstemmeperioden. Myndighetene
har besluttet at disse velgerne er pålagt å oppholde seg isolert
fra andre. For at isolasjonsplikten ikke skal utgjøre et inngrep
i den grunnlovfestede stemmeretten, er det behov for egne regler
for at denne gruppen velgere skal få stemme ved valget i år.
Tromsø kommune har
vist til at det bør kommuniseres tydelig at muligheten til å søke
om ambulerende stemming helgen før valgdagen og valgdagen kun gjelder
velgere manntallsført i kommunen. Departementet understreker at
det er viktig at det blir gitt tydelig informasjon til velgerne
om hvilke muligheter de har til å avgi stemme. Velgere som bor eller
oppholder seg i en kommune de ikke er manntallsført i, bør gjøres
oppmerksomme på at dersom de blir pålagt isolasjon eller karantene
etter at forhåndsstemmeperioden er avsluttet, vil de ikke få mulighet
til å avgi ambulerende stemme i denne kommunen. Av hensyn til kommunenes valggjennomføring
bør også velgerne anmodes om å søke om å stemme hjemme så tidlig
som mulig, slik at kapasiteten i kommunene den siste uken før valgdagen først
og fremst benyttes på velgere med et nyoppstått behov.
Eldreombudet mener
eldre stemmeberettigede i risikogruppen som etter råd fra myndighetene
lever svært tilbaketrukket («selvvalgt isolasjon»), også bør gis
mulighet til å søke om å stemme hjemme. Departementet viser til
at FHIs vurdering av dette er at når smittevernveilederen følges,
vil risikoen for smitte i valglokalene trolig være svært lav. Det
vil da normalt være forsvarlig også for velgere i risikogruppen
å komme til valglokalet for å stemme. Departementet understreker
at det er viktig med informasjon til velgerne, slik at personer
i risikogruppen ikke unnlater å stemme pga. frykt for smitte. Departementet
viser til at forhåndsstemmeperioden er lang, med mulighet for tidligstemming
allerede fra 1. juli. Det er dermed muligheter for personer i risikogruppene
å stemme i perioder med lite pågang.
Vefsn kommune har
i sin høringsuttalelse foreslått at det bør forskriftsfestes egne
åpningstider for velgere i risikogruppene. Departementet ser positivt
på at kommunene legger til rette for at velgere i risikogruppene
får stemme, for eksempel ved at de informeres om tidspunkter med
lite pågang og anbefales å stemme i disse tidsrommene. Departementet
har imidlertid ikke vurdert at det er behov for å foreslå en midlertidig
lovhjemmel for å forskriftsfeste slike åpningstider forbeholdt velgere
i risikogruppene.
Bodø kommune, Oslo
kommune og Nordland fylkeskommune støtter ikke departementets forslag
til frist for å søke om ambulerende stemmegivning på valgdagen kl.
10. Bodø kommune mener fristen bør settes til søndag kl. 10, mens
Oslo kommune mener den bør settes til lørdag kl. 10. Departementet
ser at det kan være særlig krevende for kommuner med stor geografisk
utstrekning dersom det er mange som har behov for å stemme hjemme
på valgdagen. Departementet legger imidlertid til grunn at kommunene
vil være kjent med lokale smitteutbrudd noe tid i forkant av svar
på testene og ha mulighet til å planlegge etter dette. Av hensyn
til at lik informasjon gis til alle velgere, foreslår departementet
derfor å opprettholde forslaget om lik frist for å søke om ambulerende
stemmegivning valgdagen kl. 10 i alle kommuner.
Vefsn kommune har
i sin høringsuttalelse vist til at det er unødvendig med bruk av
omslagskonvolutt for stemmer som mottas etter forhåndsstemmeperioden
er avsluttet. Bakgrunnen for departementets forslag om at stemmene
skal tas imot i konvolutt, er at Valgdirektoratet må klargjøre valgadministrasjonssystemet
EVA for valgtinget når den ordinære forhåndsstemmingen er avsluttet.
Det innebærer at det ikke vil være mulig å krysse av velgere i det
elektroniske manntallet på lørdagen, og det vil heller ikke være
mulig å skrive ut et oppdatert papirmanntall. Reglene for mottak
av de ambulerende stemmene etter forhåndsstemmeperioden bør etter
departementets vurdering være like, og forslaget om at de tas imot
i konvolutt alle dagene, opprettholdes.
Skien kommune og
Hol kommune har uttalt at departementet bør gjøre en ny vurdering
av om en egen avkryssingsstemmeseddel skal benyttes ved valget i 2021.
Arbeidsgruppen har bedt departementet vurdere om en egen avkryssingsstemmeseddel
kan brukes for å gjøre gjennomføringen av ambulerende stemmegiving enklere.
Departementet pekte i høringsnotatet på at hensynet til at også
velgere som stemmer hjemme har lik mulighet til å gi personstemme,
tilsier at dette forslaget ikke følges opp videre. Det vil også
innebære å innføre en ny type stemmeseddel og en ny rutine for gjennomføring
av ambulerende stemming, og det mente departementet ville være uheldig.
Tidsbesparelsen ved bruk av en slik seddel er antagelig også begrenset.
Departementet vil på denne bakgrunn ikke foreslå at det benyttes
en slik stemmeseddel ved stortingsvalget i år.
Valgloven har regler
om assistanse ved forhåndsstemmingen og stemmingen på valgtinget.
Disse reglene vil også gjelde for velgere som er pålagt isolasjon
og som har behov for hjelp med stemmingen. Assistansen må gis i
tråd med smittevernregelverket og rådene i smittevernveilederen.
Departementet mener på denne bakgrunn at det ikke er behov for å
utforme særskilte regler om assistanse for velgere med funksjonsnedsettelser
som er pålagt isolasjon på grunn av covid-19.