2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til proposisjonen
og ser viktigheten av å tidlig få gjort nødvendige tilpasninger
i lovverket for å sikre at stortings- og sametingsvalget i 2021
kan gjennomføres selv om covid-19 fortsatt krever ekstra smitteverntiltak
i kommunene. Flere av tilpasningene er også spesielt rettet mot
personer i karantene eller isolasjon for å sikre dem retten til
å delta i valget. Komiteen merker
seg at tiltakene det åpnes for, kun er foreslått som midlertidige og
skal gjelde for valgene i 2021. Komiteen er enig i dette og
viser til at eventuelle varige endringer bør tas opp til vurdering
ved oppfølgingen av NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg – Ny valglov.
Komiteen merker seg videre
at departementet allerede i juni 2020 nedsatte en arbeidsgruppe
som fikk i oppdrag å kartlegge hvordan en pågående pandemi vil kunne
påvirke gjennomføringen av valget. Departementet har, på grunnlag
av arbeidsgruppens vurderinger, utarbeidet forslaget til endringer
i valgloven og kommuneloven og sendte det på høring 15. desember 2020.
Arbeidsgruppen har,
basert på vurderinger fra FHI, gjort en vurdering av hvordan ulike
grupper velgere bør stemme:
-
Friske velgere skal
stemme som normalt, men holde avstand til andre og følge grunnleggende
råd for smittevern.
-
Velgere i karantene
bør i utgangspunktet vente med å stemme til karantenetiden er over.
Dersom dette ikke er mulig, skal de stemme ved et tilpasset stemmested.
-
Velgere i isolasjon
bør i utgangspunktet vente med å stemme til isolasjonstiden er over.
Dersom dette ikke er mulig, skal de stemme hjemmefra.
-
Velgere i risikogrupper
kan i utgangspunktet stemme som normalt.
-
Det bør inngås dialog
med helse- og omsorgsinstitusjoner, sykehus og fengsler for å sørge
for at velgere på slike steder får stemt, også dersom det oppstår
lokale smitteutbrudd.
-
Velgere i utlandet
bør stemme så tidlig som mulig for å være sikre på å få stemt og
at stemmen kommer frem til Norge i tide.
Departementet
har også lagt dette til grunn for sine forslag om midlertidige endringer.
Komiteen er tilfreds med at
det grunnleggende prinsippet om at alle skal få mulighet til å stemme,
har vært styrende for arbeidet, og at restriksjoner vedtatt som
følge av pandemien ikke skal begrense denne muligheten. Tilretteleggingen
må derfor ta høyde for at svært strenge smitteverntiltak skal kunne
ivaretas i gjennomføring av valget. Komiteen støtter dette.
Etter Grunnloven
skal valget gjennomføres i september, og det er ingen unntak for
dette i loven. Eneste mulighet for å utsette et valg vil da være
å påberope seg nødrett. Komiteen merker seg at dette
er vurdert, og støtter konklusjonen om at situasjonen i Norge i
dag ikke kan anses å danne grunnlag for å påberope seg nødrett.
Problemstillingen er grundig drøftet av professor Eirik Holmøyvik
i vedlegg til proposisjonen.
For å sikre at valget
i 2021 kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte,
foreslås det mulighet for å bruke egnede valglokaler som ligger
utenfor stemmekretsen. Komiteen ser
at behovet for en løsning med blant annet større lokaler kan være
til stede, og støtter dette, men understreker forutsetningen om
at lokalene fortsatt skal være godt tilgjengelige for velgerne. I
proposisjonen foreslås det også at det for å gi mulighet for avstand
i stemmelokalene kan tas i bruk flere rom, og at det kan opprettes
ekstra stemmelokaler i stemmekretser ved lokalt utbrudd. Komiteen støtter
dette, men vil understreke at egnethet og tilgjengelighet må ivaretas
så langt det lar seg gjøre. Høringsinstansene støtter disse forslagene.
Komiteen ser at det ved vedvarende
pandemi og lokale utbrudd vil kunne bli krevende for en del kommuner
å sikre tilstrekkelig bemanning ved valget i 2021. Kommunene må
planlegge for at det vil være behov for mer reservepersonell enn
normalt. Særlig små kommuner vil kunne få vanskeligheter med å håndtere
dette alene, og det kan være aktuelt å opprette en felles reserve
i samarbeid med andre kommuner. Komiteen støtter derfor departementets
forslag om å oppheve kravet om at medlemmene av stemmestyret må
være folkeregistrert som bosatt i kommunen, og merker seg at høringsinstansene
understreker dette som en viktig løsning for valget i 2021.
Mye tyder på at
det ved årets valg vil være mange som forhåndsstemmer for å være
sikker på at de får levert sin stemme. Likevel vil de fleste bruke
muligheten til å stemme i valglokalet på selve valgdagen. Komiteen ser
at det kan bli en utfordring for dem som hadde planlagt å stemme
i stemmelokalet, men blir pålagt karantene eller isolasjon kort
tid før valgdagen. For å ivareta disse stemmeberettigedes rett til
å stemme er det i proposisjonen foreslått flere lovendringer for
valget i 2021.
For dem som kommer
i isolasjon og karantene knyttet til covid-19 så tett opp til valgdagen
at de ikke får mulighet til å stemme, gis det adgang til å søke
om ambulerende stemming. Perioden for ambulerende stemming utvides
samtidig til også å gjelde helgen før valgdagen og valgdagen, med
frist til å søke om slik stemming innen kl. 10.00 på valgdagen. Komiteen støtter dette,
men merker seg at noen av høringsinstansene er kritiske til den
foreslåtte fristen for bestilling og ønsker å ha den tidligere den
siste helgen. Komiteen har
forståelse for at kort frist kan bli en utfordring både for noen
store kommuner og for kommuner med store avstander. Komiteen forstår
samtidig behovet for en felles frist for alle kommuner, slik at
rettigheten skal kunne kommuniseres på en god måte, og viser til
det grunnleggende prinsippet om at alle som får begrensninger som et
resultat av covid-19, skal gis mulighet for å stemme.
Departementet foreslår
videre at dersom et lokalt utbrudd gjør det krevende å få på plass
to stemmemottakere ved ambulerende stemming, kan dette unntaksvis
gjennomføres med bare én stemmemottaker. Høringsinstansene støtter
unntaket, men presiserer at de kommer til å gjøre alt de kan for
å kunne ha to stemmemottakere, noe som er viktig for å skape trygghet
for et fritt og hemmelig valg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, støtter den midlertidige lovendringen.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet og uavhengig representant er enige
i at det er behov for å gjøre en rekke tilpasninger i valgloven
for å avhjelpe negative konsekvenser av covid-19 ved det forestående
stortingsvalget til høsten. Disse medlemmer vil imidlertid
gå imot forslaget om at kun én stemmemottaker skal kunne sendes
rundt for å ta imot ambulerende stemmer. Disse medlemmer mener at gjeldende
rett med to stemmemottakere fortsatt må være vanlig praksis, og
at en ikke bør gå bort fra dette prinsippet. Dette vil redusere
mulighetene for valgfusk og gi en trygghet for valgmedarbeiderne,
spesielt i en unormal situasjon som vi kan komme opp i til høsten.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer gå imot
forslaget til ny § 8-1 a, som åpner for å fravike kravet om to stemmemottakere
ved stortingsvalget i 2021.
Komiteen merker
seg at det i proposisjonen også foreslås noen tekniske tilpasninger
for å sikre gjennomføring av valget, og støtter disse. Komiteen er
også tilfreds med at det i forslaget slås fast at ingen kommuner kan
innføre smitteverntiltak som gjør at valget i 2021 ikke kan gjennomføres.
Komiteen vil minne om at det
ved innføring av disse midlertidige lovendringene blir et forsterket
behov for informasjon til og opplæring av valgmedarbeidere og funksjonærer.
Det samme gjelder informasjon til alle stemmeberettigede, slik at
de i god tid er informert og kan sikre at de får avlagt stemme ved
stortings- og sametingsvalget i 2021.
Komiteen viser til at det
vil kunne medføre kostnader for kommunene å tilpasse valggjennomføringen til
pandemien. Regjeringen har gjennom Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021)
foreslått å kompensere kommunene for merutgifter og mindreinntekter
i forbindelse med pandemien for 1. halvår 2021. Av proposisjonen
går det frem følgende:
«Dette skal sette
kommunene i stand til å håndtere pandemien, slik at det ikke skal
være nødvendig å redusere tjenestetilbudet for øvrig, herunder tilbud
til sårbare grupper, barnehage, skole eller eldreomsorg.»
Komiteen forventer at den
samme begrunnelsen gjør seg gjeldende for kommunenes gjennomføring
av valget, og at merutgifter kompenseres.