2.30 Landbruk/jordbruk
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i
klimaplanen vil intensivere arbeidet med å forbedre utslippsregnskapet
for jordbruket. Disse
medlemmer mener det er viktig med fortsatt innovasjon og satsing
på nye klimaløsninger i landbruket, slik at Norge blir et foregangsland
innen grønn landbruksteknologi. Disse medlemmer forutsetter
at det kontinuerlige arbeidet med forbedringer i utslippsregnskapet
for jordbruket fortsetter frem mot 2030. Klimaløsningene med vitenskapelig
dokumenterbar klimaeffekt må telles med så langt det er mulig innenfor
gjeldende regelverk. Disse
medlemmer understreker at Norge må forholde seg til gjeldende
regelverk under Parisavtalen for å rapportere klimatiltak, og mener
det er viktig at regjeringen jobber for å forbedre regnskapet slik
at flere momenter med dokumenterbar effekt kan regnes inn.
Disse medlemmer viser til
at i klimaavtalen med jordbruket har partene forpliktet seg til
å arbeide for at utslippene blir redusert og at opptak av karbon øker,
tilsvarende 5 mill. tonn CO2-ekvivalenter
for perioden 2021 til 2030. Disse medlemmer vil understreke
at avtalen først og fremst skal innfris gjennom tiltak som forbedrer
norsk matproduksjon. Avtalen må sees i sammenheng med regjeringens
og Stortingets jordbrukspolitiske mål, slik de fremgår i Meld. St.
11 (2016–2017) og flertallets merknader. Den viktigste oppgaven
i klimasammenheng er å redusere utslippene uten at klimaomstillingen
fører til karbonlekkasje, og derfor reduserte utslipp per produserte
enhet i tråd med flertallets merknader i Meld. St. 11 (2016–2017).
Samtidig understreker disse
medlemmer at klimaplanen legger opp til å redusere fire millioner
tonn av utslippene som bokføres i jordbrukssektoren, og at tiltak
og virkemidler må følges opp i de årlige jordbruksoppgjørene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener at gjennom landbrukets klimaplan vil landbruket
bidra til betydelige klimautslippskutt.
Disse medlemmer konstaterer
at kun 0,6–0,9 millioner tonn CO2 av
regjeringens forslag til klimatiltak i jordbruket vil kunne regnskapsføres
i sektorregnskapet, mens Landbrukets klimaplan har et potensial på
mellom 4–6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Disse medlemmer viser
til at klimaavtalen med jordbruket legger føring om at en vesentlig
andel av forpliktelsen skal innfris gjennom tiltak som forbedrer
norsk matproduksjon. Disse
medlemmer mener at vi både skal legge til rette for effektive
klimatiltak samtidig som vi skal sikre de landbrukspolitiske målsettingene.
Derfor er det behov for å styrke klimaomstillingen i jordbruket
og motivere bonden til økt klimainnsats.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at kanaliseringspolitikken,
med en geografisk produksjonsfordeling, er god klimapolitikk. Hele
landet må tas i bruk til matproduksjon, og de lokale ressursene
må tas i bruk. Flertallet mener
at selvforsyningsgraden må opp, at mer mat må lages på norske ressurser.
I Norge har vi lite dyrket mark, bare ca. 3 prosent av det totale
landarealet vårt. Derfor mener flertallet det er av stor
betydning å sikre et sterkt jordvern.
Det bør stimuleres
til økt bruk av fangvekster, kompost og biokull til karbonlagring
i matjord og bedre utnyttelse av beiteressurser. Det er gode naturbaserte
klimatiltak. Gradvise og målrettede forbedringer har gjennom mange
år økt produktiviteten i kornavlinger, hos husdyr og i skog samtidig
som miljøbelastninger er blitt redusert. Det satses på blant annet
klimasmart grovfôr og avl på kyr for å redusere produksjon av metan
i vom.
Flertallet mener det må være
et mål om minst 50 prosent selvforsyningsgrad basert på norske ressurser, og
at dette kravet bør inkludere fôr. Økt matproduksjon må ikke svekke
målene i klimaavtalen eller bidra til økte utslipp i andre land.
Utslippene av klimagasser fra norsk landbruk skal reduseres og opptaket
av karbon økes, samtidig som vi øker selvforsyningen og tilpasser
produksjonen til et endret og vanskeligere klima. Det er avgjørende
at politikken ikke bidrar til økte utslipp i andre land og til karbonlekkasje.
Vern av matjord og verdifull natur må skjerpes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at økt bærekraft i landbruket kan
sikres gjennom økt bruk av utmarksbeite, setring, klimatilpasning
og investering i jord. De neste årene må en rekke fjøs i melkeproduksjonen
også fornyes. Disse
medlemmer mener det er viktig å stimulere til klimavennlig
fornying av byggene, og at investeringene tilpasses til bruk med
inntil 30 kyr, produksjon på norske naturressurser og økt beitebruk.
De største beslutningene både politisk og på gårdsnivå skal dermed
bidra til økt verdiskaping på lokale fornybare naturressurser i
hele landet. Antall kyr innen melkeproduksjon må opprettholdes for
bærekraftig, klimavennlig og fleksibel kombinasjonsproduksjon av
melk og kjøtt. Dette vil sikre at politikken for økt selvforsyning,
landbruk i hele landet, klimavennlig fornying og helhetlig bærekraft
for natur, økonomi og folk i distriktene henger sammen og forsterker
hverandre gjensidig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener at målet må være å produsere jordbruksråvarer
og mat med minst mulig bruk av innsatsmidler. For å redusere transport,
bedre kvaliteten og øke mangfoldet bør det etableres mottaksapparat
og foredlingsindustri over hele landet. Det må derfor fokuseres
mer på forbrukerne, med utvikling av flere produkter og mer kunnskap
om norske bærekraftige råvarer samt utnytting av ressurser og redusert matsvinn.
Matavfall bør prioriteres til svin og fjørfe, mens det må settes
inn virkemidler slik at husdyrgjødsel går til produksjon av biogass. Disse medlemmer mener
det må utvikles ordninger som raskt bidrar til utfasing av fossil
energi til oppvarming og maskinpark.
Disse medlemmer mener at
bedre rapporteringssystemer som måler den reelle samlede klimaeffekten
i landbruket må prioriteres. Klimakalkulatoren må utvikles og anerkjennes
som verktøy for å måle om jordbruket oppfyller sin del av avtalen.
Karbonlagring i matjord bør inngå i den norske klimaplanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Parisavtalen slår fast at, sitat,
«(…) vi må bedre
evnen til å møte negative klimakonsekvenser og kutte klimagassutslippene
på en måte som ikke truer matproduksjonen.»
Dette forplikter
oss etter disse
medlemmers mening til en klimapolitikk som ikke truer norsk
matproduksjon. Jordbruket er samtidig en av sektorene som er mest
sårbart og utsatt for konsekvensene av klimaendringene, og disse medlemmer ser
at arbeidet med klimatilpasning og fokus på et klimavennlig jordbruk
er helt avgjørende. Disse
medlemmer vil påpeke at nasjonal matproduksjon er god klimapolitikk, noe
som forutsetter at vi lykkes med å utnytte naturressursene våre
på en bærekraftig måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil også understreke at et viktig premiss
er at landbrukets biologiske utslipp teller i klimaregnskapet og
at denne sektoren derfor aldri kan gå helt i null. Det må etter disse medlemmers mening
heller ikke være et mål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den klimaavtalen jordbrukets organisasjoner og regjeringen inngikk
i 2019, med enighet om å redusere klimagassutslippene og øke karbonopptaket
i jord fra jordbruket med 5 mill. tonn fra 2021 til 2030. Disse medlemmer viser
videre til at et viktig premiss for denne avtalen er at forpliktelsen
skal nås uten at det går på bekostning av andre landbrukspolitiske
mål og på en måte som ikke skaper karbonlekkasje. Disse medlemmer legger til
grunn at Klimaavtalen mellom regjeringen og jordbrukets organisasjoner
for reduserte klimagassutslipp og økt opptak av karbon i jord mot
2030 skal gjelde for klimaarbeidet i jordbruket framover. Disse medlemmer vil
understreke at avtalen legger føring om at en vesentlig andel av
forpliktelsen skal innfris gjennom tiltak som forbedrer norsk matproduksjon
i henhold til Landbrukets klimaplan. Virkemidler for å innfri avtalen
skal vurderes i de årlige jordbruksoppgjørene og ordinære statsbudsjettprosesser.
Disse medlemmer vil peke
på at Stortingets målsettinger for norsk jordbruk legges til grunn
for Klimaavtalen. Tiltak for å innfri avtalen kan dermed ikke gå
på bekostning av disse målsettingene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet reagerer på at landbruket er den eneste
sektoren som skal løse klimaoppdraget sitt uten at staten stiller
med incentiver eller støtteordninger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at regjeringen endog
stadfester i meldingen at «Klimatiltak i jordbruket skal ikkje medføre
auka subsidiar». Flertallet vil
påpeke at det at jordbruksoppgjøret vil være en sentral arena for
å utforme og videreutvikle eksisterende virkemidler for klimakutt ikke
uten videre bør utelukke muligheten for at jordbruket kan dra nytte
av eksisterende klimavirkemiddelapparat utenfor jordbruksoppgjøret.
Særlig vil flertallet vise
til at jordbruket må ta del i den grønne teknologiutviklingen på
lik linje med andre sektorer, og at klimaomstilling – også i jordbruket
– krever flere nye virkemidler, både for å styrke utvikling av ny
klimateknologi og de praktiske mulighetene til å ta nye klimaløsninger
i bruk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser i den
forbindelse til at disse partier vil etablere et eget klimafond
for landbruket.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser i den forbindelse til at Senterpartiet
vil etablere et eget klimafond for landbruket.
Disse medlemmer merker seg
at kostholdsråd er en viktig del av regjeringens klimatiltak. Disse medlemmer er
i utgangspunktet av den oppfatning at kostholdsråd i større grad
er helsepolitikk enn det er klimapolitikk, og er bekymret for at
en økende politisering av innholdet i kostholdsrådene vil svekke
kostholdsrådene som et viktig element i arbeidet med bedre folkehelse. Disse medlemmer er
sterkt kritiske til at regjeringen har gjort kutt i forbruk og produksjon
av norsk kjøtt til sin hovedstrategi for å nå klimamålet i jordbrukssektoren.
Dette til tross for at norsk kjøttproduksjon er blant den mest klimasmarte
og bærekraftige i verden, og har lav bruk av antibiotika. Disse medlemmer mener
kutt i kjøttproduksjonen er bekymringsfullt av flere årsaker, blant
annet fordi det har store ringvirkninger knyttet til verdiskapningen
som ligger i norsk landbruk. Disse medlemmer viser til
at det går frem av beregninger utført av Animalia at regjeringens
planlagte kjøttkutt vil medføre redusert selvforsyningsgrad med
3–5 prosent, brakklegging av 1,8–2,2 mill. dekar matjord, 5 000
til 5 900 reduserte årsverk i jordbruket og 8 400 til 9 800 reduserte
årsverk i verdikjeden for matindustri og landbruk totalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil sterkt fraråde det å peke på redusert norsk matproduksjon som
en klimaløsning, men heller arbeide for reduserte klimagassutslipp
i jordbruket mot 2030 gjennom å redusere utslipp per produserte
enhet gjennom forbedret jordbruksproduksjon, i tråd med tiltakene
i jordbrukets egen klimaplan.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at det ved
flere anledninger er pekt på at det ikke er god klimapolitikk å
gjennomføre tiltak som bidrar til at matproduksjonen flyttes ut
av Norge. Økt matproduksjon som bidrar til å styrke norsk selvforsyning,
sikre mest mulig markedsdekning og redusere importen av mat er en
prioritert oppgave for jordbruket, og disse medlemmer vil understreke
at norsk matproduksjon vanskelig kan bli helt utslippsfri. Disse medlemmer vil
understreke at utslipp av klimagasser fra jordbruket og husdyrhold er
resultat av biologiske prosesser, og at biologiske utslipp ikke
kan likestilles med utslipp av klimagasser som har sitt utspring
i bruk av fossile kilder. Disse medlemmer mener dette
må være et bærende prinsipp i norsk klimapolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at klimapolitiske mål i jordbruksnæringen må følges opp med mål
om mer bærekraftig matproduksjon. Disse medlemmer vil i den
sammenheng peke på at virkemidler knyttet til nordmenns kostholdsvaner
må ta utgangspunkt i et bredt bærekraftsbegrep hvor klima inngår
som ett av flere likestilte parametere. Dette innebærer etter disse medlemmers syn
blant annet vekt på bærekraftig arealbruk i tråd med Norges ressursgrunnlag,
god plante- og dyrehelse og at hensyn til sosial og økonomisk bærekraft
ivaretas i hele verdikjeden for matproduksjon.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen føre en klimapolitikk som balanserer Parisavtalens
målsetninger om å redusere klimautslipp, og forutsetningen om at
dette ikke skal gå på bekostning av matproduksjon og målet om matsikkerhet
og bekjempelse av sult.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette et «Bionova», et klimafond på 10 mrd. kroner
for landbruket, hvor utøvere kan søke støtte til omlegging av produksjon
og drift slik at klimautslippene reduseres per produsert enhet.
Fondet skal også bidra til å finansiere tiltak for økt binding av
CO2 i skog og jord.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en ordning for finansiering av klimarådgivning
på gårdsnivå i samarbeid med Landbrukets klimaselskap.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartietfremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem en plan for hvordan øke satsingen
på karbonlagring i jord og skog. Aktiv skogsdrift, beiting og bruk
av grasressursene, økt bruk av fangvekster og biokull som jordforbedring
må prioriteres i en slik plan.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke og utvikle statlige ordninger som legger
til rette for at landbruket kan bidra til energiproduksjon ved hjelp
av bioenergi, småkraft og solcelleanlegg.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå støtteordningene for grøfting og drenering
slik at de er tilpasset målsettingene om klimakutt og klimatilpasning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å innføre avgift på norsk kjøtt som klimatiltak.»
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å innføre avgift på mineralgjødsel.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre tydeligere matmerking av importprodukter
i varegruppene kjøtt, meierivarer, samt frukt og grønt.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre beregningsmetoder ved rapportering av våre
utslippsforpliktelser som skiller mellom utslipp av kortlivede og
langlivede klimagasser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke satsingen på forskning og utdanning for å ta
i bruk ny kunnskap om mer klimasmart matproduksjon.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inkludere tiltak for å redusere klimagassutslipp
eller øke opptak av karbon i jord i regjeringens årlige rapportering
til Stortinget dersom tiltakene har vitenskapelig dokumenterbar
klimaeffekt. Dette gjelder også tiltak som foreløpig ikke har en
ferdigutviklet bokføringsmetodikk i Norges offisielle klimaregnskap.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne peker på at Klimaavtalen mellom regjeringen og jordbrukets
organisasjoner for reduserte klimagassutslipp og økt opptak av karbon
i jord mot 2030 må legges til grunn for klimaarbeidet i jordbruket
framover. Disse
medlemmer vil understreke at avtalen legger føring om at en
vesentlig andel av forpliktelsen skal innfris gjennom tiltak som
forbedrer norsk matproduksjon. Dette bør skje i henhold til Landbrukets
klimaplan. Virkemidler for å innfri avtalen skal vurderes i de årlige
jordbruksoppgjørene og ordinære statsbudsjettprosesser.
Disse medlemmer understreker
videre at Stortingets målsettinger for norsk jordbruk legges til
grunn for Klimaavtalen. Tiltak for å innfri avtalen kan dermed ikke
gå på bekostning av disse målsettingene.
Disse medlemmer understreker
at det ikke skal settes en generell forutsetning om at støtte til
klimatiltak ikke kan medføre økte subsidier til landbruket. Behov
for økte subsidier må vurderes i forbindelse med hvert enkelt jordbruksoppgjør,
hvor støtte til klimatiltak vil være et av flere prioriterte satsingsområder
framover.
Disse medlemmer mener utslipp
i landbrukssektoren skal måles som totale utslipp, ikke per enhet.
Disse medlemmer understreker
at virkemidler i jordbruksoppgjøret vil være avgjørende for å stimulere til
reduserte klimagassutslipp og økt opptak av karbon i jord. Samtidig
vil disse medlemmer også peke på behovet for virkemidler for å støtte
klimatiltak i jordbruksnæringa utenfor jordbruksavtaleinstituttet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng særlig understreke behovet for å støtte utvikling
og økt bruk av teknologi for et mer miljøvennlig landbruk, for eksempel gjennom
bruk av Enova og Forskningsrådet.
Disse medlemmer vil peke
på betydningen av fortsatt innovasjon og satsing på nye klimaløsninger
i jordbruket og at Norge har gode forutsetninger for å bli et foregangsland
innen grønn landbruksteknologi. Dersom klimaløsninger med vitenskapelig
dokumenterbar effekt bidrar til å redusere utslipp eller øke opptak
av karbon i jord i perioden skal dette synliggjøres i regjeringens
årlige rapportering til Stortinget, jf. LOV 2017-06-16 nr. 60 Lov
om klimamål (klimaloven) og i klimaeffekten av jordbruksoppgjøret
som skal inngå i de årlige proposisjonene som omhandler jordbruksavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne forutsetter
at utslippsregnskapet for jordbruket vil forbedres gjennom perioden
mot 2030. Eksisterende klimaløsninger i jordbruket med klimaeffekter
som er vitenskapelig dokumenterbare, men ikke har ferdig utviklet
bokføringsmetodikk per dags dato, skal likevel inngå i myndighetenes
arbeid med å innfri Norges klimaforpliktelse. Eksempler på slike
tiltak er karbonlagring i matjord med bruk av biokull og fangvekster, bedre
graskvalitet og bruk av tilsetningsstoffer i husdyrfôr.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener det videre arbeidet med Klimakur 2050 må besvare
hvordan tiltak og virkemidler vil påvirke de jordbrukspolitiske
målsetningene fastsatt av Stortinget. Disse medlemmer viser til
at et av Parisavtalens prinsipper er at klimatiltak ikke skal sette
matproduksjon i fare. Dette punktet må synliggjøres i det videre
arbeidet med Klimakur 2050.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne understreker
at Stortingets mål om en mer bærekraftig matproduksjon med lavere
klimagassutslipp må følges opp. Virkemidler for å påvirke nordmenns
kostholdsvaner må ta utgangspunkt i et bredt bærekraftsperspektiv
hvor klima inngår som et av flere likestilte parametere. Dette innebærer
blant annet vekt på bærekraftig arealbruk i tråd med Norges ressursgrunnlag, god
plante- og dyrehelse og at hensyn til sosial og økonomisk bærekraft
ivaretas i hele verdikjeden for matproduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at FNs klimapanel og Det internasjonale Naturpanelet
har beregnet at naturbaserte klimatiltak utgjør en betydelig del
av løsningen på klimautfordringen, og at økt karbonlagring i matjord er
et viktig tiltak.
Disse medlemmer viser videre
til at disse rapportene vektlegger at økt naturlig karbonlagring
i matjord både vil styrke jordas fruktbarhet og verdens matsikkerhet,
gjøre jordbruket bedre rustet til å møte et klima i endring og bidra
til redusert global oppvarming.
Disse medlemmer er kjent
med det internasjonale initiativet 4 per 1 000 som ble etablert
etter Parisavtalen for å fremme økt karbonlagring i matjord, et
initiativ en rekke norske organisasjoner og regjeringen nå har sluttet
seg til. Disse
medlemmer mener karbonlagring i matjord må inn i den norske
Klimaplanen 2021–2030 som en viktig satsing i jordbruk i Norge og internasjonalt.
Disse medlemmer forventer
at det utredes belønningssystemer for økt karbonlagring på det enkelte gårdsbruk
i Norge, for å mobilisere bønder som ønsker å bidra. Økt bruk av
fangvekster, kompost og biokull til karbonlagring i matjord er eksempler
på aktuelle tiltak i Norge som det bør stimuleres til. Disse tiltakene
vil gi mer biologisk mangfold i jorda og styrke karbonlagringen.
Kunnskap fra driftsformer som økologisk jordbruk vil også være viktig
for det videre arbeidet.
Disse medlemmer mener det
er viktig at arbeidet med å forbedre klimaregnskapet intensiveres
og at karbonlagring i jord bør være et prioritert område å få inn
i det offisielle norske klimaregnskapet. Disse medlemmer mener videre
det er viktig at den reelle, samlede klimaeffekten synliggjøres.
Derfor må forskningsinnsatsen og innsamling av aktivitetsdata for å
dokumentere effekt av ulike tiltak styrkes.
Disse medlemmer mener også
det må prioriteres å utrede klimaoptimal forvaltning av beitemark
og artsrikt kulturlandskap, med sikte på å identifisere forvaltning
og bruk som gir gunstige effekter for både klima, naturmangfold
og matproduksjon.
Disse medlemmer viser til
at Parisavtalen forplikter Norge til både å redusere norske utslipp
og å finansiere klimatiltak i utviklingsland, der halvparten skal
gå til tiltak som styrker fattige lands tilpasning til økende klimaendringer.
Disse forpliktelsene må reflekteres i Klimameldingen. Fordi dette
omfatter bredere tema, mener disse medlemmer det også
må legges frem en egen stortingsmelding om Norges klimafinansiering
internasjonalt, slik at man får et mer helhetlig bilde av Norges
totale klimainnsats. Økt karbonlagring i jord her hjemme og i land
som mottar norsk bistand og klimafinansiering, bør sees i sammenheng
og følge samme prinsipper. Småskala landbruk i utviklingsland er
særlig utsatt for klimaendringer som økt flom og tørke, og ved å
øke karbonlagring i matjorden i disse landene vil matproduksjonen
bli mer klimarobust.
Disse medlemmer vil også
vise til at regjeringen skriver i klimameldinga at de vil legge
til rette for økt bruk av norske fôrressurser, inkludert utmarksbeite. Disse medlemmer savner
konkrete tiltak på dette.
Disse medlemmer mener vi
må øke andelen norskproduserte fôrråvarer, og at bruken av dyrket mark
og utmarksbeite må økes, og at regjeringen i jordbruksoppgjøret
må komme tilbake med en virkemiddelpakke for å sikre dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det i klimameldingen står at om matsvinnet reduseres og folk
spiser mindre rødt kjøtt, så trenger ikke norsk jordbruk å produsere
like mye mat. Videre skrives det at dersom en produksjonsomlegging
i jordbruket starter med endring i kosthold og matsvinn, blir ikke
resultatet økt import. Disse medlemmer viser til
at dette vil føre til at importandelen vil øke. Hvis importkvotene
ligger fast gjennom våre handelsavtaler, og norsk forbruk og produksjon
av storfekjøtt reduseres, så vil importen utgjøre en større del
av totalen. Disse medlemmer viser
til at vi ikke vil greie å unngå karbonlekkasje med mindre importkvotene
på landbruksvarer reduseres. Dette er spesielt aktuelt for forhandlingene
med Storbritannia. Disse
medlemmer mener at en ny kvote på storfekjøtt fra Storbritannia
må medføre at EUs kvote blir redusert.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener det må legges til rette for mer produksjon av
grønt, korn og potet over hele landet. I 2019 gikk kun 6 pst. av
landbrukssubsidiene til produksjon av plantebaserte varer, til tross
for at disse kan produseres med lavt klimaavtrykk. Disse medlemmer mener vi
må sikre at det blir norske bønder som tjener på et grønnere kosthold,
ikke globale matvareaktører som lager ultraprosesserte kjøtterstatninger av
billig stivelse, planteoljer og proteinisolater, som importeres
til Norge nesten uten tollvern.
Disse medlemmer mener grøntsatsingen
må målrettes mot å utnytte arealer i mer marginale områder og slippe
nye produsenter til, samt sikre bedre sosial bærekraft. Disse medlemmer mener
vi må reversere grepene som ble gjort i 2014 med blant annet fjerning av
tak på tilskudd, slik at landbrukspolitikken kan legge til rette
for en mer bærekraftig grøntproduksjon.
Disse medlemmer vil peke
på en stor utfordring, nemlig at mye av den norske matjorda i dag
brukes til å produsere dyrefôr, samtidig som fôrbehovet til kjøttproduksjonen
i Norge legger beslag på store landarealer i utlandet. Totalt brukes
det årlig om lag 550 000 dekar med utenlandsk jordbruksareal, hovedsakelig
i Brasil, til å produsere soya til norske husdyr. Dette tilsvarer
om lag 77 000 fotballbaner.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre virkemidler som stimulerer til
en mer bærekraftig kjøttproduksjon basert på bruk av lokale ressurser,
og rapportere tilbake til Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med forslag til
støtteordninger for å stimulere til mer grøntproduksjon i Norge
i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene
med forslag til vridning av støtteordninger fra importerte fôrråstoffer
til økt bruk av utmarksbeite.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke det nasjonale jordvernet, og innføre en nullvisjon
for nedbygging av dyrka og dyrkbar mark, og at regjeringen i jordbruksoppgjøret
må komme tilbake med en virkemiddelpakke for å sikre dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forbedre utslippsregnskapet for jordbruket.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede belønningssystemer for økt karbonlagring
på det enkelte gårdsbruk i Norge, for å mobilisere bønder som ønsker
å bidra, og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan Enovas virkemidler i større grad
kan målrettes for å utløse tiltak som reduserer klimagassutslipp
og øke karbonopptaket i jordbrukssektoren, og komme tilbake til
Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til tydelig merking av hvor maten er
produsert samt det totale miljøavtrykket til matvaren.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre et mål om at det offentlige skal etterspørre
sunn, bærekraftig mat produsert i Norge og på norske ressurser.»
«Stortinget
ber regjeringen reversere grepene som ble gjort i 2014 med blant
annet fjerning av tak på tilskudd, slik at landbrukspolitikken kan
legge til rette for en mer bærekraftig grøntproduksjon i forbindelse
med jordbruksforhandlingene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen redusere importkvotene på landbruksvarer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at finansiering av klimatiltak ikke går på
bekostning av inntektsvekst hos bonden, og rapportere tilbake til
Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede virkemidler for å øke karbonbinding i jord
og komme tilbake til Stortinget med forslag til virkemidler i forbindelse
med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere en tiltakspakke for grønn landbruksteknologi,
og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at de begrensede jordbruksarealene Norge har
til disposisjon skal utnyttes til matproduksjon. Jord som er egnet
til det brukes til matvekster. Regjeringen bes rapportere tilbake
til Stortinget i forbindelse med jordbruksforhandlingene 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at råstoff prioriteres til fôr der det er
mulig, og at råstoff som ikke kan brukes til fôr, blir brukt til
energiproduksjon, og komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med jordbruksforhandlingene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en proteinplan etter modell fra Sverige
og Frankrike, som staker ut veien til økt produksjon og konsum av
planteproteiner i Norge, både direkte til folk og som innsatsfaktor
i husdyrholdet.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide og innføre obligatorisk, kvalitetssikret
merking som gjengir det totale miljøfotavtrykket til en matvare.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre tilskudd for å få folk til å spise
mer plantebasert mat, etter modell fra tilskudd til sjømattiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre føringer i produksjons- og detaljistledd
som får ned matsvinnet hos forbruker, slik som bedre emballasjeløsninger
og mindre forpakninger.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med jordbruksforhandlingene med forslag til tiltak for å øke andelen norskproduserte
fôrråvarer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre virkemidler for å redusere bruken
av soya og komme tilbake til Stortinget med forslag i forbindelse
med statsbudsjettet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en kommisjon for kosthold og jordbruk.
Kommisjonen skal utrede hvordan norsk jordbruk kan hjelpes til en
positiv omstilling i takt med at kjøttforbruket går ned, og hvordan norsk
selvforsyning kan sikres ved at vår egen produksjon gis ønsket konkurranseevne
sammenlignet med importerte plantebaserte råvarer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at jordbrukssektorens innsats er avgjørende
for å nå klimamålene, og at det er avgjørende for jordbruket at
verden lykkes med å hindre en eskalerende klimakrise. Primærnæringene
merker klimaendringene og andre store miljøproblemer, som for eksempel
mer ekstremvær og tap av pollinerende insekter, i større grad enn
de fleste andre. Klimaendringer vil føre til mer uforutsigbar og
redusert matproduksjon, både i Norge og internasjonalt. Derfor er
det enda mer avgjørende nå enn før å opprettholde en høyest mulig
selvforsyningsevne og å ha jordbruk over hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at jordbrukssektoren allerede gjør mye godt klimaarbeid. I motsetning
til for eksempel olje- og gassnæringen og transportsektoren, har
jordbruket redusert sine klimagassutslipp siden 1990.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener det er fornuftig å legge klimaavtalen mellom
regjeringen og jordbruket til grunn for regjeringens klimaplan.