Del 4 (kapitlene
10–19) redegjør nærmere for regjeringens plan for nedbygging av
atomanleggene og håndteringen av avfall. Det gis en overordnet beskrivelse
av regjeringens prioritering av arbeidet med sikkerhet, sikring
og sikkerhetskontroll knyttet til dekommisjonering av atomanleggene
og håndtering av radioaktivt avfall.
Regjeringen vektlegger
behovet for en helhetlig avfallsstrategi for radioaktivt avfall.
Regjeringens overordnede prinsipper for oppryddingsarbeidet er at
hvert land og vår generasjon må rydde opp i vårt eget avfall. Internasjonalt
samarbeid om utvikling og iverksettelse av løsninger kan likevel
være en del av strategien. Arbeidet må foregå i statlig regi og
med internasjonalt anerkjent teknologi og metodologi og skal være
preget av åpenhet, informasjon og involvering av sivilsamfunnet.
Regjeringen prioriterer
internasjonalt arbeid med kjernefysisk nedrustning og ikke-spredning.
Ikke-spredningshensyn inngår derfor som en integrert del i vurderinger
av videre nedbygging av de norske atomanleggene og håndtering av
det norske atomavfallet.
I meldingens del
4 beskrives videre det norske reaktorbrenselet, alternative behandlingsmåter
på nåværende stadium i utredningsprosessen, kostnader for dette
og prosessen frem mot en beslutning om hvordan brenselet skal håndteres.
Det fremgår hvilke særskilte utfordringer som knytter seg til det
norske brenselet hva gjelder tilstand og behandlingsmåter. Behandlingsmåten
for brenselet er fortsatt under utredning, så det foreslås ikke
i meldingen hvordan dette skal gjøres, kun hvordan det kan gjøres.
Regjeringen redegjør
for fremdriften i en dekommisjoneringsprosess for atomanlegg, vurderinger
som må ligge til grunn før en beslutning om dekommisjoneringsnivå
kan fattes, og prosessen frem mot en slik beslutning. Dekommisjoneringsprosessen
og tilstanden ved lokalitetene etter dekommisjonering er fortsatt
under utredning, så det foreslås ikke i meldingen en konkret løsning
for dette.
I meldingens del
4 omtales også håndtering av radioaktivt avfall som ikke stammer
fra IFE, men fra helsevesen, forskningssektoren, Forsvaret og sivil sektor.
Ved planlegging av behandlingsanlegg og lagre for avfall fra reaktorvirksomheten
må også disse avfallsstrømmene inkorporeres.
Behovet for nye midlertidige
lagre og deponi for radioaktivt avfall og en deponiløsning for brukt brensel,
kostnader ved disse og videre utredningsløp frem mot en endelig
beslutning omtales. Ved dekommisjonering av reaktorene og lagring
av radioaktivt avfall og brensel kan det være aktuelt for staten
å overta grunn der anleggene står, eller der avfall skal lagres.
Det må bygges et nytt lager og deponi for lavt og mellomradioaktivt
avfall, da dagens anlegg ikke har kapasitet til å motta alt avfallet
fra dekommisjoneringen av atomanleggene.
Muligheten for retur
av brukt brensel til opprinnelsesland og muligheten for internasjonale
fellesløsninger for lagring og deponering av brukt brensel tas opp.
Regjeringen vurderer at det er svært begrenset mulighet for retur
av brukt brensel til andre land. Regjeringen følger med på internasjonale
initiativer for felles deponiløsninger for land med mindre mengder
atomavfall, men så langt ser en slik løsning ikke ut til å materialisere
seg. Det vurderes ikke som aktuelt at Norge skal motta atomavfall
fra andre land for lagring.
Nedbygging av atomanlegg
og lagring av atomavfall er krevende og forutsetter betydelig kunnskapsutvikling
og utvikling av robuste kunnskapsstrategier. Regjeringen omtaler
i meldingen behovet for nasjonal kompetanseutvikling for dekommisjonering
av atomanleggene og håndtering av radioaktivt avfall, samt internasjonalt
samarbeid om dette. Næringsmulighetene knyttet til dekommisjoneringsarbeidet
er også kort berørt.