Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Odd Omland og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, mener kampen mot seksuell
trakassering er en av de store likestillingsutfordringene i Norge
i dag. Metoo-kampanjen satte for alvor søkelyset på det strukturelle
problemet med trakassering, som henger sammen med skeive kjønnsrollemønstre
og mangel på likestilling. Det praktiske arbeidet med å sette en stopper
for problemet har knapt begynt. Skal metoo-kampanjen få de varige
endringene den bad om, kreves det politisk handling. Komiteen viser
til viktigheten av opprettelsen av lavterskeltilbudet for ofre for
seksuell trakassering hos Likestillings- og diskrimineringsnemnda.
Tall fra en rekke
undersøkelser viser at problemet med trakassering, seksuell trakassering,
trusler og vold er stort, spesielt i de typiske kvinneyrkene, innenfor handel
og service, hotell og restaurant, samt pleie og omsorg. Det er etter komiteens mening
nødvendig og ønskelig å få en samlet oversikt over dette samfunnsproblemet,
samt faglig funderte forslag til tiltak for å forebygge slik trakassering
samt til hvordan man kan ivareta og behandle ofrene for dette, på
en bedre måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter derfor
forslaget om å få en NOU om seksuell trakassering i det norske samfunnet,
og vil legge til at utredningen også skal omfatte alle typer trakassering
samt trusler og vold.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er enige i at seksuell trakassering
er et omfattende problem for kvinners muligheter i arbeidslivet,
og viser til at de nordiske likestillingsministrene har vedtatt
en flerårig forskningssatsing om seksuell trakassering i arbeidslivet
i Norden.
Etableringen av et
lavterskeltilbud var en viktig milepæl i arbeidet mot seksuell trakassering.
Diskrimineringsnemnda er gitt myndighet til å håndheve saker om seksuell
trakassering og til å ilegge oppreisning og erstatning. Likestillings-
og diskrimineringsombudets veilednings- og hjelpetilbud er i tillegg
styrket, fordi vi ønsker at disse sakene skal løses på lavest mulig
nivå.
Det er viktig å fremheve
at utfordringene med seksuell trakassering ikke utelukkende handler
om de tradisjonelle kvinneyrkene. Regjeringen ønsker et mindre kjønnsdelt
arbeidsmarked og jobber med en strategi for et mindre kjønnsdelt
utdannings- og arbeidsliv. Den skal legges frem i 2021. Skal vi
lykkes med dette målet, må også problemstillinger knyttet til seksuell
trakassering adresseres bredt.
Byggenæringen er
et godt eksempel på at det er behov for større kjønnsbalanse i flere
deler av arbeidslivet. Kun to prosent av byggearbeiderne i Norge
er kvinner. At det er så få kvinner i denne næringen, kan være med på
å begrense karrierevalg til unge som skal velge utdanning og yrke.
Skal vi få flere kvinner inn i byggenæringen, trenger vi attraktive
arbeidsplasser som tar likestilling på alvor.
Komiteen er
av den oppfatning at en NOU om seksuell trakassering vil være en
unødig omvei. Man har i dag mye kunnskap om omfanget, og det viktige
nå er en systematisering og rask oppfølging. Komiteen deler synet til forslagsstillerne
om at det er behov for systematisering av kunnskap, en gjennomgang
av ulike arbeidsfelt og sektorer i samfunnet, og tiltak som kan
bidra til å forebygge seksuell trakassering. Seksuell trakassering
er et alvorlig samfunnsproblem som mange utsettes for, og derfor
bør man utarbeide en stortingsmelding om temaet.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding med en bred gjennomgang
av ulike arbeidsfelt og sektorer i samfunnet, der det foreslås tiltak
som kan bidra til å forebygge seksuell trakassering i det norske samfunnet.
Arbeidet må omfatte alle typer trakassering, samt trusler og vold.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at lavterskeltilbudet for seksuelt trakasserte nå har fått virke
en stund. Det er etter disse medlemmers mening
ønskelig med en bred orientering om hvordan arbeidet går, samt hva
som eventuelt trengs av forbedringer i lavterskeltilbudet. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen redegjøre grundig for virksomheten og dens rammevilkår
i forbindelse med revidert statsbudsjett 2021.
Disse medlemmer peker på at
Likestillings- og diskrimineringsombudet gjør et fremragende arbeid landet
rundt for å forebygge seksuell trakassering, gjennom opplæring og
bevisstgjøring. Disse
medlemmer mener dette arbeidet bør styrkes økonomisk.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke støtten til Likestillings- og diskrimineringsombudets
arbeid mot seksuell trakassering, i forbindelse med revidert statsbudsjett for
2021.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at det i saker om seksuell
trakassering er den eller de enkelte som utøver trakasseringen,
som er ansvarlig. Derfor bør fokus være på å stoppe slik adferd
fra de enkeltmennesker som utøver uakseptabel adferd. Disse medlemmer viser
til at problemet også må møtes av arbeidsgiver, arbeidskolleger
og andre. Forebygging og gode arbeidsmiljø er viktig for å forhindre
slik adferd. Disse
medlemmer viser også til at lavterskeltilbud til de som mener
seg utsatt for seksuell trakassering, er et godt verktøy.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at når metoo-bevegelsen en gang for alle har slått fast at seksuell
trakassering er et samfunnsproblem, må det også møtes med tiltak
på samfunnsnivå. Likevel har den politiske handlingen mot seksuell trakassering
i stor grad uteblitt.
Disse medlemmer viser til at
et hinder for den videre politiske kampen mot seksuell trakassering
er manglende systematisk kunnskap og forskning. Kartlegginger viser
at kunnskapsgrunnlaget om seksuell trakassering i Norge er magert.
Det er behov for både mer kunnskap og anbefalinger om hva som kan
gjøres for å bekjempe seksuell trakassering. Dette gjelder for eksempel
hvordan HMS-arbeidet bør forebygge seksuell trakassering på arbeidsplassene,
hvordan gjøre det enklere å varsle, og hvordan midlertidighet og
svakt sikkerhetsnett kan gjøre de som rammes sårbare.
Disse medlemmer viser til at
den store likestillingsutredningen fra Skjeie-utvalget hadde tiårsjubileum
i 2019. Skjeie-utvalget ga oss kunnskapen og redskapene vi trengte
i politikken for å føre likestillingskampen videre med fornyet styrke.
Nå er det på tide å løfte den systematiske innsatsen mot seksuell
trakassering igjen.
Disse medlemmer viser til at
Skjeie-utvalget konkluderte slik i 2012:
«Utvalget har i utredningen
påpekt store mangler ved kunnskapsgrunnlaget om vold og trakassering.
Det mangler nasjonale omfangsundersøkelser både når det gjelder
seksuell trakassering blant barn og unge, og når det gjelder omfang
av voldtekt. Det vil si at vi mangler grunnleggende kunnskap om
utsatthet på avgjørende viktige sårbarhetsfelt hva gjelder barn
og unge mennesker. Dette er forhold som også er påpekt av FNs kvinnediskrimineringskomité.
Det mangler kunnskap om forholdet mellom faktisk forekomst av trakassering
og overgrep, og de saker som når rettsapparat og hjelpeapparat.
Dette er i seg selv et problem for politikkutvikling på feltet.»
Disse medlemmer viser til at
siden den gang har metoo-bevegelsen forandret mye. Man vet en del om
seksuell trakassering, som at det handler om maktulikhet og utnytting.
Man vet hvor hardt det rammer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsinnspillet
fra JURK, som støtter representantforslaget, og som påpeker at kunnskapsgrunnlaget
må favne vidt. Forskning og tiltak må ikke begrenses til kun å gjelde
akademia og kulturliv. Forekomsten av seksuell trakassering blant
grupper som ikke tar like stor del i det offentlige ordskiftet,
må også fanges opp. Seksuell trakassering kan arte seg annerledes
blant innvandrere, trygdemottakere og urfolk, enn det som er typisk
for majoritetsbefolkningen.
Disse medlemmer understreker
at det følgende er særlig viktig for det foreslåtte utvalgets mandat
og sammensetning:
-
Utvalget bør ha bred
variasjon i nedslagsfelt som kulturlivet, akademia, helse, osv.,
og se særlig på maktperspektivet på tvers av ulike felt.
-
Utvalget bør være
forskersammensatt, med representanter fra partene i arbeidslivet.
-
Utvalget bør som en del av sitt arbeid
innhente både eksisterende forskning og bestille ny relevant forskning
for utredningen.
-
Utvalget bør foreslå
både konkrete, feltspesifikke anbefalinger til tiltak og større
overordnede tiltak.
-
Utvalget bør få en
sekretariatsfunksjon uavhengig av departementene.
Disse medlemmer understreker
at en systematisk og kunnskapsbasert innsats mot seksuell trakassering
på ingen måte står i motsetning til umiddelbare tiltak basert på
det vi allerede vet. Derfor viser disse medlemmer til Sosialistisk
Venstrepartis Representantforslag 75 S (2017–2018) med 12 konkrete
tiltak, flere av dem vedtatt av Stortinget, blant annet å instruere regjeringen
til å endelig innføre en lavterskelbehandling av saker om seksuell
trakassering i Diskrimineringsnemnda. Disse
medlemmer ser ikke det store behovet for et såkalt hurtigarbeidende
utvalg slik statsråden varsler i sitt brev til komiteen av 30. september 2020,
da de umiddelbare tiltakene bare er å gjennomføre. Det som derimot
mangler ,er å løfte arbeidet mot seksuell trakassering slik som
en norsk offentlig utredning vil gjøre.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å få kunnskap
og innhente ny forskning om seksuell trakassering i Norge og gi
anbefalinger om tiltak mot dette, i alle samfunnsområder og sektorer,
med et gjennomgående maktperspektiv. Utvalget bør være sammensatt
av forskere og representanter fra partene i arbeidslivet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at de rød-grønne partiene
på den ene siden ber om en bred orientering, i forbindelse med revidert
statsbudsjett for 2021, om hvordan arbeidet går etter at lavterskeltilbudet
for seksuelt trakasserte har fått virke en stund. På den andre siden
ber de samme partiene allerede nå om økte bevilgninger i samme budsjett,
før man har fått den orienteringen man ber om.
Disse medlemmer merker seg
også at de rød-grønne partiene mener den politiske handlingen mot seksuell
trakassering i stor grad har uteblitt. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har mange målrettede innsatser som er med på å forebygge
og bekjempe handlinger som begrenser kvinners liv. Når det gjelder
den mer langsiktige innsatsen på feltet, har regjeringen flere handlingsplaner
med omfattende tiltak. Disse
medlemmer viser til handlingsplan mot vold i nære relasjoner
som svært viktig. I den handlingsplanen skal arbeidet videreutvikles
gjennom forebygging, bistand og beskyttelse, straffeforfølgning,
kunnskap og kompetanse.
I handlingsplanen
mot voldtekt er det fem innsatsområder med til sammen 33 ulike tiltak.
Her prioriteres forebygging, lett tilgjengelig hjelp og tiltak for
god etterforskningskvalitet. Disse medlemmer ønsker å vise til
opptrappingsplanen mot vold og overgrep. I den rettes innsatsen
særlig mot de unge, gjennom innføring av opplæringsmateriell om
voldsrelaterte tema i barnehage og skoler på norsk og samiske språk
og innføring av opplæringsprogrammet «SNAKKE», som gjør voksne bedre
i stand til å avdekke vold.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et godt utgangspunkt for å fortsette arbeidet med et likestilt samfunn.
Norge er et av verdens mest likestilte land. For tredje år på rad
er vi nummer to i verden. Forskjellen mellom kvinner og menn er
enda mindre i 2019 enn den var i 2018.