2.16 Språkvedtak og pliktreglane i lova
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti meiner det er positivt at framlegget
til språklov styrkjer formålet sitt samanlikna med dagens mållov.
Det er òg positivt at lova slår fast at det offentlege har eit særleg
ansvar for å fremje det minst brukte språket, nynorsk. Derfor meiner desse medlemene at
det er eit paradoks at det samla lovforslaget inneber ei svekking
jamført med dagens mållov, og slik ho står no, bryt lova med sitt
eige formål.
Desse medlemene meiner dagens
krav til skrivekompetanse i begge målføra i den gjeldande mållova er
viktige for å sikre innbyggarane sitt krav på å få svar på sitt
eige språk. I lovforslaget frå regjeringa er kravet til skrivekompetanse
hos tilsette i statsorgan og fylkeskommunar svekt. Noregs Mållag
har kalla ordlyden i lova ei drastisk svekking jamført med dagens
mållov. Desse
medlemene meiner òg at fylkeskommunane må få tid på seg til
å tilpasse seg dei nye reglane, og fremjar følgjande forslag til
endring i ordlyden i § 16 andre ledd:
Ǥ 16 andre og
tredje ledd skal lyde:
Statsorgan skal
krevje at tilsette skal skrive både nynorsk og bokmål i arbeidet.
Fylkeskommunar kan krevje det same. Dette gjeld likevel ikkje for
tilsette som ikkje har gjennomført sidemålsopplæring i grunnopplæringa.
Departementet kan gje forskrift om andre særlege unntak
frå andre ledd første punktum.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre og Kristeleg Folkeparti viser til § 16 Krav om skrivekompetanse.
Første ledd i paragrafen fører vidare gjeldande rett, slik at prinsippet
i forskrifta om målbruk i offentleg teneste § 1 andre ledd vert
lovfesta. Forskrifta til mållova § 1 slår fast at kvart statsorgan
har plikt til å syte for at reglane om målbruk i offentleg teneste
vert følgde. Innhaldet i denne forskrifta vert løfta inn i språklova
§ 16 første ledd. Ansvaret for at eit statsorgan og ein fylkeskommune
følgjer reglane om bruk av bokmål og nynorsk i språklova, ligg på
organet sjølv. Statsorgan og fylkeskommunar har etter regelen plikt
til å byggje opp og halde i hevd den skrivekompetansen i bokmål
og nynorsk som må til for å følgje dei reglane som organet skal
leve etter. Regelen er fleksibel på den måten at han gjer kravet
til skrivekompetanse avhengig av kva som er naudsynt for å oppfylle
reglane.
Desse medlemene viser til
at § 16 har ein noko endra ordlyd, men at meininga ikkje er å svekkje
kravet til skrivekompetanse slik Arbeidarpartiet held fram. Desse medlemene viser
til at andre ledd første punktum er ei presisering av styringsretten
til arbeidsgjevar. For at statsorganet og fylkeskommunen skal følgje
reglane etter § 16 første ledd, skal dei kunne krevje at ein tilsett
skriv både bokmål og nynorsk. Andre ledd fører vidare delar av innhaldet
i mållova § 4, men med den endringa at brot på reglane om bruk av
bokmål og nynorsk ikkje lenger er å rekne som brot på tenesteplikta. Den
tilsette skal oppfatte det som ei plikt å bruke både bokmål og nynorsk,
men brot på reglane skal ikkje sanksjonerast etter statsansatteloven,
slik reglane i prinsippet opnar for i mållova § 4 – dette er i så
fall brot på reglane i språklova. Desse medlemene ser at i praksis
er endringane frå gjeldande rett særs små, av di dei tilsette vil
måtte rette seg etter krav ifrå arbeidsgjevar om å skrive både bokmål
og nynorsk når føremålet er å etterleve reglane i lova.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
Ǥ 16 andre og tredje ledd skal lyde:
Statsorgan og fylkeskommunar skal kunne krevje
at tilsette skal skrive både bokmål og nynorsk. Dette gjeld likevel
ikkje for tilsette som ikkje har gjennomført sidemålsopplæring i
grunnopplæringa.
Departementet kan gje forskrift om andre særlege unntak
frå andre ledd første punktum.»
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet vil understreke kor viktig det er å dyrke
og vidareutvikle begge skrifttradisjonane. Rett nok er nynorsk og
bokmål formelt likestilte språk i dag, men i realiteten blir nynorsk
diskriminert. Denne
medlemen meiner det er avgjerande med verkemiddel som bidreg
til å løfte nynorsk skriftkultur og posisjonen han har. Denne medlemen vil
framheve at det er brei politisk semje om at det er naudsynt med
aktiv støtte til nynorsken. Denne medlemen merkar seg
at regjeringa foreslår endringar i den noverande mållova § 4, som
gjeld krav til norskspråkleg skrivekompetanse. I dag har tilsette
i statsorgan plikt til å bruke begge målformene når reglane krev
det. Forslaget frå regjeringa i ny § 13 inneber i realiteten ei
svekking av denne plikta. Denne medlemen registrerer
at fleire høyringsinstansar som Litteraturselskapet Det Norske Samlaget,
Nynorsklaget, Noregs Mållag, Norsk Målungdom, Norsk måldyrkingslag,
Ullensvang Mållag, Ås Mållag, Høgnorskringen og Ivar Aasen-sambandet
gjekk imot forslaget.
Denne medlemen meiner at dagens
plikt bør vidareførast, og vil på denne bakgrunnen fremje følgjande
forslag:
Ǥ 16 andre og
tredje ledd skal lyde:
Tilsette i statsorgan
skal skrive bokmål og nynorsk etter dei reglane som til kvar tid
gjeld for målbruk i tenesta. Fylkeskommunar kan krevje det same.
Dette gjeld likevel ikkje for tilsette som ikkje har gjennomført
sidemålsopplæring i grunnopplæringa.
Departementet kan gje forskrift om andre særlege unntak
frå andre ledd første punktum.»
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner det
er positivt at fylkeskommunen no får utvida plikter som vil sikre
at nynorskbrukarane vil sjå meir av språket sitt. Det er lokalt
og regionalt at innbyggjarane oftast er i kontakt med myndigheitene,
og det er viktig at befolkninga ser sitt eige språk i bruk i det
offentlege. Fylkes- og kommunesamanslåingar bidrar til at kommunar
som bruker nynorsk, blir «slukte» av bokmålsområde, og at nynorsken
kjem under endå større press. Ei tydeleg kvantifisering av vekslinga
mellom dei to språka i slike område kan motverke dette. Desse medlemene registrerer
at regjeringa foreslår at språknøytrale regionale statsorgan, som
til dømes Nav og Vegvesenet, skal bruke begge skriftspråka med ei
fastsett kvantifisering av kvart språk, og meiner det er naturleg
at ein så stor organisasjon som fylkeskommunen kan klare å oppfylle
det same kravet, slik det var foreslått då lova blei send ut på
høyring.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag til endring i ordlyden i § 13 fjerde ledd:
Ǥ 13 fjerde
ledd skal lyde:
Fylkeskommunar som
er språknøytrale etter § 11 i lova her, skal veksle mellom skriftspråka
med utgangspunkt i kvantifiseringane i § 13 andre ledd.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti støttar ikkje framlegget
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti til § 13 fjerde
ledd. Desse medlemene meiner
ei slik kvantifisering bryt med prinsippa om sjølvråderett som fylkeskommunane
har, jf. kommunelova. Desse medlemene viser
til at den sterke underrepresentasjonen av nynorsk dei fleste andre
stader enn i staten tilseier at staten må ta eit ekstra ansvar for
at nynorsk skal vere synleg for både bokmålsbrukarar og nynorskbrukarar.
Derfor blir kvotekrava for språkleg nøytrale regionale statsorgan
til veksling mellom bokmål og nynorsk i allment tilgjengelege dokument
skjerpa. Dei presiserte kvotekrava for veksling mellom skriftspråka blir
tatt inn i lovteksten.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
Ǥ 13 fjerde ledd skal lyde:
Fylkeskommunar som er språknøytrale etter § 11
i lova her, skal veksle mellom skriftspråka slik at det blir eit
rimeleg samhøve mellom dei i allment tilgjengelege dokument.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre og Kristeleg Folkeparti meiner forslaget frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ikkje er i tråd med grunngjevinga for
at fylkeskommunar som er «språknøytrale» etter § 11, skulle få nye
plikter i lova. Det bør òg ligge til sjølvstyret at fylkeskommunen
kan gjere skjønnsmessige vurderingar. Det vil vere i tråd med føremålet
med språklova, som gjeld for alle offentlege organ, at nøytrale
fylkeskommunar tek utgangspunkt i å vedta eit rimeleg samhøve som
fremjar nynorsk som mindretalsspråk og slik medverkar til å auke
bruken av nynorsk.
Desse medlemene meiner at
det har ein verdi at fylkeskommunane som er språknøytrale, får nye
plikter i lova, og at kravet om eit «rimeleg samhøve» mellom dei
to skriftspråka er ein riktig måte å balansere intensjonen i språklova
på. Når dei språknøytrale fylkeskommunane fastset eit rimeleg samhøve
mellom bokmål og nynorsk i allment tilgjengelege dokument, kan dei
velje å ta utgangspunkt i prosentdelen av kommunar i regionen som
har valt det eine eller det andre skriftsspråket. Begge målformene
er viktige for Noreg, og fylkeskommunane har òg andre viktige oppgåver
knytte til oppfølging av anna særlovgjeving som følgjer opp Noregs språkpolitikk,
som opplæringslova.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge har to likestilte
målformer, og mener det således bør være opp til den enkelte innbygger
og det enkelte offentlige organ å benytte den målformen man selv
måtte ønske. Disse
medlemmer mener at en naturlig konsekvens av full likestilling
mellom begge målformene bør være at offentlig ansatte selv bør få
velge hvilken målform de ønsker å benytte seg av, uavhengig av hvilken
kommune eller hvilket offentlig organ man jobber i, og uavhengig
av hvilken målform en henvendelse er kommet i.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag som
tillater den enkelte innbygger og det enkelte offentlige organ å
velge målform etter eget ønske. Det skal være opp til den offentlig
ansatte å benytte målformen man måtte ønske, uavhengig av hvilken
kommune eller annet offentlig organ vedkommende er ansatt i, og
hvilken målform en henvendelse er kommet i.»
Disse medlemmer fremmer
dette forslaget som erstatning for foreslåtte § 13 om «Veksling
mellom bokmål og nynorsk i allment tilgjengelege dokument», som disse medlemmer vil
stemme imot. Disse medlemmer vil
subsidiært støtte flere av de øvrige lovparagrafene om temaet for
å ivareta helheten i den nye loven, men synliggjør sitt standpunkt
om en alternativ holdning til vekslingen mellom målformene i det offentlige
gjennom forslaget ovenfor og ved å stemme imot § 13.
Disse medlemmer vil også stemme imot
lovforslaget § 1 tredje ledd, §16 andre og tredje ledd, § 22 Endringar
i andre lover, 1. Lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den
vidaregåande opplæringa § 2-5 sjette ledd første punktum, dessuten
§ 5 første ledd om samisk språk.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at i forslaget til lovtekst er klageretten innsnevra, slik at språkorganisasjonar
ikkje blir omfatta. Dette betyr mellom anna at Målungdommen ikkje
kan klage på vegner av elevar og studentar som ikkje får språkrettane
sine oppfylte, og er ei svekking samanlikna med dagens mållov. Moglegheita
for å klage også for organisasjonane er med på å vareta eit viktig
demokratisk prinsipp.
Desse medlemene fremjar derfor
følgjande forslag:
«§ 17 første
punktum skal lyde:
Er det bruka feil
skriftspråk i eit dokument som nemnt i § 14 andre ledd, kan mottakaren
eller organisasjonar på vegner av mottakaren klage og krevje at
dokumentet blir utferda på nytt.»