1.4 Departementets vurderinger og forslag
I proposisjonen vises
det til at bakgrunnen for tiltakene i den første integreringspakken
blant annet var at utbruddet hadde konsekvenser for både innholdet
i og omfanget av opplæring og program og for deltakernes læringsutbytte.
I tillegg førte utbruddet til høy arbeidsledighet, som bidrar til
at yrkesdeltakere med lav formell kompetanse og liten yrkeserfaring
kan få utfordringer med å komme i jobb. Gjennom høsten 2020 og inn
i 2021 har smittetrykket økt. Deltakere som nå nærmer seg fullført
introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, møter
et like utfordrende arbeidsmarked som de som var i sluttfasen av
introduksjonsprogram og opplæring høsten 2020.
Tiltaket utvidet
introduksjonsprogram er rettet mot deltakere i sluttfasen av programmet.
En del av de som var midtveis i sitt program da kapittel 1 i den
midlertidige loven trådte i kraft, er nå i sluttfasen av introduksjonsprogrammet.
Departementet vurderer at også disse bør få mulighet til utvidet
programtid. Departementet foreslår derfor i et nytt andre ledd i
§ 2 at deltakere som startet introduksjonsprogrammet mellom 1. januar
2019 og 1. juli 2019, har rett til å få utvidet programmet med inntil
fire måneder dersom den enkelte har behov for slik utvidelse for
å komme i jobb eller utdanning. Varigheten av utvidelsen etter det
nye leddet foreslås begrenset til fire måneder. Det er startet vaksinering,
og det antas at utfordringene med pandemien vil bli mindre i tiden
fremover. Denne gruppen deltakere omfattes også av målgruppen for
forsterket introduksjonsprogram. På bakgrunn av dette antar departementet
at tiltakene samlet vil gjøre overgangen til jobb eller utdanning
enklere for denne gruppen.
Den midlertidige
loven § 2 nåværende andre ledd regulerer forsterket introduksjonsprogram.
Rett til forsterket introduksjonsprogram etter andre ledd gjelder deltakere
som startet programmet etter 1. januar 2019. Departementet har vurdert
om også denne datoen bør endres, slik at rett til forsterket program
gjelder for deltakere som startet programmet etter 1. juli 2019.
Dette ville innebære en innsnevring av målgruppen for forsterket
program. En slik innsnevring vil korrespondere med utvidelsen av
målgruppen for utvidet programtid, men også skape uklarheter. Se
nærmere omtale i proposisjonen. For å unngå slike uklarheter har
departementet kommet til at det ikke bør gjøres endringer i målgruppen
for forsterket program.
Når det ikke gjøres
endringer i målgruppen for forsterket program, innebærer det at
målgruppene for de to tiltakene overlapper. Deltakere som startet
programmet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, får rett til både
utvidet og forsterket introduksjonsprogram. Det er ikke motstrid
mellom de to tiltakene, og departementet antar at overlappingen
ikke vil skape problemer i praksis.
Departementet foreslår
også en endring i bestemmelsen om utvidet norskopplæring etter § 3
i den midlertidige loven. Etter § 3 har deltakere med rett og plikt til
å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven
§ 17 første ledd og som avslutter opplæringen før 31. desember 2020,
rett til utvidet opplæring i norsk i inntil seks måneder. Av samme
grunner som for utvidet introduksjonsprogram foreslår departementet
at deltakere som avslutter opplæringen mellom 1. januar 2021 og
30. juni 2021, har rett til inntil fire måneders utvidet norskopplæring.