Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til forslag
om endringer i lov 10. juni 2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap
(statsborgerloven). Komiteen viser
til at det foreslås å innføre en hjemmel i statsborgerloven, ny
§ 26 b, for tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.
Komiteen viser videre til
at forslagene til lovendringer i all hovedsak er likelydende med
forslag om endringer i statsborgerloven som ble sendt på høring
av Justis- og beredskapsdepartementet 20. desember 2016. Lovforslaget
ble fremmet 9. juni 2017 i Prop. 146 L (2016–2017), og Stortinget
behandlet proposisjonen 15. mars 2018.
Komiteen viser til at Stortinget
i vedtak 533, 534 og 535 (2017–2018) ba regjeringen komme tilbake
med forslag om tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende
nasjonale interesser og at slikt tap skal avgjøres av domstolen. Komiteen merker
seg at departementet ikke følger opp anmodningsforslag 534 og 535 fordi
det mener det ikke foreligger gode grunner til at tap av statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser ikke kan behandles
av departementet i første instans. Departementet velger derfor i
stedet å fremme samme forslag som ble fremmet i Prop. 146 L (2016–2017),
på nytt.
Komiteen viser videre til
svarbrev av 14. oktober 2020 fra Kunnskapsdepartementet på brev
av 30. juni 2020, der det bes om lovteknisk bistand på vegne av
Arbeiderpartiets stortingsgruppe til å utforme et forslag til lovtekst
om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal avgjøres
av domstolen i første instans. Departementet skriver her:
«Kunnskapsdepartementet
har foretatt en grundig utredning av spørsmålet om domstolsbehandling
i første instans av saker om tap av statsborgerskap i forbindelse
med Prop. 141 L (2018–2019) om tilbakekall av statsborgerskap på
grunn av uriktige opplysninger mv. Stortinget tok 3. desember 2019
stilling til spørsmålet om saksbehandlingsprosess for tilbakekall
av statsborgerskap ved behandlingen av Prop. 141 L (2018–2019).
I lnnst. 62 L (2019–2020),
som Stortinget enstemmig stilte seg bak, fremgår det at tap av statsborgerskap
i saker der det er gitt uriktige opplysninger, skal avgjøres av
forvaltningen i første instans. Det er domstolenes oppgave å føre
legalitetskontroll, og ikke drive forvaltning etter maktfordelingsprinsippet.
Saker som berører grunnleggende nasjonale interesser vil i tillegg
kunne ha et hastemoment som en ordning med domstolsbehandling i
første instans ikke vil kunne ivareta på samme måte som forvaltningen.
Det er følgelig ikke utredet hvordan en behandlingsprosedyre der
tap av statsborgerskap vedtas av domstolen i første instans kan
gjennomføres i lovverket. En slik løsning vil ha prinsipielle utfordringer
og kreve at ett eller flere konkrete forslag til utforming sendes
på høring. Videre vil det være behov for endringer i andre lover,
noe som heller ikke er utredet eller vært på høring. Departementet
har derfor ikke grunnlag for å bistå med den lovteknisk bistanden
som etterspørres.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at denne hjemmelen som
foreslås i proposisjonen, vil være mest aktuell å bruke overfor
personer som følges av Politiets sikkerhetstjeneste, og den vil
bare kunne anvendes der det foreligger tilstrekkelig informasjon
til å underbygge at personen vurderes å ha både kapasitet og vilje
til å utføre stor skade for det norske samfunnet.
Disse medlemmer viser også
til at Kunnskapsdepartementet foretok en grundig utredning av spørsmålet
om domstolsbehandling i første instans i saker om tilbakekall av
statsborgerskap etter § 26 annet ledd i forbindelse med et forslag
som ble sendt på høring 5. november 2018. Forslaget om domstolsbehandling
i første instans ble møtt med sterk prinsipiell motstand fra de
sentrale aktørene i justissektoren, og det ble vist til at en behandling
av tilbakekallssakene i domstolen i første instans vil rokke ved
maktfordelingsprinsippet som sikrer at statsmaktene er delt mellom
lovgivende, utøvende og dømmende myndighet, og bidra til å svekke
tilliten til domstolene. Domstolenes oppgave er å føre legalitetskontroll
og ikke drive forvaltning etter maktfordelingsprinsippet.
Disse medlemmer viser også
til at det i samme høringsnotat ble redegjort for hvordan rettssikkerheten kan
styrkes innenfor gjeldende system, der forvaltningen fatter vedtak
i første instans.
Disse medlemmer påpeker at
tapshjemmelen ikke kan lede til statsløshet, og at hjemmelen kun
gjelder for personer med norsk og et annet statsborgerskap. Disse medlemmer viser
videre til at departementet vil vurdere hvordan mulighet for omgåelse
av regelverket ved å si fra seg andre statsborgerskap skal begrenses.
Disse medlemmer støtter at
ingen skal tape statsborgerskap for handlinger begått før fylte
18 år, men mener at det kan vektlegges i en samlet fremtidsrettet
risikovurdering dersom personen utviser fremferd sterkt til skade
for nasjonale interesser etter fylte 18 år. Disse medlemmer viser til
at departementet etter en konkret helhetsvurdering vil kunne komme
til at tap av statsborgerskap vil være uforholdsmessig overfor personen
selv eller vedkommendes familie. I slike tilfeller skal statsborgerskapet
ikke tapes. Disse
medlemmer viser videre til at barnets beste skal være et grunnleggende
hensyn i saker som berører barn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at det er kritikkverdig at regjeringen ikke har fulgt opp anmodningsvedtak
534 og 535 (2017–2018). Disse medlemmer viser til
egne merknader i Innst. 173 L (2017–2018) og fremmer på dette grunnlag
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag om tap av statsborgerskap
av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, og at slikt tap
skal avgjøres av domstolen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti har samme prinsipielle syn som
ved tidligere behandling og vil gå imot forslaget i proposisjonen
og subsidiært støtte forslaget ovenfor ved å fremme det sammen med
medlemmene fra Arbeiderpartiet i denne innstillingen.
Dette medlem viser til at
regjeringspartiene ikke uten videre kan legge til grunn at høringsuttalelsene
som gjelder et forslag om saksbehandling i første instans som forvaltningsvedtak,
har samme gyldighet i dette forslaget, som går ut på at departementet
som politisk organ er førsteinstans.
Disse høringsinstansene
tok utgangspunkt i et forslag og en situasjon som var vesentlig
forskjellig fra det nåværende forslaget.
Dette medlem er imot at beslutning
om tap av statsborgerskap skal kunne tas av et politisk organ, og mener
det er uhyre viktig dersom noen mistenkes for planlegging av terror,
at de blir arrestert, etterforsket og stilt for retten.
Dette medlem viser til at
det er en sterkt misvisende fremstilling å hevde at en må ta fra
noen statsborgerskapet for å hindre at de kan reise på norsk pass.
Det finnes allerede utstrakte hjemler i passloven, og en svært lav
bevisterskel, for å kunne inndra nordmenns pass dersom «det er grunn
til å tro at formålet med reisen» er å begå terror eller krigsforbrytelser.
Norske myndigheter har altså god anledning til å hindre en mistenkt
terrorist fra å reise ut av landet på sitt norske pass eller fra
å bruke passet til å reise mellom andre land.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at norske myndigheter
har hjemler i passloven i dag for å inndra nordmenns pass dersom
«det er grunn til å tro at formålet med reisen» er å begå terror
eller krigsforbrytelser. Disse medlemmer påpeker at
selve passet er det fysiske bevis på statsborgerskapet. Det fungerer
som legitimasjon både ved grensepasseringer og ved opphold i utlandet
uten grensepasseringer. Disse medlemmer viser til
at det er mange flere fordeler ved et norsk statsborgerskap ut over
det fysiske passet.
Disse medlemmer viser til
at statsborgerskapet gir en rekke rettigheter både når statsborgeren
befinner seg i Norge, og når statsborgeren befinner seg i utlandet. Statsborgerskapet
kan også i noen tilfeller gi praktiske fordeler i utlandet ut over
den konsulære bistanden norske myndigheter har ansvar for å yte
til alle med norsk statsborgerskap. Disse medlemmermener derfor
at det ikke er grunn til å gi personer som har et annet statsborgerskap
– og som vurderes å utgjøre en fare for grunnleggende nasjonale
norske interesser – alle fordelene som tilkommer norske statsborgere.
Tvert imot er det grunn til å sikre Norge og norske interesser ved
at slike personer fratas muligheten til å benytte seg av norske
borgeres rettigheter – for eksempel retten til å bo i Norge.
Disse medlemmer viser til
at en terrorist vil kunne ha stor nytte av sitt norske pass som
tillegg til sitt andre pass under forberedelser til en terrorhandling. Dersom
statsborgeren er i utlandet og ikke krysser landegrenser, vil det
ha begrenset nytteverdi for terrorbekjempelsen at Norge fatter vedtak
om å inndra passet, ettersom norske myndigheter ikke i praksis kan
gjennomføre inndragning av det fysiske dokumentet i utlandet. Muligheten
til å inndra selve passet fra en borger som befinner seg i Norge,
for å hindre utreise, ivaretar følgelig i liten grad behovet for
å hindre at personer som utgjør en fare for grunnleggende norske
interesser, benytter seg av sitt norske statsborgerskap til å begå handlinger
som skader grunnleggende nasjonale interesser for Norge. Disse medlemmer påpeker
at personer kan utgjøre en trussel mot grunnleggende nasjonale interesser
uten å være straffedømte. Disse medlemmer mener med
bakgrunn i dette at det er behov for en hjemmel i statsborgerloven
for å kunne frata personer norsk statsborgerskap i slike tilfeller,
og at en slik hjemmel vil kunne vise seg å være helt avgjørende
i enkelte situasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, støtter forslaget om at saker skal avgjøres av
departementet i første instans.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
at Stortinget 9. desember 2019 vedtok å videreføre og styrke ordningen
med forvaltningsbehandling av saker om tilbakekall av statsborgerskap
på grunn av uriktige opplysninger, jf. Prop. 141 L (2018–2019),
Innst. 62 L (2019–2020) og Lovvedtak 10 (2019–2020). Disse medlemmer mener
at det er sterke prinsipielle argumenter mot å pålegge domstolene
forvaltningsoppgaver. Legitimiteten til domstolene vil svekkes dersom
domstolene skal utføre saksbehandling i første instans istedenfor
kontroll av forvaltningens vedtak. Disse medlemmer mener at det
er domstolenes oppgave å føre legalitetskontroll og ikke drive forvaltning
etter maktfordelingsprinsippet.
Disse medlemmer viser videre
til at saker som berører grunnleggende nasjonale interesser, vil
kunne ha et hastemoment som en ordning med domstolsbehandling i
første instans ikke vil kunne ivareta på samme måte som forvaltningen. Disse medlemmer mener
at et viktig poeng er at alle inngripende saker som berører hensynet
til grunnleggende nasjonale interesser, skal behandles etter samme
prosedyre. Departementene har opparbeidet seg erfaring og kompetanse på
slike saker, og dette er viktig i god fremtidig behandling. Disse medlemmer mener
at rettssikkerheten vil bli ivaretatt ved at den det gjelder, kan
få saken prøvd av domstolen.
Disse medlemmer støtter at
staten skal bære alle kostnader ved saken, både ved behandlingen
i departementet og for domstolen. Hvis det skal føres bevis i saken
som ellers kan holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet, vil
personen så snart som mulig få oppnevnt en særskilt advokat som
ivaretar interessene til den saken gjelder.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til sine respektive merknader i Innst. 173 L (2017–2018), jf. Prop
146 L (2016–2017).