Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Representantforslag 87 S (2020–2021) om
gode arbeidsvilkår for gode velferdstjenester, og understreker at
ryddige og gode arbeidsforhold er viktig for å sikre kvaliteten
i våre felles velferdstjenester.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at ryddige og gode arbeidsforhold er en grunnleggende
verdi i norsk arbeidsliv, og viktig for å sikre kvaliteten i velferdstjenestene
i Norge. Kravene til kvalitet i tjenestene og trygge arbeidsforhold
for de ansatte må være de samme uavhengig av hvem som eier tilbudet.
Alle i norsk arbeidsliv skal ha ordnede lønns- og arbeidsvilkår.
Offentlig sektor har et særlig ansvar for å bidra til dette og skal
gå foran som et godt eksempel ved kjøp av tjenester fra private
leverandører.
Flertallet mener at velferdssamfunnet
sikres best gjennom et samspill mellom det offentlige og private
og ideelle aktører. Å ha et mangfold av tilbydere, enten det gjelder
barnehager, skoler, sykehjem eller barnevernsinstitusjoner, skjerper
innovasjonsevnen og øker sjansene for et godt og tilpasset tilbud
til flere. Dette bidrar til å sikre et helhetlig velferdstilbud,
valgfrihet, medvirkning, tilpasning og bedre kvalitet for innbyggerne.
Det offentlige skal ha og tar ansvar for finansiering og oppfølging
av kvaliteten i tjenestene, anstendige arbeids- og lønnsforhold
og gode arbeidsvilkår for gode velferdstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Velferdstjenesteutvalgets
NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten, viser at kommersielle
produsenter i gjennomsnitt har et lønnsnivå som ligger 9 pst. lavere
enn hos offentlige produsenter, mens ideelle produsenter i gjennomsnitt har
tilnærmet likt nivå som det offentlige. Men den viser også at gjennomsnittlig
lønnsnivå i ideelle og kommersielle virksomheter er omtrent likt
med de offentliges for næringene arbeidstrening (arbeidsmarkedstiltak),
barnehager og undervisning i videregående skole, samt at kommersielle
virksomheter har et høyere gjennomsnittlig lønnsnivå enn offentlige
innenfor institusjoner m.m. for psykiatri og rus. Videre viser statistikken
at ideelle virksomheter har høyere lønnsnivå enn offentlige innen
sykehus, og at ideelle har likt lønnsnivå med det offentlige innenfor
pleie- og omsorgstjenester i institusjon (sykehjem) og institusjoner innen
barne- og ungdomsvern. Kommersielle virksomheter har lavere lønnsnivå
enn det offentlige spesielt innen hjemmesykepleie, institusjoner
innen barne- og ungdomsvern, sosialtjenester til eldre og funksjonshemmede
uten botilbud (hjemmetjenester) og sykehusinstitusjoner hvor lønnsandelen
ligger på litt under 90 pst. av offentlige virksomheters gjennomsnittlige lønnsnivå.
Dersom det korrigeres for utdanningsnivå, vil lønnsforskjellene
bli noe mindre, og for noen grupper kan bildet bli helt motsatt.
For bachelorutdannede viser resultatene at kommersielle sykehus
har gjennomsnittlig høyere lønnsnivå enn offentlige.
Disse medlemmer mener derfor
at bildet av lønns- og arbeidsvilkår for arbeidstakere som jobber med
velferdstjenester i Norge, enten disse er drevet av offentlig, privat
eller ideell virksomhet, er langt mer nyansert enn representantforslaget
fremstiller det som. I tillegg slår Velferdstjenesteutvalgets rapport
fast at rundt 80 pst. av alle arbeidsforhold i offentlig finansierte
velferdstjenester er i offentlige virksomheter. Rapporten gir ikke
grunnlag for å så tvil om anstendige lønns- og arbeidsvilkår i private
eller ideelle virksomheter som leverer velferdstjenester, eller
kvaliteten på velferdstjenestene som leveres.
Disse medlemmer legger til
grunn at både offentlige og private leverandører av velferdstjenester
følger krav i lov og kontrakt. Det er allerede et omfattende regelverk
knyttet til krav det offentlige kan stille til virksomheter som
leverer tjenester til det offentlige. I forskrift om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter pålegges offentlige oppdragsgivere å stille
krav om at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører
skal ha visse lønns- og arbeidsvilkår. Etter forskriften kan oppdragsgiverne
også forbeholde seg retten til å gjennomføre nødvendige sanksjoner
dersom vilkårene ikke etterleves, og gjennomføre nødvendig kontroll med
at kravene overholdes.
Disse medlemmer viser til at
flere offentlige oppdragsgivere stiller krav til sine leverandører
som går lenger enn det som pålegges gjennom anskaffelsesregelverket.
Spørsmål om finansiell rapportering for virksomheter som leverer
tjenester til det offentlige, er et sentralt tema i NOU 2020:13,
som nå er på høring.
Disse medlemmer viser til at
faste, hele ansettelser er og skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv,
så også når det gjelder at offentlig finansierte velferdstjenester
hovedsakelig skal uføres av ansatte, ikke av selvstendig næringsdrivende
som erstatning for faste ansatte. Grensen mellom selvstendig næringsdrivende og
arbeidstakere med hensyn til arbeidsforhold reguleres i arbeidsmiljøloven.
Det er det reelle forholdet mellom partene som skal legges til grunn,
og både private og offentlige virksomheter må følge arbeidsmiljøloven og
sørge for at de som reelt er arbeidstakere, ansettes.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av et godt organisert arbeidsliv og et velfungerende
og effektivt trepartssamarbeid, men mener at krav om at alle aktører
som har oppdrag for det offentlige skal ha tariffavtale, vil gripe
inn i partenes frie forhandlingsrett. I tillegg vil kravet være
problematisk sett opp mot grunnleggende rettigheter som organisasjonsfriheten.
Disse medlemmer viser til at
Velferdstjenesteutvalgets innstilling NOU 2020:13 Private aktører
i velferdsstaten, er sendt på alminnelig høring, og avventer innspill
fra høringsinstansene. Disse
medlemmer avviser på denne bakgrunn forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagsstillers overordnede målsetting om at lønns- og arbeidsvilkår
for de som arbeider i offentlig finansierte velferdstjenestesektorer, skal
være på linje med de vilkår som gjelder for offentlig ansatte i
tilsvarende sektor.
Disse medlemmer understreker
at disse partier mener at velferdsytelser i langt større grad må
skje i det offentliges egenregi, og at markedstankegang ikke skal ligge
til grunn for hvordan vi styrer velferden i landet vårt. Arbeidsgivere
som tilbyr dårligere lønns- og pensjonsvilkår, skal ikke ha et konkurransefortrinn
i anbudsutsetting av velferdstjenester.
Disse medlemmer vil understreke
at det materielle innholdet i tariffavtaler er partenes ansvar.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at de som arbeider i velferdstjenestesektorer
som er finansiert av det offentlige, skal ha lønns- og arbeidsvilkår,
herunder tjenestepensjonsordninger, som er på linje med det offentliges,
samt sikre mer innsyn i og bedre kontroll av foretak som finansieres
med offentlige midler.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå virkninger av reservasjonsretten i arbeidsmiljøloven
§ 16-2 annet ledd, herunder konsekvensene for lønns- og arbeidsvilkår,
og fremme lovforslag som styrker arbeidstakernes vilkår ved virksomhetsoverdragelse.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at offentlig finansierte velferdstjenester
hovedsakelig skal uføres av ansatte, ikke av selvstendig næringsdrivende.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre
til forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i forbindelse
med Stortingets behandling av Representantforslag 21 LS (2020–2021),
jf. Innst. 97 L (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om endringer i arbeidsmiljøloven som sikrer lovens
formål med trygge arbeidsforhold ved å:
-
sikre at den som
reelt har bestemmende innflytelse over et arbeidsforhold, har rettigheter
og plikter som arbeidsgiver.
-
presisere hovedregelen
om faste og direkte arbeidsforhold i norsk arbeidsliv.
-
hindre at arbeidsgiver
kan organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret.
-
sikre at lønns- og
arbeidsvilkår ikke svekkes ved anbudsprosesser, oppsplitting av
selskaper og andre endringer i selskapsstruktur.»
Disse medlemmer viser også
til Arbeiderpartiets og Sosialistisk Venstrepartis merknader i Representantforslag
28 S (2020–2021), som er til behandling i Kommunal- og forvaltningskomiteen,
og som omfatter flere forslag knyttet til kommersielle velferdsaktører.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det skal være ryddige og gode
arbeidsvilkår i arbeidslivet generelt, og ønsker gode arbeidsvilkår
hos både offentlige og private velferdstilbydere.
Disse medlemmer vil understreke
at det gis gode velferdstjenester av kommersielle tilbydere, og
det er et gode å ha et mangfold av velferdstilbydere, styrt på kvalitet,
pris og innhold. Konkurranseregimet har over år vist seg å gi bedre
og rimeligere tjenester. Rundt 80 pst. av alle arbeidsforhold i
offentlig finansierte velferdstjenester utføres i dag i offentlige
virksomheter.
Disse medlemmer mener det er
klokt å ha god kontroll og oversikt over arbeidsforhold hos velferdstilbydere,
uavhengig av om de er drevet i offentlig eller privat regi. Gjennomganger
og kontroll av kontraktsforhold og etterlevelse av disse må derfor
gjelde alle aktører.
Disse medlemmer vil påpeke
at det å fastsette pensjonsordning for ansatte ligger innenfor arbeidsgivers
styringsrett. Øvrige arbeids- og lønnsvilkår har sine rammer i arbeidsmiljøloven
og eventuelle tariffavtaler.