Merverdiavgift
på alternativ behandling
Komiteen viser til forslag
2 om å be regjeringen innføre merverdiavgift på alternativ behandling.
Komiteen viser til behandlingen
av statsbudsjettet for 2021, der det ble vedtatt endringer i merverdiavgiftsloven
som innebærer at alternativ behandling og kosmetisk kirurgi og kosmetisk
behandling som ikke er medisinsk begrunnet, ikke lenger skal være
unntatt fra merverdiavgiftsplikten. Komiteen registrerer at endringene
er trådt i kraft fra og med 1. januar 2021.
Komiteen registrerer at endringene
fra 1. januar 2021 ikke gjelder avgiftsplikt når alternativ behandling inngår
som en integrert og sammenhengende del av helsehjelp som finansieres
helt eller delvis av det offentlige, og når tjenesten ytes av helsepersonell
uten særskilt vederlag for den delen som isolert sett utgjør alternativ
behandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt
alternative statsbudsjett for 2021 foreslo å opprettholde fritaket
for merverdiavgift på alternativ behandling inntil regjeringen hadde
gjennomført en grundigere utredning og konsekvensanalyse. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet dessverre ikke fikk flertall for dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet ved behandling
av statsbudsjettet for 2021 støttet innføring av merverdiavgift
på kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling, men støttet ikke innføring
av merverdiavgift på alternativ behandling fra 1. januar 2021. Dette medlem viser
til at Senterpartiet foreslo en utsetting av hele forslaget inntil
det hadde blitt gjennomført en evaluering av registerordningen.
Dette medlem viser til at følgende
forslag ble fremmet som løst forslag ved behandling av Innst. 2
S (2020–2021), jf. Meld. St. 1 (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
utsette innføring av merverdiavgift for alternativ behandling inntil
det er foretatt en helhetlig gjennomgang av alternativregisteret
og lov om alternativ behandling, for å komme fram til en bedre modell
for å sikre pasientsikkerhet og kriterier som kan kvalifisere til
fritak for merverdiavgift.»
Dette medlem merker seg at
forslaget fikk støtte av Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne
i Stortinget.
Dette medlem viser til at i
2018 oppsøkte nesten hver fjerde voksne nordmann (23 pst.) alternativ
behandling minst én gang. Dette medlem viser til at det
er stor variasjon i tilbudene, og i dokumentasjonsstatus på effekt.
Området er svakt regulert, og det er få retningslinjer og standarder
for hva som er faglig forsvarlig. Det er ofte få kontrollmekanismer
og tilsyn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til representantforslaget
og er bekymret for utbredelsen av helbredere og aktører innenfor
alternativ medisin som lover behandling og helbredelse av sykdom
mot penger, uten at det foreligger noen form for dokumentert effekt. Disse medlemmer mener
dette i verste fall er å anse som kvakksalveri, der sårbare menneskers
håp om hjelp misbrukes for profitt. I de øvrige tilfeller er det etter disse medlemmers syn
ikke snakk om helsetjenester, men velværetjenester, og forslagsstillerne
mener slike tjenester ikke bør ha fritak for merverdiavgift på lik
linje med helsetjenester. Disse medlemmer mener det derfor
var nødvendig å innføre merverdiavgift på kosmetisk behandling som
ikke har medisinsk årsak, og viser til det ble innført avgiftsplikt
på alternativ behandling fra 1. januar 2021, jf. behandlingen av statsbudsjettet
for 2021. Disse
medlemmer viser til Innst. 4 L (2020–2021), jf. Prop. 1 LS
(2020–2021) Skatter, avgifter og toll 2021, der spørsmålet om innføring
av mva-plikt for blant annet alternativ behandling ble drøftet.
I Innst. 4 L (2020–2021) fremmet Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede endringer i merverdiavgiftsloven som sikrer at helsepersonell
må inkludere merverdiavgift hvis de utfører alternativ behandling.»
Disse medlemmer viser til
at forslaget ikke fikk flertall. Disse medlemmer viser imidlertid
til at dette er det samme forslaget som forslag 5 i det foreliggende
representantforslaget, og er kjent med at likelydende forslag ikke
kan behandles flere ganger i samme stortingssesjon. Disse medlemmer vil
av den grunn ikke fremme forslaget på nytt i denne innstillingen.
Disse medlemmer mener det
fortsatt er behov for å vurdere tiltak overfor enkelte aktører innen
alternativ behandlingsbransjen, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en stortingsmelding om kvakksalveri, der
det foreslås innstramminger overfor aktører som bevisst lover helsegevinst der
dette ikke er tilstrekkelig bevist, og der straffenivået for overtredelser
av lovverket gjennomgås.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti påpeker at gjeldende
regelverk bygger på et omfattende utredningsarbeid, jf. Ot.prp.
nr. 27 (2002–2003). Om lov om alternativ behandling av sykdom mv.,
med tilhørende forskrifter, som trådte i kraft 1. januar 2004. Dette
regelverket bygger på NOU 1998:21 Alternativ medisin, hvor det ble gjort
en bred og helhetlig utredning av feltet alternativ behandling. Disse medlemmer peker
på at det ifølge svar fra statsråd Bent Høie er igangsatt et utredningsarbeid
i departementene knyttet til eventuelle regelverksendringer for
å tydeliggjøre regelverket rundt såkalte mirakelpredikanter, blant
annet for å ta tak i enkeltstående utfordringer som medlemmene i
sitt forslag om en egen stortingsmelding om kvakksalveri ønsker
å adressere. Disse
medlemmer er derfor enig med statsråden i at det ikke er hensiktsmessig
med en omfattende gjennomgang av regelverket om alternativ behandling
nå, og støtter derfor ikke Arbeiderpartiets og Sosialistisk Venstrepartis
forslag om en egen stortingsmelding om kvakksalveri, men avventer
svar fra den pågående utredningen om regelverksendringer fra departementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er opptatt
av at de profesjoner som har vært inn under «alternativ-registeret»,
skal kunne søke om unntak for merverdiavgift om deres behandling
har faglig begrunnet helseeffekt.
Disse medlemmer mener at ved
en faglig gjennomgang ville flere profesjoner enn de som i dag er unndratt,
kunne vært fritatt for merverdiavgift.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at stadig flere pasienter
benytter alternativ medisin, men vil understreke at det er viktig
å skille mellom seriøs og useriøs behandling. Mange opplever at
de blir kvitt lidelser skolemedisinen ikke har klart å kurere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at merverdiavgiftsunntaket,
slik det var regulert fram til 1. januar 2021, var knyttet opp mot
tilbydere som var frivillig registrert i registerordningen, jf.
§ 3 i lov om alternativ behandling av sykdom mv. Formålet med registerordningen
for utøvere av alternativ behandling er å bidra til økt ivaretakelse
av pasientsikkerhet og forbrukerrettigheter, og bidra til seriøsitet
og forretningsmessig ordnede forhold blant utøvere av alternativ
behandling. I forskrift om frivillig registerordning er det også
i dag krav og vilkår for å kunne få godkjenning til å kunne bli
oppført i registeret. Disse
medlemmer mener at registerordningen er en god ordning, også
som et grunnlag for å kunne få fritak fra merverdiavgift, men at
ordningen trenger revidering, slik at det stilles mye strengere
kvalitetskrav til tilbydere for å kunne stå oppført i registeret.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til høringsinnspillet fra NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter
innen komplementær og alternativ medisin) til regjeringens høringsforslag
om merverdiavgiftsplikt på alternativ behandling. Dette medlem viser til at
NAFKAM i høringsuttalelsen presiserer følgende:
«Dette MVA-fritaket,
den beskyttede tittelen samt oppføringen i det offentlige, søkbare
registeret, må ansees som et incitament fra det offentlige til å
styrke pasientsikkerheten og forbrukervernet blant de som oppsøker
legale alternative behandlingstilbud utenfor helsetjenesten, samt
stimulerer bransjen til økt seriøsitet, profesjonalitet, kvalitet
og ordnede forretningsforhold.»
Dette medlem viser til at
NAFKAM advarer mot at innføring av mva-plikt kan medføre utilsiktede,
negative konsekvenser for sikkerheten til norske pasienter. Det
kan føre til at færre registrerer seg i registeret. Pasienter som
bruker alternativ behandling, vil da i større grad kunne motta tjenester
fra utøvere som verken behøver gyldig skadeforsikring eller medlemskap
i noen utøverorganisasjon. Færre utøvere vil da måtte forholde seg
til kompetansekrav, yrkesetiske regler, prosedyrer for klagebehandling,
risiko for utelukkelse og så videre. NAFKAM advarer mot at i et
slikt scenario vil både pasientsikkerheten og forbrukervernet være
lavere enn i dag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener registeret for
utøvere av alternativ behandling i Brønnøysundregisteret gir en
unik mulighet til å stille krav. For å oppnå terapeutmedlemskap
må man ha gjennomført og bestått alle terapeutiske og teoretiske
fag som inngår i en naturterapeutisk utdanning. Disse medlemmer mener dette
er en god ordning som skaper trygghet for brukerne av disse tjenestene.
Disse medlemmer mener registerordningen også
må og bør være en oversikt over seriøse aktører som er godkjent
for behandling uten merverdiavgift. Likevel er det viktig at man
sikrer at dette faktisk er seriøse aktører, og at det derfor settes
krav om at en rekke fag skal være dokumentert bestått før en utøver
får anledning til å tilby behandling uten merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til
høringsinnspillene og mener følgende fag vil være viktige å ha gjennomført for
å stå oppført i registeret:
-
Grunnmedisin (anatomi,
patologi, mikrobiologi, førstehjelp)
-
VEKS-fag (vitenskap,
etikk, kommunikasjon, samfunnslære, forskning)
-
Praksis (en del
av terapeutfaget)
-
Terapeutfagene (for
eksempel muskelterapi, kraniosakralterapi, soneterapi, massasje
osv.)
Disse medlemmer viser
til at i Danmark er registerordningen og momsfritaket knyttet til
minimum kompetansekrav innen grunnmedisin, VEKS og terapifag. Disse medlemmer mener
grunnlaget for å ivareta pasientsikkerheten i Norge hovedsakelig
ligger i grunnmedisin og VEKS-fagene. Dette bør alle ha, uansett
terapiform. Disse
medlemmer viser til at dette er samme konklusjon som Helsedirektoratet
kom med i en evalueringsrapport om registeret i 2007.
Disse medlemmer mener det
også må være krav til minimum medlemstall for organisasjonene.
Disse medlemmer registrerer
at NAFKAM presiserer at dagens registerordning ikke er optimal.
NAFKAM mener den kan og bør endres for å styrke pasientsikkerheten,
for eksempel ved en innskjerping av at utøvere som ønsker oppføring,
må dokumentere minstekunnskaper innen skolemedisinske fag. Disse medlemmer er
enig i disse vurderingene. Disse medlemmer viser også
til at en gjennomgang av registerordningen er ønsket av flere utøverforeninger.
Disse medlemmer vil spesielt
også fremheve at mennesker som trenger psykoterapeutisk støtte,
kan få god hjelp av samtaleterapi, utført av for eksempel gestaltterapeuter. Disse medlemmer viser
til at gestaltterapeuter i Norge som et minimum har en fireårig
NOKUT-godkjent, forskningsbasert, praktisk og teoretisk fagutdannelse
anerkjent av den europeiske organisasjonen for psykoterapi (EAP). Disse medlemmer viser
også til høringsinnspill fra Norske Naturterapeuter, som også mener
at merverdiavgiftsfritaket burde ha bli knyttet opp til registeret
som et styringsverktøy for å sikre kvalitet og seriøsitet i tilbudet.
Det blir vist til at forslaget om merverdiavgift er i strid med
WHO sine tilrådinger når det gjelder videreutvikling av den naturmedisinske
behandlingstradisjonen hos medlemslandene. Disse medlemmer viser til
at utvikling av lav-invasive og ikke-medikamentelle behandlingsmetoder
blant annet kan være verdifullt i arbeidet med å få ned bruken av
både antibiotika og opiater/smertestillende medikament.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en bred gjennomgang av hele registerordningen
for alternativ behandling, med tanke på endringer som kan styrke pasientsikkerheten
og forbrukervernet og stille krav til kvalitet i tjenestene som
tilbys. Fritak for merverdiavgift for registrerte utøvere av alternativ
behandling-bransjen som oppfyller nye kvalitetskrav, vurderes i
en slik gjennomgang av registerordningen.»
Disse medlemmer viser
i denne forbindelse også til vedtak gjort i forbindelse med behandling
av Innst. 4 L (2020–2021):
«Stortinget ber
regjeringen utrede hvorvidt noen av medlemmene i de organisasjoner
som i dag er registrert i registeret for alternativ behandlere,
kan anses å yte helsehjelp, og komme tilbake til Stortinget med
nødvendige endringer som gjør det mulig for disse å få fritak fra
merverdiavgiftsloven.»
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at mange nordmenn bruker alternativ
helsebehandling og opplever at det gir dem bedre livskvalitet. Samtidig erkjenner flertallet at
det er stort sprik i kvalitet og kompetanse innenfor denne bransjen.
Flertallet mener registerordningen
skulle være med på å ivareta pasientvernet og forbrukerrettigheter. Flertallet har
de siste årene pekt på at registeret kan oppfattes som et kvalitetsstempel
av brukerne, noe som ikke alltid er tilfelle. Under behandlinger
oppført i dette registeret kan man finne behandlingsmetoder som
krever alt fra kortere helgekurs til mange års studier. Flertallet ønsker
fokus på en opprydding av denne problemstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener det også i fremtiden
må være en registerordning. Samtidig er det viktig at denne ordningen
ikke kun er et momsregister, men et verktøy som sikrer trygghet
for pasienter, og som skiller seriøse og useriøse aktører fra hverandre. Disse medlemmer mener
det er de useriøse aktørene i bransjen som skaper skader, negativ
omtale og store overskrifter. Dette mener disse medlemmer er uheldig
for de seriøse aktørene, som i motsetning til de useriøse som hovedregel
har både forsikring og klageorgan.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det på bakgrunn av dette bør
settes ned en arbeidsgruppe sammen med de største seriøse utøverorganisasjonene,
slik at man på en fornuftig og god måte kan drøfte hva bransjen
kan yte av helsehjelp, til det beste for pasienten.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned en arbeidsgruppe som skal jobbe frem forslag
til godkjenningsordninger og drøftelser om hva alternativ behandling-bransjen
kan yte av helsehjelp.»
Disse medlemmer viser
også til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2021,
hvor det ble foreslått at det skulle gjennomføres en grundig gjennomgang
av registeret for alternativ behandling dersom dette skulle videreføres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti ønsker
ikke å støtte forslag om en godkjennelsesordning eller innføre offentlige
fagkrav, utdannings- eller kompetansekrav som vilkår for å kunne bli
registrert i registerordningen. Disse medlemmer viser til
at det i regelverksarbeidet på dette feltet har blitt grundig vurdert
hvorvidt det burde innføres ordninger som innebærer offentlig godkjennelse-
eller tilsynsordning, herunder registerordning som skal inneholde
en offentlig fastsettelse av fag- eller utdanningskrav som den enkelte
utøver må oppfylle for å kunne bli registrert. Disse medlemmer peker på at i
lovforslaget og i Stortingets tidligere behandling av dette, samt
i arbeidet med registerforskriften, har det blitt lagt til grunn
som et prinsipielt standpunkt at det ikke skal innføres ordninger
eller regelverk som direkte eller indirekte kan oppfattes som at
det offentlige går god for konkrete alternative behandlingsformer
eller alternative utøvere. I dette arbeidet er det vist til at de ansvarlige
myndigheter ikke har kompetanse til å vurdere fagligheten eller
forsvarligheten av ulike alternative behandlingsformer, noe som
innebærer at ingen offentlig myndighet kan føre faglige tilsyn med
alternativ behandling, slik man har for den alminnelige helse- og
omsorgstjenesten.