Salg av egenproduserte drikkevarer
fra gårdsutsalg, destilleri og brenneri
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at produsenter av eplesider
i dag ikke får lov til å selge egenproduserte varer fra gårdsutsalg
dersom produsenten ikke eier eplegård selv. Kravet for gårdsutsalg
er at en tredjedel av eplene som brukes i sideren, må være fra produsentens
egen hage.
Disse medlemmer viser til
at Det Norske Brenneri i Grimstad kommune har årelang tradisjon
for å samle epler fra private hageeiere i området, som leverer sine
epler til lokal produksjon av eplemost og eplesider. Dagens regelverk
bidrar dessverre til at produsenter som Det Norske Brenneri og andre
ikke får lov til å selge sin eplesider direkte fra gårdsutsalg. Disse medlemmer mener
det er en uheldig og utilsiktet konsekvens av regelverket som må
ryddes opp i.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag
for å tillate salg av sider i egne produksjonslokaler uten krav
om at råvarene er hentet fra egen produksjon eller gårdsdrift.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at dersom kravet om at en
andel råvarer må komme fra egen produksjon opphører, vil det være fritt
fram for alle å etablere bedrifter med kommersiell produksjon og
salg av sider, helt uavhengig av tilknytning til jordbruk. Dette medlem vil
fraråde en slik ordning, siden dette vil true Vinmonopolet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker også på at dagens lovverk tillater
salg av egenproduserte drikkevarer fra visnings- eller produksjonssted
dersom virksomheten kan kobles til eget landbruk og egne produkter,
og dersom drikkevaren har under 22 pst. alkoholinnhold.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget om å be regjeringen
fremme lovforslag om å tillate salg av sider i egne produksjonslokaler
uten krav om at råvarene er hentet fra egen produksjon eller gårdsdrift. Dette medlem vil
støtte lokalt næringsliv og mener det bør være lettere å bruke frukt
fra lokale hager, noe som er vanskelig i dagens regelverk. Dette medlem mener
at råvarene bør komme fra norske produsenter. Dette medlem vil bevare Vinmonopolet,
og viser til statsrådens uttalelse til forslaget. Et eventuelt lovforslag
må vurderes på nytt når det fremmes for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at bryggerier i distriktene
som ikke har egenproduksjon av råvarer, men velger å kjøpe produkter
fra hageeiere eller bønder i sitt lokalmiljø, kun kan selge øl og
sider med mindre enn 4,7 pst. alkohol direkte fra mikrobryggerier
og gårdsutsalg til forbrukeren.
Disse medlemmer mener dette
er uforståelig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) sitt høringsinnspill,
hvor de støtter en lovendring som åpner for at norske bryggerier
kan selge egenprodusert sterkøl direkte fra sitt produksjonssted
til forbrukerne. Bryggeri- og drikkevareforeningen peker på at det
her er snakk om spesialprodukter med høyere pris og komplekse smaker,
og som smaksmessig heller ikke er egnet for høyt konsum.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at BROD mener at selv om
volumet vil være begrenset, vil det ha stor økonomisk verdi for bryggeriet,
som da sitter igjen med hele verdiskapingen. De mener endringen
vil bety mest for de minste bryggeriene, noe som disse medlemmer er enige i.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å tillate
salg av øl med mer enn 4,7 pst. alkohol direkte fra mikrobryggerier.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at norske lokale bryggerier
bør få flere muligheter til å selge egenprodusert øl. Dette medlem vil
støtte lokalt næringsliv og viser til høringsinnspillet fra Bryggeri-
og drikkevareforeningen, som mener at spesialprodukter med høyere
pris vil ha begrenset volum. Dette medlem mener at størstedelen
av sterk alkoholdig drikke bør bli solgt fra Vinmonopolet, men hvis
volumet er lite, bør lokale produsenter få flere muligheter til
å selge øl som kan ha noe høyere prosent enn dagens regelverk tilsier. Dette medlem viser
til høringsinnspill fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Finland
har en monopolsituasjon for salg av sterk alkoholholdig drikke tilsvarende
det Norge har. Finland har åpnet for at små bryggerier kan selge
sterkøl direkte fra sine bryggerier. Dette medlem mener at hvis
Finland kan gjøre det og ikke bryter reglene for å ha et nasjonalt
monopol for salg, kan Norge også gjøre det.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å tillate at mikrobryggerier kan selge øl
med litt over 4,7 prosent alkohol direkte fra egen produksjon.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at forslagene ikke vil kunne
begrenses til «spesialprodukter med høyere pris og komplekse smaker»
som «smaksmessig heller ikke er egnet for høyt konsum», men at man
derimot vil åpne generelt for å la produsenter selge sterkøl fra
egne lokaler, uavhengig av smak og kvalitet. Dette medlem er bekymret for
at en slik regelendring vil medføre at også butikker må få selge sterkøl. Dette medlem vil
fraråde en større åpning for salg av sterkøl, siden dette vil true
Vinmonopolet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
en næringsvennlig og fornuftig alkoholpolitikk bør legge til rette
for at flere norske gründere får mulighet til å selge produktene
sine lokalt i sine produksjonslokaler.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at etter at statens monopol
på spritproduksjon ble opphevet i 2005, har det blitt etablert flere
destillerier og brennerier i Norge. I tillegg til store aktører
som Arcus og Hoff er det flere småskalaprodusenter av brennevin,
som Atlungstad håndverksdestilleri, Aurora Spirit, Balholm Ciderhus,
Berentsens Brygghus, Det Norske Brenneri, Egge Gård, Eplegården på
Hurum, Gardsbrenneriet i Nordfjord, Hardanger Saft- og Siderfabrikk,
Himkok destilleri i Storgata i Oslo, Inderøy Brenneri, Kimerud,
Myken Destilleri, Oslo Håndverksdestilleri, Oss Craft, Sundbytunet
bryggeri & destilleri og Sve Gardsbrenneri.
Disse medlemmer viser til
at norske destillerier i distriktene tilbyr reiselivsopplevelser
i tilknytning til sine produksjonslokaler. I Lyngen kommune ligger Aurora
Spirit, som er verdens nordligste destilleri. Visit Lyngen tilbyr
opplevelsesreiser hit under navnet «Arctic Whisky Experience», hvor
turister kan oppleve ekte nordnorsk natur, bo i idylliske omgivelser,
besøke den nedlagte NATO-basen og delta på whiskysmaking. Dette
gir ringvirkninger til lokalsamfunnet og bidrar til å gjøre Lyngen
kommune til et attraktivt reisemål. Disse medlemmer viser til
at Aurora Spirit imidlertid ikke får lov til å selge sine suvenirer
med små whisky- eller ginflasker til besøkende. Dette er mange turister
frustrerte over.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en løsning der lokale destillerier og bryggerier
kan selge egenproduserte varer i egne produksjonslokaler, i samarbeid
med Vinmonopolet.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en
utredning av de juridiske aspektene med mål om å tillate at gründere
og produsenter av norske drikkevarer kan selge små flasker av sine
produkter i klasse 3 som suvenir i sine produksjonslokaler i forbindelse
med omvisning/smaksarrangement.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet vil understreke at forslagene i ytterste konsekvens
vil føre til en fri adgang til at produsenter kan selge brennevin
i egne produksjonslokaler. Disse medlemmer vil
fraråde en slik ordning, siden det vil true Vinmonopolet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at dagens regelverk krever at smaking av spritbaserte produkter
ikke kan tillates før kl. 13.00. Det begrenser lokale produsenters
kapasitet til å tilby en slik opplevelse til turister, og fremstår
i dag som meningsløst. Disse medlemmer mener
denne begrensningen i loven må fjernes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag som kan
sikre at gründere og næringslivet kan arrangere smaking av alkoholholdig drikke
klasse 3 før kl. 13.00.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag som kan
sikre momsfritak for arrangerte smakinger av alkohol.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet understreker at forslaget innebærer å fjerne
alkohollovens krav om at skjenking av brennevin ikke kan skje før klokken
13.00. Dette medlem mener
lovendringen i ytterste konsekvens vil medføre at alle skjenkesteder må
få tilgang til å skjenke brennevin om formiddagen.