2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget Dokument
8:60 S (2020–2021) og statsrådens brev av 8. desember 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, merker seg at statsråden uttrykker at piggdekkgebyrforskriften
ikke bør endres slik som foreslått – at det fastsettes at kommunene
ikke skal kunne kreve inn piggdekkgebyr for kjøring på riksveier.
En kommune som har innført piggdekkgebyrsone, bør etter statsrådens
syn kunne ilegge piggdekkgebyr også for kjøring på riksveier.
Flertallet noterer seg videre
at statsråden skriver at bruk av piggdekk bidrar til å produsere
helseskadelig svevestøv. Piggdekkbruk fører videre til asfaltslitasje, trafikkfarlige
dype spor i asfalten og vesentlig forkortet levetid på veidekket.
Flertallet merker seg at statsråden
mener at kommunene fortsatt må kunne inkludere riksveinettet som
en del av piggdekkgebyrsoner for at ordningen skal kunne virke etter
sin hensikt, og fortsette å ilegge gjennomgangstrafikken gebyr for
bruk av piggdekk. Flertallet deler
denne vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til representantforslaget og
påpeker at det er for riksveier forslagsstillerne mener det er ulogisk at
bilister må betale piggdekkgebyr til kommunene. De som kjører på
riksveier påfører riktignok veien bruksslitasje, men å betale ekstra
for dette til noen andre enn dem som sitter med det økonomiske vedlikeholdsansvaret,
er og blir ulogisk. Videre vil disse medlemmer peke på at
bilister som kjører på riksveier allerede betaler betydelig for
dette inn til statskassen gjennom ulike gebyrer, skatter og avgifter;
deriblant veibruksavgift på drivstoff, trafikkforsikringsavgift
og bompenger.
Disse medlemmer mener det er
viktig med fleksibilitet og frihet. Det blir helt feil å innføre
piggdekkgebyr på riksveier som går gjennom større byer. Riksveier
er hovedveier som folk fra hele landet benytter seg av, spesielt
dersom de skal kjøre gjennom storbyene. Det er problematisk at lokalpolitikere
skal tvinge bilister på gjennomreise til å betale en ekstra avgift
eller til å måtte bytte til piggfrie dekk. Disse medlemmer viser til at
det er ingen tvil om at piggdekk er viktig ut ifra et trafikksikkerhetsperspektiv
for befolkningen i store deler av Norge. Et typisk norsk vinterføre
innebærer både snø og is på veien. Spesielt på bygda og i fjellet
er det viktig med piggdekk ut ifra et trafikksikkerhetsperspektiv,
og det blir feil om bilister med behov for piggdekk skal måtte betale
en ekstra avgift bare for at de kjører gjennom en by. Disse medlemmer peker
også på at markedet har regulert balansen med piggdekk og piggfrie
dekk, slik at store deler av befolkningen allerede i dag kjører
piggfritt.
Svevestøvet samler
seg opp langs veiene og virvles opp der det er stor trafikk, det
er derfor i disse
medlemmers oppfatning mer hensiktsmessig å benytte veivasking
og andre målrettede tiltak for å minske svevestøv fra riksveiene
våre.
Disse medlemmer viser også
til at mange bilister mener piggdekkgebyr kan slå ut ulogisk og
urettferdig. I midten av januar i år reagerte mange på at Bymiljøetaten
i Oslo utstedte bøter for manglende piggdekkoblat på biler som hadde
parkert på en utfartsparkering kun 30 meter innenfor bygrensen ved
Ellingsrud. Det var nettopp det at de ikke oppfattet å ha benyttet seg
av veiene i kommunen som gjorde at mange mente det var feil å kreve
et slikt gebyr.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og
tilleggsgebyr slik at det ikke kan innføres piggdekkgebyr på riksveier.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har stor forståelse for at byene med mye
trafikk har en ekstrabelastning med svevestøv. Disse medlemmer støtter derfor
målsettingen om at økt trafikk skal tas med kollektiv, sykkel og
gange. Det er det bred politisk enighet om.
Disse medlemmer må likevel
påpeke at det ikke er alle som kan benytte seg av kollektiv, sykkel
og gange. Blant annet gjelder dette mange av bilistene som kjører
gjennom de største byene. Mange av disse bilistene er også avhengige
av piggdekk, rett og slett for de bor på steder der dette er nødvendig.
En god klima- og miljøpolitikk må ta hensyn til at folk har ulike
behov. Disse medlemmer viser
videre til at i nullvekstmålet i byvekstavtalene er unntak for gjennomgangstrafikk.
Disse medlemmer mener det er
urimelig at gjennomgangstrafikk, bilister som verken starter eller stopper
i den aktuelle kommunene og som er avhengige av piggdekk, skal betale
piggdekkgebyr. Derfor mener disse medlemmer at disse bilistene
skal unntas fra å betale piggdekkgebyr. Med gjennomgangstrafikk
menes trafikk som verken starter eller stopper i den kommunene som
har innført piggdekkgebyr.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og
tilleggsgebyr slik at det ikke kan innføres piggdekkgebyr for gjennomgangstrafikk
utenfor bykjernen i en kommune med piggdekkgebyr.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener Senterpartiet har vanskeligheter
med å stokke beina i spørsmål om samferdselspolitikk og inngripende
tiltak som påvirker folk flest. Senest var dette synlig gjennom
media da partiet uttalte seg negativt om nullutslippssoner i Oslo,
samtidig som de hadde stemt for dette i Oslo bystyre. Senterpartiet
har også hatt et åpent standpunkt om støtte til å forby salg av
nye bensin- og dieselbiler fra 2025, men etter et medieutspill i løpet
av januar, forsvant referansen til det standpunktet fra partiets
nettside.
Disse medlemmer mener det er
prisverdig at Senterpartiet ønsker å gå bort fra sin bilfiendtlige
politikk, men da er det lite troverdig å fremme forslag som ikke
vil ha noen som helst effekt på dagens situasjon. Eksempelvis går
både E18 og E6 gjennom både tettbygde og tett befolkede områder
av Oslo, områder som definitivt vil oppfattes som en del av en bykjerne.
Om Senterpartiet faktisk ønsker å endre på hvordan piggdekkgebyr
blir innkrevd, vil ikke et forslag som i praksis vil opprettholde
dagens ordning være til hjelp.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget, der det
står: «Det er ulogisk at en kommune skal ha hjemmel til å kreve
inn avgifter fra gjennomgangstrafikk på veier som tilhører staten». Dette medlem vil
derimot si at innkrevingen er både logisk og fornuftig. Det er et
viktig prinsipp at forurenser skal betale. Kjøring med piggdekk
fører til forurensing av bylufta, enten du kjører på riksveier eller kommunale
veier.
Dette medlem vil peke på at
bruk av piggdekk forårsaker store problemer med svevestøv og stor
veislitasje. Dette gjør seg gjeldende aller mest på riksveier, der farten
ofte er høyest.