2.2 Rett til assistanse ved stemmeavgivelsen
Komiteen viser til at valglovutvalget
har vurdert tre spørsmål i forbindelse med retten til assistanse: hvem
som skal ha rett til assistanse, om retten til assistanse bør inneholde
større valgfrihet for velgerne, og hvem som skal avgjøre om en velger
har rett til assistanse. Valgmedarbeideren kan rettlede på utsiden
av stemmeavlukket eller må forlate stemmeavlukket når velgeren gjør
sitt valg. Velgere som ikke kan stemme alene, grunnet fysisk eller
psykisk funksjonsnedsettelse, skal nå selv kunne velge seg en hjelper
til å assistere seg. Disse velgerne kan få assistanse fra en valgfunksjonær
dersom de ønsker det. Det foreslås videre at stemmestyret skal avgjøre
spørsmålet dersom det oppstår tilfeller der valgfunksjonær eller
et stemmestyremedlem mener av vilkårene for assistanse ikke er oppfylt.
Komiteen legger stor vekt
på at forslaget om å gi velgere med nedsatt funksjonsevne retten
til selv å velge hvem de vil at skal assistere dem, uten at en valgfunksjonær
er med inn i stemmeavlukket, får støtte fra et stort flertall av
høringsinstansene som representerer velgerne endringene kan gjelde;
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Likestillings- og diskrimineringsombudet
(LDO), Norges Blindeforbund, Norsk Forbund for Utviklingshemmede
(NFU), Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO) og
Unge funksjonshemmede. Komiteen merker
seg også at FFO og Unge funksjonshemmede støtter departementets
forslag om at endringene kommer nå, slik at de er på plass til stortingsvalget
i 2021. Komiteen støtter
forslaget.
Komiteen vil også peke på
høringsuttalelsene fra kommunene Asker, Moss og Trondheim, som etterspør rettledning
fra departementet om hvordan stemmemottakerne skal avgjøre hva som
ligger i begrepene nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne, og
forutsetter at dette følges opp i forkant av 2021-valget. Noen av
organisasjonene som representerer velgerne det kan gjelde, mener
denne presiseringen av hvem som skal avgjøre hvem som har krav på
assistanse, er uhensiktsmessig. NFU og SAFO argumenterer i sine
høringssvar for at det avgjørende er om velgeren selv har vurdert
at vedkommende vil ha behov for assistanse, og at det i tilfeller
av tvil bør komme velgeren til gode.
Komiteen ser at det kan være
en utfordring, slik noen høringsinstanser og også departementet
har påpekt, å avgjøre om det er velgeren selv som ber om hjelp, eller
om det er pårørende som ber om å hjelpe velgeren. Komiteen mener at kravet om
at velgeren selv må ta initiativ til å ta imot hjelp, reduserer
risikoen for uønsket påvirkning i valget.
Komiteen imøteser en snarlig
lovendring fordi endringen er prinsipielt viktig og bidrar til å
styrke rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne til å
kunne delta fullt ut og på en effektiv måte i det politiske og offentlige
liv. Komiteen merker
seg at oppfølgingen av NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg – Ny valglov
er i tråd med CRPD-komiteens anbefalinger til Norge, og at departementet
skal sørge for ytterligere avklaringer i regelverket i tiden som
kommer.
Komiteen mener at det i tillegg
er viktig at det sikres at praktiseringen følger endringene i lovverket,
og at det gjennomføres en grundig opplæring av valgfunksjonærene.
Samsvar mellom lov og praktisering og opplæring av valgfunksjonærer
bemerkes også av FFO og Unge funksjonshemmede som spesielt viktig.
Komiteen støtter endringen
som vil sikre at det ikke blir nødvendig å ha med valgfunksjonær
i tillegg til selvvalgt hjelper. Komiteen forutsetter at endringene i
loven fører til at man ikke blir nektet å ha med selvvalgt hjelper.
Det er nå helt avgjørende at denne endringen blir gjort godt kjent
i alle kommuner, valgstyrer og hos alle valgfunksjonærer. Ifølge
Blindeforbundet har ca. 50 personer blitt nektet å ha med selvvalgt
hjelper inn i stemmeavlukket ved de siste to valgene, til tross
for at dette er en rettighet de har hatt. Derfor må valgmyndighetene
sikre at informasjonen kommer frem, herunder vurdere om informasjon
om hvilke rettigheter personer med funksjonsnedsettelser har, skal
stå på valgkortet.