2.15.4 Komiteens merknader
Samferdselsdepartementet
mottok i 2019 en samlet bevilgning på 72 mrd. kroner. Største utgiftskategori er
Overføringer til andre. Den utgjør 40,2 mrd. kroner og består i
stor grad av kjøp av infrastrukturtjenester fra Bane NOR SF og tilskudd
til Nye Veier. Statens egne driftsutgifter utgjør 17,3 mrd. kroner.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har avgitt tolv revisjonsberetninger uten modifisert konklusjon, og
at det er heller ikke er gitt noen revisjonsberetninger med uttalelse
om brudd på administrativt regelverk.
Komiteen registrerer at det
har vært et økende mindreforbruk knyttet til rassikring av veier.
Ved utgangen av 2019 er mindreforbruket på 534,7 mill. kroner. Samferdselsdepartementet
har forklart mindreforbruket med forsinket framdrift for flere prosjekter.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen har gjennomført en undersøkelse der målet har vært
å kontrollere om Statens vegvesen (SVV) sikrer at inspeksjoner av
utvalgte vegobjekter som har betydning for trafikksikkerheten, blir
gjennomført i samsvar med krav i instruks for SVV og Håndbok R610
Standard for drift og vedlikehold av riksveger.
Undersøkelsen dekker
regnskapsåret 2019 og omfatter vegobjektene skredsikring, dreneringsanlegg, rekkverk
og støtputer, som alle er viktige for trafikksikkerheten. Komiteen har
merket seg at Riksrevisjonen har gjort disse hovedfunnene:
-
SVV har ikke tilstrekkelig
oversikt over tilstand og sikkerhetsnivå på installasjoner og utstyr
(vegobjektene) i riksveinettet.
-
Generelle inspeksjoner
er i hovedsak planlagt og gjennomført, men resultatene er bare delvis
fulgt opp.
-
Enkel- og hovedinspeksjoner
gjennomføres i liten grad, og det mangler felles retningslinjer
for disse inspeksjonene.
Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at det er sterkt kritikkverdig at SVV
ikke har tilstrekkelig oversikt over tilstand og sikkerhetsnivået
på installasjoner og utstyr (vegobjektene) i riksveinettet, og ikke
gjør nok for å etterleve kravene til planlegging og gjennomføring av
inspeksjoner.
Komiteen slutter seg videre
til Riksrevisjonens anbefalinger, der de ber departementet om å:
-
påse at SVV sørger
for å ha tilstrekkelig oversikt over tilstanden til eller sikkerhetsnivået
på alle installasjoner og utstyr (vegobjektene) i vegnettet
-
påse at SVV tydeliggjør
hva de enkelte inspeksjonstypene innebærer, og hvordan de skal gjennomføres
Komiteen registrerer
at statsråden har understreket viktigheten av at SSV påser at nødvendige
inspeksjoner gjennomføres, og at resultatene fra inspeksjonene følges
opp. Dette vil bli fulgt opp i etatsstyringsdialogen med Statens
vegvesen.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at Samferdselsdepartementet ikke
har sikret etterlevelse av kravene i R-112, der det kreves at gebyrer
ikke skal overstige kostnadene for tjenestene. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har funnet at de gebyrbelagte tjenestene for teoriprøver og foto
i Statens vegvesen og operative sertifikater og teoriprøver i Luftfartstilsynet
er overpriset med 70 mill. kroner, og at departementet heller ikke
bruker gjennomførte evalueringer av de kontrollerte gebyrordningene til
å fastsette kostnadsriktige gebyrer.
Komiteen slutter seg til
Riksrevisjonens kritikk.
Komiteen har også merket
seg statsrådens uttalelse om at departementet i etatsstyringsdialogen
med Statens vegvesen og budsjettarbeidet for 2022 vil følge opp
virksomhetenes arbeid med å få bedre samsvar mellom gebyrinntekter
og kostnader for tjenestene.
Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen har registrert at konfliktnivået mellom byggherre
og entreprenør i vegutbyggingsprosjekter har økt. Flere saker blir
ikke løst på prosjektnivå, men tas videre til rettslig behandling
i forliksråd eller tingrett og eventuelt som ankesak i lagmannsrett
eller Høyesterett. Dette har en betydelig kostnad.
Dette skjer samtidig
som bevilgninger til investeringer til vegformål har økt betydelig
fra 2010 til 2019. Økningen har ledet til en høy utbyggingsaktivitet
med mange investeringsprosjekter og større kontrakter. Prosjektene
har samtidig blitt mer komplekse, med økte krav til tekniske løsninger
og generelt høyere krav til veienes standard og utforming.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
har funnet at mange av konfliktene skyldes svakheter i SVVs kontraktstrategi
og kontraktsoppfølging, og at dialogen og samhandlingen mellom byggherre
og entreprenør i gjennomføringen av prosjekter er ikke god nok.
Riksrevisjonen peker spesielt på at valg av anbud utelukkende på grunnlag
av lavest pris i liten grad er egnet i utførelsesentrepriser, hvor
det med stor sannsynlighet vil oppstå store endringer.
Komiteen slutter seg til
Riksrevisjonen, som finner det kritikkverdig at konfliktløsningsordninger
i prosjektene ikke har vært utnyttet bedre, og at alternativene
til tvisteløsning i domstolene ikke i større grad er tatt i bruk.
Komiteen slutter seg videre
til Riksrevisjonens anbefalinger, der Riksrevisjonen ber Samferdselsdepartementet
sørge for at SVV
-
styrker ordninger
med tvisteløsning på prosjektnivå også i de mindre prosjektene
-
vurderer bruk av
kontraktstrategi og kontraktsformer i vegutbyggingsprosjekter, særlig
der det med høy sannsynlighet vil oppstå uforutsette forhold
-
følger opp om tiltakene
som er planlagt for å redusere konfliktnivået, bidrar til en reduksjon
i antall konflikter og følger opp at samarbeidet med anleggsbransjen
på dette området blir videreført
Komiteen har
også merket seg statsrådens svar, der det vises til at nye anskaffelses-
og entrepriseformer i økende grad skal tas i bruk. Kontraktstrategier
tilpasset det enkelte prosjekt og midlertidige utbetalinger for å
bedre entreprenørenes likviditet inngår også i forbedringstiltakene,
og Riksrevisjonens anbefalinger vil inngå i departementets og statsrådens
styringsdialog med Statens vegvesen med sikte på å holde dette på
lavest mulig nivå.
Komiteen slutter seg til
Riksrevisjonens samlede anbefalinger, hvor de ber Samferdselsdepartementet om
å
-
påse at SVV sørger
for å ha tilstrekkelig oversikt over tilstanden til eller sikkerhetsnivået
på alle installasjoner og utstyr (vegobjektene) i vegnettet
-
påse at SVV tydeliggjør
hva de enkelte inspeksjonstypene innebærer, og hvordan de skal gjennomføres
-
følge opp at gebyrfinansiering
av offentlige tjenester er basert på forutsetningene i rundskriv
R-112 om at brukeren ikke blir belastet for mer enn hva tjenesten
koster
-
informere Stortinget
om eventuelle overprisede tjenester på departementets område i forslag
til statsbudsjett
-
styrke ordninger
med tvisteløsning på prosjektnivå også i de mindre prosjektene
-
vurdere bruk av
kontraktstrategi og kontraktsformer i vegutbyggingsprosjekter, særlig
der det med høy sannsynlighet vil oppstå uforutsette forhold
-
følge opp om tiltakene
som er planlagt for å redusere konfliktnivået, bidrar til en reduksjon
i antall konflikter, og følge opp at samarbeidet med anleggsbransjen
på dette området blir videreført
Komiteen ber
Riksrevisjonen omtale departementets oppfølging av anbefalingene
i Dokument 1 (2020–2021).