Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2020 under Barne- og familiedepartementet

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innleiing

I proposisjonen legg Barne- og familiedepartementet (BFD) fram endringsforslag til statsbudsjettet for 2020 i samsvar med punkt 1.2 nedanfor.

1.2 Endringsforslag

1.2.1 Kap. 840 Tiltak mot vald og overgrep

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 70 og kap. 846 post 62

Fleire aktivitetar knytte til kunnskaps- og øvingsportalen Snakke og Jeg vet er utsette på grunn av virusutbrotet. BFD føreslår å redusere løyvinga på kap. 840 post 21 med 1,5 mill. kroner.

Post 70 Tilskot til valdsførebyggjande tiltak m.m., kan nyttast under post 21 og kap. 858 post 1

Det er venta auka pågang på Mental Helses Foreldresupport i jula. For at tenesta skal kunne møte den auka pågangen, føreslår BFD å auke løyvinga under kap. 840 post 70 med 175 000 kroner.

1.2.2 Kap. 841 Samliv og konfliktløysing

Post 21 Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjersle, overslagsløyving

Prognosen for bruk av meklarar utanom familievernet er høgare enn lagt til grunn i gjeldande budsjett. BFD føreslår derfor å auke løyvinga under kap. 841 post 21 med 0,8 mill. kroner.

Post 23 Refusjon av utgifter til DNA-analysar, overslagsløyving

Prognosen for talet på DNA-analysar til fastsetjing av farskap er lågare enn lagt til grunn i gjeldande budsjett. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 841 post 23 med 0,6 mill. kroner.

Post 70 Tilskot til samlivstiltak, kan nyttast under kap. 842 post 1, og kap. 858 post 1

Grunna virusutbrotet har det vore krevjande å etablera nye tilbod og gjennomføre kurs. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 841 post 70 med 10 mill. kroner, mot aukingar på 7 mill. kroner på kap. 846 post 61, 1 mill. kroner på post 62 og 1 mill. kroner på kap. 858 post 1.

1.2.3 Kap. 843 Adopsjonsstønad

Post 70 Tilskot til foreldre som adopterer barn frå utlandet, overslagsløyving

Prognosen for talet på utanlandsadopsjonar er lågare enn lagt til grunn i gjeldande budsjett. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 843 post 70 med 4,2 mill. kroner.

1.2.4 Kap. 844 Kontantstøtte

Post 70 Tilskot, overslagsløyving

Utbetalingane til kontantstøtte har til no i år vore lågare enn tidlegare lagt til grunn. Utgiftene i 2020 blir no rekna til 1 540 mill. kroner. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 844 post 70 med 10 mill. kroner.

1.2.5 Kap. 845 Barnetrygd

Post 70 Tilskot, overslagsløyving

Utbetalingane til barnetrygd har til no i år vore noko lågare enn tidlegare lagt til grunn. Utgiftene i 2020 blir no rekna til 16 220 mill. kroner. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 845 post 70 med 30 mill. kroner.

1.2.6 Kap. 846 Familie- og oppveksttiltak

Post 61 Nasjonal tilskotsordning for å inkludere barn og unge, kan nyttast under post 71

Dei inngripande smitteverntiltaka i år har særlege konsekvensar for sårbare barn og unge. Det har vore fleire som har søkt enn som har fått tilskot frå ordninga. Auka løyving vil gå til tiltak som vil bidra til å inkludere fleire og til å motverke sosialt utanforskap. BFD føreslår å auke løyvinga på posten med 7 mill. kroner mot tilsvarande reduksjon på kap. 841 post 70.

Grunna virusutbrotet og dei strenge smitteverntiltaka kan mange barn og unge i familiar med låg inntekt gå ei vanskeleg jul i møte. BFD føreslår ei auka løyving på 11 mill. kroner til Nasjonal tilskotsordning for å inkludere barn og unge som skal gå til følgjande frivillige organisasjonar: 5 mill. kroner til Frelsesarmeen, 3,5 mill. kroner til Blå Kors, 2 mill. kroner til Røde Kors og 0,5 mill. kroner til Kirkens Bymisjon. Med auka støtte kan desse organisasjonane nå ut til fleire og auke kvaliteten på den hjelpa som kvar einskild får.

BFD føreslår ein samla auke i løyvinga på kap. 846 post 61 på 18 mill. kroner.

Post 62 Utvikling i kommunane

Løyvinga under denne posten går mellom anna til tilskotsordninga Støtte til oppfølgings- og losfunksjonar for ungdom. Det har vore fleire som har søkt enn som har fått tilskot frå ordninga. Auka løyving vil gå til tiltak som vil bidra til auka gjennomføring i vidaregåande opplæring. BFD føreslår å auke løyvinga på kap. 846 post 62 med 1 mill. kroner mot tilsvarande reduksjon på kap. 841 post 70.

1.2.7 Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 71

Det er sett av 10,1 mill. kroner på posten til eit prøveprosjekt med hurtigbusetjing av einslege, mindreårige asylsøkjarar. Prosjektet er forseinka, og løyvinga vil ikkje bli nytta i 2020. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga med 10,1 mill. kroner.

Løyvinga på posten dekkjer òg drifta av ei chatteteneste som tilhøyrer Alarmtelefonen for barn og unge. Kristiansand kommune driv Alarmtelefonen, og løyvinga har blitt utbetalt som tilskot til kommunen. For å sikre korrekt postbruk føreslår BFD å redusere løyvinga på posten med 2,5 mill. kroner mot ein tilsvarande auke på kap. 854 post 61. Sjå òg omtale under post 61.

BFD føreslår å redusere posten med til saman 12,6 mill. kroner.

Post 22 Barnesakkunnig kommisjon

Det har komme inn færre rapportar til Barnesakkunnig kommisjon i 2020 enn tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 854 post 22 med 0,3 mill. kroner.

Post 61 Utvikling i kommunane

BFD føreslår å auke løyvinga på posten med 150 000 kroner slik at Alarmtelefonen for barn og unge kan auke bemanninga i skolens juleferie for å kunne hjelpe fleire som tar kontakt.

For å sikre korrekt postbruk for utgifter knytte til den nye chattetenesta under Alarmtelefonen, føreslår BFD å auke posten med ytterlegare 2,5 mill. kroner mot ein tilsvarande reduksjon på kap. 854 post 21.

BFD føreslår å auke posten med til saman 2,7 mill. kroner.

Post 72 Tilskot til forsking og utvikling i barnevernet, kan nyttast under post 21, kan overførast

Posten har eit berekna mindreforbruk i 2020 som kjem av mindre implementering av kunnskapsbaserte hjelpetiltak i barnevernet enn lagt til grunn for løyvinga. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 854 post 72 med 1,1 mill. kroner.

1.2.8 Kap. 3855 Statleg forvalting av barnevernet

Post 1 Diverse inntekter

Rutinen for betaling av klientutgifter har i fleire regionar blitt endra til at kommunane sjølve betalar rekninga. I tillegg er fleire samarbeidsprosjekt og framleigeavtaler som tidlegare har generert andre inntekter, no avslutta. BFD føreslår på denne bakgrunn å redusere løyvinga på kap. 3855 post 1 med 6 mill. kroner.

Post 60 Kommunale eigendelar

Aktivitetsveksten i det statlege barnevernet har i 2020 vore lågare enn tidlegare lagt til grunn. Eit lågare tal på opphaldsdagar gir reduserte inntekter. BFD føreslår derfor å redusere kap. 3855 post 60 med 53,2 mill. kroner.

1.2.9 Kap. 856 Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar

Post 1 Driftsutgifter

Løyvinga legg til rette for drift av 50 plassar. Talet på barn i sentera har vore lågt og synkande utover i 2020. Dette har gitt lågare utgifter inneverande år enn lagt til grunn for løyvinga. BFD føreslår derfor å redusere kap. 856 post 1 med 30,7 mill. kroner.

1.2.10 Kap. 3856 Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar

Post 4 Refusjon av ODA-godkjende utgifter

Ifølgje retningslinjene frå OECD/DAC er det berre utgifter det fyrste året som kan godkjennast som offisiell utviklingshjelp. Det er i gjeldande budsjett lagt til grunn at 100 pst. av barna i omsorgssentera har butid under eitt år i 2020. Oppdatert informasjon viser at denne delen no er på 78 pst. BFD føreslår derfor å redusere kap. 3856 post 4 med 24,9 mill. kroner.

1.2.11 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og fellesfunksjonar i Barne-, ungdoms- og familieetaten

Post 1 Driftsutgifter

I samband med endringar i bioteknologiloven § 2-6 fjerde ledd har Bufdir fått i oppgåve å vere rådgivande instans. BFD føreslår derfor å auke løyvinga på kap. 858 post 1 med 1 mill. kroner mot ein tilsvarande reduksjon på kap. 841 post 70.

1.2.12 Kap. 865 Forbrukarpolitiske tiltak

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast

Ein del av løyvinga på posten i 2020 skal nyttast til å dekkje eingongskostnader knytte til at Klagenemndsekretariatet i Bergen frå 1. januar 2021 overtek sekretariatsfunksjonen for sakene til Marknadsrådet. BFD føreslår å auke løyvinga på kap. 865 post 21 med 0,22 mill. kroner, mot ein tilsvarande reduksjon på kap. 867 post 1 for å bidra til å dekkje kostnadene.

Post 71 Tilskot til Reisegarantifondet

På grunn av ein forventa auke i talet på konkursar blant pakkereisearrangørar som følgje av sterkt redusert reiseaktivitet under covid-19-pandemien, fekk Reisegarantifondet ved handsaminga av Prop. 67 S (2019–2020) ei ekstra løyving på 100 mill. kroner i 2020, og 2 mill. kroner til administrasjon. Samstundes blei ei fullmakt til å overskride ekstraløyvinga på 100 mill. kroner med ytterlegare 200 mill. kroner vedteken. Foreløpig har det ikkje vore behov for å nytte løyvinga og fullmakta. Talet på konkursar har så langt vore lågt, og alle krava frå dei reisande vil ikkje vere handsama i 2020. For at Reisegarantifondet skal kunne handtere den forventa auken i talet på konkursar i 2021 føreslo BFD i staden å løyve 104 mill. kroner i 2021, inkludert midlar til administrasjon, i tilleggsnummer til Prop. 1 S (2020–2021). BFD føreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 865 post 71 med 100 mill. kroner i 2020.

1.2.13 Kap. 867 Sekretariatet for Marknadsrådet og Forbrukarklageutvalet

Post 1 Driftsutgifter

Klagenemndsekretariatet i Bergen overtek frå 1. januar 2021 sekretariatsfunksjonen for sakene til Marknadsrådet. Ein del av løyvinga på kap. 865 post 21 i 2020 vil bli nytta til å dekkje eingongskostnader knytte til å etablere denne ordninga. BFD føreslår å redusere løyvinga på posten med 0,22 mill. kroner mot ein tilsvarande auke på kap. 865 post 21.

1.2.14 Kap. 881 Tilskot til trussamfunn m.m.

Post 78 Ymse faste tiltak

Fleire digitale arrangement kan kompensera noko for bortfall av aktivitetar og samlingar. BFD føreslår derfor til saman 5 mill. kroner som bidrag til å auke frekvens og kvalitet på digitalt innhald og digitale arrangement. Tilskottsmidlane blir fordelt til Den norske kyrkja og paraplyorganisasjonene Samarbeidsrådet for trus- og livssynssamfunn (STL) og Noregs kristne råd, som fordeler dei til sine medlemsorganisasjonar.

1.2.15 Kap. 882 Kyrkjebygg og gravplassar

Post 60 Rentekompensasjon – kyrkjebygg, kan overførast

Eit oppdatert overslag viser at utbetalinga av rentekompensasjon vil bli på om lag 36 mill. kroner i 2020.

BFD føreslår derfor å redusere løyvinga med 24,7 mill. kroner.

1.2.16 Kap. 2530 Foreldrepengar

Post 70 Foreldrepengar ved fødsel, overslagsløyving

Fleire foreldre enn tidlegare er venta å få foreldrepengar i 2020. BFD føreslår derfor å auke løyvinga under kap. 2530 post 70 med 600 mill. kroner.

Post 71 Eingongsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsløyving

Utbetalingane til eingongsstønad ved fødsel og adopsjon har til no i år vore noko lågare enn tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 2530 post 71 med 25 mill. kroner.

Post 72 Feriepengar av foreldrepengar, overslagsløyving

Utbetalingane til feriepengar av foreldrepengar har til no i år vore noko høgare enn tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å auke løyvinga under kap. 2530 post 71 med 25 mill. kroner.

Post 73 Foreldrepengar ved adopsjon, overslagsløyving

Utbetalingane av foreldrepengar ved adopsjon har til no i år vore noko lågare enn tidlegare lagt til grunn. BFD føreslår derfor å redusere løyvinga under kap. 2530 post 73 med 4 mill. kroner.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I statsbudsjettet for 2020 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

840

Tiltak mot vald og overgrep

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 70 og kap. 846 post 62, blir redusert med

1 500 000

frå kr 23 683 000 til kr 22 183 000

70

Tilskot til valdsførebyggjande tiltak m.m., kan nyttast under post 21 og kap. 858 post 1, blir auka med

175 000

fra kr 106 754 000 til kr 106 929 000

841

Samliv og konfliktløysing

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjersle, overslagsløyving, blir auka med

800 000

fra kr 11 623 000 til kr 12 423 000

23

Refusjon av utgifter til DNA-analysar, overslagsløyving, blir redusert med

575 000

fra kr 5 160 000 til kr 4 585 000

70

Tilskot til samlivstiltak, kan nyttast under kap. 842 post 1 og kap. 858 post 1, blir redusert med

10 000 000

fra kr 24 636 000 til kr 14 636 000

843

Adopsjonsstønad

70

Tilskot til foreldre som adopterer barn frå utlandet, overslagsløyving, blir redusert med

4 200 000

fra kr 9 000 000 til kr 4 800 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskot, overslagsløyving, blir redusert med

10 000 000

fra kr 1 550 000 000 til kr 1 540 000 000

845

Barnetrygd

70

Tilskot, overslagsløyving, blir redusert med

30 000 000

fra kr 16 250 000 000 til kr 16 220 000 000

846

Familie- og oppveksttiltak

61

Nasjonal tilskotsordning for å inkludere barn og unge, kan nyttast under post 71, blir auka med

18 000 000

fra kr 411 969 000 til kr 429 969 000

62

Utvikling i kommunane, blir auka med

950 000

fra kr 112 092 000 til kr 113 042 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttast under post 71, blir redusert med

12 600 000

fra kr 68 622 000 til kr 56 022 000

22

Barnesakkunnig kommisjon, blir redusert med

300 000

fra kr 7 814 000 til kr 7 514 000

61

Utvikling i kommunane, blir auka med

2 650 000

fra kr 56 511 000 til kr 59 161 000

72

Tilskot til forsking og kompetanseutvikling i barnevernet, kan overførast, kan nyttast under post 21, blir redusert med

1 100 000

fra kr 127 728 000 til kr 126 628 000

856

Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar

1

Driftsutgifter, blir redusert med

30 700 000

fra kr 119 839 000 til kr 89 139 000

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og fellesfunksjoner i Barne-, ungdoms- og familieetaten

1

Driftsutgifter, blir auka med

1 000 000

fra kr 594 824 000 til kr 595 824 000

865

Forbrukarpolitiske tiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under post 50, blir auka med

220 000

fra kr 2 304 000 til kr 2 524 000

71

Tilskot til reisegarantifondet, blir redusert med

100 000 000

fra kr 102 000 000 til kr 2 000 000

867

Sekretariatet for Marknadsrådet og Forbrukarklageutvalet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

220 000

fra kr 15 415 000 til kr 15 195 000

881

Tilskot til trussamfunn m.m.

78

Ymse faste tiltak, blir auka med

5 000 000

fra kr 14 899 000 til kr 19 899 000

882

Kyrkjebygg og gravplassar

60

Rentekompensasjon – kyrkjebygg, kan overførast, blir redusert med

24 741 000

fra kr 60 741 000 til kr 36 000 000

2530

Foreldrepengar

70

Foreldrepengar ved fødsel, overslagsløyving, blir auka med

600 000 000

fra kr 19 890 000 000 til kr 20 490 000 000

71

Eingongsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsløyving, blir redusert med

25 000 000

fra kr 805 000 000 til kr 780 000 000

72

Feriepengar av foreldrepengar, overslagsløyving, blir auka med

25 000 000

fra kr 495 000 000 til kr 520 000 000

73

Foreldrepengar ved adopsjon, overslagsløyving, blir redusert med

4 000 000

fra kr 52 000 000 til kr 48 000 000

Inntekter:

3855

Statleg forvalting av barnevernet

1

Diverse inntekter, blir redusert med

6 000 000

fra kr 16 534 000 til kr 10 534 000

60

Kommunale eigendelar, blir redusert med

53 200 000

fra kr 1 484 948 000 til kr 1 431 748 000

3856

Barnevernets omsorgssenter for einslege, mindreårige asylsøkjarar

4

Refusjon av ODA-godkjende utgifter, blir redusert med

24 878 000

fra kr 113 082 000 til kr 88 204 000

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 10. desember 2020

Kristin Ørmen Johnsen

leder og ordfører