Departementets
vurderinger og forslag
Departementet mener
at de vurderinger som ble gjort i forbindelse med endringen i valgloven,
gjelder tilsvarende for den foreslåtte endringen i sameloven. Det
vises derfor til nevnte begrunnelse:
«Utbruddet av covid-19
og anbefalingen om begrenset kontakt i befolkningen for å redusere
smittefaren, begrenser trolig partienes og forslagsstillernes mulighet
til å innhente de nødvendige underskriftene for å stille liste.
Det er usikkert hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg i tiden
fram mot stortingsvalget i 2021. Av hensyn til forutsigbarhet for
disse forslagsstillerne mener departementet derfor det er god grunn
til å etablere en digital løsning for innsamling av underskrifter.
En slik løsning vil kunne brukes både av registrerte partier og
uregistrerte grupper som skal stille liste etter valgloven § 6-3
andre ledd bokstav a.
Departementet har
forståelse for at partier opplever at smitteverntiltakene legger
begrensninger på muligheten for samlinger som stander o.l., og at
dette gjør det vanskeligere å komme i kontakt med personer til å underskrive
på listeforslagene. Departement mener imidlertid at bruk av digitale
underskrifter kan gjøre det enklere å nå ut til et større antall
potensielle velgere på kortere tid. Forslaget er ikke ment å være
en fullgod erstatning for alle måter partiene tidligere har møtt
sine velgere på, men en effektiv og enkel løsning for å gi partiene
en ekstra mulighet til å samle inn underskrifter på.»
I valglovutvalgets
utredning NOU 2020: 6 Frie og hemmelige valg – Ny valglov, har utvalget
vurdert de ulike sidene ved gjennomføringen av valg til Sametinget.
Av hensyn til kvaliteten på kommunenes valggjennomføring ved sametingsvalg
mener utvalget at reglene for gjennomføring av sametingsvalg bør
samsvare med reglene for valggjennomføring til stortingsvalg i valgloven med
mindre det er prinsipielle eller praktiske grunner for å fastsette
avvikende regler. Det er hensiktsmessig både for velgerne og valgmyndighetene
at valget gjennomføres på mest mulig lik måte, jf. NOU 2020: 6 kapittel
18 Praktiske forhold ved valg til Sametinget, punkt 18.3.
Når det gjelder reglene
for underskrifter på listeforslag, kan ikke departementet se at
det foreligger vektige prinsipielle eller praktiske grunner som
tilsier at det bør være forskjellige regler for stortings- og sametingsvalg.
Departementet foreslår
på denne bakgrunn en bestemmelse som gir departementet hjemmel til
å vedta i forskrift at det skal være adgang til å benytte elektronisk signatur
for å underskrive listeforslag etter sameloven § 2-7 andre ledd.
Departementet foreslår
ikke endring i kravet til antall underskrifter som skal samles inn.
Hvorvidt det skal foretas endringer i antall underskrifter i en
eventuell permanent løsning for elektroniske underskrifter, vil
bli vurdert i oppfølgingen av valglovutvalgets utredning.
Valgdirektoratet
fikk i vår i oppdrag å utvikle en løsning for innsamling av elektroniske
underskrifter, til stortingsvalget. Løsningen var klar til bruk
1. oktober 2020. Valgdirektoratet har fått i oppdrag å utvikle en
tilsvarende løsning til bruk for sametingsvalget i 2021. Direktoratet
har gitt uttrykk for at en digital løsning for sametingsvalget vil
være på plass i januar 2021. Dette er blant annet begrunnet i at
løsningen vil måtte oversettes til nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk.
Departementet mener dette gir partiene tilstrekkelig tid til å samle
inn underskrifter innen fristen 31. mars 2021.
Den digitale løsningen
skal fortrinnsvis benytte seg av nasjonale felleskomponenter som
ID-porten. Digital sikkerhet er en grunnleggende forutsetning for
å opprettholde tilliten til offentlig sektors digitale løsninger. Valgdirektoratets
løsning skal derfor ivareta krav til sikkerhet og til den enkeltes
personvern på en god måte. Det vises for øvrig til departementets
vurderinger i Prop. 133 L (2019–2020).
Departementet understreker
at partiene og gruppene fremdeles kan samle inn underskrifter på
papir. Departementet understreker også at den digitale løsningen
ikke påvirker Sametingets valgnemnds behandling av listeforslagene.
Det foreslås ikke endringer i reglene for valgnemndas behandling
av listeforslagene. Dette skal fortsatt skje etter prosedyrene fastsatt
i § 32 i forskrift om valg til Sametinget.
Departementets forslag
legger til rette for at partier og uregistrerte grupper kan stille
liste ved sametingsvalget i 2021 på en hensiktsmessig måte.