Samferdselsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov 21. juni 2002
nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova)
og lov 27. mai 2016. nr. 14 om skatteforvaltning (skatteforvaltningsloven).
Forslagene skal legge til rette for tilsyn med kontrollutrustninger
som blir tatt i bruk som alternativ til taksameter, og skal bidra
til å ivareta tredjepartsrapportering til skattemyndighetene i drosjenæringen.
Stortinget vedtok
4. juni 2019 omfattende endringer i drosjereguleringen, jf. lov
21. juni 2019 nr. 67 om endringer i yrkestransportlova (oppheving
av behovsprøvingen for drosje mv.) og Prop. 70 L (2018–2019) Endringer
i yrkestransportlova (oppheving av behovsprøving for drosje mv.).
Endringene skal legge til rette for bedre drosjetjenester i hele
landet, bl.a. gjennom å bidra til at aktørene i større grad enn
i dag kan tilpasse tilbudet til etterspørselen. For å gi større
fleksibilitet, med lavere etableringskostnader og bedre muligheter
for å ta i bruk ny teknologi, åpner lovendringene for at løyvehavere
kan ta i bruk andre kontrollutrustninger enn taksameter, og at Samferdselsdepartementet
kan gi nærmere forskrifter om kontrollutrustninger. Endringene skulle
tre i kraft 1. juli 2020, men er på grunn av utbruddet av covid-19
utsatt til 1. november 2020, jf. lovvedtak 113 (2019–2020) og Prop.
106 L (2019–2020). Det har vist seg å være behov for ytterligere
lovhjemmel for å sikre tilsyn med nye kontrollutrustninger og tredjepartsrapportering
til skattemyndighetene. Samferdselsdepartementet fremmer derfor
i proposisjonen forslag om følgende lovendringer:
Forslag til endringer
i yrkestransportloven:
Forslag til endringer
i skatteforvaltningsloven:
Formålet
med endringene i yrkestransportloven er å legge til rette for at
det blir ført tilsyn også med andre kontrollutrustninger enn taksameter,
og at tilsynet finansieres av aktørene i markedet. Formålet med endringene
i skatteforvaltningsloven er å legge til rette for tredjepartsrapportering
til Skatteetaten også for løyvehavere som ikke bruker taksameter
og er tilknyttet drosjesentral. Samlet skal endringene motvirke
uregelmessigheter i drosjenæringen og sørge for tilstrekkelig kontroll
med de nye ordningene.
Lovforslaget har
vært på høring.