2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 17
L (2020–2021), som er en oppfølging av den omfattende endringen
i drosjereguleringen som Stortinget vedtok 4. juni 2019. Lovendringen
åpner for at løyvehavere kan ta i bruk andre kontrollutrustninger
enn taksameter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener dette
vil kunne gi større fleksibilitet, med lavere etableringskostnader
og bedre muligheter for å ta i bruk ny teknologi. De overordnede
hensynene bak kravet til taksameteret i drosjer er å sikre en seriøs
drosjenæring og at forbrukerne betaler riktig pris for drosjetjenester. Videre
skal det sikre kundenes rettigheter og behov for tilstrekkelig informasjon.
Dette er forhold som skal ivaretas også med ny teknologi.
Flertallet har merket seg at
det har vist seg å være nødvendig med ytterligere lovhjemmel for
å sikre tilsyn med nye kontrollutrustninger og tredjepartsrapportering
til skattemyndighetene. Dette gjelder endring i yrkestransportloven
for å sikre at departementet kan utpeke tilsynsmyndighet for kontrollutrustninger
og fastsette gebyr for tilsyn med nye kontrollutrusninger. Videre
er det nødvendig med endring i skatteforvaltningsloven for å sikre
at «formidlere av drosjetjenester» og «driftsansvarlig» for nye
kontrollutrustninger skal rapportere tredjepartsopplysninger til
skattemyndighetene. Endringen i begrepene er ment å fange opp at
det ikke lenger vil være plikt til å være tilsluttet en drosjesentral,
og at organisering av drosjetransport kan innrettes på andre måter
enn i dag.
Flertallet har merket seg at
endringene samlet skal motvirke uregelmessigheter i drosjenæringen
og sørge for tilstrekkelig kontroll med de nye ordningene samt finansiering
fra aktørene.
Flertallet har merket seg at
lovendringen har vært på høring, og at høringsinstansene i hovedsak
har stilt seg positive til lovendringen. Kravet om å bruke taksameter
utgjør i dag et økonomisk etableringshinder i drosjebransjen. Taksameter
er et relativ kostbart instrument og er underlagt strenge krav.
Målet med et nytt regelverk er å legge til rette for ny teknologi
som gjør etableringshinderet mindre, og at kravene er så teknologinøytrale
som mulig.
Komiteen har
merket seg departementets påpeking av at kravet i ny § 48 i yrkestransportforskriften
om at drosjer skal være utstyrt med godkjent taksameter, vil gjelde
for alle som driver persontransport som er løyvepliktig etter yrkestransportloven
§ 9. Dette trådte i kraft fra 1. november i år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at en videreføring av taksameter ville vært å foretrekke. Disse medlemmer mener
at taksameter som i dag er installert i drosjene, er et instrument
med veldig god innebygd sikkerhet og trygghet for både myndigheter
og kunder. Dette synet deles av bl.a. Økoforum, som er et samarbeidsorgan
for ansatte i offentlige virksomheter som arbeider mot økonomisk kriminalitet.
Det er ikke uvanlig at regjeringen ikke lytter til ekspertise, men
i dette tilfellet er det bl.a. myndighetenes vaktbikkjer som roper
varsko. Drosjenæringen har utviklet seg fra en versting til en foregangsbransje når
det gjelder skatteunndragelse og svart økonomi. Og nettopp dette
vil disse medlemmer påpeke
i denne saken. Disse
medlemmer vil påpeke at det kan være fristende for enkelte
aktører, uten fast tilknytning til drosjesentraler, å lure unna
skatter og avgifter. Hvordan regjeringen kan være trygg på at kontrollmyndighetene
skal få kontroll over applikasjoner som eies, betjenes og drives
av utenlandske foretak, stiller disse medlemmer spørsmål ved.
Sikkerhet mot hacking og manipulasjon av slike applikasjoner er
et annet usikkerhetsmoment.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre kravet om innstallert taksameter i drosjer..»
Hvis stortingsflertallet
allikevel presser gjennom innføring av en applikasjonsøkonomi, er
det viktig at det settes opp så mange sperrer for misbruk som det
er mulig. Regjeringens intensjon er at endringene som er foreslått
i denne saken, skal motvirke uregelmessigheter i drosjenæringen
og sørge for kontroll med de nye ordningene, samt at aktørene skal
finansiere slik kontroll. Men om dette er mulig å få til, stiller disse medlemmer seg
skeptisk til.