3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til at sosialhjelp er vårt siste økonomiske
sikkerhetsnett i velferdsstaten for de som ikke kan forsørge seg
selv. Komiteen viser
til at det er avgjørende for integreringen at de som bosettes i
Norge, raskt lærer seg norsk for å ta del i samfunnet og få arbeid. Komiteen mener
det er viktig å legge til rette for god norskopplæring, men understreker
at enhver har et eget ansvar for å lære seg norsk og tilegne seg
nødvendige kvalifikasjoner slik at man kan bli integrert og i stand
til å forsørge seg selv gjennom arbeid.
Komiteen viser til at velferdssamfunnet
forutsetter at alle bidrar etter evne. Komiteen mener det å stille
krav handler om å sikre bærekraften i velferdsordningene og forutsetningene
for velferdssamfunnet. Komiteen vil
påpeke viktigheten av at mottakere av sosialhjelp skal ha nødvendig
oppfølging for å kunne hjelpes ut i arbeid.
Komiteen mener det er alvorlig
at manglende norskkunnskaper ofte er en viktig faktor til at noen
mottar sosialhjelp, og merker seg det som står i proposisjonen:
«Det er en vedvarende
tendens til at personer som er født i utlandet er mer avhengig av
økonomisk sosialhjelp, sammenlignet med norskfødte med innvandrerforeldre
og med befolkningen for øvrig.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter at
det innføres en plikt for kommunen til å stille vilkår om norskopplæring
der manglende norskkunnskaper er en viktig del av årsaken til at
en sosialhjelpsmottaker ikke er selvforsørget gjennom arbeid.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
mener vilkår om norskopplæring imidlertid ikke skal avgrenses dem
under 30 år.
Dette flertallet fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at vilkår om norskopplæring etter integreringsloven
skal gjelde alle i yrkesaktiv alder.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at da vilkår om
aktivitet (aktivitetsplikt) ved tildeling av økonomisk stønad til
personer under 30 år ble innført 1. januar 2017, var målet å styrke
den enkeltes muligheter for overgang til arbeid eller utdanning.
Å stille krav er å bry seg. Plikten gjelder ikke bare mottakeren,
men også at kommunen skal tilby aktiviteter som fremmer denne overgangen. Staten
skal stille krav, men også stille opp. Manglende norskferdigheter
er helt klart en barriere for arbeidsdeltakelse. Unge under 30 år
har vært en prioritert gruppe for forsterket innsats fra regjeringens
side, både fordi det er viktig å forebygge varig utenforskap, og
fordi det antas at denne gruppen har bedre muligheter for overgang
til arbeid eller utdanning og derfor raskest kan dra nytte av oppfølgingen
plikten gir. Erfaringene fra dette vil bli overført dersom man velger
å utvide aktivitetsplikten til nye grupper. Det er derfor naturlig
at også vilkår om norskopplæring for stønad til livsopphold prioriterer
forsterket innsats overfor sosialhjelpsmottakere under 30 år som
ikke er i målgruppen for introduksjonsprogrammet, men som mangler
arbeid på grunn av manglende språkkunnskaper.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det å beherske norsk på et
visst nivå er en forutsetning i de aller fleste jobber i Norge. Disse medlemmer mener
det er av stor betydning at Nav i alle saker gjør en individuell
vurdering av hvorvidt norskopplæring kan bidra til å hjelpe en person
inn i arbeidslivet. Disse
medlemmer vil imidlertid presisere at muligheten til å stille
krav om norskopplæring ligger i loven allerede i dag.
Disse medlemmer vil videre
understreke at en forutsetning for at Nav kan stille slike krav,
er at den enkelte kommune faktisk har de nødvendige ressursene til å
kunne tilby norskopplæring av tilstrekkelig kvalitet. Disse medlemmer viser
til at flere av høringsinstansene peker på at en plikt til å vurdere
språkopplæring vil medføre økte utgifter for kommunene ut over det
som er estimert fra departementet. Det eksisterende norskopplæringstilbudet
varierer mye fra kommune til kommune, og mange steder vil det bli
kostbart å skulle bygge opp et nytt tilbud. Disse medlemmer mener derfor
at kommunene må kompenseres for nødvendige merutgifter knyttet til
nye krav om norskopplæring, og ber regjeringen komme tilbake på
egnet måte med en plan for dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at saken gjelder regelverk for
utbetaling av kommunal sosialhjelp. Regjeringen foreslår å endre sosialtjenesteloven
§§ 20 og 20 a slik at det innføres en plikt for kommunen til å stille
vilkår om norskopplæring dersom manglende norskkunnskaper er årsaken
til at en person ikke er selvhjulpen (norskopplæringsplikt). Plikten
skal gjelde den som har rett og plikt til å delta i introduksjonsprogram
etter lov om integrering. Det foreslås også at kommunen skal få
en plikt til å vurdere å stille vilkår om norskopplæring for alle
andre som ikke er selvhjulpne fordi de ikke kan norsk (vurderingsplikt).
Det presiseres at endringene i § 20 a i første omgang skal gjelde
stønadsmottakere under 30 år, ettersom bestemmelsen om at det skal
stilles krav om aktivitet for sosialhjelpsmottakere over 30 år ikke
har trådt i kraft.
Sosialhjelp skal
være en midlertidig ytelse for folk som er i en kritisk økonomisk
situasjon, altså er ordningen som en siste økonomisk skanse for
å hjelpe folk. Dessverre er det mange som er avhengige av sosialhjelp over
lengre tid. Dette
medlem er en varm tilhenger av prinsippet «gjør din plikt,
krev din rett», men mange personer som får sosialhjelp, har i praksis
en meget vanskelig livssituasjon med liten evne til å gjøre mer
enn å forsøke å klare seg selv. Noen er imidlertid i en bedre situasjon. Dette medlem er
uenig i å innføre plikter på sosialhjelpen uten at det gir sosialhjelpsmottakeren
rett til å utføre pliktene med offentlig bistand. En slik offentlig
bistand for å kunne gjennomføre plikten er etter dette medlems vurdering nødvendig
for at det skal bli effektivt og positivt for sosialhjelpsmottakeren.
Hele poenget med plikter og retter er at folk skal komme litt mer
ut av sitt uføre.
Dette medlem viser til at
det foreliggende forslaget gjelder de som er dårlige i norsk språk.
Derfor gjelder forslaget i praksis flyktninger eller innvandrere
i første eller andre generasjon. Her må det norske fellesskapet opptre
slik at rettigheter og forpliktelser ivaretas. Regjeringen drøfter
norskopplærings- og vurderingsplikten svært omfattende, som følge
av at en rekke høringsinstanser er kritiske. KS fremhever blant
annet at kommunene allerede har anledning til å tilby norskopplæring gjennom
dagens aktivitetsplikt, at departementets forslag om å innføre en
slik plikt fremstår som en unødvendig detaljstyring av kommunene,
og at forslaget vil medføre økte kostnader for kommunene som må
kompenseres. Fylkesmannen i Oslo og Viken påpeker at innføring av
vurderings- og norskopplæringsplikt vil ytterligere komplisere et
regelverk mange kommuner allerede i dag ikke klarer å etterleve.
Dette medlem vil understreke
at sosialhjelpsmottakerne er en uensartet gruppe som kan ha sammensatte
behov. Den inkluderer personer som trenger en midlertidig støtte
i en kort periode, men også dem med langvarige utfordringer knyttet
til bosituasjon, psykisk og fysisk helse, rus, kriminalitet eller
kompetanse. Kommunen skal alltid foreta individuelle vurderinger
basert på en kartlegging av det behov stønadsmottaker har. Dersom
mottakerne har sammensatte utfordringer, og språk er en av disse,
må kommunen vurdere om det skal stilles vilkår om norskopplæring,
eller om andre vilkår er bedre egnet. Regjeringen drøfter i proposisjonen
hvilke konsekvenser forslagene har med tanke på dilemmaet om at
forslagene kan være diskriminerende ut fra etnisitet. Dette medlem legger
til grunn at lovendringene kan praktiseres i samsvar med våre internasjonale
forpliktelser.
Dette medlem forstår regjeringens
forslag slik at det bygger på en vurderingsplikt, altså å vurdere
om det er riktig å pålegge plikter, og videre om norskopplæring skal
stilles som krav, altså norskopplæringsplikt. Dette medlem vil understreke
at lovendringen ikke skal bryte med den grunnleggende verdien at
alle uansett må sikres midler til helt nødvendig livsopphold. Dette medlem vil
også understreke det faktum at personer i den gruppen som søker
sosialstønad er i svært ulike situasjoner. For noen er den viktigste
muligheten til å komme ut av deres økonomisk vanskelige livssituasjon å
lære norsk. Ut fra norsk tradisjon om «gjør din plikt, krev din
rett» er dette ikke et urimelig krav. I slike tilfeller må det altså
kunne stilles krav om opplæringsplikt i norsk. Det er en logisk
konsekvens av dette at man for å få sosialstøtte også må være med
på et tilbud om å forbedre sine norskferdigheter. Innholdet i et
slikt tilbud vil måtte baseres på de forutsetninger vedkommende har.
Det kan være språkopplæring, både i teoretisk form og/eller i praktiske
omgivelser. Poenget er å komme ut av en isolasjon som hittil ikke
har ført til nødvendige norskferdigheter for å kunne delta i det
norske samfunnslivet.
Dette medlems vurdering er
at kun bruk av tvang, altså å holde tilbake sosialstøtte dersom
stønadsmottakeren ikke oppfyller noen plikter, vil gi svært beskjedne
resultater i praksis. Samtidig må de det gjelder, forstå at det
norske velferdssamfunnet er basert på at en også yter en innsats
selv, altså oppfyller en plikt. På bakgrunn av dette vil dette medlem støtte
regjeringens forslag til lovendring. De sosialhjelpsmottakere som
i det vesentlige er kommet i denne vanskelige situasjonen fordi
de ikke behersker norsk språk, må tilbys, og gjennomføre, det skisserte
tilbudet med teoretisk og/eller praktisk forbedring av sine norskferdigheter.
Dette medlem vil understreke
at norskopplæringsplikten kan gjennomføres på ulike måter og ha
ulik varighet. I noen tilfeller kan kommunenes kvalifiseringsprogram
(KVP) være aktuelle. I andre tilfeller kan det være hensiktsmessig
med andre tilbud. Dette må vurderes ved de ulike Nav-kontorene ut
ifra de lokale forholdene. Dette medlem vil understreke
at kommunenes ekstra utgifter som følge av dette tiltaket, som vil
gi en bedre integrering i det norske samfunnet, må finansieres gjennom
øremerkede overføringer til kommunene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at saken omhandler
endringer i lovverket for sosialhjelp om å stille vilkår om norskopplæring
dersom manglende norskkunnskaper er årsaken til at en person ikke
er selvhjulpen. Dette medlem understreker
at økonomisk sosialhjelp er en stønad som gis fra Nav til personer
som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold gjennom arbeid
eller andre ordninger. Stønad etter sosialtjenesteloven skal sikre
et forsvarlig livsopphold, og sosialhjelpen er således et minimum
av økonomisk sikkerhet som i utgangspunktet er ment å være for en
midlertidig periode for mottaker av stønaden. I sosialtjenestelovens
formålsparagraf heter det:
«Formålet med loven
er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk
trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo
selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og
aktiv deltakelse i samfunnet.
Loven skal bidra
til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og
samordnet tjenestetilbud.
Loven skal bidra
til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.»
Dette medlem viser til at
det i forslaget innføres en mulighet for at stønad reduseres ved
brudd på vilkår. Det fremkommer i forslaget at stønaden ikke kan
reduseres til et uforsvarlig lavt nivå, men ikke hva et uforsvarlig
lavt nivå er. Dette
medlem understreker at kostnaden ved å gjennomføre forslaget
skal dekkes innenfor gjeldende økonomiske rammer for kommunene.
Flere høringsinnspill påpeker at kommunene allerede har anledning
til å stille krav om opplæring som følge av aktivitetsplikten for
mottakere under 30 år, jf. sosialtjenesteloven § 20 a. Bruk av vilkår
for personer under 30 år:
«Det skal stilles
vilkår om aktivitet for tildeling av økonomisk stønad til personer
under 30 år, med mindre tungtveiende grunner taler mot det. Det
kan også stilles andre vilkår for tildeling av økonomisk stønad, inkludert
vilkår etter § 25.
Vilkårene må ha
nær sammenheng med vedtaket. De må ikke være uforholdsmessig byrdefulle
for stønadsmottakeren eller begrense hans eller hennes handle- og
valgfrihet på en urimelig måte. Vilkårene må heller ikke være i
strid med andre bestemmelser i loven her eller i andre lover.
Ved brudd på vilkår
kan det fattes vedtak om at stønaden reduseres, forutsatt at det
i vedtaket om stønad er informert om muligheten for slik reduksjon.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om reduksjon av
stønaden.»
Dette medlem mener forslaget
innebærer en unødvendig detaljstyring av norske kommuner all den tid
det allerede foreligger aktivitetsplikt og en rett til individuell
oppfølgingsplan. Forslaget forplikter ikke til tettere oppfølging
og bedre opplæring for de som har behov for det, i form av en plikt
for kommunene til oppfølging. Forslaget strammer derimot inn på
en stønad som sikrer et minimum av økonomisk sikkerhet for de som
lever av sosialhjelp. Dette
medlem slutter seg til flere av høringsinnspillene som trekker
frem at det er viktig å øke norskkunnskaper, men at virkemiddelet som
foreslås, er feil. Flere kommuner påpeker at forslaget vil ha økonomiske
konsekvenser for kommunene, blant annet ettersom norskopplæringstiltak
ofte vil være dyrere enn de tiltakene kommunene tradisjonelt benytter
seg av i dag. Dette
medlem understreker viktigheten av tett oppfølging og norskopplæring
som fungerer og kvalifiserer til deltakelse i det norske samfunnet
og arbeidslivet, slik som Jobbsjansen og Kvalifiseringsprogrammet.
Dette medlem er uenig i regjeringens
forslag og anbefaler at forslaget ikke vedtas.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvide målgruppen for Jobbsjansen og inkludere kvinner
som mottar sosialhjelp, i den.»
«Stortinget
ber regjeringen trekke Kvalifiseringsprogrammet ut av rammebevilgningen
til kommunene og gjenetablere det med en statlig tilskuddordning,
slik at volumet og statens medfinansiering kan sikres.»
«Stortinget
ber regjeringen stille kvalitetskrav til tiltak og språkopplæring
som gis i hele Nav-systemet, og kartlegge om tiltakene er tilstrekkelig
individtilpasset mennesker i vanskelige livssituasjoner og har god
nok kvalitet og varighet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til kommuner om en oppfølgingsplikt
som sikrer tett og tilstrekkelig oppfølging av mottakere av sosialhjelp
med behov for norskopplæring.»
«Stortinget
ber regjeringen kartlegge bruken av Kvalifiseringsprogrammet i kommunene.»