Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen legger fram forslag om utbygging og finansiering
av rv. 4 på strekningen Roa–Gran grense inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lygnebakken i
Innlandet. Prosjektet er en videreføring av utbyggingen av rv. 4
på strekningene Lunner grense–Jaren og Lygna sør i tidligere Oppland
fylke (Amundrud–Almenningsdelet) som ble fullført i 2017.
Komiteen gjør oppmerksom på
at vegen fungerer både som lokalveg og som hovedvegforbindelse mellom
regionen og Gardermoen, Oslofjordområdet og videre til Europa. Prosjektet
innebærer at utbyggingen av rv. 4 fra kommunegrensen mellom Gran
og Lunner til Jaren blir videreført sørover fra dagens påkobling
ved kommunegrensen til Roa.
Komiteen viser til at en utbedring
av strekningen nordover vil gi om lag 26 km med ny/utbedret veg,
derav 4,1 km firefeltsveg med midtrekkverk og fartsgrense 100 km/t.
Sammen med utbyggingen på strekningen Lunner grense–Jaren medfører
utbyggingen at det blir om lag 13,5 km sammenhengende firefelts
veg fra Roa til Jaren. Strekningen får gang- og sykkelveg. Strekningen
Jaren–Amundrud omfatter utbedring og breddeutvidelse av om lag 3,8
km eksisterende veg. Vegbredden blir 14,25 m med forbikjøringsfelt
og midtrekkverk. Fartsgrensen blir 80 km/t. Strekningen Almenningsdelet–Lygnebakken
omfatter utbedring og breddeutvidelse av om lag 5 km eksisterende
veg. Ny vegbredde blir 8,5 m, og fartsgrensen blir 80 km/t. Det
skal bygges bru for kryssing av eksisterende rv. 4 over elva Vigga.
Videre skal det bygges et planskilt kryss med E16 ved Roa.
Komiteen viser til at finansieringen
er basert på statlige midler og bompenger. Det legges opp til anleggsstart
våren 2021. Prosjektet ventes ferdigstilt i løpet av 2024.
Komiteen viser til at det foreligger
vedtatte reguleringsplaner for utbyggingen, og at det er gjennomført ekstern
kvalitetssikring (KS2) av utbyggingen.
Komiteen viser til at styringsrammen
er satt til 1 980 mill. kroner med en kostnadsrammen på 2 180 mill.
kroner.
Komiteen viser til at prosjektets
samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til -480 mill. 2019-kroner. Netto
nytte over totale kostnader er beregnet til -0,2. Netto nytte per
budsjettkrone er beregnet til -0,8.
Komiteen viser til at utbyggingen
er forutsatt finansiert med statlige midler som utgjør om lag 34
pst., og bompenger med en innkrevingsperiode på 15 år. Komiteen viser
til at tidligere Oppland fylkeskommune vedtok å stille garanti for
bompengelånet, og at bompengeopplegget er politisk behandlet i de
aktuelle kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at strekningen Roa–Gran grense
inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lyngnebakken i Innlandet er
en videreføring av utbyggingen av rv. 4 på strekningen Lunner Grense–Jaren
og Lyngna sør, som åpnet i 2017. Disse medlemmer har merket
seg at rammene for finansieringen av denne strekningen bygger på
Prop. 50 S (2012–2013), derfor følgende ble vedtatt av Stortinget
ved behandlingen 13. januar 2013:
«Det legges opp til
å etablere en bomstasjon på ny rv. 4 og en bomstasjon på dagens
rv. 4, rett nord for kommunegrensa til Lunner kommune. Det er lagt
til grunn etterskuddsvis innkreving i automatiske bomstasjoner (begge
kjøreretninger). Med forutsetningene i finansieringsplanen er innkrevingsperioden
beregnet til om lag 15 år.»
Det skulle dermed
ikke være noen stor endring i beklastningen på lokalbefolkningen
som følge av Prop. 23 (2020–2021).
Disse medlemmer har merket
seg at det i denne proposisjonen legges opp til en ny bomstasjon
på utbedret rv. 4 nord for avkjøringen til Lyngna skisenter, og at
de to prosjektene vil bli sett i sammenheng. Disse medlemmer har videre
merket seg at finansieringsplanen bygger på 5,5 pst. rente de første
10 årene, som er 1 pst. lavere enn i Prop. 50 S (2012–2013). Det
synes allikevel noe høyt gitt dagens rentenivå. Disse medlemmer har merket
seg at garantiansvaret fra fylkeskommunen ble vedtatt i 2017, og
at det viktigste nå er å få vedtatt prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at bomstasjoner/bomsnitt har
den ulempen at bilistene betaler for å passere et punkt, uavhengig
av hvor lang distanse de kjører. Dette kan få svært negative konsekvenser
for lokalbefolkningen som er bosatt i nærheten av en bomstasjon,
ved at de ofte må passere bomstasjonen i nærmiljøet. Inntil det blir
mulig å innføre betaling for kjørte kilometer på ny veg gjennom
vegprising eller andre tilsvarende ordninger, mener disse medlemmer at
avbøtende tiltak må iverksettes for lokalbefolkningen som får bomstasjoner
plassert i nærmiljøet.
Disse medlemmer viser til at
det er innarbeidet en praksis for at fylkeskommunene stiller garanti
for bompengeselskapers lån i statlige vegprosjekter. Det er en utfordring
for fylkeskommunene at høye garantibeløp kan gi dårligere lånebetingelser,
ettersom lånegjeld og garantiansvar vurderes samlet. Dette er en
utfordring både KS og samtlige fylkeskommuner har påpekt flere ganger. Disse medlemmer mener
staten selv må stille garanti for statens egne veger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er overrasket over at proposisjonen
legges frem med forslag om bom på sidevei, særlig siden dette var
en viktig del av samarbeidet mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet.
Sideveiene brukes først og fremst av folk som kjører til og fra
barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger. Det blir feil
å belaste disse tungt, og disse medlemmer vil foreslå
statlig fullfinansiering både for å fjerne bom på sidevei og for
å minske bompengebelastningen for folk flest.
Disse medlemmer er imot innkreving
av bompenger fra bilister og mener investeringer i viktig infrastruktur
er et offentlig ansvar som burde være finansiert av det offentlige.
Bompenger er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg
til skatter og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune.
Økt belastning fra bompenger er en bekymring for mange vanlige folk,
en bekymring disse
medlemmer har forståelse for og deler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
den betydelige samferdselssatsingen som skjer over hele landet.
God infrastruktur er viktig for å styrke næringslivets konkurranseevne,
gi innbyggerne en enklere reisehverdag og øke trafikksikkerheten. Flertallet viser
til at det er vekst i infrastrukturinvesteringer og vedlikehold
over hele landet. Flertallet mener
det er positivt at det legges opp til god veistandard med firefeltsvei
på 4 km i den sørlige delen av prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at denne delen passer godt inn
i den helhetlige planen for firefeltsvei på hele rv. 4.
Disse medlemmer viser til at
det har vært sterkt lokalpolitisk ønske om å få realisert denne
utbyggingen av rv. 4, men at den ikke oppfyller behovet for en sammenhengende
enhetlig standard med fire felt fra Biri til Oslo. Disse medlemmer er også skeptiske
til å bruke så mye skattepenger og bompenger på å bygge en vei som
ikke har tilstrekkelig kvalitet eller kapasitet til å ivareta dagens
og fremtidens transportbehov, både for bilister og lastebilnæringen.
Disse medlemmer viser til at
planleggingen av denne utbyggingen er basert på gårsdagens trafikkbehov
og gammeldags tankegang basert på slik Statens vegvesen jobbet tidligere.
Etter at Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
etablerte Nye Veier, har denne dårlige og særnorske måten å bygge veier
på heldigvis blitt endret. Hovedveinettet som Nye Veier nå bygger
ut, er basert på en standard med fire felt og 110 km/t. Disse medlemmene forventer
også at regjeringen og Statens vegvesen følger opp dette videre, og
følgelig finner disse
medlemmer det underlig at regjeringen har valgt å legge frem
en proposisjon basert på et utdatert behov hvor det ikke er en helhetlig
og sammenhengende standard med fire felt, men hele tre forskjellige
standarder som varierer mellom bare 8.5 med to felt, 14, 25 m med
to/tre felt og en smal fire-felts variant på 20 m. Disse medlemmer oppfordrer
regjeringen til å besørge at Statens veigvesen ser på muligheten
for å optimalisere prosjektet slik at det blir mest mulig enhetlig
standard og økt samfunnsnytte med redusert reisetid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre prosjektet rv. 4 Roa–Gran grense
inkl. Jaren–Amundrud/Almenningsdelet–Lygnebakken i Innlandet innenfor
en kostnadsramme på 2 180 mill. 2020-kroner. Samferdselsdepartementet
gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammen for faktisk prisstigning.
Stortinget legger til grunn statlig fullfinansiering.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at mange innbyggere
i nærheten av bomstasjoner får en urimelig høy belastning, og betaler
forholdsmessig mye bompenger sammenlignet med deres faktiske bruk
av veien. Disse medlemmer mener
det bør innføres avbøtende tiltak for lokalbefolkningen i slike
tilfeller.
Disse medlemmer viser til at
prosjektet skal finansieres med 1 303 mill. kroner i bompenger. Disse medlemmer viser
til at det stilles fylkeskommunal garanti i prosjektet, samtidig
som Stortinget i vedtak 2 (2020–2021) vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen
fremme sak for Stortinget hvor staten overtar garantiansvaret for
bompengelån på riksveg, både på nåværende og framtidige prosjekter.»
Disse medlemmer viser til at
bompengegjelden har skutt fart med samferdselsministere fra Fremskrittspartiet,
og at det nå må gjøres grep for å få ned bompengegjelden. Disse medlemmer håper
derfor at Stortingets vedtak om statlig garantiansvar for bompengelån
effektueres.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet legger til grunn at vedtaket om statlig
bompengegaranti vil gjelde også dette prosjektet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at det er et
stort behov for opprusting av rv. 4 på denne strekningen. Dette
medlem ville primært ha valgt en to-trefelts løsning på de 4,1 km
med firefelts motorvei som er planlagt på strekningen mellom Roa
og Grans grense. Trafikkmengden her kan ikke forsvare en firefeltsløsning.
Dette medlem mener at vi framover
er nødt til å skalere ned veiene våre i mye større grad, fra firefelts
til to- og trefelts løsninger, dette for å spare areal, miljø og penger.
Da kan samme midler rekke til andre store utbyggingsbehov for trygge
veier i distriktene.
Men dette medlem vil påpeke at
både lokalpolitikere – og ikke minst stortingspolitikerne – blir
servert ferdige planer, med ferdig skalerte løsninger, der man må
stemme for løsninger som ikke er optimale, men som man på grunn
av viktige behov ikke kan stemme imot.