Komiteens
merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 22
L (2020–2021) om endringer i vegtrafikkloven § 36 nr. 3 og nr. 6,
samt § 36 a og b og yrkestransportloven § 40 og § 41 a som innebærer
en justering av dagens bestemmelse om adgang til å holde tilbake
kjøretøy der det er nødvendig for å sikre betaling av ilagte sanksjoner
for brudd på vegtrafikklovgivningen. I dag kan kjøretøyet bare holdes
tilbake for å sikre betaling av sanksjoner ilagt føreren.
Komiteen har merket seg at
dersom bot eller overtredelsesgebyr ikke blir betalt på stedet,
er det med dagens lovgiving begrensede muligheter for å inndrive betalingen
på tvers av landegrensene, med unntak av i de nordiske landene,
hvor det finnes en overenskomst.
Komiteen merker seg videre
at EU-domstolen i sak C-501/14 har konkludert med at tilbakehold
av transportforetakets kjøretøy for å sikre betaling av bot eller
overtredelsesgebyr ilagt føreren, ikke er proporsjonalt (og dermed
ikke tillatt) med mindre eieren av kjøretøyet holdes ansvarlig for
overtredelsesgebyret eller boten. Ordlyden i dagens bestemmelse
åpner for å holde tilbake kjøretøyet for å sikre betaling av sanksjoner ilagt
føreren uavhengig av hvem som eier kjøretøyet.
Komiteen merker seg at dagens
bestemmelse dermed legger til rette for en praksis i strid med proporsjonalitetsprinsippet
slik det er tolket av EU-domstolen. Kontrollmyndighetene har dermed
blitt instruert om å endre praksis inntil videre, slik at kjøretøy
bare holdes tilbake der fører og eier er samme person, slik at tilbakehold
ikke skjer i strid med EU-retten. Denne praksisendringen innebærer
imidlertid at inndrivingsmulighetene i tilbakeholdsretten er betydelig
svekket.
Komiteen merker seg videre
at Justis- og beredskapsdepartementet og Riksadvokaten i forbindelse med
behandlingen av Prop. 45 L (2014–2015) tok opp spørsmålet om hvorvidt
rettsikkerheten til den som ble rammet av tilbakehold, var tilstrekkelig
ivaretatt. Departementet sluttet seg da til synspunktet om at det
burde vurderes nærmere hvorvidt det var behov for å stille ytterligere
rettssikkerhetsgarantier, og at dette ville bli gjort på et senere
tidspunkt.
Komiteen merker seg at departementet
har kommet frem til at det ikke er behov for å innføre særskilte rettssikkerhetsgarantier
ut over det som allerede følger av gjeldende rett, som for eksempel
forvaltningsloven og tvisteloven.
Komiteen merker seg at forslaget
har vært på høring, og at høringsinstansene i all hovedsak er positive til
forslaget og mener endringene kan ha en preventiv effekt og sikre
bedre etterlevelse av regelverket.
Komiteen merker seg videre
at høringssvar fra YTF, Fellesforbundet, politiet, Skatteetaten
og Statens vegvesen er svart ut av departementet med justeringer
i det endelige forslaget i denne proposisjonen eller ved henvisning
til annen eksisterende lovhjemmel.
Komiteen merker seg videre
at i Sverige og Storbritannia kan tilsynsmyndigheten holde tilbake
kjøretøy, mens det i Danmark og Finland er politiet som har en slik
rett. Forslaget i denne proposisjonen gir myndighet til å beslutte
tilbakehold av kjøretøy til den som har kontrollmyndighet etter
yrkestransportloven § 38.
Komiteen merker seg at eier
av et kjøretøy som holdes tilbake, kan bli påført utgifter som følge
av at lasten kan bli forsinket, og at eier må dekke kontrollmyndighetenes
mindre utgifter i forbindelse med tilbakeholdet. Konsekvensene forbundet
med en forsinkelse kan imidlertid enkelt avverges ved å betale den
underliggende økonomiske sanksjonen eller ved å unngå å bryte reglene
som sanksjonen er ilagt for. Tilbakeholdet gjelder bare kjøretøyet,
ikke lasten.
Komiteen merker seg at tilbakeholdsretten
i denne proposisjonen gjelder å sikre inndriving av ilagte overtredelsesgebyr
eller bøter og ikke må forveksles med for eksempel bruksforbud for
å forhindre at trafikkfarlige kjøretøy fortsetter ferden.
Komiteen merker seg videre
at proposisjonen også foreslår noen mindre språklige og tekniske endringer
i loven, og at det foreslås en hjemmel for å bruke mekaniske og
elektroniske innretninger (hjullås) for å immobilisere kjøretøy
som er holdt tilbake.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Senterpartiets merknad og forslag om å redusere antall kabotasjeoppdrag
fra tre til to. Disse
medlemmer er enige i at omfanget av kabotasje bør reduseres,
og viser til at nye EU-regler for veitrafikk (mobilitetspakke) ble
vedtatt i juli 2020 i EU. De nye reglene innebærer blant annet at:
-
Sjåfører skal vende
hjem hver 4. uke, og kjøretøyet skal vende hjem hver 8. uke.
-
Virksomhetene skal
betale for sjåførenes innkvartering når sjåføren skal gjennomføre
en ukehvil utenfor kjøretøyet.
-
Reglene for postkasseselskaper
strammes inn.
-
Dagens kabotasjeregler
strammes inn ved at det innføres en karanteneperiode på 4 dager
for utenlandske kjøretøy som brukes i kabotasjekjøring.
-
Myndighetenes håndhevingsmuligheter
blir utvidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ber regjeringen forberede og
fremme forslag om innlemmelse av disse nye, innskjerpede reglene
i norsk lov så snart som mulig, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forberede og fremme forslag om begrensning av utenlandsk
lastebiltransport i Norge tråd med vedtak fra behandlingen av EUs
mobilitetspakke.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er tilhengere av at norske og utenlandske
transportører skal konkurrere på like vilkår. Slik er det ikke i
dag. Disse medlemmer mener
at det må tas tak for å stoppe denne utviklingen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen redusere antall mulige kabotasjeoppdrag fra tre
til to.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at reglene for kabotasje er del av et europeisk regelverk. Flertallet viser
videre til prosessen med å implementere EUs mobilitetspakke i Norge.
Mobilitetspakken ble vedtatt i EU i juli 2020, og når regelverksendringene
er tatt inn i EØS-avtalen, vil regjeringen snarest starte arbeidet
med implementeringen i norsk regelverk. Det er naturlig at Stortinget
kommer tilbake til disse spørsmålene i forbindelse med denne behandlingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
etterlyst de endringene som foreslås, i flere år og ønsker forslagene
som fremmes, velkommen. Nå kan myndighetene i langt større grad
få hjemmel til å stanse og holde tilbake kjøretøyer som bryter norsk lovverk
for eksempel ved brudd på kabotasjeregelverket og annet.
Disse medlemmer vil likevel
peke på de åpenbare hullene i lovverket som ikke blir dekket opp
med denne proposisjonens forslag. Spesielt gjelder dette tiltak
rundt transportørens ansvar og påseplikten. I den forbindelse henvises
det til Stortingets anmodningsvedtak 626 og 627(2019–2020), som
også regjeringen er klar over, men som ikke konkret er fulgt opp
her.
Disse medlemmer vil dessuten
understreke at tilbakeholdsretten kan benyttes for sikring av gebyr
for unnlatt eller feil bruk av bombrikke, men ikke for manglende
innbetaling av bompenger, som er hjemlet i vegloven. Dette er en
stor svakhet, siden det har vist seg svært vanskelig å inndrive
bompengegjeld, spesielt fra utenlandske transportselskaper.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en hjemmel som gjør at bestemmelser i lov
om allmenngjøring, som informasjons- og påseplikt for oppdragsgivere,
blir inntatt i vegtrafikkloven, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at utestående gebyrer og annet
mislighold, herunder blant annet brudd på allmenngjøringsbestemmelser,
inntas som en del av systemet for risikoklassifisering i transportbransjen,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide forslag til en lovhjemmel som gjør det
mulig for norske myndigheter å tilbakeholde kjøretøyer som skylder
bompenger, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»