Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Mats A. Kirkebirkeland, Erlend
Larsen, Mari Holm Lønseth og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at proposisjonen foreslår endringer i folketrygdloven som
innebærer at dagens egenandelstak 1 og 2 slås sammen til ett felles
egenandelstak. Ved en sammenslått frikortordning vil det totale
egenandelsbeløpet som betales, ikke påvirkes av hvilke tjenester
brukeren benytter. Det foreslås endringer i folketrygdloven § 5-3 som
synliggjør at de to ordningene med egenandelstak 1 og egenandelstak
2 slås sammen til ett felles egenandelstak og én felles frikortordning.
Komiteen viser til at departementet
fremholder at endringene er av teknisk karakter og medfører ingen endringer
i gjeldende rett når det gjelder hvilke helsetjenester og hvilke
godkjente egenandeler som omfattes av det nye felles utgiftstaket.
Komiteen viser til at et stort
flertall av høringsinstansene i departementets egen høring mente
sammenslåingen av egenandelstakene ville gi en enklere og mer rettferdig
ordning, men at flere understreket at en provenynøytral sammenslåing
vil kunne slå uheldig ut for mange av dagens frikortbrukere.
Komiteen finner sammenslåing
av de to egenandelstakene fornuftig, og støtter lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener det er riktig
å slå sammen egenandelstak 1 og 2, både fordi systemet blir enklere
å forholde seg til og fordi det innebærer store besparelser for
dem som har de største helseutgiftene. Disse medlemmer vil påpeke
at det er selve sammenslåingen som er tema i denne saken, og ikke
nivået på det nye samlede egenandelstaket.
Disse medlemmer noterer at
det er stor tilslutning til prinsippet om å slå sammen takene, men
noterer seg at det er delte meninger om nivået på taket. Disse medlemmer mener
hvilket nivå taket skal settes på, er et budsjettspørsmål, og vil
komme tilbake til dette i sammenheng med behandling av statsbudsjettet
for 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er urimelig av regjeringen å gjøre det dyrere å være syk midt i
en pandemi. Disse
medlemmer finner det fornuftig å slå sammen de to egenandelstakene,
da dette gir et enklere system. Samtidig vil disse medlemmer understreke
at regjeringens påstand om at de sykeste tjener mest på sammenslåingen,
er grovt misvisende. Det er de med den riktige kombinasjonen av gamle
egenandelstak som tjener på dette. For eksempel får revmatikere
lavere egenandeler hvis de har hatt utgifter til rehabiliteringsopphold,
dagens tak 2, sammen med utgifter til lege og medisiner, dagens
tak 1. På den andre siden får de kronikerne som gjerne bare bruker ett
av de to takene, som for eksempel diabetikere, folk med ulcerøs
kolitt eller kreftoverlevere, en økning på opp mot 723 kroner.
Disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett også la til 250
kroner over prisvekst, slik at endelig nytt egenandelstak vil være 3 183
kroner. Dermed vil over en million nordmenn få en økning i egenandeler.
Disse medlemmer registrerer
og forstår den sterke motstanden fra mange organisasjoner mot regjeringens
foreslåtte økning av egenandelstaket til 3 183 kroner i budsjettforslaget
for 2021. Disse
medlemmer viser til at eksempelvis Pensjonistforbundet er svært
skuffet over dette. I sitt høringsinnspill til statsbudsjettet skriver
Pensjonistforbundet blant annet:
«Vi er bekymret for
at de kortsiktige, økonomiske hensyn kan ha blitt avgjørende i denne
saken slik at prinsippet om lik tilgang til helsetjenester uavhengig
av økonomi, har blitt stilt i skyggen når man skal avgjøre nivået
på egenandelstaket.
Å sikre lik tilgang
til helsetjenester for befolkningen uavhengig av den enkeltes økonomi,
forutsetter at brukerbetalingen ikke virker som et hinder for å
oppsøke helsetjenester. Vi mener at økt pasientbetaling ikke ivaretar
et godt fordelingshensyn eller reduserer sosiale forskjeller i helse.
Vi ser at i departementets eksempel settes hjelpetrengende grupper
opp mot hverandre ved at en sårbar gruppe betaler for fordeler til
en annen sårbar gruppe. Det er et viktig prinsipp for oss, at endringer ikke
fører til inngripende konsekvenser for sårbare grupper».
Disse medlemmer slutter seg
til disse synspunktene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker istedenfor et felles frikort på
samme nivå som dagens egenandelstak 1. De som før fylte opp begge
frikortene, vil med et slikt forslag få en lettelse på 2 176 kroner.
De som i dag fyller opp egenandelstak 1, vil betale 723 kroner mindre
med et slikt forslag enn med regjeringens. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
alternative budsjett og merknader i Innst. 11 S (2020–2021) for
en slik innretning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ser positivt på alle endringer som
kan gjøre det lettere for pasientene å finne frem i jungelen av
regler og lovverk. En sammenslåing av egenandelstak 1 og egenandelstak
2 synes derfor å være fornuftig, og disse medlemmer støtter dette.
Samtidig vil disse
medlemmer påpeke viktigheten av at egenandeler til enhver
tid holdes så lave som mulig.
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2021, hvor Fremskrittspartiet foreslår
å slå sammen takene, men redusere egenandelstaket med 723 kroner
sammenlignet med regjeringens forslag. Det tilsvarer et nytt egenandelstak
på 2 460 kroner. Dette er det samme nivået som egenandelstak 1 er
i 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslag til lovendring og sammenslåing av egenandelstakene
er en oppfølging av et anmodningsvedtak fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, vedtatt i forbindelse med Stortingets behandling
av statsbudsjettet for 2018. I vedtaket ber de regjeringen vurdere
å slå sammen egenandelstakene til et felles egenandelstak med en øvre
ramme på 3 000 kroner. Disse
medlemmer vil påpeke at dette anmodningsvedtaket må sees i
lys av at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen, med støtte fra Venstre
og Kristelig Folkeparti, i statsbudsjettet for 2018 vedtok å fjerne
den såkalte diagnoselisten, og innførte egenandeler for fysioterapi.
Dette førte til at om lag 200 000 pasienter med kronisk sykdom og
funksjonshemming mistet retten til gratis fysioterapi og fikk betraktelig
høyere egenandeler. Staten fikk en innsparing på 355 mil. kroner
på omleggingen. Disse
medlemmer vil presisere at Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ikke støttet denne omleggingen, en
omlegging som sendte regningen på flere hundre millioner kroner
over til kronikere og pasienter med funksjonshemming. Disse medlemmer merker
seg at Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
med forslaget om sammenslåing av egenandelstakene vil forsøke å
skjerme de pasientene de selv har økt egenandelene for. Disse medlemmer merker
seg også at Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
i anmodningsvedtaket foreslo at et felles egenandelstak skulle ha
en øvre ramme på 3 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2021 foreslår et felles
egenandelstak for 2021 på 3 183 kroner. Disse medlemmer viser til at
en stor del av høringsinstansene uttrykker støtte til lovforslaget
om å slå sammen egenandelsordningene, som vil kunne forenkle systemet
for mange pasienter. Disse
medlemmer merker seg at flere interesseorganisasjoner og fagforeninger
argumenterer for at nivået på det nye egenandelstaket ikke må bli
for høyt. Hjernesvulstforeningen, Den norske legeforening og Norges
Handikapforbund skriver at egenandelstaket ikke må bli høyere enn
2 900 kroner.
Disse medlemmer støtter forslag
til lovendring om å slå sammen egenandelstak 1 og 2, fordi det vil
oppleves som en forenkling og vil gjøre at pasienter med ekstra
store utgifter til helsehjelp og medisiner må betale mindre egenandeler.
Omleggingen vil særlig virke positivt for pasienter som fikk store
ekstrautgifter da regjeringen i 2018 innførte egenandeler på fysioterapi. Disse medlemmer viser
til at nivået på egenandelstaket er en budsjettsak. Disse medlemmer vil
vise til at regjeringens forslag om et egenandelstak på 3 183 kroner
i 2021 ifølge Prop. 1 S (2020–2021) vil gi staten en besparelse
på 332,5 mill. kroner i 2021. Disse medlemmer merker seg
at i Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021) vises det til at ny metode
for beregning av besparelse ved sammenslått egenandelstak viser
at faktisk besparelse er om lag 120 mill. kroner lavere, og at provenynøytralt tak
i ny modell er anslått til 3 030 kroner i 2021.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser videre til Senterpartiets forslag
til alternativt statsbudsjett for 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
lovendringen. Disse medlemmer mener
imidlertid at det er svært problematisk at det i regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2021 er lagt opp til å spare penger ved å
slå sammen egenandelstakene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er bekymret for de som må betale
mer for behandling og legemidler. Høyere pris kan gjøre at folk kjøper
færre legemidler eller ikke mottar nødvendig behandling. Dette medlem mener
det er behov for informasjon om konsekvensene av effekten av sammenslåingen
og prisen som vil bli satt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen evaluere effekten av sammenslåingen av egenandelstakene
for helsetjenester i folketrygdloven kapittel 5. Evalueringen må
se på om sammenslåingen og nivået på egenandelstaket som er fastsatt
i statsbudsjettet, blant annet fører til endringer i bruken av helsetjenester
og/eller legemidler.»