Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt
Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 17
S (2020–2021).
Komiteen viser til at det i
forbindelse med overgangen til AutoPASS-betaling på fergene ble
stilt krav om et forskudd på 3 600 kroner som gir privatpersoner en
rabatt på 50 pst. og bedriftskunder en rabatt på 40 pst. for hver
fergetur. Komiteen viser
videre til at i forbindelse med koronautbruddet våren 2020, ble
det i en periode fra april til juni innført en ordning hvor forskuddsbeløpet
ble redusert fra 3 600 kroner til 1 200 kroner per måned for gruppen
med kjøretøy i klasse 1 (0–8 meter).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at statsråden i sitt svarbrev av 27. oktober
2020 peker på at en reduksjon av forskuddsbeløpet for klasse 1 til
1 000 kroner forventes å bidra til at flere reiser med 50 pst. rabatt,
og tiltaket har derfor en budsjettmessig konsekvens.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg videre at statsråden
i sitt svar også peker på at tiltaket forventes å bidra til at en
allerede høy rabattandel øker. Dersom de praktiske og økonomiske
hindrene for å skaffe seg rabatt blir så lave at nærmest alle har
rabatt, synes det lite hensiktsmessig å opprettholde en rabattordning.
Komiteen er
opptatt av å legge til rette for at de som er avhengig av å benytte
ferge på daglig basis, også får nytte av rabattordningene. For enkelte
kan et høyt forskuddsbeløp være en utfordring likviditetsmessig
og gjøre det vanskelig å skaffe seg AutoPASS for ferge. For næringstransporten
betyr dette et betydelig utlegg, og en reduksjon i forskuddsbeløpene
vil bidra positivt til likviditeten i selskapene. Komiteen mener det vil være
interessant å få vurdert forskjellige alternativer som kan forbedre
situasjonen for pendlere og næringstransporten, herunder lavere
forskuddsbeløp, økt fleksibilitet ved innbetaling av forskuddsbeløp
og bedre samordning for virksomheter med flere kjøretøy.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere lavere forskuddsbeløp for AutoPASS for ferge,
og at dette blir vurdert for alle takstgrupper.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
17 S (2020–2021) og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned forskuddsbeløpet for innbetaling til AutoPASS
for ferge til 1 000 kroner.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ser at det er utfordringer knyttet
til for høye forskuddsbeløp på AutoPASS for ferge, og mener det kan
være grunn til å vurdere dette nærmere som en del av en mer helhetlig
gjennomgang av pris- og rabattstrukturen.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar i brev av 27. oktober 2020 og er overrasket over at han problematiserer
at flere kan få mulighet til å benytte seg av fergerabatt med AutoPASS.
Det fremstår for disse medlemmer som
om statsråden i denne sammenheng utrykker større bekymring for størrelsen
på statens inntjening på fergebilletter, enn belastningen disse kostnadene
har for vanlige folks lommebøker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at fylkeskommunene langs kysten framhever store økonomiske utfordringer
i båt- og fergesektoren framover, særlig knyttet til kostnadsveksten ved
nye anbud og innføring av null- og lavutslippsløsninger. Det påpekes
at behovet for investeringer i infrastruktur er en sentral kostnadsdriver,
og at det bør tas hensyn til dette ved å øke rammene, og/eller at
dette bør inngå i nye kriterier.
Disse medlemmer viser til at
de statlige bevilgningene til fylkeskommunene ikke har stått i forhold
til de kostnadene båt- og fergefylkene har hatt i årene etter 2013.
Regjeringen Solbergs underfinansiering av fylker med stort ansvar
for båt- og fergetilbud har sammenfalt med store og viktige investeringer
som gjøres i samband med det grønne skiftet. Dette presser økonomien
knyttet til båt- og fergetilbudet ytterligere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at det er den enkelte fylkeskommune som selv prioriterer budsjettmidler
til ferge og selv setter fergeprisene. Flertallet vil påpeke at Senterpartiet
og de andre rødgrønne partiene selv må ta ansvar for i hvilken grad
de prioriterer fergedriften, siden de utgjør en del av flertallet
i flere av disse fylkeskommunene.
Flertallet viser til at siden
regjeringsskiftet i 2013 har kommunenes frie inntekter økt med anslagsvis
35 mrd. kroner, og kommunesektoren samlet sett har sett overføringene
fra staten øke betydelig. Flertallet mener derfor det
blir feil om staten skal dekke overskytende hver gang rød-grønne
fylkespolitikere ikke makter å prioritere i egne budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets forslag i Dokument
8:27 S (2020–2021), der følgende forslag fremmes:
«Stortinget ber regjeringen
innrette kriteriene for finansieringen av båt- og fergedrift slik
at fylker som har ansvar for denne delen av infrastrukturen, kan
utvikle gode tilbud basert på rimelige billettpriser.
Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til en finansieringsordning som
innebærer at staten fullt ut tar merkostnaden ved klimaomstilling
av fylkenes hurtigbåt- og fergetrafikk. Ordningen må fange opp både gjennomførte
og kommende tiltak.
Stortinget
ber regjeringen utrede en nasjonal maksimalpris for båt- og fergebilletter,
hvor staten fullt ut kompenserer fylkenes inntektstap ved innføring
av en slik ordning.
Stortinget
ber regjeringen sette ned forskuddsbeløpet for innbetaling til AutoPASS
for ferge til samme beløp som kostnad for depositum for AutoPASS-bombrikke.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det grenser til det
uredelige når Stortinget vedtar å be fylkeskommunene om å innfase nullutslippsløsninger
for ferger, og etter hvert hurtigbåter, uten at det følger penger
med. Dette medlem har gjentatte
ganger pekt på dette forhold og etterlyst økte bevilgninger til
fylkeskommunene for å dekke de økte kostnadene ved at det stilles
viktige, men mer kostbare utslippskrav i anbudene. Dette medlem vil vise til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det settes av 300 mill.
kroner ekstra til å dekke dette gjennom kommuneramma.