Endring i konsesjonsbehandling
Komiteen støtter intensjonene
om å styrke den lokale og regionale medvirkningen inkludert reindrift, skjerpe
tidskravene i konsesjonsbehandlingen, innføring av krav om tilgjengelig
nettkapasitet, strengere krav til utredninger og sterkere vektlegging
av virkning for landskap og miljø, samfunn og naboer, og styrke
de samfunnsøkonomiske vurderingene.
Komiteen er opptatt av at
det settes frister for hvor lenge konsesjoner skal vare, og at det
er naturlig å sette krav til byggestart i konsesjonen. Komiteen mener
at anlegget må være satt i drift senest 5 år etter at konsesjon
er gitt, klagebehandling ikke medregnet.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette en frist på inntil 5 år fra et prosjekt er
endelig godkjent til vindkraftanlegget må være i drift.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, mener det er en særlig svakhet ved dagens
konsesjonsbehandling at det har gått altfor lang tid, i flere tilfeller
mer enn 10 år, fra en konsesjon ble gitt til bygging kommer i gang. Flertallet vil
også påpeke at konsesjonsbehandlingen har åpnet for å gjøre for
store endringer i de planlagte vindkraftanleggene. Flertallet har merket seg
at vesentlige deler av motstanden mot vindkraftprosjekter i dag
er begrunnet nettopp i at konsesjonene er blitt gamle, og at prosjektene
er betydelig endret fra det kommunen og lokalbefolkningen ble forespeilet. Flertallet mener derfor
det er behov for å stramme inn både på frist for idriftsettelse
etter at en konsesjon er godkjent, og i langt større grad begrense
muligheten til å endre prosjektene underveis. Flertallet mener det er viktig
å redusere tiden fra melding til realisering.
Flertallet vil derfor innføre
tidsfrister i ulike faser knyttet til melding, konsekvensutredning,
detaljplan og byggestart.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
legger stor vekt på bedre lokal og regional forankring av eventuell
fremtidig vindkraftutbygging og vil styrke lokaldemokratiets rolle
i disse prosessene. Dette
flertallet legger til grunn at det er flere forhold som må
på plass, og viser til at Meld. St. 28 (2019–2020) legger opp til
flere innskjerpinger som vil bidra til å få på plass bedre prosesser
for etablering av vindkraftverk på land. Dette flertallet har merket
seg at meldingen varsler flere endringer:
-
Bedre lokal og regional
forankring
-
Egen regionvis forankring
-
Bedre utredninger
med deltakelse fra Statsforvalteren
Dette flertallet mener
det er avgjørende at det legges opp til gode lokale prosesser, og
at lokal tilslutning og lokale myndigheters medvirkning er nødvendig. Dette flertallet ønsker
å fremheve at en regionvis behandling vil gi et bedre grunnlag for
å vurdere samlet belastning på miljø og samfunn, tilgjengelig nettkapasitet,
regionale virkninger for forsyningssikkerhet og hensynet til eksisterende
kraftforsyning. Videre mener dette flertallet at en regionvis behandling
av vindkraftprosjekter er viktig for å sikre medvirkning for berørte
kommuner/fylker der utbyggingen skjer tett ved kommune- og/eller
fylkesgrensen. Det er ofte at brukerne av området ikke kun er de
innbyggere som bor i utbyggerkommunen, men også nabokommuner hvor
innbyggerne er aktive brukere av tilgrensende naturområder. Herunder
kommer også fjernvirkning av slike anlegg.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at reindriften
og samiske aktører må involveres bedre fra et tidlig stadium. Dette flertallet ser
viktigheten av at utreder må ha reindriftsfaglig kompetanse. Videre
er det ønskelig at samlede virkninger for reindriften skal vurderes
og vektlegges i konsesjonsbehandlingen.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Venstre, er tilfreds med at stortingsmeldingen
i stor grad foreslår dette.
Et femte flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil understreke nødvendigheten av god kunnskap om konsekvenser og resultater
av vindkraftutbygginger. Flere land har utviklet en klimakalkulator
versjon 1.0. Norge kan lære av dette arbeidet, og gjennom det bidra
til kontinuerlig utvikling på området gjennom det pågående forsknings- og
utviklingsarbeidet.
Dette flertallet viser til
at naturkartlegging har vært et tema i mange vindkraftsaker. Dette flertallet er
glad for at meldingen påpeker flere tiltak for både å øke kvaliteten
i dette arbeidet og skape mer tillit mellom aktørene. Dette flertallet vil
i tillegg be regjeringen vurdere om Statsforvalteren (Fylkesmannen)
bør få et særlig ansvar for tilsyn og kontroll med aktørene som
foretar naturkartlegging.
Komiteen ser
at nabokonflikter kan oppstå dersom vindkraftanlegg etableres tett
opp til annen bebyggelse. Derfor har meldingen indikert en minsteavstand på
800 meter. Det kan likevel vurderes etablering av vindmøller på
industriområder. Da vil avstandskravet på 800 meter kunne fravikes.
Det er viktig at grenseverdier knyttet til støy overholdes. Krav
til buffersoner og avstand til annen bebyggelse må fremkomme i konsesjonen.
Videre støtter komiteen at
maksimal høyde og antall turbiner skal fastsettes i konsesjonen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at det i konsesjonen fremkommer antall og høyde
på vindturbiner, og at det etableres en buffersone til bebyggelse
eller annen aktivitet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, mener vindmøller, med rett lokalisering
som for eksempel i allerede utbygde industri- og næringsarealer,
er et godt alternativ for produksjon av fornybar kraft. Kravet til
avstand til nærmeste bebyggelse må presiseres slik at de nye kravene skal
gjelde bolig og bygg med aktivitet som må skjermes for støy fra
vindmøller, mens det kan gjøres unntak for avstandskravene i områder
regulert til industri og næringsformål.
Flertallet viser til høringsinnspill
fra Norges Televisjon og mener det må stilles tydelige konsesjonskrav som
sikrer at TV-signal (ekomsignalene) ikke blir forstyrret.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, har merket seg at vindparker i
industriområder typisk bygges i mindre skala enn vindparker som
bygges i naturen. Industrivindparker bygges ofte med vesentlig lavere turbiner,
og gir dermed mindre skyggekast og støy.
Videre har dette flertallet merket
seg at bransjen selv mener utbygging av vindkraft i industriområder
ofte er økonomisk lønnsomt, og at potensialet kan være stort.
Dette flertallet erkjenner
at heller ikke utbygging i industri- og næringsområder vil være
konfliktfritt. Også slik utbygging må ta hensyn til naboer og nærmiljø,
støy, fugletrekk og andre vektige hensyn.
Dette flertallet mener de
foreslåtte avstandskravene for vindturbiner på minimum 800 meter til
nærmeste bebyggelse kan være for strenge når det gjelder utbygging
i industriområder. Normalt vil turbinene i slike områder være vesentlig
lavere enn turbiner som bygges ut i naturen, ha kortere skyggekast
og støye mindre enn større turbiner.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn i fremtidige konsesjonsbehandlinger
at utbygging av vindkraft på land ikke skal føre til nedbygging
av natur eller svekkelse av urfolks rettigheter.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan som viser potensialet for småskala
vindkraftproduksjon i havner, industriområder og andre steder der
vindkraft kan bygges ut uten å komme i konflikt med naturhensyn
og urfolks rettigheter, herunder vurdere justerte avstandskrav ved
lavere turbiner i slike områder, og komme tilbake til Stortinget
senest innen utgangen av 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at det jobbes med ulike mindre vindkraftanlegg, såkalte
gårdsmøller eller industrivind. Dette er prosjekter med langt mindre
konflikt enn de større vindkraftanleggene. Disse medlemmer vil peke på
at det her er snakk om mindre vindkraftanlegg i allerede industrialiserte
områder. Dette er typisk 3–6 vindturbiner med en totalhøyde på mellom
70 og 110 meter per turbin i industriområder, i havneområder, ved
motorsportsentre, avfallsanlegg med mer. Disse medlemmer viser til
at selskapet Greenstat har planer om å utvikle denne typen industrivindprosjekter
i størrelsesorden 1 TWh de neste årene. Disse medlemmer viser videre
til at dette selskapet anslår et potensial for denne typen småskala
utbygging på 5–10 TWh i industrialiserte områder / områder som er
betydelig preget av menneskelig aktivitet med svært lave konflikter
for natur og miljø.
Disse medlemmer hilser velkommen
krav om større avstand fra vindkraftanlegg til nærmeste bebyggelse. Disse medlemmer vil
allikevel peke på at det generelle minimums avstandskravet om 800
meter fra vindturbin til bebyggelse kan medføre problem for mindre
anlegg med lavere vindturbiner og føre til at vi får flere høye
lenger inn i viktige naturområder i stedet for utbygging i allerede
industrialiserte områder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener fylkeskommunene som det regionale
folkevalgte nivå må få et tydelig ansvar for å utarbeide regionale planer
for tilgang på fornybar kraft, og at det sees i sammenheng med nettkapasitet,
næringsutvikling og annen regional utvikling. Fylkeskommunen må
være representert i de regionale arbeidsgruppene som NVE skal opprette
for konsesjonsbehandling i hvert fylke.
Flertallet mener konsekvenser
for miljø og natur må vektes tungt. Det er behov for kunnskapsbaserte
veiledere, men også mer forskning på konsekvenser for natur, miljø,
kulturlandskapsverdiene, friluftsliv og helse.
Flertallet viser til NVEs
rapport nr. 3/2020, punkt 3.7.12. Her anbefaler NVE at det innføres
en ny lovhjemmel i energiloven som tydeliggjør kriterier for tildeling av
anleggskonsesjon i energiloven. Flertallet viser til at denne
anbefalingen ikke er fulgt opp av regjeringen i Vindkraftmeldingen. Flertallet viser
til vurderingen NVE har gjort:
«En egen bestemmelse
i energiloven med kriterier for å tildele konsesjon, vil lovfeste
minstekrav (fordeler større enn ulempene) for tildeling av konsesjon.
En slik bestemmelse vil kunne sikre at noen hensyn alltid er relevante
i konsesjonsbehandlingen, og hvilke hensyn som skal tillegges vekt
i konsesjonsbehandlingen av vindkraft. Slik forslaget er utformet
vil det ikke fremgå av lovbestemmelsen hvilken vekt de forskjellige
hensynene skal tillegges. Slik vekting overlates til en konkret vurdering
i den enkelte sak. De foreslåtte minstekravene om at fordelene er
større enn ulempene, er i tråd med dagens praksis. Forslaget vil
synliggjøre at miljø er et relevant hensyn og at det vektlegges
i alle konsesjonssaker om vindkraft.»
Flertallet mener derfor regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med et forslag om en ny bestemmelse
i energiloven. Denne må gjelde alle typer energiutbygging.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en
ny hjemmel i energiloven som lyder:
‘Konsesjon kan bare
gis hvis fordelen ved tiltaket klart overstiger skader og ulemper
for allmenne og private interesser som blir berørt. Skader og ulemper
av andre tiltak som utføres i sammenheng med det omsøkte tiltaket
skal tas med i vurderingen av om det bør gis konsesjon. Det skal
også tas hensyn til andre skade- og nyttevirkninger av samfunnsmessig
betydning.
I vurderingen av
om konsesjon bør gis skal det særlig legges vekt på konsekvenser
for friluftsliv, landskap, naturmangfold, samiske interesser, sammenhengende naturområder
med urørt preg og samlet belastning. Hensynet til kommunale og regionale
arealplaner skal vektlegges’.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette i gang en kartlegging av potensialet for mindre
vindkraftutbygginger som gårdsmøller, små anlegg nær eksisterende
industri og annen infrastruktur, og presentere en slik kartlegging
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen se på kravene til avstandsbegrensningene for vindmøller
med lavere høyde, bygget i kulturlandskapet eller allerede industrialiserte områder
og sørge for at reglene for avstand ut ifra turbinenes høyde ikke
legger unødvendige hindre i veien for slike anlegg, og komme tilbake
til Stortinget med saken i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2021.»
«Stortinget
ber regjeringen om at det ikke gis nye konsesjoner til vindkraftutbygginger
i villmarkspregede områder eller i områder hvor utbyggingen truer
utrydningstruede arter eller naturtyper.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke gis tillatelse til oppstart
av anleggsvirksomhet for kraftutbygginger før alle naturundersøkelser
det er stilt krav om, er blitt gjennomført og de nødvendige hensyn
tatt gjennom krav som stilles til arbeidet.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at innbyggere og interesseorganisasjoner
blir varslet når sonderinger mellom kommuner og utbyggere av vindkraft
eller vannkraft starter opp.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke gis konsesjoner til vind eller
vannkraftutbygging i områder hvor kunnskapen om naturen ikke er
god nok.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne har som utgangspunkt at det ikke
skal bygges ut vindkraftverk i naturen. Dette medlem mener likevel
at flere av endringene i konsesjonsbehandlingen som foreslås i vindkraftmeldingen,
vil føre til forbedringer sammenlignet med dagens konsesjonssystem.
Det er positivt at regjeringen legger opp til kortere konsesjonsvarighet,
redusert handlingsrom for å gjøre endringer i prosjektene etter
gitt konsesjon, sterkere lokal involvering og sterkere vektlegging
av naturmangfold og urfolks rettigheter.
Dette medlem mener vindkraftutbygging
på land bør forbeholdes havner, industri- og næringsområder og andre
allerede nedbygde områder. Slik utbygging vil føre til minimale
naturinngrep og vesentlig redusert risiko for konflikt med andre
interesser. Slik utbygging kan dessuten gjøres i nærheten av kraftkundene,
og dermed redusere behovet for opprusting av strømnettet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, forutsetter at såkalte produksjonslinjer
fra vindkraftanlegg fram til distribusjons- eller overføringsnett
også skal følge reglene for vindkraftverk når det gjelder reguleringsplikten
etter plan- og bygningsloven.
Flertallet mener det trengs
mer forskningsbasert kunnskap om vindressurser, vindmøllers påvirkning
på ulike miljø, natur, helse og samfunnsinteresser samt det juridiske
rammeverk. Flertallet er
positive til forslaget om å bevilge 15 mill. kroner til etablering
av et nytt forskningssenter for miljøvennlig energi, men det er viktig
at også de juridiske, helsemessige og generelle samfunnsinteresser
belyses.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det avsettes forskningsmidler både
til miljøvennlig energi og vindressurser, vindmøllers påvirkning
på ulike miljø, natur, helse og samfunnsinteresser samt det juridiske rammeverk.»
Flertallet mener
at sirkulærøkonomi også må gjelde vindmølleparker slik Nordisk råd
og EU har tatt initiativ til.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innarbeide i konsesjonene krav om å dokumentere
hvordan vindmølleinstallasjoner i størst mulig grad kan inngå i
sirkulær økonomi.»