Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til
representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby
har uttalt seg om forslaget i brev av 16. oktober 2020. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har merket seg at
antallet private alternativer i skolesektoren har økt under regjeringen
Solberg. Det er 99 flere private grunnskoler nå enn i 2009–2010,
og 10 000 flere barn går på private grunnskoler nå enn for ti år
siden. Utdanningsspeilet 2019 viser at 23 pst. av de videregående
skolene er private, og at ca. 8 pst. av elevene velger private skoler. Komiteen merker
seg videre at det er store forskjeller mellom fylkene på hvor mange
elever som går på private skoler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at friskoleloven ble endret i 2015.
En skole som blir godkjent etter dagens friskolelov, er en skole
som tilbyr grunnskole og/eller videregående opplæring på særskilt
grunnlag. Skoler godkjent etter friskoleloven, har rett til statstilskudd.
Friskoleloven gir kommunene og fylkeskommunene en innsigelsesrett
når skoler søker om å starte opp eller ønsker å utvide elevtallet.
Flertallet vil videre vise
til at friskoleloven og universitets- og høyskoleloven regulerer
statlige tilskudd til private skoler (friskoler) og private høyskoler. Private
skoler eller høyskoler som mottar statstilskudd, har etter loven
ikke adgang til å ta ut utbytte.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at det er foreldrene som har ansvar for barnas oppvekst
og oppdragelse. At barna får en god skolegang, er noe av det viktigste
for både barna, foreldrene og samfunnet som helhet. Dette flertallet vil påpeke
at det er viktig med et mangfold av skoler for å sikre dette. Alle
elever fortjener en best mulig utdanning som passer den enkelte.
Dette flertallet vil påpeke
at de private skolene ivaretar retten for elever og foreldre til
å velge en alternativ skole som dekker deres behov. Videre bidrar
privatskolene med mange nyskapende og innovative skoler, som igjen
kan stimulere og inspirere andre skoler til videre utvikling.
Dette flertallet vil videre
påpeke at mange private skoler satser på å utvikle en mer praksisrettet
utdanning og effektive opplæringstilbud for bedriftsmarkedet. For dette flertallet er
det viktig å gi disse skolene muligheter til å utvikle seg, både
pedagogisk og kommersielt.
Dette flertallet vil påpeke
at private skoler utøver et viktig samfunnsoppdrag ved å utdanne
kompetanse som samfunnet og arbeidslivet trenger, og bidrar til
verdiskapingen som skal til for å opprettholde velferdsstaten. Særlig
de private fag- og høyskolene har gått foran og utviklet gode former
for samarbeid med arbeidslivet.
Dette flertallet vil understreke
at det er kapitalkrevende og risikofylt å satse på privat skoledrift
innenfor utdanningssektoren. Ønsker man at private skoler skal bidra
med å utvikle faglig gode og markedsrettede utdanningsinstitusjoner,
må rammebetingelsene ligge til rette for dette og være mest mulig
forutsigbare over tid.
Dette flertallet vil påpeke
at eksisterende lovverk stiller strenge og klare krav og legger
til rette for seriøse aktører som ønsker å drive skolevirksomhet
av høy kvalitet. Systemet er slik at det gjennomføres tilsyn og
kontroll som avslører når aktører beriker seg på statstilskudd i
strid med regelverket. Dette
flertallet vil understreke viktigheten av å ha klare regler
som sikrer at elevene og studentene får en utdanning av god kvalitet,
og som sikrer at skattebetalernes penger brukes forsvarlig.
Dette flertallet vil også påpeke
at det ikke må settes for mange byråkratiske krav og reguleringer
til private skoler. Kreative krefter som ser mulighetene og ikke
minst behovene i utdannings- og arbeidsmarkedet, bør oppmuntres
til å skape ulike utdanningstilbud. Det offentlige må ikke legge
unødvendige hindringer i veien for dette. Dette flertallet mener det
er viktig at lovverket tydelig legger til rette for oppstart og
utvikling av private skoler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at universelle velferdstjenester som skole i hovedsak skal drives
av det offentlige. Det er en styrke at barn går i den samme skolen,
der de tar del i fellesskapet og mangfoldet de møter ellers i samfunnet. Disse medlemmer mener
at fellesskolen bygger opp tilliten og ned forskjellene mellom folk,
og at det er bra for fellesskapet, økonomien og livskvaliteten vår. Skolen
er den viktigste fellesarenaen for barn og unge, og brede faglige
og kulturelle elevfellesskap fremmer læring og styrker best elevenes
identitet og evne til dialog, respekt og toleranse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser med bekymring
at stadig flere elever går på private skoler under styret til regjeringen
Solberg. Siden skoleåret 2013/2014 har antallet elever på privatskoler
økt med nesten 50 pst. I samme periode har det blitt godkjent 157
nye privatskoler. Disse
medlemmer viser til at friskoleloven slår fast at offentlige
midler og skolepenger til private skoler fullt ut skal komme elevene
til gode. Likevel bør regelverket for friskoler strammes inn for
å sikre at denne bestemmelsen ikke kan omgås. Disse medlemmer mener særlig
det er grunn til å se på regelverket for handel med nærstående for
selskaper som eier mange skoler, og andre forhold som gjør det vanskelig
å ettergå hvordan offentlige tilskudd brukes.
Disse medlemmer er bekymret
for den store veksten i såkalte profilskoler, i all hovedsak idrettsungdomsskoler,
skoler som i hovedsak kun skiller seg fra den offentlige skolen
med litt ekstra fokus på kroppsøving. Disse skolene tilbyr ikke
et alternativ, men er ren konkurranse med den offentlige fellesskolen
fra store kommersielle skoleeiere. Kommersielle interesser skal ikke
styre elevenes utdanningstilbud.
Disse medlemmer mener kommuner
og fylker er best skikket til å bestemme sin egen skolestruktur. Dette
endret seg da Solberg-regjeringen åpnet for såkalte profilskoler
og gikk bort fra privatskoleforliket om at privatskoler som fikk
statsstøtte, skulle være religiøse og pedagogiske alternativ. Disse medlemmer viser
til at dette satte kommuner og fylker i en helt ny situasjon, der
privatskoler kan konkurrere med den offentlige skolen om elever.
Disse medlemmer ønsker et lovverk
som ivaretar at kommuner og fylker selv får bestemme sin skolestruktur,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å foreslå endringer i friskoleloven slik at godkjenning
etter friskoleloven § 2-1 ikke skal gis dersom den aktuelle vertskommunen
eller vertsfylket går imot slik godkjenning.»
Disse medlemmer vil
understreke at kommuner og fylker i sine vurderinger må se hen til
om det finnes skoletilbud i rimelig nærhet som lar foreldre i kommunen
eller fylket velge et skoletilbud basert på alternativt livssyn
eller pedagogikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at verdioverføring ved salg, fisjon og fusjon normalt vil være
forbudt etter friskoleloven. Samtidig kan manglende informasjon
om slike transaksjoner innebære en risiko for at lovbrudd ikke avdekkes. Disse medlemmer viser
til at friskoleloven § 7-2 gir hjemmel for at «[d]epartementet kan
gi forskrift om meldeplikt ved sal, fusjon, fisjon og nedlegging
av friskolar», men at denne regjeringen ikke har innført noen slik
meldeplikt i forskriften per i dag. En meldeplikt vil kunne avdekke
lovbrudd og kan også ha en preventiv funksjon. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre et regelverk som gir friskoler meldeplikt
ved salg, fusjon, fisjon og nedleggelse av privatskoler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at man ved endringene i friskoleloven i 2015 fikk en presisering
av utbytteforbudet slik at dette ble styrket i lovteksten. Flertallet vil
også peke på at lovendringen også medførte nye krav til innsyn og økt
dokumentasjonsplikt. Videre viser disse medlemmer til at regjeringen
i 2019 fastsatte egne retningslinjer for friskolenes handel med
nærstående selskaper og en vurdering av hva som er å regne som markedspris. Flertallet vil
derfor påpeke at representantforslaget synes å være mer opptatt
av symbolpolitikk enn å ta inn over seg at dagens rammeverk rammer
inn friskolesektoren på en god måte.
Flertallet vil også trekke
frem at for å bli godkjent som profilskole kreves det at skolen
må ha et opplegg som er vesentlig annerledes enn hva som er normal praksis
i offentlige skoler. Profilskoler, som for eksempel idrettsskoler,
må i henhold til loven få godkjent egne læreplaner som synliggjør
dette. Flertallet vil
påpeke at det derfor ikke er riktig at denne typen skoler ikke tilbyr
et reelt alternativ, og dette viser igjen at venstresiden i norsk
politikk er mer opptatt av å hindre mangfold i norsk skole enn av
hva som er best for elevenes valgfrihet.
Flertallet vil videre fremheve
at dagens friskolelov forbyr enhver form for åpent eller skjult
utbytte, jf. § 6-3, og at det derfor ikke er nødvendig å utrede
forslag om nye organisasjonsformer.
Flertallet viser til at friskoleloven
gir vertskommunene og vertsfylket rett til å uttale seg før etablering av
friskoletilbud. Etter § 2-1 gis det ikke godkjenning dersom etableringen
gir negative konsekvenser for det offentlige skoletilbudet. Flertallet fremholder
at dagens regelverk gir en fornuftig balanse mellom hensyn til vertskommune
og vertsfylke og muligheten til å skape alternativer for barn og
familier som ønsker et annet tilbud enn det den offentlige skolen
gir. Flertallet merker
seg at venstresiden nok en gang setter struktur foran barn og familiers
mulighet til å velge hva som er best for dem.
Flertallet vil peke på at friskolelovens
økonomiforskrift § 9-1 fastsetter at dersom det blir vedtatt nedleggelse
av skoledriften, skal Utdanningsdirektoratet uten oppfordring informeres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at åpen og demokratisk debatt om bruk av offentlige midler bør stå
sentralt når private aktører utfører tjenester på vegne av det offentlige
og som delvis finansieres gjennom offentlige midler. Disse medlemmer mener
regelverket må ivareta behovet for transparens og oversiktlig dokumentasjon
av transaksjoner i store skolekjeder og konserner, slik at offentligheten
får innsyn i virksomheten.
Disse medlemmer understreker
at kompliserte eierstrukturer ofte kan følges av omfattende skatteplanlegging.
Svakhetene ved dagens modell og kostnadene ved tilsyn gjør at disse medlemmer mener
at man burde vurdere endringer i de organisatoriske rammebetingelsene
for privatskoler og private høyskoler. Disse medlemmer foreslår følgende:
«Stortinget
ber regjeringen utrede nye organisasjonsformer for å drive private
skoler som tilrettelegger godt for ideell virksomhet og samtidig
sikrer allment offentlig innsyn i bruken av offentlige midler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at dagens friskolelov forbyr enhver form for åpent eller
skjult utbytte, jf. § 6-3. Videre gir friskolelovens § 7-2 første
ledd gir tilsynsmyndigheten uten hinder tilgang til skolens anlegg
og dokumentasjon. Flertallet vil
understreke at godkjente friskoler allerede er underlagt streng
offentlig regulering og kontroll.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at i mange kommuner kan godkjenning av en friskole skape utfordringer
for det offentlige skoletilbudet selv med et relativt begrenset
elevtall. Disse
medlemmer påpeker at nye friskoler i de store byene har hatt
store konsekvenser for flere kommuner. Fordi de private skolene
er gitt godkjenning for et visst antall elevplasser, vil disse medlemmer påpeke
at dagens lovverk ikke gir mulighet for fylkespolitikerne til å
redusere antall elevplasser i de private skolene. Ved nedgang i
søkermassen til de videregående skolene blir eneste alternativ å
kutte i det offentlige tilbudet. Disse medlemmer foreslår følgende:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram et forslag om at godkjente private grunnskoler
og videregående skoler kan inngå i en kommunal/fylkeskommunal skolebruksplan.
Ved behov for reduksjon i antall skoleplasser som følge av elevtallsutviklingen
må reduksjonen i det samlede antall elevplasser ikke svekke det
offentlige skoletilbudet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
peke på at ved godkjenning av friskoler fastsettes et maksimalt
elevtall for å gjøre det forutsigbart for kommuner og fylkeskommuner
å dimensjonere skoletilbudet. Flertallet vil understreke
at en omgjøringsadgang vil svekke forutsigbarheten og rettssikkerheten
både for friskolene og for elevene som går i friskoler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at en i Norge både har private skoler godkjent etter friskoleloven
og private skoler godkjent etter opplæringsloven. Mens skoler godkjent
etter friskoleloven mottar offentlig finansiering og har begrensede
muligheter for elevbetaling, har skoler godkjent etter opplæringsloven
verken slik finansiering eller slike begrensninger. Disse medlemmer reagerer
på at det i debatten skjer en sammenblanding av disse formene for
godkjenning. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å sikre at lovverket ivaretar
et slikt skille, slik at det ikke foregår kommersiell virksomhet
i skoler godkjent etter friskoleloven.
Disse medlemmer viser til
privatskoleforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti i Stortinget i 2007, som la
grunnlaget for privatskoleloven (nå friskoleloven), som ble vedtatt
samme år. Disse
medlemmer mener at privatskoleloven fra 2007 ivaretok fellesskolen
på en bedre måte enn gjeldende regelverk, samtidig som den ivaretok
foreldreretten og Norges forpliktelser i henhold til internasjonale
konvensjoner ved å sikre muligheten til å velge enkelte alternative
skoler som utfyller det offentlige tilbudet. Disse medlemmer var derfor
imot lovendringen i 2015 som ga adgang til å etablere profilskoler,
som ofte er i direkte konkurranse med det offentlige skoletilbudet. Disse medlemmer er
imot en ytterligere liberalisering av friskoleloven og mener det
er grunn til å være på vakt mot en økt segregering og større ulikhet
i skoletilbudet, slik erfaringene fra blant annet Sverige viser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker at
til tross for strenge regler mot privat utbytte fra privat skoledrift
er det grunn til bekymring over de gjentatte eksemplene på at private
skole- og høyskoleeiere klarer å hente ut gevinst fra skoledrift. Disse medlemmer frykter
problemet kan være større enn det som oppdages.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå lovverket for private skoler for å sikre
at intensjonen om at all statsstøtte skal komme elevene til gode,
ivaretas bedre enn i dag. En slik gjennomgang skal ha som mål å
hindre at videresalg av skoler med statsstøtte kan gjøre det mulig
å hente ut privat utbytte fra skoledrift, samt innføre strengere
sanksjoner og redusere kontrollbehovet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at endringene i friskoleloven av 2015 kom på bakgrunn
av en helhetlig gjennomgang av loven, og at dagens regelverk har
regulering og sanksjonsmuligheter som omfatter overføring av verdier
ut av skolen i forbindelse med salg. Flertallet vil derfor påpeke
at det er unødvendig med en ny utredning.