Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at
negativ sosial kontroll kan være «ulike former for oppsyn, press,
trusler og tvang som utøves for at enkeltpersoner skal leve i tråd med
familiens eller gruppens normer», og at denne kontrollen «kjennetegnes
ved at den er systematisk og kan bryte med den enkeltes rettigheter
i henhold til blant annet barnekonvensjonen og norsk lov» (Handlingsplanen
Retten til å bestemme over eget liv). Videre beskrives æresrelatert
vold som «overgrep mot et individ som har ‘vanæret’ eller som det
fryktes kan vanære familien. Volden kan ha som mål å forhindre det noen
mener er ærestap eller å gjenopprette tapt ære». Denne volden er
ulovlig og straffbar og må følges opp som det.
Komiteen vil understreke at
negativ sosial kontroll og æresvold kan få stor negativ innvirkning
på enkeltmenneskers liv og frihet, og at det derfor er avgjørende
å sikre at alle kan leve uten frykt og ta viktige valg i eget liv.
Negativ sosial kontroll og fysisk og psykisk æresvold har ikke en
plass i vårt samfunn.
Komiteen viser til at en alvorlig
form for negativ sosial kontroll er å bli etterlatt og tilbakeholdt
i utlandet mot sin egen vilje. Dette kan føre til at barn går glipp
av skolegang, og at de ved lange opphold i utlandet kan oppleve
reintegreringsutfordringer ved retur til Norge.
Komiteen viser til at lignende
forslag er behandlet i løpet av denne stortingsperioden i Innst.
261 S (2017–2018) og Innst. 260 S (2017–2018), og viser til de respektive
partiers forslag og merknader der.
Komiteen viser til de ulike
forslagene og til regjeringens svar til komiteen under behandlingen
av saken. Komiteen har
særlig merket seg at det avdekkes flere saker nå enn tidligere.
Det kan ha årsak i at tiltak som er iverksatt, fanger opp flere,
men det er allikevel grunn til å anta at mørketallene kan være høye,
og at problemet derfor er alvorlig. Det er fortsatt høy terskel
for å be om hjelp, og det er derfor helt avgjørende at det finnes
gode og tilgjengelige tiltak mot negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold. Nasjonale og lokale myndigheter må prioritere arbeidet med
å forebygge og ivareta dem som rammes av dette, som et langsiktig
arbeid basert på kunnskap og enkel og trygg tilgang på hjelp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil anerkjenne regjeringens
intensjoner slik de blant annet framgår i brevet til komiteen og
av handlingsplanen «Retten til å bestemme over eget liv» (2017–2020),
men handlingsplanen fremstår som lite konkret og forpliktende. Det
er ikke tilstrekkelig med gode intensjoner og planer dersom det
ikke samtidig bevilges ressurser til at tiltakene i planen kan iverksettes.
Flertallet fremholder behovet
for bedre oppfølging og skreddersøm både på kort og lengre sikt
enn det oppleves å være tilrettelagt for i dag. Forebyggende tiltak
og tiltak som kan bidra til reetablering med familien, må dessuten
forsterkes.
Komiteen viser
til partienes merknader og forslag i Innst. 41 L (2020–2021) og
til Representantforslag 137 S (2019–2020), som er til behandling
i familie- og kulturkomiteen, og som også behandler temaer relatert til
sosial kontroll og æresvold.
Komiteen viser også til merknader
og forslag fremmet av medlemmer fra disse partier i Innst. 260 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er nedfelt
i Granavolden-plattformen at negativ sosial kontroll er et alvorlig
samfunnsproblem som må bekjempes. Disse medlemmer mener at de
tiltak som er nedfelt i «Retten til å bestemme over eget liv. Handlingsplan
mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (2017–2020)»,
er positive. Disse
medlemmer viser også til statsrådens fyldige svarbrev til
komiteen av 7. september 2020, der det redegjøres for status for
de ulike spørsmålene som tas opp i representantforslaget, og også
regjeringens oppfølgingsarbeid innenfor ulike tema.
Disse medlemmer viser for øvrig
til følgende merknad i Innst. 41 L (2020–2021), jf. Prop. 66 L (2019–2020):
«Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Arbeiderpartiet
fremmet et tilsvarende forslag i Dokument 8:118 (2017–2018) som
ikke fikk flertall. Disse medlemmer viste på det tidspunktet til
at regjeringen vil ta stilling til et lovforbud mot søskenbarnekteskap
i ekteskapsloven når det foreligger bedre kunnskap om omfanget og
det er gjort tilstrekkelige helsefaglige vurderinger på området. Disse
medlemmer viser til at Folkehelseinstituttet i 2019 startet et treårig
forskningsprosjekt om søskenbarnekteskap for å få et bedre og bredere
kunnskapsgrunnlag.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er opptatt av å sikre hvert individ
sin rett til selv å kunne bestemme over eget liv. Dessverre ser
en likevel eksempler på at det fortsatt finnes unge i Norge som
vokser opp med en frykt for å bli utsatt for negativ sosial kontroll.
For Fremskrittspartiet er kampen mot negativ sosial kontroll høyt
prioritert.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i regjering førte en aktiv politikk mot negativ
sosial kontroll. Det vises blant annet til tiltakene som er beskrevet
i «Retten til å bestemme over eget liv. Handlingsplan mot negativ
sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (2017–2020)».
Alle disse tiltakene er gjennomført. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen har varslet at den vil følge opp gjeldende handlingsplan
med en ny handlingsplan om frihet fra negativ sosial kontroll og
æresrelatert vold. Disse medlemmer ser
frem til dette. Disse
medlemmer oppfatter videre at regjeringen allerede er i gang med
å vurdere og følge opp flere av tiltakene som forslagsstillerne
her fremmer. Dette fremgår av statsrådens brev til komiteen datert
7. september 2020. Disse medlemmer deler
forslagsstillernes engasjement og deres bekymring knyttet til negativ
sosial kontroll. Likevel mener disse medlemmer at det er både
overflødig og unødvendig i tilknytning til flere av forslagene å be
regjeringen sette i gang et arbeid som regjeringen allerede har
varslet at de er i gang med. Det er mekanisk opposisjonspolitikk.
Et av de viktigste
tiltakene for å motvirke negativ sosial kontroll er forbud mot søskenbarnekteskap.
Det er derfor gledelig at forbud mot søskenbarnekteskap nå, 15 år
etter at Fremskrittspartiet fremmet dette første gang, jf. Innst.
S. nr. 102 (2005–2006), jf. Dokument nr. 8:3 (2005–2006), endelig
har fått flertall i Stortinget. Disse medlemmer har sett utallige
eksempler på unge mennesker som er blitt tvunget til å gifte seg
med slektninger i foreldrenes hjemland, ofte motivert av å skaffe
opphold i Norge. Det er derfor gledelig at de utdaterte religiøse
og kulturelle normene med ekteskap mellom søskenbarn nå blir forbudt
i Norge. Dette er et forbud som styrker mange menneskers rett til
reelt å bestemme over eget liv. Det vises til Stortingets behandling
av Innst. 41 L (2020–2021), jf. Prop. 66 L (2019–2020) og Fremskrittspartiets
merknader i denne innstillingen.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at kjønnslemlestelse er et grovt overgrep mot barn og må bekjempes
med alle midler. Disse
medlemmer vil markere nulltoleranse for kjønnslemlestelse
og understreker viktigheten av at kjønnslemlestelse avdekkes og straffeforfølges.
En viktig forutsetning for effektivt å kunne straffeforfølge kjønnslemlestelse
er at dette oppdages tidlig. Dessverre er det i dag vanskelig å
avdekke dette hos barn. For å sikre et effektivt virkemiddelapparat
for å avdekke kjønnslemlestelse, vold og andre seksuelle overgrep
mot barn, fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et lovforslag om at helsekontroller for
barn i alderen null til ti år blir obligatoriske, og at kontrollene
foregår ved at veiing og undersøkelse skjer uten klær. Med mindre
barnet følges opp jevnlig av helsevesenet av andre grunner, må alle barn
og familier møte til de fastsatte helsekontrollene.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener en velfungerende rettsstat skal sørge for at samfunnets lover
og rammeverk er likt for alle. Flertallet har en visjon om
et åpent samfunn som bygger på tillit mellom mennesker. Flertallet viser
til at negativ sosial kontroll og fysisk og psykisk æresvold som
oftest knyttes til at innvandring til Norge har brakt med seg andre
religiøse og kulturelle skikker enn dem som folk flest legger til
grunn for samfunnet vårt. Slik er det nok også i stor grad, men flertallet vil
likevel påpeke at overdreven negativ sosial kontroll og æresvold
er noe som også finnes i andre miljøer i det norske samfunnet.
Flertallet viser til at vi
i Norge har en rekke tiltak mot æresvold, men at samfunnet i mindre
grad har tatt tak i de bakenforliggende årsakene. Flertallet viser i denne sammenhengen
til aksept av kvinners frihet og likestilling og hvordan mange fra
barndommen av opplever at jenter og gutter ikke får delta på felles
arenaer. Flertallet mener
det er viktig å sette inn tiltak som kan slå ring om jenter og gutters
rett til en oppvekst og en framtid basert på egne valg og frie utviklingsmuligheter. Flertallet mener
det er viktig å arbeide målrettet med påvirkning av lukkede miljøer
gjennom kunnskap, holdningsskapende arbeid og større sosial samhandling
på tvers av kulturelle og religiøse grenser på alle arenaer. Dette
må også skje gjennom reell oppfølging av tiltakene i handlingsplanen
regjeringen har hatt, og den nye som er under utarbeidelse.
Flertallet mener lovverket
må være tilpasset det verdigrunnlaget felleskapet mener skal ligge
til grunn for å være en del av det norske samfunnet, men det er ikke
sikkert det er de lovparagrafene Norge har, det er noe i veien med.
Det er heller etableringen av lukkede miljøer som opptrer på siden
av norske samfunnsnormer, som er utfordringen samfunnet må bryte
gjennom. Flertallet mener
parallellsamfunn er et onde som ethvert samfunn må bekjempe.
Flertallet viser til at når
noen grupper lever atskilt fra storsamfunnet, blir det minimalt
med interaksjon og impulser og dermed korrigeringer av oppfatninger. Flertallet mener
arbeidslivet, skolen og frivillige organisasjoner er avgjørende
arenaer for å bygge bro over religiøse og kulturelle forskjeller.
Integrering av innvandrere i arbeidslivet er derfor viktig. Skoler
og barnehager der barn fra ulike miljøer lærer sammen og utvikler
seg sammen, er avgjørende for å bygge bro over ulikheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at disse partier mener
organisasjonslivet vårt er en arena som er svært viktig for integreringen
i det norske samfunnet og bekjempelse av negativ sosial kontroll.
Barna er mest opptatt av fotball eller andre aktiviteter, men for
samfunnet er fellesskapet de etablerer med andre barn, kanskje det aller
viktigste. På samme måte er ulike foreldregruppers deltakelse i
vaffelsteking og dugnad det viktigste for idrettslaget, men for
samfunnet er det like viktig at de dugnadstimene bidrar til at kunnskap
om det norske samfunnet og forståelse for det verdigrunnlaget Norge bygger
det på, øker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det alltid vil være tilfeller der samfunnet ikke klarer
å endre atferd gjennom informasjon og positiv påvirkning. Det er
viktig at det da settes hardt mot hardt når det skjer overgrep i strid
med lovverket vårt. Vi skal ikke bruke religiøse og kulturelle forskjeller
som begrunnelse for ikke å gripe inn mot overgrep som er i strid
med norsk lov. Da tar staten overgriperens side på bekostning av
offeret. Det må ikke få lov til å skje.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
120 S (2017–2018), der representanter fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
21 forslag om tiltak mot negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold.
Dette medlem viser videre
til Innst. 41 L (2020–2021), jf. Prop. 66 L (2019–2020), hvor Sosialistisk
Venstreparti fremmer flere forslag for å sikre kompetanse i, og
bedre oppfølging av ofre for, negativ sosial kontroll og vold.
Dette medlem viser også til
Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag i Representantforslag
137 S (2019–2020) om barn som blir holdt mot sin vilje i utlandet,
som blir behandlet i familie- og kulturkomiteen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at alle kvinner, barn
og unge har rett til å leve sine liv fritt for psykisk og fysisk
vold. Undertrykkende strukturer som negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold har eksistert i ulike kulturer til ulike tider og i forskjellige grader,
men dreier seg om den samme ekstreme kontrollen, kjønnsdiskrimineringen
og fysiske og psykiske volden som utarter i samfunnet i dag, og
som særskilt rammer kvinner og barn. Behandlingen av disse spørsmålene
må særlig sees i et likestillingspolitisk perspektiv og et barnerettighetsperspektiv.
Flertallet vil understreke
at i de tilfellene det er snakk om vold, bør det kalles vold og
ikke negativ sosial kontroll. Vold er vold. Flertallet mener det er viktig
at slike forhold ikke pakkes inn med et politisk språk – de skal
politianmeldes. Vold, tvang og overgrep skal ikke kunne rettferdiggjøres
med kultur eller religion. Ved å godta overgriperens forklaring
reduserer man kvinnekampen til å handle om «de andre». Først når
mange nok opplever konsekvenser av sine handlinger og blir utsatt
for samme straffereaksjon som ved vold i nære relasjoner, vil vi
få til den allmennpreventive effekten som straff i en rettsstat
er ment å ha.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
i nåværende handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap
og kjønnslemlestelse (2017–2020) forstår negativ sosial kontroll
som ulike former for oppsyn, press, trusler og tvang som utøves
for å sikre at enkeltpersoner lever i tråd med familiens eller gruppens
normer. Kontrollen kjennetegnes ved at den er systematisk og kan
bryte med den enkeltes rettigheter i henhold til blant annet barnekonvensjonen
og norsk lov.
Disse medlemmer viser til
at det pågår et arbeid med å gjennomføre en juridisk utredning av
begrepet negativ sosial kontroll, for å vurdere hvordan begrepet
brukes og forstås i en rettslig kontekst. Utredningen vil følges
opp i sammenheng med ny handlingsplan mot negativ sosial kontroll
og æresrelatert vold for 2021–2024.