1.1 Fortsatt styrking og modernisering
Gjennom Prop. 14
S (2020–2021) ønsker regjeringen å legge til rette for en fortsatt
styrking og modernisering av Forsvaret. Langtidsplanen bygger videre
på prioriteringene og satsingen i forrige langtidsplan for forsvarssektoren
(Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016)).
Norge trenger et forsvar for
å ivareta det grunnleggende og tidløse ansvaret det er å skape sikkerhet
for staten, befolkningen og samfunnet. Forsvaret av Norge, og innretningen
av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk, har siden andre verdenskrig
vært basert på erkjennelsen av at sikkerhetsutfordringene mot Norge
overgår det Norge vil være i stand til å mønstre av kapasitet alene.
Regjeringen anbefaler at den helhetlige ivaretakelsen av norsk sikkerhet,
nå som tidligere, må hvile på både god utnyttelse av samfunnets
samlede evne til å understøtte forsvarsevnen og på kollektiv og
bilateral støtte og garanti i rammen av NATO. Forsvaret av Norge
ivaretas gjennom nasjonal innsats ute og hjemme, og tilrettelegging for
alliert innsats i Norge og i våre nærområder.
Norsk sikkerhets-
og forsvarspolitikk tar utgangspunkt i de verdier og interesser
Norge ønsker å sikre. Et troverdig forsvar er statens mest grunnleggende
virkemiddel for å sikre fred og stabilitet. Langtidsplanen anfører
at Norge står overfor en ny sikkerhetspolitisk situasjon og samtidige
sikkerhetsutfordringer av et omfang som Norge og Norges allierte
ikke har stått overfor siden slutten av den kalde krigen. Langtidsplanen
beskriver hvordan Norge må manøvrere i et sikkerhetspolitisk landskap
preget av mer direkte konkurranse og rivalisering, som kan utvikle
seg til konfrontasjon.
Endringene i de sikkerhetspolitiske
omgivelser angår alle politikkområder og hele samfunnet. Handlingsrommet
på flere politikkområder kan derfor bli utfordret på bakgrunn av
en forverret sikkerhetssituasjon. Det blir viktigere for forsvaret
av Norge å styrke evnen til å forstå våre omgivelser og til å varsle
om trusler på tvers av samfunnsområder.
Den negative sikkerhetspolitiske
utviklingen regjeringen pekte på i forrige langtidsplan (Innst.
62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016)), har i økende grad blitt
en realitet for Norge. Regjeringen anfører at Norge må ta høyde
for en ytterligere negativ utvikling av sikkerhetssituasjonen i
norske nærområder. Norge står ifølge regjeringen i dag bedre rustet
til å ivareta norske sikkerhetsinteresser sammenlignet med da den
forrige langtidsplanen ble lagt frem. Regjeringen fremholder at den
har tatt viktige grep og snudd en negativ utvikling i Forsvaret.
Forsvaret opererer mer og har et høyere aktivitetsnivå enn på mange
år. Satsingene som regjeringen anbefalte, og som Stortinget sluttet
seg til i forrige plan, fortsetter og realiseres nå. Samtidig legger
denne nye langtidsplanen, ifølge regjeringen, grunnlaget for en
ytterligere og trinnvis styrking av forsvarsevnen.
Det forventes at
det vil være et mer begrenset handlingsrom i norsk økonomi i årene
fremover. Regjeringen anbefaler likevel å benytte en stor del av
dette handlingsrommet til å prioritere en ytterligere styrking av
Forsvaret. Investeringer i kapasiteter som NATO etterspør, vil bli
tilgodesett med betydelige midler for å øke den nasjonale forsvarsevnen
og styrke NATOs kollektive forsvar.
Regjeringen legger
videre opp til at forsvarssektoren i perioden skal styrke bidraget
til oppnåelsen av FNs bærekraftsmål ved å integrere disse i planlegging
og styring av sektoren. Arbeidet med kontinuerlig forbedring og
effektivisering i sektoren videreføres.
I videreutviklingen
av Forsvarets struktur i den kommende langtidsplanperioden anbefaler
regjeringen først å prioritere gjennomføringen av beslutninger og
tiltak fra forrige langtidsplan, som en plattform for en ytterligere
videreutvikling av Forsvaret. Kombinert med økt bemanning og nytt
materiell mener regjeringen at dette vil styrke den operative evnen
og øke tilgjengeligheten på den operative strukturen. I tillegg
vil det gjøres en rekke tiltak som samlet sett vil redusere dagens
samtidighetsutfordringer, øke evnen til alliert mottak og bidra
til å øke robustheten og kampkraften i Forsvaret.
Langtidsplanen stadfester
et overordnet forsvarskonsept som tydeliggjør at forsvaret av Norge
består av tre gjensidig avhengige elementer: vår nasjonale evne, vår
kollektive evne i rammen av NATOs forsvarsplaner og vår evne gjennom
bilateral støtte og forsterkningsplaner.
Kompleksiteten i
trusselbildet krever også at militær og sivil side samarbeider enda
tettere enn tidligere. Regjeringens forslag til langtidsplan beskriver
at forsvaret av Norge blir mer avhengig av et moderne totalforsvar
som bidrar til å understøtte den nasjonale og allierte forsvarsinnsatsen
i hele krisespekteret, også i det daglige. Totalforsvarskonseptet
innebærer å utnytte landets samlede ressurser best mulig. Koronapandemien
har gitt flere erfaringer med å håndtere sektorovergripende situasjoner.
Dette har ifølge regjeringen vist at totalforsvarskonseptet er relevant
også i denne typen kriser. Arbeidet med langtidsplanen er koordinert
med utarbeidelsen av samfunnssikkerhetsmeldingen, «Samfunnssikkerhet
i en usikker verden» (Meld. St. 5 (2020–2021)), som gjør rede for
utviklingen i sivile sektorer.
Tempoet på den teknologiske
utviklingen er svært raskt. Langtrekkende presisjonsvåpen som kan
nå hele Norges territorium, utfordrer varslingstidene. Nye våpensystemer
avdekker nye typer sårbarheter for Norge. Langtidsplanen slår fast
at Norge både må kunne forsvare seg mot utfordringer som følger
av teknologien, og kunne utnytte teknologiens muligheter på smarte
og effektive måter. Forsvaret må modernisere sine kapasiteter og
øke den operative evnen for å være relevant i en ny sikkerhetspolitisk
situasjon.
Langtidsplanen understreker
at NATO og Norges fremste strategiske mål er å unngå konflikt. Regjeringen fremholder
derfor at Norge må ha en militærmakt som er stor nok til å vise
at vi kan svare når vi må, og som legger til rette for at allierte
kan støtte oss dersom dette blir påkrevet. Dette behovet blir tydeligere
i en periode der de transatlantiske forbindelsene er satt på flere
prøver. Samhold, solidaritet og enighet i NATO har stor betydning
for norsk sikkerhet og handlefrihet. Regjeringen anbefaler at Norge
aktivt understøtter samholdet i alliansen ved å ta vår del av ansvaret
og å lede an der Norge har forutsetninger for det.
Anbefalingene i regjeringens
forslag til ny langtidsplan forutsetter at satsingen på forsvarssektoren
og tiltakene i den foregående langtidsplanen videreføres. Det betyr
at gjennomføringen av tiltakene i foregående langtidsplan legger
betydelige økonomiske bindinger også for kommende langtidsplanperioder.
Prioriteringen av å redusere etterslepet innenfor vedlikehold, reservedeler
og beredskapsbeholdninger opprettholdes. Etableringen av nye avdelinger
fortsetter. Regjeringen prioriterer i denne langtidsplanen at de
planlagte tiltakene oppnår den nødvendige og forutsatte effekten. Dette
vil bidra til at videreutviklingen av den operative evnen også i
årene fremover skal kunne følge det sikkerhetspolitiske bildet.