vedtak til lov
om endringer i helseregisterloven
m.m. (tilgjengeliggjøring av helsedata)
I
I lov 2. juli 1999
nr. 64 om helsepersonell m.v. gjøres følgende endringer:
§ 29 skal lyde:
§ 29 Opplysninger til statistikk, helseanalyser,
forskning, kvalitetsforbedring, planlegging, styring eller beredskap (dispensasjon
fra taushetsplikten)
Departementet kan
etter søknad bestemme at opplysninger fra pasientjournaler og andre
behandlingsrettede helseregistre skal tilgjengeliggjøres uten hinder
av taushetsplikt etter § 21, når
-
a) opplysningene
skal brukes til et uttrykkelig angitt formål knyttet til statistikk,
helseanalyser, forskning, kvalitetsforbedring, planlegging, styring eller
beredskap for å fremme helse, forebygge sykdom og skade eller gi
bedre helse- og omsorgstjenester,
-
b) mottakeren har
gjort rede for hvilke egnede tekniske og organisatoriske tiltak
som skal settes i verk for å ivareta informasjonssikkerheten, og
-
c) behandlingen
av opplysningene er av vesentlig interesse for samfunnet.
Det skal ikke tilgjengeliggjøres
flere opplysninger enn det som er nødvendig for formålet. Opplysningene skal
tilgjengeliggjøres uten navn, fødselsnummer eller andre direkte
personentydige kjennetegn med mindre slike opplysninger av særlige
grunner er nødvendige.
Departementet kan
sette som vilkår for tilgjengeliggjøring at mottakeren setter i
verk særlige tiltak for å verne den registrertes grunnleggende rettigheter
og interesser.
Opplysningene kan
bare tilgjengeliggjøres dersom det er ubetenkelig ut fra etiske,
medisinske og helsefaglige hensyn. For tilgjengeliggjøring til medisinsk
og helsefaglig forskning skal mottakeren ha fått forhåndsgodkjenning
fra den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk,
jf. helseforskningsloven § 33.
Når noen mottar
taushetsbelagte opplysninger etter denne paragrafen, gjelder taushetsplikten
etter § 21 tilsvarende for mottakeren.
Myndigheten etter
første ledd kan delegeres til underordnet forvaltningsorgan eller
legges til den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk.
Departementet kan
gi forskrift om bruk av taushetsbelagte opplysninger i forskning
og om helsepersonells adgang til tilgjengeliggjøring og bruk av
taushetsbelagte opplysninger til formål som ikke gjelder helsehjelp,
og som pasienten samtykker til.
§ 29 b oppheves.
II
I lov 20. juni
2008 nr. 44 om medisinsk og helsefaglig forskning gjøres følgende
endringer:
§ 33 andre ledd oppheves. Nåværende
tredje ledd blir andre ledd.
§ 34 tredje ledd oppheves.
§ 35 oppheves.
III
I lov 20. juni
2014 nr. 43 om helseregistre og behandling av helseopplysninger
gjøres følgende endringer:
§ 11 andre ledd bokstav
j og ny bokstav k skal lyde:
§ 14 skal lyde:
§ 14 Innhenting av personopplysninger
fra offentlige myndigheter
Dataansvarlige
kan uten hinder av taushetsplikten innhente
personopplysninger de har tillatelse til å behandle etter §§ 8 til
12, fra Folkeregisteret, Skatteetaten
og Arbeids- og velferdsetaten.
§ 17 nytt tredje punktum
skal lyde:
For søknader om
dispensasjon fra taushetsplikten for tilgjengeliggjøring av opplysninger
i helseregistre gjelder § 19 e.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Utarbeidelse av statistikk
Dataansvarlige for
helseregistre kan utarbeide og offentliggjøre relevant statistikk
basert på helseopplysninger i registeret og opplysninger som er
sammenstilt etter § 19 c.
Dataansvarlige for
helseregistre som er etablert med hjemmel i § 11 skal utarbeide
og løpende offentliggjøre relevant statistikk som nevnt i første
ledd. Departementet kan gi forskrift om at også andre dataansvarlige
skal utarbeide statistikk.
Dataansvarlige for
helseregistre skal på forespørsel utarbeide og tilgjengeliggjøre
statistikk basert på opplysninger i registeret og opplysninger som
er sammenstilt etter § 19 c, dersom statistikken skal brukes til
formål som er innenfor registrenes formål.
Utarbeidet statistikk
skal være anonym.
Ny § 19 a skal lyde:
§ 19 a Tilgjengeliggjøring av helseopplysninger
Den dataansvarlige
skal etter søknad tilgjengeliggjøre helseopplysninger i helseregistre,
inkludert opplysninger som er sammenstilt etter § 19 c, når
-
a) opplysningene
skal brukes til et uttrykkelig angitt formål som er innenfor registerets
formål,
-
b) mottakeren kan
godtgjøre at behandlingen vil ha rettslig grunnlag etter personvernforordningen artikkel
6 og 9,
-
c) mottakeren kan
godtgjøre at behandlingen av opplysningene vil være innenfor rammene
av eventuelle samtykker og ikke i strid med eventuelle reservasjoner,
og
-
d) mottakeren har
gjort rede for hvilke egnede tekniske og organisatoriske tiltak
som skal settes i verk for å ivareta informasjonssikkerheten.
Det skal ikke tilgjengeliggjøres
flere opplysninger enn det som er nødvendig for formålet. Opplysningene skal
tilgjengeliggjøres uten navn, fødselsnummer eller andre direkte
personentydige kjennetegn med mindre slike opplysninger av særlige
grunner er nødvendige.
Tilgjengeliggjøring
kan bare skje når den registrerte har samtykket, tilgjengeliggjøringen
omfattes av andre unntak fra taushetsplikten, eller det er gitt
dispensasjon.
Den dataansvarlige
kan sette som vilkår for tilgjengeliggjøring at mottakeren setter
i verk særlige tiltak for å verne den registrertes grunnleggende
rettigheter og interesser.
Opplysningene kan
bare tilgjengeliggjøres dersom det er ubetenkelig ut fra etiske,
medisinske og helsefaglige hensyn. For tilgjengeliggjøring til medisinsk
og helsefaglig forskning skal mottakeren ha fått forhåndsgodkjenning
fra den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk,
jf. helseforskningsloven § 33.
Dersom det er gitt
dispensasjon fra taushetsplikten etter § 19 e, skal opplysningene
tilgjengeliggjøres i samsvar med dispensasjonsvedtaket uten at den
dataansvarlige skal vurdere om vilkårene i første til femte ledd i
bestemmelsen her er oppfylt.
Departementet kan
gi forskrift om den dataansvarliges plikt og adgang til å tilgjengeliggjøre
opplysninger som er overført til løsningen etter § 20.
Ny § 19 b skal lyde:
§ 19 b Unntak fra taushetsplikten for indirekte
identifiserbare helseopplysninger
Taushetsplikten
er ikke til hinder for tilgjengeliggjøring av indirekte identifiserbare
helseopplysninger i registre som er etablert med hjemmel i § 11,
dersom hensynet til den registrertes integritet og konfidensialitet
er ivaretatt og behandlingen av opplysningene er av vesentlig interesse
for samfunnet.
Ny § 19 c skal lyde:
§ 19 c Sammenstilling
Helseopplysninger
i helseregistre etablert med hjemmel i §§ 8 til 12 og demografiske
og sosioøkonomiske personopplysninger i Folkeregisteret og andre
offentlige registre, kan sammenstilles for å utarbeide statistikk
som skal tilgjengeliggjøres etter § 19 eller for å tilgjengeliggjøre
opplysninger etter § 19 a. Det skal ikke sammenstilles flere opplysninger
enn det som er nødvendig for formålet.
Sammenstillingen
skal være i samsvar med eventuelle samtykker eller reservasjoner.
Opplysninger i helseregistre etablert med hjemmel i § 9 første ledd
bokstav b kan bare sammenstilles dersom sammenstillingen skjer uten
at den dataansvarlige har tilgang til navn, fødselsnummer eller
andre direkte personidentifiserende kjennetegn.
Sammenstillingen
skal gjøres av den dataansvarlige for et av registrene eller en
virksomhet som departementet utpeker.
Som ledd i kvalitetskontroll
av opplysningene i registeret kan den dataansvarlige også gjennomføre
rutinemessige sammenstillinger med tilsvarende opplysninger i helseregistre
hjemlet i § 11 og § 12 og i Folkeregisteret.
Dataansvarlige kan
tilgjengeliggjøre opplysninger for sammenstilling uten hinder av
taushetsplikten.
Kongen i statsråd
kan gi forskrift om at opplysningene i registeret som ledd i kvalitetskontroll
også kan sammenstilles med opplysninger i originalkilden (pasientjournal
mv.).
Ny § 19 d skal lyde:
§ 19 d Tilgjengeliggjøring for påtalemyndigheten,
arbeidsgivere og forsikringsøyemed
Helseopplysningene
kan ikke gjøres tilgjengelige for påtalemyndigheten eller til bruk
for arbeidsgivere eller forsikringsøyemed selv om den registrerte
samtykker.
Ny § 19 e skal lyde:
§ 19 e Dispensasjon fra taushetsplikten
Departementet kan
etter søknad bestemme at helseopplysninger fra helseregistre skal
tilgjengeliggjøres uten hinder av taushetsplikt etter § 17, når
-
a) opplysningene
skal brukes til et uttrykkelig angitt formål som er innenfor registerets
formål,
-
b) mottakeren har
gjort rede for hvilke egnede tekniske og organisatoriske tiltak
som skal settes i verk for å ivareta informasjonssikkerheten, og
-
c) behandlingen
av opplysningene er av vesentlig interesse for samfunnet.
Det skal ikke tilgjengeliggjøres
flere opplysninger enn det som er nødvendig for formålet. Opplysningene skal
tilgjengeliggjøres uten navn, fødselsnummer eller andre direkte
personentydige kjennetegn med mindre slike opplysninger av særlige
grunner er nødvendige.
Departementet kan
sette som vilkår for tilgjengeliggjøring at mottakeren setter i
verk særlige tiltak for å verne den registrertes grunnleggende rettigheter
og interesser.
Det kan bare gis
dispensasjon dersom tilgjengeliggjøringen er ubetenkelig ut fra
etiske, medisinske og helsefaglige hensyn. For tilgjengeliggjøring
til medisinsk og helsefaglig forskning skal mottakeren ha fått forhåndsgodkjenning
fra den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk,
jf. helseforskningsloven § 33.
Myndigheten etter
første ledd kan delegeres til et underordnet forvaltningsorgan eller
legges til den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk.
Ny § 19 f skal lyde:
§ 19 f Frister for tilgjengeliggjøring
av tilrettelagt statistikk og helseopplysninger
Den dataansvarlige
skal tilgjengeliggjøre helseopplysninger etter § 19 tredje ledd
og § 19 a innen 30 virkedager fra en fullstendig søknad er mottatt.
Dersom tilgjengeliggjøringen krever sammenstilling med opplysninger
fra flere registre, er fristen 60 virkedager.
Tilgjengeliggjøringen
kan utsettes dersom særlige forhold gjør det uforholdsmessig vanskelig
å overholde fristen. Den dataansvarlige skal i så fall gi et foreløpig svar
med informasjon om grunnen til forsinkelsen og tidspunktet for når
tilgjengeliggjøring sannsynligvis vil skje.
Ny § 19 g skal lyde:
§ 19 g Betaling for tilgjengeliggjøring
Den dataansvarlige
kan kreve betaling for tilrettelegging av statistikk og annen behandling
av helseopplysninger etter § 19 til § 19 e. Betalingen kan ikke
overstige de faktiske utgiftene knyttet til tilgjengeliggjøring av
opplysninger fra registeret, inkludert utgifter knyttet til saksbehandling,
uttrekk, tilrettelegging, sammenstilling og utarbeiding av statistikk.
Ny § 19 h skal lyde:
§ 19 h Oversikt over tilgjengeliggjøring
Den dataansvarlige
skal føre en oversikt over tilgjengeliggjøring av helseopplysninger
fra registeret. Oversikten skal vise hvem som har fått opplysningene, og
hva som er det rettslige grunnlaget for mottakerens bruk av opplysningene.
Oversikten skal
oppbevares i minst ti år etter tilgjengeliggjøringen.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Nasjonal løsning for tilgjengeliggjøring
Departementet kan
gi forskrift om en nasjonal organisatorisk og teknisk løsning for
utarbeidelse av statistikk og for sammenstilling og tilgjengeliggjøring,
av helseopplysninger fra helseregistre. Demografiske og sosioøkonomiske
personopplysninger i Folkeregisteret og andre offentlige registre
kan også inngå i løsningen.
Løsningen skal legges
til et organ underordnet departementet. Organet skal ha dataansvaret
for mottak, lagring, sammenstilling, tilgjengeliggjøring og annen behandling
av helseopplysninger og andre personopplysninger som inngår i løsningen.
Oppgaver knyttet til hele eller deler av løsningen kan utføres av
en databehandler.
Opplysningene kan
mottas, lagres og behandles på andre måter som et ledd i utarbeidelse
av statistikk og tilgjengeliggjøring fra plattformen. Utarbeidelse
av statistikk, tilgjengeliggjøring og sammenstilling skal skje i samsvar
med vilkårene i §§ 19 til 19 h. Overføring av opplysninger til løsningen
kan skje uten hinder av taushetsplikt.
Forskriften skal
fastsette hvilke datakilder og opplysninger som skal omfattes av
løsningen. Forskriften kan også inneholde bestemmelser om
-
a) ansvar og oppgaver
for organet som løsningen er lagt til
-
b) ansvar og oppgaver
for dataansvarlige for registrene som omfattes, inkludert plikt
til å overføre kvalitetssikrede opplysninger til løsningen og plikt
til å tilgjengeliggjøre opplysninger
-
c) krav til den
organisatoriske og tekniske løsningen for å ivareta informasjonssikkerheten,
innbyggertjenester og andre personvernkrav
-
d) krav til mottaker
av opplysningene om dekning av utgifter knyttet til tilgjengeliggjøring
etter § 19 g og utgifter til forvaltning, drift og videreutvikling
av løsningen
-
e) krav til mottaker
av opplysningene om publisering eller retur av analyseresultater.
IV
Loven trer i kraft
fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte
bestemmelsene i loven skal tre i kraft til forskjellig tid.