Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og samferdselsministerens svar av 16. juni 2020.
Komiteen er enig i at en fungerende
person- og varetransport over hele landet er et viktig samfunnsansvar.
Det har derfor vært viktig å opprettholde et minimum av tilbud selv
i krisetider. Komiteen vil
vise til brevet fra statsråden, som gir en god oversikt over tiltak som
er iverksatt i forbindelse med pandemien.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil påpeke luftfartsnæringens store behov for tiltak. Regjeringen
har satt i verk en rekke tiltak for å bidra til at næringen skal
komme gjennom krisen, og for å opprettholde en akseptabel tilgjengelighet
for flypassasjerer og næringsliv.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil påpeke Hurtigrutens
viktige rolle for gods- og persontransport.
Dette flertallet vil også peke
på betydningen av prosessen som er satt i gang for å kartlegge Nord-Norges transportbehov
i fremtiden.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, legger
vekt på at departementet har en tett dialog med Hurtigruten med
mål om at alle skip skal tilbake i drift så snart det lar seg gjøre.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at avviket fra daglige
seilinger av kystruten i forbindelse med koronasituasjonen har ført
til store problemer for godsforsendelsene mellom de 34 anløpsstedene.
Dette flertallet viser til
den vanskelige situasjonen både person- og varetransporten i Distrikts-Norge er
kommet i på grunn av koronarestriksjoner. Brevet fra statsråden
er datert 16. juni 2020. Etter den tid har situasjonen dessverre
forverret seg.
Et femte flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at situasjonen for
transport i Distrikts-Norge nå er svært uforutsigbar og ustabil.
Flytilbudet må styrkes i Nord-Norge, da mange passasjerer opplever
at bestilte billetter blir kansellert med kort varsel og avreise
flyttes noen dager ut i tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig
til Representantforslag 26 S (2020–2021), som er til behandling
i Stortinget, med forslag fra Arbeiderpartiet om at forpliktelser
knyttet til godstransport og lokal passasjertrafikk med kystruten
omgående opprettholdes med minimum 50 pst. av kapasiteten.
Disse medlemmer mener at dette
betyr ekstra utgifter, og at reisevirksomhet innad i landet er nesten umulig
å planlegge. Et av tiltakene kan være at fylkeskommunene i nord
tildeles ekstra midler for å styrke kollektivtilbudet på grunn av
de få flyavgangene. Godstilbudet må opprettholdes. Det er en uttalt
målsetting at mer gods skal overføres fra veg til sjø. I denne situasjonene
skjer det motsatte. Disse
medlemmer mener at det må settes i verk tiltak raskt for å
styre godsstrømmen fra veg til sjø. Kystruten er et viktig alternativ
for både gods og passasjerer når uvær gir stengte veger og mindre
framkommelighet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til den viktige funksjonen kystruten
har for mange lokalsamfunn langs kysten. Disse medlemmer merker seg
at Samferdselsdepartementet har funnet en løsning innenfor de økonomiske
rammene i statsbudsjettet for 2020 som i størst mulig grad ivaretar lokalsamfunnene
på strekningen Bodø–Kirkenes. Disse medlemmer forventer at
aktiviteten og antall avganger trappes opp så raskt som mulig og
så snart det er økonomisk handlingsrom til det.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er
svært bekymret for situasjonen langs kysten vedrørende kystruten
og løsninger for godstransporten. Flertallet mener derfor at
det er viktig å få på plass løsninger som sikrer at godset kommer
frem, og at det blir en bedre regularitet i anløpene. Flertallet mener
det snarest mulig bør vurderes løsninger på kort, mellomlang og
lang sikt for hvordan man kan frakte godset langs hele strekningen.
Dette for å gjenopprette og opprettholde tilbudet til befolkningen
og næringslivet langs kysten.
Komiteen mener
det er et grunnleggende offentlig ansvar å investere i samferdselstiltak
slik at Norge får sikker, effektiv og miljøvennlig infrastruktur.
Det er viktig og riktig å legge til rette for at det skal bo folk
i hele landet. Derfor må det offentlige i utfordrende situasjoner
bidra til at person- og varetransporten fungerer, slik at grunnleggende
samfunnsfunksjoner, sikkerhet og beredskap ivaretas i hele landet.
Komiteen ønsker å ta vare på
transport- og kommunikasjonstilbudet på en måte som gir gode ringvirkninger
for næringslivet og i hverdagslivet til folk. I en tid med behov
for store omstillinger i norsk økonomi er god infrastruktur en nøkkelfaktor
for at næringslivet og verdiskapningen skal lykkes – i hele landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at en fungerende person-
og varetransport over hele landet er et viktig samfunnsansvar. Nå
oppstår det stadig nye utfordringer med å få person- og varetransporten
til å fungere tilfredsstillende, spesielt i distriktene og i grisgrendte
strøk. Uten tiltak for å sikre tilstrekkelig person- og varetransport
over hele landet varsles det en krise etter koronakrisen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Hurtigruten fra henholdsvis 24. og 27. oktober kun vil betjene
strekningen Bodø–Kirkenes–Bodø med to skip. Ordningen gjelder til
noe annet er bestemt. Hurtigrutens reduksjon i rutetilbudet langs kysten,
også etter at de mest inngripende koronatiltakene nå er over, gjør
at både person- og varetransporten langs kysten er sterkt redusert
i mange kystsamfunn. Det er uttrykt bekymring gjennom Norske Havner
om at denne situasjonen vil gi utfordringer i tiden som kommer.
Disse medlemmer er bekymret
for at en delvis nedstenging av kystruten vil føre til at et endret
og uønsket alternativ etablerer seg ved at godstransport flyttes fra
sjø til vei. Dette er i strid med Stortingets mål om å flytte mer
gods over på kjøl og bane.
Disse medlemmer er kritiske
til at de midlertidige ordningene med avgiftsfritak og avgiftslettelser
for luftfarten utgår ved nyttår. Luftfartsnæringen er fortsatt i
en kritisk og uavklart situasjon, og de midlertidige ordningene
bør derfor videreføres etter 1. januar 2021.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at nødvendig person- og varetransport
i Nord-Norge sikres.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kystruten opprettholdes med seks skip
og anløp i alle havner mellom Bergen og Kirkenes.»