Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Hadia Tajik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Hans Andreas
Limi og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt,
Bjørnar Moxnes, viser til at ny revisorlov og endringer i
lov om Folketrygdfondet behandles i denne innstillingen. Samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av revisjonsdirektivet
og revisjonsforordningen i EØS-avtalen behandles i Innst. 35 S (2020–2021).
Komiteen viser til rettebrev
fra finansministeren av 26. juni 2020. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til EØS-komiteens
beslutning nr. 102/2018 om innlemmelse av revisjonsdirektivet og
revisjonsforordningen i EØS-avtalen. Komiteen viser videre til
at revisjonsdirektivet og revisjonsforordningen krever lovendring,
og rettsaktene gjennomføres i norsk rett med lovendringene fremmet
i proposisjonen.
Komiteen viser til at lovforslaget
skal bidra til å sikre høy tillit til revisjonstjenester og en moderne
revisjonsregulering i Norge som er i samsvar med EØS-retten. At
revisor er uavhengig, kritisk og objektiv, bidrar slik komiteen ser
det, til bedre finansiell informasjon, et bedre konkurransegrunnlag,
et riktigere skattegrunnlag og utgjør et viktig bidrag i kampen
mot økonomisk kriminalitet.
Komiteen understreker viktigheten
av revisors uavhengighet for at allmennheten skal ha tillit til
arbeidet revisor har utført. Komiteen mener at det er avgjørende
at revisor er og oppfattes som uavhengig for å kunne fylle rollen
som allmennhetens tillitsperson.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås at tittelen registrert revisor opphører,
slik at den eneste formen for godkjente revisorer er statsautorisert
revisor. Komiteen mener
at både hensynet til mangfoldet og kompleksiteten i norsk næringsliv,
internasjonalisering og revisors rolle som allmennhetens tillitsperson ved
revisjon av regnskap tilsier at det stilles høye kompetansekrav
for å bli statsautorisert revisor. Komiteen viser videre til
at revisor i økende grad møter et spesialisert og sammensatt næringsliv,
og komiteen har merket
seg at det foreslås krav om mastergrad i regnskap og revisjon for
å kunne få godkjenning som statsautorisert revisor, og at en bachelorgrad
derfor ikke lenger bør være tilstrekkelig for å kunne være godkjent revisor
i Norge.
Komiteen har merket seg at
praksis fra kommunal og privat revisjonsvirksomhet formelt likestilles
som grunnlag for å bli godkjent som statsautorisert revisor.
Komiteen viser til at det
nye revisjonsdirektivet innebærer et utfyllende sett av uavhengighetsregler
for å sørge for å øke revisors uavhengighet. Komiteen viser videre til
at revisjonsforordningen forbyr revisor for foretak av allmenn interesse
å yte visse tjenester til revisjonskunden, eksempelvis kan regnskapsføring
og juridiske tjenester ikke ytes.
Komiteen viser til at det
også foreslås endringer i reglene om Finanstilsynets reaksjonsmuligheter,
revisors uavhengighet og krav til etterutdanning for statsautoriserte
revisorer. Revisjonsforordningen innebærer økte krav til revisjonen
av foretak av allmenn interesse.
Komiteen slutter seg til regjeringens
lovforslag, unntatt ny revisorlov § 3-3 fjerde ledd og tidspunktet
for ikrafttredelse av endringene i lov om Folketrygdfondet.
Komiteen viser til at det
i forbindelse med Stortingets behandling av kommuneloven 7. juni
2018 ble fattet følgende vedtak:
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om endringer i revisjonsloven gjennom
å likestille praksis fra kommunal og privat revisjon når det gjelder
godkjenning som statsautorisert og registrert revisor.»
Komiteen viser til at når
det gjelder revisjon av foretak av en viss størrelse, tilfredsstiller
alle kommuner i Norge de regnskapsmessige størrelsestall, både når
det gjelder antall ansatte, omsetning og balansestørrelser, oppgaver
og bransjer. Komiteen viser
videre til at revisor med det oppnår variert praksis og utfører
revisjon etter de samme internasjonale standarder som private foretak.
Slik praksis vil også innebære revisjon av andre organisasjonsformer
enn kommunen, for eksempel kommunale foretak, interkommunale selskaper
og stiftelser. Komiteen viser
også til hensynet til rekruttering til offentlig revisjon.
Komiteen vil bemerke at kommunal-
og fylkeskommunal revisjon er variert i sitt innhold, og at kravet om
at revisor bør ha minst to års praksis med revisjon av regnskaps-,
skatte- og merverdiavgiftspliktige foretak, ikke bør settes som
kumulative krav. Komiteen ber
på denne bakgrunn regjeringen sørge for reell likestilling mellom
praksis fra kommunal og privat revisjon som grunnlag for godkjenning
som statsautorisert revisor, og at regler om dette fastsettes i
forskrift.
Komiteen stiller seg bak forslaget
til § 3-3 andre ledd, slik som foreslått i Prop. 37 LS (2019–2020).
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Ny lov om revisjon
og revisorer § 3-3 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan
i forskrift fastsette regler om praktisk opplæring for godkjenning
som statsautorisert revisor, herunder gjøre unntak fra kravene i
denne paragrafen. Departementet kan også gi regler om eksamen etter
tredje ledd og om dokumentasjon av den praktiske opplæringen.»
Komiteen ber
regjeringen sikre overgangsordninger som gjør at kandidater med
bachelorgrad som er inne i et praksisløp med sikte på godkjenning
som statsautorisert revisor etter dagens regler, blir ivaretatt.
Komiteen fremmer videre følgende
forslag:
«I lov om endringer
i lov om Folketrygdfondet gjøres følgende endring:
Endringene i lov
om Folketrygdfondet trer i kraft den tid Kongen bestemmer.»