Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Prop. 2 L (2020–2021) Endringer
i lov om endring i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre
lover for å forlenge midlertidig unntak fra avkortingsreglene for
alderspensjon som følge av covid-19.
Komiteen viser til at utviklingen
i pandemien gjør at det fortsatt er ønskelig å legge til rette for
at kvalifisert og nødvendig personell ved behov kan mobiliseres
til arbeid i offentlig helsesektor. Normalt avkortes alderspensjon
ved arbeidsinntekt som vil gi rett til medlemskap i en offentlig
tjenestepensjonsordning. Avkortingsreglene fører til at pensjonen
på nærmere vilkår kan avkortes eller faller bort, og dermed gjør
det mindre interessant for pensjonister å frivillig melde seg til
tjeneste. For å opprettholde nødvendig helsehjelp i en pågående
pandemisituasjon foreslår departementet at inntekt fra frivillig
arbeid i offentlig helsetjeneste eller hos private som i henhold
til lov eller avtale tilbyr helsetjenester til befolkningen, ikke
skal medføre avkorting eller bortfall av pensjon i en tidsbegrenset
periode fra 1. november 2020 frem til 1. juli 2021.
Komiteen støtter på denne bakgrunn
forslaget i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at apoteksektoren har egen lovbestemt pensjonsordning. Forslaget til
forskrift inkluderer denne pensjonsordningen. Det er likevel lagt
inn unntak om innlemmelse for personell under helseberedskapsloven
§ 1-3 første ledd bokstav h som inkluderer apotek, grossister og
tilvirkere av legemidler. En konsekvens av dette er at samtlige
av landets sykehusapotek er utelatt fra den midlertidige ordningen.
Flertallet viser til at farmasøyter
ansatt på sykehusapotekene blant annet står for produksjon av kontrastmidler
til PET-scannere og produksjon og klargjøring av cellegift som administreres
til kreftpasienter, i tillegg til øvrige legemiddelleveranser til
spesialisthelsetjenesten.
Covid-19-pandemien
har i perioder medført at det har vært krevende å få bemanningsplaner
i deler av helsetjenesten til å gå opp. Flertallet mener forskriften om
midlertidige unntaksbestemmelser for avkortning av pensjon må utvides
til også å gjelde farmasøyter og andre viktige deler av helse- og
sosialtjenesten, under lov 23. juni 2000 nr. 56 om helsemessig og
sosial beredskap § 1-3 første ledd bokstav h.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at personell som stiller til beordret tjeneste
under lov 23. juni 2000 nr. 56 om helsemessig og sosial beredskap
§ 1-3 første ledd bokstav h, innlemmes i unntaksbestemmelsene om
avkortning av pensjon.»
Flertallet viser
til at en rekke enkeltpersoner har bidratt til å få Norge gjennom
en krevende situasjon med covid-19. Flertallet støtter forslaget
om å utvide ordningen der pensjonister unntas fra avkorting av alderspensjon,
men mener det bør vurderes å inkludere flere som har tatt ekstraarbeid
fordi det har vært mangel på kvalifisert arbeidskraft. Dette gjelder
for eksempel ansatte ved sykehusapotekene, men kan også gjelde andre
yrkesgrupper.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å unnta flere grupper, som ansatte ved sykehusapotekene,
fra avkorting i alderspensjon og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at vi nå ser en
mer normalisert situasjon, der de mest inngripende tiltakene rulles
tilbake og behovet for ekstra personell reduseres. Dermed tilsier
ikke situasjonen at det er behov for å utvide midlertidige ordninger
til å gjelde flere grupper.
Disse medlemmer viser likevel
til at det er mulig for de som mottar pensjoner fra Pensjonsordningen for
apotekvirksomhet (POA), å tiltre stillinger på pensjonistvilkår
der de kan jobbe uten reduksjon av alderspensjon. Med gjeldende
sats på pensjonistavlønningen er det mulig å ha en årsinntekt på
i underkant av 400 000 kroner, som kommer i tillegg til en uredusert
pensjon. Med denne muligheten og dagens smittvernsituasjon er det
ikke behov på nåværende tidspunkt for å utvide midlertidige ordninger
til flere grupper. Skulle situasjonen endre seg slik at det igjen
blir et ekstraordinært behov for personell, bør det vurderes om
flere berørte grupper burde inkluderes, herunder apotekansatte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter utvidelsen
av de midlertidige reglene, som sikrer at mottakere av løpende alderspensjon
ikke får avkortet sine utbetalinger i tilfeller de blir beordret,
eller frivillig deltar, i offentlig helsetjeneste for å møte det
ekstraordinære personellbehovet i forbindelse med covid-19. Unntaksregelverket
vil sikre at man kan motta pensjon eller AFP samtidig som man jobber
og har lønnsinntekt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at samordningsregelverket for
offentlig tjenestepensjon dessverre er slik at man vil få lavere
og lavere tjenestepensjon desto lenger man fortsetter i medlemsberettiget
stilling ut over alderen hvor man har kompensert for levealdersjusteringen.
Dette pensjonsregelverket, som Senterpartiet kaller «samordningsfella»,
har vi foreslått å oppheve i Representantforslag 141 L (2019–2020).
Dette medlem registrerer at
departementet ser hvor urimelig det ville vært dersom helsepersonellet skulle
fått en lavere tjenestepensjon når de omsider er ferdig med tjenesten
under pandemien, enn de hadde tidligere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at samordning
er en integrert del av bruttoordningen som arbeidstakerorganisasjonene
ønsket å videreføre i 2009. Det Senterpartiet kaller for «samordningsfella»,
er ikke noe mer enn ordinær samordning. Offentlig ansatte i disse
aktuelle årskullene har en tidligpensjonsordning (AFP) og en bruttoordning
som gjør det pensjonsmessig lønnsomt å tre tidlig ut av arbeidslivet.
Dette er grunnen til at pensjonen avkortes mot inntekt. Uten en
slik avkortning ville alle kunne ta ut pensjon så tidlig som mulig
og fortsette i jobb. Grunnen til at ansatte i privat sektor kan motta
pensjon, både folketrygd og tjenestepensjon, uten at dette avkortes
mot inntekt eller samordnes, er at de selv betaler for tidligpensjonering
i form av lavere årlig pensjon. Offentlig ansatte i de aktuelle
årskullene får ikke lavere livsvarig pensjon selv om de går av tidlig med
AFP eller særalder.
Disse medlemmer viser til at
det hadde gitt store samfunnsøkonomiske gevinster dersom ordningene var
lagt om tidligere, og gjort de midlertidige unntakene unødvendige,
men det lyktes dessverre ikke å oppnå enighet om en slik omlegging
i 2009. For å bøte på et potensielt stort behov for ekstrainnsats
i helsevesenet har man nå funnet det hensiktsmessig at man midlertidig fraviker
prinsippene det ble enighet om i 2009, for en gruppe av offentlig
ansatte som det vil kunne være stort behov for under en pandemi. Disse medlemmer mener
at å velge å stå videre i stilling ikke kan sammenlignes med de
som etter å ha gått av med alderspensjon blir beordret eller frivillig
stiller opp som følge av et ekstraordinært behov for ekstra personell
under en global, dødelig pandemi.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det under covid-19-pandemien
har vært et behov for ekstra innsats fra pensjonerte helsearbeidere.
Det er da dukket
opp to spesielle problemer:
-
Dersom en ansatt
med offentlig tjenestepensjon skulle gjeninntre i en offentlig stilling,
skal tjenestepensjonen stoppes. Følgelig vil det være mindre lønnsomt
for ansatte å gjeninntre i offentlige stillinger. Netto lønn vil
kunne bli så lav at pensjonister som gjør det, i realiteten taper
økonomisk på det, eller at belønningen blir for lav.
Det andre
problemet er imidlertid langt verre:
-
Det innebærer at
offentlig ansatte som gjeninntrer i offentlig stilling, ikke bare
får stoppet sin tjenestepensjon, men når de igjen slutter, skal
den omregnes. Da er systemet slik at tjenestepensjonen blir lavere
enn den pensjonen vedkommende mottok før man begynte å arbeide på
nytt. Dette benevnes blant pensjonseksperter som den bisarre samordningsfellen.
Det er eksempler på at prester, leger og andre helsefagarbeidere,
som har gått inn i offentlige stillinger fordi man ellers ikke hadde
hatt personale, har gått i denne fellen. Dersom en arbeider lenge
nok, kan tjenestepensjonen forsvinne helt. Et eksempel på det er
en tidligere fylkestannlege som gikk inn og gjorde en ekstraordinær
innsats for tannhelsen til rusmisbrukere. Det førte til at hans tjenestepensjon
da han sluttet som 67-åring, ble redusert fra over 200 000 kr til
0 kr da han igjen sluttet ved nærmere 75 år.
Dette medlem er
derfor glad for at regjeringen går inn for å oppheve disse uverdige
forholdene for ansatte som gjør en ekstraordinær innsats i covid-19-pandemien.
Dette medlem mener at dette
også bør rettes opp slik at det gjelder alle som gjør en ekstraordinær innsats
for å avbøte utfordringer i helsesektoren og andre deler av samfunnsøkonomien.
Dette vil Representantforslag 141 L (2019–2020) som representanter
fra Senterpartiet har foreslått, rette opp.
Dette medlem ser at medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener en slik opprydding vil være svært
uheldig jf. deres merknad foran. De hevder at dette vil være urimelig
fordi ansatte i offentlig sektor som slutter tidligere enn ved 67
å,r har særskilte pensjonsmessige fordeler. Det hevdes at disse
pensjonistene ikke bærer kostnader ved å slutte tidlig. Derfor hevder
de at ansatte i offentlig sektor som arbeider ut over normal pensjonsalder,
må straffes med lavere tjenestepensjon dess lenger de arbeider etter
67 år pluss levealdersjustering. For de fleste vil dette oppfattes
som absurd. Årsaken er at dagens pensjonsregler fører til at offentlig
ansatte som arbeider lenger, får lavere og lavere tjenestepensjon
dess lenger de arbeider, og arbeider de til 72/73 år, får de null
i tjenestepensjon. De taper da fra 1 til 2 mill. kroner i den tjenestepensjonen,
de selv har spart opp. Det er dette som blant pensjonsforskere benevnes som
samordningsfellen.
Dette medlem mener at slik
kan vi ikke ha det. Det må ryddes opp, og det kan enkelt gjøres
ved at samordningsfradraget reguleres på samme måtte som den offentlige
tjenestepensjonen. De offentlig ansatte vil da ikke få høyere pensjon
dess lenger de arbeider etter 67 år pluss levealdersjustering, men
de beholder den pensjonen de kunne fått om de hadde tatt den ut
ved 67 år pluss levealdersjustering.
Dette medlem mener det selvsagt
ikke er noen sammenheng mellom dem som må slutte tidlig i arbeidslivet,
og dem som arbeider lenger. Det ene gir en ekstra kostnad for økonomien
og det andre gir en ekstra positiv effekt for økonomien. Det er
dette som er hele begrunnelsen for pensjonsreformen, at den skal
stimulere til at flere arbeider lenger. Dessverre argumenterer medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Høyre med det motsatte. De som arbeider
lenge, skal straffes økonomisk for dette. Det er naturligvis uklokt
og dyrt, fordi det fører til lavere skatteinntekter og lavere verdiskaping
og er også negativt for pensjonskassenes økonomi. Resultatet er
at det vil føre til at færre arbeider lenger, og med de nevnte virkninger
for samfunnsøkonomien.