6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop.
1 S (2020–2021)
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2020–2021)
|
Utgifter
|
Utenriksdepartementet
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Lån
til norske borgere i utlandet
|
360 000
|
162
|
|
Næringsutvikling,
landbruk og fornybar energi
|
|
|
95
|
Norfund
– grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
|
1 239 864 000
|
Arbeids- og sosialdepartementet
|
614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Utlån, overslagsbevilgning
|
5 100 000 000
|
Nærings- og fiskeridepartementet
|
922
|
|
Romvirksomhet
|
|
|
95
|
Egenkapital
Space Norway AS
|
344 058 000
|
950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
Nysnø Klimainvesteringer AS
|
455 000 000
|
|
91
|
Kapitalinnskudd,
Investinor AS
|
92 000 000
|
Samferdselsdepartementet
|
1351
|
|
Spordrift AS
|
|
|
96
|
Aksjekapital
|
200 000 000
|
Finansdepartementet
|
1651
|
|
Statsgjeld, avdrag
og innløsning
|
|
|
98
|
Avdrag
på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
|
88 000 000 000
|
Statsbankene
|
2410
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld,
overslagsbevilgning
|
32 351 302 000
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Nye
lån, overslagsbevilgning
|
18 050 000 000
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Lån
fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
|
66 700 000 000
|
2426
|
|
Siva SF
|
|
|
90
|
Lån, overslagsbevilgning
|
155 000 000
|
2429
|
|
Eksportkredittordningen
|
|
|
90
|
Utlån
|
5 000 000 000
|
Statens forretningsdrift
|
2460
|
|
Garantiinstituttet
for eksportkreditt
|
|
|
90
|
Utbetaling
ifølge trekkfullmakt - alminnelig garantiordning
|
5 000 000 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
0
|
222 687 584 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av nødlån fra utlandet
|
318 000
|
3614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av lån
|
10 300 000 000
|
3732
|
|
Regionale helseforetak
|
|
|
90
|
Avdrag
på investeringslån t.o.m. 2007
|
632 200 000
|
3950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
|
2 700 000
|
|
96
|
Salg
av aksjer
|
25 000 000
|
4312
|
|
Avinor AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
444 400 000
|
4322
|
|
Svinesundsforbindelsen
AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
54 000 000
|
4356
|
|
Bane NOR SF
|
|
|
96
|
Tingsuttak
|
200 000 000
|
5310
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Redusert
lån og rentegjeld
|
12 365 062 000
|
|
93
|
Omgjøring
av utdanningslån til stipend
|
5 973 912 000
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Avdrag
|
12 740 000 000
|
5325
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
65 700 000 000
|
5326
|
|
Siva SF
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
155 000 000
|
5329
|
|
Eksportkredittordningen
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
10 300 000 000
|
5341
|
|
Avdrag på utestående
fordringer
|
|
|
95
|
Avdrag
på lån til andre stater
|
700 000
|
|
98
|
Avdrag
på egenbeholdning statsobligasjoner
|
6 000 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5460
|
|
Garantiinstituttet
for eksportkreditt
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående utbetaling ifølge trekkfullmakt
|
1 000 000
|
Statslånemidler
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
90
|
Lån
|
97 793 292 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 0
|
222 687 584 000
|
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.3 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
6.3.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.4 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.4.1 Post 90 Utlån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.5 Kap. 922 Romvirksomhet
6.5.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.6 Kap. 945 Grønt investeringsselskap
6.6.1 Post 90 Startkapital
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås
å etablere et grønt investeringsselskap med startkapital på 10 mrd.
kroner over kap. 945 post 90.
6.7 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
6.7.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å øke kapitalinnskuddet i Nysnø med 300
mill. kroner over kap. 950 post 90.
6.7.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.8 Kap. 967 Investeringsselskap
6.8.1 Post 90 Aksjekapital
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett, der det foreslås å sette av 20 mrd. kroner til aksjekapital
i et statlig investeringsselskap. Selskapet skal ha et tydelig mandat
til å bygge ny grønn industri i Norge gjennom å gi grønne industriselskaper
en langsiktig tålmodig og kapitalsterk eier, vurdere om det trengs
opprettelser av nye selskaper og aktivt søke samarbeid med og redusere
risikoen for investeringsvillige private investorer. Selskapet skal
gi avkastning på sikt, og foruten et tydelig mandat skal driften
være politisk uavhengig.
Dette medlem vil understreke
at dersom vi skal lykkes med omstillingen, må hele Norges økonomi
innrettes mot å løse oppgaven. Det krever at staten går foran med
storstilte investeringer og bidrar med tålmodig kapital som kan
skape nye markeder for et grønt næringsliv.
Dette medlem viser til at
Norge, på grunn av våre naturressurser, vår kompetanse, teknologiutvikling,
geografi, demografi og arbeidsliv har gunstige konkurransefordeler
og en rekke grønne næringsmuligheter.Bioøkonomi, havvind,bærekraftig
havbruk,batteriproduksjon, hydrogen, mineral, karbonfangst og -lagring
og grønn skipsfart er alle gode eksempler på dette.
Dette medlem viser til at
alle disse næringene fortsatt er i utvikling og ennå ikke er store
nok til å være bærebjelkene i norsk økonomi og ny industrivekst.
Slik, var det også da staten gikk inn på eiersiden i den unge lovende
petroleumsnæringen. Vi vet fra vår egen industrihistorie at det
statlige eierskapet fungerer når næringsutviklingen må skje raskt
og planmessig, og for å sikre at felleskapet både har en hånd på
rattet og høster sin andel av gevinsten. Dette medlem peker på at
de borgerlige partienes passive og tilretteleggende næringspolitikk
er for svak til å oppnå klimamålene og den næringsutviklingen landet
trenger.
Dette medlem mener vi må
bygge opp store grønne motorer i økonomien for å sikre et reelt
grønt skifte. Da må vi også bygge opp det statlige eierskapet innenfor
strategisk viktige områder. Dette medlem mener en moderne
strategi for dette er å opprette et bredt grønt investeringsselskap,
i stedet for separate selskaper. Et slikt selskap kan være dynamisk
ved å foreta oppkjøp i eksisterende selskaper eller være med på
å opprette nye hvis det er behov for det. På denne måten kan risikoen
spres, mens beslutningen om nøyaktig hvilke investeringer som er
fornuftige, tas av fagfolkene.?
Dette medlem vil understreke
at det avgjørende er at det tilveiebringes nok kapital til å investere
i grønn omstilling, samtidig som fellesskapets interesser ivaretas
på best mulig måte.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvor mye som må investeres i norsk økonomi
for at Norge skal nå sine forpliktelser i 2030 i henhold til Parisavtalen,
inkludert hvor stort merbehovet er sammenlignet med dagens nivå
på offentlige og private grønne investeringer, og komme tilbake
til dette senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2022.»
6.9 Kap. 1351 Spordrift AS
6.9.1 Post 96 Aksjekapital
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.10 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning
6.10.1 Post 98 Avdrag på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Finansdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
6.11.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å opprette 1 000 nye fagskoleplasser
og 2 000 nye studieplasser. Det foreslås derfor å øke kap. 2410
post 90 med 133 mill. kroner til nye studielån.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 747,7 mill.
kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som følge av forslag
om å knytte studiestøtten til 1,3 G og opprette av 200 nye grønne
fagskoleplasser.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
å sette av midler til økt stipend for 500 nye fagskoleplasser.
6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
6.12.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det foreslås å øke posten med 350 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag, for å til sammen øke lånerammen til Husbanken
med 5 mrd. kroner. Disse
medlemmer viser til at et eget sted å bo til en overkommelig
pris er avgjørende for å kunne leve et selvstendig og godt liv.
De siste årene har boligprisene steget kraftig. Å styrke Husbanken
er et viktig virkemiddel for en bedre boligpolitikk. Disse medlemmer foreslår
derfor å styrke utlånsrammen til Husbanken med 5 mrd. kroner i 2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 5 mrd.
kroner. Det foreslås derfor å øke kap. 2412 post 90 med 350 mill.
kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 350 mill.
kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som følge av forslag
om å øke lånerammen til Husbanken med 5 mrd. kroner.
Dette medlem viser til at
også de som ikke kan kjøpe bolig, skal ha rett til et trygt sted
å bo. Det trengs flere og rimeligere boalternativer for unge og
lavinnteksthusholdninger. Dette medlem foreslår derfor
å øke lånerammen til Husbanken med 5 mrd. kroner, slik at også de
som ikke får hjelp av foreldre, kan få startlån til å kjøpe egen
bolig, og at det kan gis mer lån til å bygge boliger for vanskeligstilte. Dette medlem vil
videre gjenreise Husbanken som samfunnsutvikler og at Husbanken
også skal kunne bidra til klimakutt og energieffektivitet. Det vises
videre til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. 16 S (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
å øke Husbankens låneramme med 2 mrd. kroner og å øke denne posten med
140 mill. kroner.
6.13 Kap. 2420 Grønn investeringsbank
6.13.1 Post 90 Kapitalinnskudd
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett, der det foreslås å sette av 10 mrd. kroner til kapitalinnskudd
i en grønn statlig investeringsbank. Bankens hovedoppgave bør være
å yte kreditt til bedrifter, men det kan også åpnes for at den finansierer egenkapital.
Banken bør være uavhengig, men med et tydelig politisk vedtatt mandat
om å bidra til klimakutt og grønn omstilling av økonomien, og ha
som mål å gå med overskudd på sikt. Banken skal likevel ta langsiktig risiko.
Dette medlem vil understreke
at dersom vi skal lykkes med omstillingen, må hele Norges økonomi
innrettes mot å løse oppgaven. Det krever store politiske grep og
handlekraft for å flytte den private kapitalen i retning grønne
prosjekter.
Dette medlem viser til at
selv om det på lang sikt lønner seg å investere klimavennlig, er
kortsiktigheten i finanssektoren en utfordring når det gjelder å
bringe til veie kapital til klimavennlige prosjekter. Risikoen ved mange
grønne investeringer er for høy, fordi markedene ofte er umodne. Dette medlem mener
staten må bidra med langsiktig og tålmodig kapital som markedet ikke
kan formidle på egenhånd. Statlig støtte på et riktig tidspunkt
kan i sin tur tiltrekke privat kapital til prosjektene. En uavhengig
investeringsbank med klart mandat om å bidra til grønne investeringer
vil bidra til stabile investeringer uavhengig av konjunkturer i
økonomien.
Dette medlem viser til at
det finnes over 90 statlige investeringsbanker i verden. For eksempel
er EUs investeringsbank (EIB) verdens største offentlige bank, Tyskland
har en stor statlig investeringsbank (KfW), og Skottland åpnet i
november sin investeringsbank med mandat om å bidra til grønn omstilling.
Dette medlem viser til at
utlån fra en grønn investeringsbank vil finansieres av innskutt
egenkapital pluss grønne obligasjoner. Et moderat forhold mellom disse
er 1:5. For hver krone staten har skutt inn i egenkapital, utsteder
banken 5 kroners verdi av grønne obligasjoner.?Med et første kapitalinnskudd
på 10 mrd. kroner, kan banken få en utlånskapasitet på 60 mrd. kroner.
Dette medlem viser til at
markedet for grønne obligasjoner er underutviklet i Norge. Et mer
utviklet marked for grønne obligasjoner i Norge kan bidra til å flytte
privat kapital fra spekulasjon og eiendom til grønne investeringer
og dermed redusere klimarisiko og generelt bedre den finansielle
stabiliteten i Norge. Ved å utstede grønne obligasjoner låner banken
inn privat kapital, som den så låner ut til grønne investeringer.
Slik omdirigeres privat kapital i tråd med målene om klimakutt og
omstilling.
Dette medlem peker på at
investeringsbanken vil ha positive ringvirkninger i pengesystemet.
Norges Bank vil fremover bli nødt til å ta hensyn til klimarisiko og
omstilling i pengepolitikken. Et større marked for grønne obligasjoner
kan gi sentralbanken anledning til å f.eks. stille krav til grønne
obligasjoner i pantsettelsen når bankene tilføres likviditet. Det
vil igjen stimulere bankenes etterspørsel etter grønne obligasjoner.
6.14 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
6.14.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.15.1 Post 90 Lån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.16 Kap. 2429 Eksportkredittordningen
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt
6.17.1 Post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
6.18.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.19.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
6.20.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Helse- og omsorgsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
6.21.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.21.2 Post 96 Salg av aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.22 Kap. 4312 Avinor AS (jf. kap. 1312)
6.22.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
6.23.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.24 Kap. 4356 Bane NOR SF (jf. kap. 1356)
6.24.1 Post 96 Tingsuttak
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.25 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
6.25.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.25.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.26 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 3 mill. kroner, som
følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å øke posten med 3 mill. kroner, som
følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 3 mill.
kroner, som følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5
mrd. kroner.
6.27 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421)
6.27.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.27.2 Post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.28 Kap. 5326 Siva SF (jf. kap. 2426)
6.28.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.29 Kap. 5329 Eksportkredittordningen
6.29.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
6.30.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Finansdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.30.2 Post 95 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Finansdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.31 Kap. 5460 Garantiinstituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)
6.31.1 Post 95 Avdrag på utestående fordringer ifølge trekkfullmakt
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.32 Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021)
Gul bok
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til sine merknader
til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke statslånemidler med
31 094,7 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som
følge av økte avsetninger på 90-poster.
Dette medlem viser til at
Norges Banks kronekjøp gjennom «overføring fra SPU» med sikte på
å dekke underskuddet i budsjettet i 2020 var så omfattende at det
hadde en merkbar appresierende effekt på kronekursen, som isolert
sett forverret konkurranseevnen til norsk eksportindustri på toppen
av koronakrisen. Dette
medlem viser til at omfanget av underskuddet ifølge Finansdepartementets
anslag i vår lå an til å måtte selge aktiva i Statens pensjonsfond
utland a om lag 133 mrd. kroner for å dekke det, og det i en tid
hvor finansmarkedene var svært usikre. Dette medlem mener dette
vitner om en uheldig og ustabil forvaltning av oljeformuen.
Dette medlem peker på at
markedet for norske statsobligasjoner er svært lite, sammenlignet
med andre land, og rentene på statsobligasjoner er svært lave, og
vil forbli lave i overskuelig fremtid. Betraktelig lavere enn den
forventede avkastningen på Statens pensjonsfond utland. Dette medlem vil
videre peke på at låneopptak i norske kroner ikke har samme appresierende
effekt på kronen som når man dekker underskuddet ved å kjøpe kroner.
Det vil også bli lettere for norske bedrifter å låne i obligasjoner
i norske kroner med et større referansemarked for norske statsobligasjoner.
Dette medlem viser videre
til at statsobligasjoner er en trygg plassering for den private
kapitalen, særlig i usikre tider, og at finansiering av statlige
investeringer gjennom statsobligasjoner bidrar til en mobilisering av
samfunnets eksisterende kapital til produktive formål. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
foreslås 30 mrd. kroner til grønne investeringer, finansiert ved
lånetransaksjoner.
Dette medlem fremmer videre
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike sammensetninger av lånetransaksjoner
og overføring fra SPU i statsbudsjettet med henblikk på konsekvenser
for statens formue, kronekursen, pengepolitikken, et velfungerende
marked for statsobligasjoner og finansiell stabilitet.»
6.33 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene
Forslag til bevilgninger
under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg
1
|
H, FrP, V
og KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
MDG
|
R
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
162
|
|
Næringsutvikling,
landbruk og fornybar energi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Norfund
– risikoavlastningsfond for grønne investeringer i det globale sør
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
400 000 (+400 000)
|
0 (0)
|
|
95
|
Norfund
– grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
|
1 239 864
|
1 239 864 (0)
|
1 239 864 (0)
|
1 239 864 (0)
|
1 239 864 (0)
|
2 239 864 (+1 000 000)
|
1 239 864 (0)
|
225
|
|
Tiltak i grunnopplæringen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Rentekompensasjonsordning: bedre
og grønnere skoler, barnehagebygg og svømmeanlegg
|
0
|
0 (0)
|
5 000 000 (+5 000 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
945
|
|
Grønt investeringsselskap
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
10 000 000 (+10 000 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
Nysnø Klimainvesteringer AS
|
455 000
|
455 000 (0)
|
455 000 (0)
|
755 000 (+300 000)
|
455 000 (0)
|
955 000 (+500 000)
|
455 000 (0)
|
|
91
|
Kapitalinnskudd,
Investinor AS
|
92 000
|
92 000 (0)
|
260 000 (+168 000)
|
92 000 (0)
|
92 000 (0)
|
592 000 (+500 000)
|
92 000 (0)
|
|
95
|
Egenkapitaltilførsel
Statkraft
|
0
|
0 (0)
|
1 000 000 (+1 000 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
967
|
|
Investeringsselskap
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Aksjekapital
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
20 000 000 (+20 000 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
2410
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld
|
32 351 302
|
32 351 302 (0)
|
32 351 302 (0)
|
32 484 302 (+133 000)
|
33 099 002 (+747 700)
|
33 092 202 (+740 900)
|
32 368 324 (+17 022)
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Nye
lån
|
18 050 000
|
18 050 000 (0)
|
18 400 000 (+350 000)
|
18 400 000 (+350 000)
|
18 400 000 (+350 000)
|
20 050 000 (+2 000 000)
|
18 190 000 (+140 000)
|
2420
|
|
Grønn investeringsbank
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
10 000 000 (+10 000 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Egenkapital
såkornfond
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
500 000 (+500 000)
|
0 (0)
|
2425
|
|
Bionova
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97
|
Egenkapital
Bionova
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
2 000 000 (+2 000 000)
|
0 (0)
|
|
|
Sum utgifter
|
222 687 584
|
222 687 584 (0)
|
229 205 584 (+6 518 000)
|
233 470 584 (+10 783 000)
|
253 785 284 (+31 097 700)
|
230 328 484 (+7 640 900)
|
222 844 606 (+157 022)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Avdrag
|
12 740 000
|
12 740 000 (0)
|
12 743 000 (+3 000)
|
12 743 000 (+3 000)
|
12 743 000 (+3 000)
|
12 740 000 (0)
|
12 740 000 (0)
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Lån
|
97 793 292
|
97 793 292 (0)
|
104 308 292 (+6 515 000)
|
108 573 292 (+10 780 000)
|
128 887 992 (+31 094 700)
|
105 434 192 (+7 640 900)
|
97 950 314 (+157 022)
|
|
|
Sum inntekter
|
222 687 584
|
222 687 584 (0)
|
229 205 584 (+6 518 000)
|
233 470 584 (+10 783 000)
|
253 785 284 (+31 097 700)
|
230 328 484 (+7 640 900)
|
222 844 606 (+157 022)
|
|
|
Sum netto
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|