4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og
poster under rammeområde 20
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg
1 (2020–2021)
|
Utgifter
|
Stortinget og tilknyttede
organ
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 000 900 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
4 200 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
139 900 000
|
|
50
|
Sannhets-
og forsoningskommisjonen
|
10 000 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
200 300 000
|
|
72
|
Tilskudd
til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
|
1 500 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
16 500 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 500 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
418 088 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
111 880 000
|
|
70
|
Forskning
på og allmennopplysning om finansmarkedet
|
13 500 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
425 798 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
19 800 000
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
842 913 000
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
7 400 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
17 100 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 594 827 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
136 200 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 072 098 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
199 300 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter,
kan overføres
|
346 000 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
96 800 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
91 200 000
|
|
70
|
Tilskudd
|
5 700 000
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
71 285 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
612 428 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
253 900 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
9 400 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
28 990 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 250 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
8 400 000 000
|
1634
|
|
Kompensasjon for
inntektssvikt som følge av virusutbruddet
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
130 000 000
|
|
72
|
Støtte
for å ta permitterte tilbake i jobb, overslagsbevilgning
|
300 000 000
|
1645
|
|
Statlig garantiordning
for lån til små og mellomstore bedrifter
|
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for
små og mellomstore bedrifter
|
3 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
89
|
Renter
og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
|
10 160 900 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
63 958 317 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
6 000 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
1 100 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
400 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
12 600 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
|
144 000 000
|
|
2
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
11 300 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
5 500 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
1 700 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
25 900 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr
|
17 200 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
58 000 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
123 500 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
3 500 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 600 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
240 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 630 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
60 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
230 000 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
5 500 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
260 900 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
15 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra
Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
18 600 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens
forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på
statens kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 606 000 000
|
Renter og utbytte
mv.
|
5603
|
|
Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
697 200 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
787 900 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
125 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
223 500 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
89
|
Garantiprovisjon
|
64 000 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
24 961 200 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 3. desember 2020, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 38 909 252 000 kroner.
For nærmere omtale
av de enkelte poster, vises det til Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble enighet om å øke innsparing
på driftsposter fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Dette innebærer at flertallet foreslår
en reduksjon av følgende poster i forhold til regjeringens forslag:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med
Tillegg 1
|
ABE-endring
|
Utgifter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
418 088
|
-402
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
111 880
|
-85
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
425 798
|
-420
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
842 913
|
-607
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
7 400
|
-6
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 594 827
|
-1 552
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 072 098
|
-6 676
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
96 800
|
-94
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
71 285
|
-72
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
612 428
|
-608
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
253 900
|
-260
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
8 400 000
|
-7 400
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
63 958 317
|
-18 182
|
Inntekter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
12 600
|
-12
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
5 500
|
-7
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
1 700
|
-2
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100
|
-1
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
25 900
|
-25
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 600
|
-4
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
260 900
|
-266
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
24 961 200
|
-317
|
|
|
Sum netto rammeområde
20
|
38 997 117
|
-17 865
|
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås å fastsette rammeområde 20 til 38 954 617 000
kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å fastsette rammeområde
20 til 38 977 117 000 kroner.
4.3.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten mellom de fire partiene inngått den
1. desember 2020.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn å redusere Stortingets driftsbevilgning med 10 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag som en følge av mindre behov
knyttet til reise- og møteaktivitet i 2021 på grunn av pandemien.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å omprioritere midler fra byråkrati til
tjenester nær folk i hele landet. Disse medlemmer viser til
at det foreslås et byråkratikutt på 30 mill. kroner for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for en utvikling der
avstanden mellom de folkevalgte og befolkningen skal bli større,
og ønsker ikke at politikere skal utgjøre noen lønnsadel i Norge.
De årlige forslagene til fastsettelse av politikergodtgjørelse fra
Stortingets lønnskommisjon har etter disse medlemmers mening over tid
bidratt til et lønnsnivå som er for høyt, og en utvikling løsrevet
fra befolkningen politikerne er valgt til å representere. Disse medlemmer registrerer
også at virkelighetsbeskrivelsen om at lønnsnivået blant norske
politikere er for høyt, nå deles av representanter fra flere av
partiene på Stortinget i uttalelser i media.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å kutte i bevilgningene
til Stortinget med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
for å omprioritere til andre formål.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Stortinget i Innst. 177 S (2020–2021)
vedtok å fryse godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og medlemmer
av regjeringen, og at Rødts forslag om å redusere godtgjørelsene
ikke fikk støtte fra de andre partiene. Samtidig ble det nedsatt
et godtgjørelsesutvalg med mandat om å utrede felles prinsipper
for godtgjørelse til politikere på alle forvaltningsnivåer og evaluere
ordningen med Stortingets lønnskommisjon.
Dette medlem viser til at
godtgjørelsesutvalget vil legge fram sine anbefalinger i starten
av 2021, og forventer at utvalget vil legge fram forslag som bidrar
til mer moderate politikerlønninger og at man effektivt stanser
en utvikling der godtgjørelsen for stortingsrepresentanter ellers
ligger an til å passere 1 mill. kroner.
Dette medlem viser videre
til egne forslag i forbindelse med tidligere års behandling av godtgjørelsen for
stortingsrepresentanter og medlemmer av regjeringen, der Rødt tidligere
har foreslått å legge ned lønnskommisjonen, og til Rødts alternative
budsjett, der den årlige godtgjørelsen for stortingsrepresentanter
reduseres med om lag 20 pst. til åtte ganger folketrygdens grunnbeløp,
noe som gir en besparelse på om lag 31 mill. kroner i 2021, sammenlignet
med regjeringens forslag. En slik godtgjørelse vil fortsatt ligge
godt over ei gjennomsnittlig lønn i Norge, noe som etter dette medlems mening
er rimelig for å kompensere for blant annet ubekvem arbeidstid og
mye tid borte fra familien, men at det også er vesentlig under det
lønnsnivået som er vedtatt av Stortinget.
4.3.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.4 Post 50 Sannhets- og forsoningskommisjonen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.5 Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.6 Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.7 Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.3.8 Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.4.1 Post 1 Salgsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.4.2 Post 3 Leieinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
4.5.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet til
organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge.
4.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.5.3 Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.5.4 Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.5.5 Arv til frivillig virksomhet – postering av inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
4.6.1 Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
4.7.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
4.8.1 Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.8.2 Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
4.9.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.9.2 Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.9.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
4.10.1 Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.10.2 Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
4.11.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Magnormoen er landets nest største grensepassering. I tillegg
håndterer Kongsvinger tollområde 28 av landets 62 grenseoverganger.
Ved Magnormoen er kontrollen av grensen overlatt til de svenske
tollmyndighetene i Eda, som vanligvis kun har åpent innenfor normal
kontortid. Disse
medlemmer mener det er behov for å styrke kapasiteten ved grensekontrollen
og vurdere opprettelse av en norsk tollstasjon på Magnor. Koronasituasjonen
synliggjør betydningen av en kapasitetsøkning ytterligere.
Disse medlemmer viser til
at Bjørnfjell tollstasjon fortsatt ikke er døgnåpen hele året. Fra
Nord-Norge eksporteres mest fersk fisk over E10 og Bjørnfjell tollstasjon
grunnet nærheten til Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms. Tollstasjonen
stenger om natten, noe som gjør at fisk som fanges eller slaktes
på kveldstid, må vente en natt for eksport. Da taper den 1–1,50
kroner i verdi per kilo. Fiskerinæringen melder at de taper titalls
millioner kroner på nattestengt tollstasjon, mens kostnader for
en døgnåpen stasjon er små.
Disse medlemmer viser til
at åpningstiden er utvidet med tre timer på hverdager i høsthalvåret,
og at arbeidet med å digitalisere tollklareringen har startet. Grenseovergangene
i Troms og vest i Finnmark er begge døgnåpne fordi de driftes av
Finland. Bjørnfjell tollstasjon ligger ca. tre mil fra avkjøringen
fra E6 på høyfjellet i et relativt tøft klima uten servicetilbud.
En industri med så stor produksjon som sjømatindustrien trenger forutsigbarhet,
og ikke åpningstider som varierer med årstid og ukedag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til budsjettenigheten med regjeringspartiene
av 1. desember 2020, som inneholdt 10 mill. kroner til et forprosjekt
for bygging av felles norsk-svensk grensestasjon på Magnormoen. Disse medlemmer vil
videre vise til at forliket inkluderte det som ble vedtak 169 den
3. desember 2020 til Innst. 2 S (2020–2021), som slår fast følgende:
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ overfor svenske myndigheter første halvår
2021 med sikte på å inngå avtale om felles norsk-svensk grensestasjon
på Magnormoen med svenske myndigheter før revidert nasjonalbudsjett.
Det henstilles til regjeringen å komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett
med en rapportering, slik at en realisering av politistasjon på
grensen/Magnormoen kan gjennomføres når finansiering av hele prosjektet
er avklart.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås
å styrke Tolletatens arbeid med grensekontroll med 30 mill. kroner.
4.11.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
4.12.1 Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.12.2 Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.12.3 Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.12.4 Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.12.5 Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
4.13.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Flertallet foreslår videre
å redusere bevilgningen til Skatteetaten med 20 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til utfordringer med arbeidslivskriminalitet
i norsk arbeidsliv og foreslår i eget alternative budsjett å øke
bevilgningen til Skatteetaten med 7,5 mill. kroner for 2021 som
en del av en større arbeidslivspakke. Grunnet nedsettelse av den
kommunale formuesskatten i Bø kommune i Vesterålen og dertil registrert tilflytting
fra formuende personer påpeker disse medlemmer at de foreslåtte
økte bevilgningene til Skatteetaten også kan overføres til kontrollvirksomhet som
sørger for etterlevelse av regler om minimum antall oppholdsdager
på registrert bostedsadresse.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, der det foreslås å styrke arbeidet mot arbeidslivskriminalitet
i Skatteetaten inklusive a-krimsenter med 50 mill. kroner, dette
som del av en større pakke mot arbeidslivskriminalitet på 287,5
mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt viser til at regjeringen og finansministeren har påpekt
at Skatteetaten har hatt kapasitetsproblemer som følge av forvaltningen
av kompensasjonsordningen for næringslivet, og at dette har vært
den offisielle begrunnelsen for å legge den nye kompensasjonsordningen
til Brønnøysundregistrene, selv om det har medført at det tar atskillig
lengre tid før bedriftene får utbetalt støtte. Disse medlemmer er derfor
svært overrasket over at regjeringen nå går med på et forslag om
å redusere bevilgningen til Skatteetaten med 20 mill. kroner, sågar
på toppen av det økte ABE-kuttet i enigheten, all den tid regjeringen
hevder at Skatteetaten trenger å frigjøre ressurser til blant annet etterkontroller
og arbeidet mot skattekriminalitet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
å styrke bevilgningen til Skatteetaten med 70 mill. kroner for å
drive kontroll med de nye statlige kompensasjonsordningene og for
å intensivere kampen mot skatteunndragelser og sosial dumping gjennom
opprettelsen av flere nye a-krimsentre.
4.13.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.13.3 Post 22 Større IT-prosjekter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.13.4 Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.13.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
4.14.1 Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.2 Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.3 Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.4 Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.5 Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.6 Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.7 Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.8 Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.9 Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.14.10 Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
4.15.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
4.16.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig med fortsatt god fordeling av arbeidsplassene i Statistisk
sentralbyrå, og at målet skal være at 50 pst. av arbeidsplassene
skal være på Kongsvinger.
4.16.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.16.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
4.17.1 Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.17.2 Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
4.18.1 Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten mellom de fire partiene inngått den
1. desember 2020.
Flertallet viser til at det
blir foreslått å redusere bevilgningen til kompensasjon av merverdiavgift
for kommuner og fylkeskommuner med 40 mill. kroner grunnet redusert
merverdiavgiftsbelastning i kommunesektoren som følge av lav merverdiavgiftssats
(6 pst.) første halvår 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.18.2 Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
4.19.1 Post 1 Driftsutgifter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert i forhold
til regjeringens forslag som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.20 Kap. 1634 Kompensasjon for inntektssvikt som følge av virusutbruddet
4.20.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.20.2 Post 72 Støtte for å ta permitterte tilbake i jobb, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.21 Kap. 1645 Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter
4.21.1 Post 23 Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt viser til at mange bedrifter, blant annet i utelivs-
og serveringsbransjen, ikke har fått innvilget lån i banken til
tross for at de er levedyktige på sikt. Disse medlemmer er uroet
over at mange bedrifter kan gå konkurs på grunn av likviditetsmangel selv
om staten garanterer for 90 pst. av bankenes utlån til disse, og
vil uttrykke bekymring for om ordningen fungerer etter hensikten,
selv etter de justeringer regjeringen har lagt frem.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen rapportere om hvor mange og hvilken type bedrifter
som har fått lån på bakgrunn av lånegarantiordningen i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2021. Rapporten skal inneholde en
evaluering av bankenes fortjenestemargin på de statsgaranterte lånene.»
4.22 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
4.22.1 Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.23 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
4.23.1 Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.24 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
4.24.1 Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.25 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
4.25.1 Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
4.26.1 Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26.2 Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26.3 Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26.4 Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26.5 Post 86 Renter av lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.26.6 Post 89 Garantiprovisjon
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.
4.27 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger
under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg
1
|
H, FrP, V
og KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
MDG
|
R
|
Utgifter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 000 900
|
990 900 (-10 000)
|
990 900 (-10 000)
|
970 900 (-30 000)
|
980 900 (-20 000)
|
1 000 900 (0)
|
969 600 (-31 300)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
418 088
|
417 686 (-402)
|
418 088 (0)
|
413 888 (-4 200)
|
418 088 (0)
|
423 088 (+5 000)
|
418 088 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
111 880
|
111 795 (-85)
|
111 880 (0)
|
111 880 (0)
|
111 880 (0)
|
121 880 (+10 000)
|
111 880 (0)
|
|
72
|
Tilskudd
til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge – bl.a. Gjeldsoffer-Alliansen,
Tax Justice Network, Attac, Transparency Norway og Publish What
You Pay
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
25 000 (+25 000)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
425 798
|
425 378 (-420)
|
425 798 (0)
|
425 798 (0)
|
425 798 (0)
|
425 798 (0)
|
425 798 (0)
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
842 913
|
842 306 (-607)
|
842 913 (0)
|
800 913 (-42 000)
|
842 913 (0)
|
842 913 (0)
|
842 913 (0)
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
7 400
|
7 394 (-6)
|
7 400 (0)
|
7 400 (0)
|
7 400 (0)
|
7 400 (0)
|
7 400 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 594 827
|
1 593 275 (-1 552)
|
1 594 827 (0)
|
1 624 827 (+30 000)
|
1 594 827 (0)
|
1 594 827 (0)
|
1 594 827 (0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 072 098
|
7 045 422 (-26 676)
|
7 079 598 (+7 500)
|
7 037 098 (-35 000)
|
7 072 098 (0)
|
7 072 098 (0)
|
7 142 098 (+70 000)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
199 300
|
199 300 (0)
|
199 300 (0)
|
249 300 (+50 000)
|
199 300 (0)
|
199 300 (0)
|
199 300 (0)
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
96 800
|
96 706 (-94)
|
96 800 (0)
|
96 800 (0)
|
96 800 (0)
|
96 800 (0)
|
96 800 (0)
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
71 285
|
71 213 (-72)
|
71 285 (0)
|
71 285 (0)
|
71 285 (0)
|
71 285 (0)
|
71 285 (0)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
612 428
|
611 820 (-608)
|
612 428 (0)
|
612 428 (0)
|
612 428 (0)
|
612 428 (0)
|
612 428 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
253 900
|
253 640 (-260)
|
253 900 (0)
|
253 900 (0)
|
253 900 (0)
|
253 900 (0)
|
253 900 (0)
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner
|
28 990 000
|
28 950 000 (-40 000)
|
28 950 000 (-40 000)
|
28 990 000 (0)
|
28 990 000 (0)
|
28 990 000 (0)
|
28 990 000 (0)
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
8 400 000
|
8 392 600 (-7 400)
|
8 400 000 (0)
|
8 400 000 (0)
|
8 400 000 (0)
|
8 400 000 (0)
|
8 400 000 (0)
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
63 958 317
|
63 870 135 (-88 182)
|
63 915 817 (-42 500)
|
63 927 117 (-31 200)
|
63 938 317 (-20 000)
|
63 973 317 (+15 000)
|
64 022 017 (+63 700)
|
Inntekter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
12 600
|
12 588 (-12)
|
12 600 (0)
|
12 600 (0)
|
12 600 (0)
|
12 600 (0)
|
12 600 (0)
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
5 500
|
5 493 (-7)
|
5 500 (0)
|
5 500 (0)
|
5 500 (0)
|
5 500 (0)
|
5 500 (0)
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
1 700
|
1 698 (-2)
|
1 700 (0)
|
1 700 (0)
|
1 700 (0)
|
1 700 (0)
|
1 700 (0)
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100
|
1 099 (-1)
|
1 100 (0)
|
1 100 (0)
|
1 100 (0)
|
1 100 (0)
|
1 100 (0)
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
25 900
|
25 875 (-25)
|
25 900 (0)
|
25 900 (0)
|
25 900 (0)
|
25 900 (0)
|
25 900 (0)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 600
|
3 596 (-4)
|
3 600 (0)
|
3 600 (0)
|
3 600 (0)
|
3 600 (0)
|
3 600 (0)
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
260 900
|
260 634 (-266)
|
260 900 (0)
|
260 900 (0)
|
260 900 (0)
|
260 900 (0)
|
260 900 (0)
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
24 961 200
|
24 960 883 (-317)
|
24 961 200 (0)
|
24 961 200 (0)
|
24 961 200 (0)
|
24 961 200 (0)
|
24 961 200 (0)
|
|
|
Sum netto rammeområde
20
|
38 997 117
|
38 909 252 (-87 865)
|
38 954 617 (-42 500)
|
38 965 917 (-31 200)
|
38 977 117 (-20 000)
|
39 012 117 (+15 000)
|
39 060 817 (+63 700)
|
|
|
Avvik fra rammevedtak
|
87 865
|
0
|
45 365
|
56 665
|
67 865
|
102 865
|
151 565
|