Næringsaktivitet
og verdiskaping
Norge er rikt på
naturressurser, og vi har en lang tradisjon for å forvalte disse
ressursene i et langsiktig perspektiv til det beste for samfunnet.
Havnæringene har stor betydning for verdiskapingen i Norge, og havet
er en viktig næringsvei for mange kystsamfunn. Havet vil i overskuelig
fremtid være en av Norges viktigste kilder til arbeidsplasser, verdiskaping
og velferd i hele landet, og kan samtidig bidra til å løse miljø-
og klimautfordringer. Regjeringen legger vekt på at havets ressurser
er viktige for nasjonal verdiskaping og at utnytting av naturressurser
skal gi positive ringvirkninger i lokalsamfunnene.
Fiskeri og havbruk:
Norge har en stor og lønnsom fiskeri- og havbruksnæring, som samlet
høster og produserer mer enn 3 millioner tonn sjømat årlig, i all
hovedsak til eksport. I 2019 eksporterte Norge sjømat for 107,3
mrd. kroner. På grunn av klimaendringer og andre påvirkningsfaktorer
kan vi vente oss større endringer i fiskebestandenes størrelser
og utbredelse i årene som kommer, med påfølgende utfordringer for
fiskeriene og forvaltningen. Ut fra dagens kunnskap er det ikke
potensial for å øke uttaket fra de ville fiskeressursene som vi
allerede fisker på, med unntak av snøkrabbe.
Skipsfart: Skipstrafikken
i alle de tre forvaltningsplanområdene har økt moderat fra år til
år i perioden 2011–2017. Utviklingen viser en langsiktig trend,
som henger sammen med økningen i samfunnets transportbehov, som
igjen følger økonomisk utvikling og globalisering av økonomien.
Petroleumsvirksomhet:
Norske havområder rommer rike olje- og gassressurser som har bidratt
til å legge grunnlaget for vårt velferdssamfunn, og petroleumsnæringen
er svært viktig for norsk økonomi. Etter mer enn 50 år med petroleumsvirksomhet
har næringen vokst frem som Norges største målt som andel av verdiskaping,
statlige inntekter, eksport og investeringer. Det er betydelige
gjenværende olje- og gassressurser på norsk sokkel. Ressursregnskapet
indikerer at etter 50 år med petroleumsvirksomhet er om lag halvparten
av de totale petroleumsressursene produsert, relativt sett mer av oljeressursene
enn gassressursene. Nordsjøen står for størst produksjon på sokkelen,
og det er fortsatt et betydelig ressurspotensial i havområdet. I
den nordlige delen av Norskehavet er det etablert ny gassinfrastruktur
med Aasta Hansteen-feltet som kom i produksjon fra 2018 og den tilknyttede
Polarled-rørledningen. I Barentshavet er det i dag to felt i produksjon:
Snøhvit og Goliat, og ett under utbygging, Johan Castberg-feltet.
Leteaktiviteten på norsk sokkel har variert gjennom årene, samtidig
har leteaktiviteten holdt seg på et stabilt høyt nivå de senere
år.
Fremvoksende havnæringer:
Vindkraft til havs, marin bioprospektering, utvinning av mineraler
fra havbunnen, karbonlagring under havbunnen og produksjon av hydrogen
er potensielt fremvoksende næringer knyttet til havet.
Vindkraft til havs
er i vekst globalt, og det pågår flere prosesser nasjonalt for å
tilrettelegge for vindkraft til havs. Havvind er et av seks prioriterte
områder i den nasjonale strategien for forskning og utvikling av
ny klimavennlig energiteknologi, Energi21. Per i dag er utbygging
av vindkraft til havs vesentlig mer kostbart enn utbygging på land,
og industriell aktivitet til havs gir andre utfordringer enn på
land. Flytende havvind kan bli en betydelig energiressurs om man
lykkes i å redusere kostnadene slik at det blir konkurransedyktig.
Hywind Tampen-prosjektet, som er under utbygging i Nordsjøen, vil bli
verdens til nå største flytende vindkraftverk og skal etter planen
forsyne oljefeltene Gullfaks og Snorre med fornybar kraft. Equinor
tar sikte på at kraftverket skal være i drift i løpet av 2022.
Åpning av områder
for fornybar energiproduksjon til havs gjøres etter havenergiloven
som trådte i kraft 1. juli 2010. Loven fastsetter at fornybar energiproduksjon
til havs utenfor grunnlinjene som hovedregel kun kan skje etter
at staten har åpnet bestemte geografiske områder for søknader om
konsesjon.
Olje- og energidepartementet
gjennomførte i 2019 en offentlig høring av et forslag om å åpne
to områder, og departementet går nå gjennom høringsinnspillene.
Marin bioprospektering
er spesielt interessant i de nordlige havområdene fordi de preges
av mange arter som har spesialisert seg på ekstreme og til dels
skiftende forhold.
Mineralutvinning
på havbunnen kan ha et betydelig fremtidig markedspotensial når
samfunnet i økende grad vil bli elektrifisert, noe som forventes
å gi økt etterspørsel etter ulike metalliske mineraler som blant
annet litium, kobolt, nikkel og mangan og enkelte sjeldne jordarter
som benyttes i elektronikk og batteriteknologi. På norsk sokkel
er det gjort funn av mineralressursene skorper og sulfider.
Lov om mineralvirksomhet
på kontinentalsokkelen (havbunnsmineralloven) trådte i kraft i 2019.
Formålet med loven er å legge til rette for undersøkelse og utvinning
av mineralforekomster på kontinentalsokkelen i samsvar med samfunnsmessige
målsettinger. Loven bygger på erfaringer fra blant annet petroleumsvirksomheten
og legger opp til at områder som hovedregel må åpnes før tillatelse
til undersøkelse og utvinning kan tildeles.
Før et område åpnes
for mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen, skal sektordepartementet
gjennomføre en konsekvensutredning.
Både FNs klimapanel
og Det internasjonale energibyrået (IEA) peker på at det vil være
vanskeligere og vesentlig dyrere å nå klimamålene uten CO2-håndtering. Norge har flere
tiårs erfaring med fangst og lagring av CO2 under havbunnen på norsk
sokkel. Oljedirektoratet estimerer at det er mulig å lagre mer enn
80 mrd. tonn CO2 i reservoarer
på kontinentalsokkelen.
Grønn konkurransekraft:
Regjeringens strategi for grønn konkurransekraft, som ble lagt frem
i 2018, kobler sammen næringsutvikling og klimainnsats. Fornybar
energi som havvind, karbonfangst og -lagring under havbunnen, og
grønn skipsfart er noen av områdene der Norge har store muligheter,
og hvor en god havforvaltning kan bidra i det grønne skiftet.
Samordning av arealbruk
og sameksistens til havs: I lys av forventet vekst i nye næringer
til havs vil regjeringen vurdere om det kan være enkelte havområder
hvor mange kryssende hensyn gjør seg gjeldende. Det vil være viktig
å utrede konsekvenser, herunder de samfunnsøkonomiske virkningene
av ulike alternativer for utnyttelse av havarealer, og avveie kryssende
hensyn i enkeltsaker.